manen haflinger invlechten onder vliegendeken of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

manen haflinger invlechten onder vliegendeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:02

onze haflinger heeft erg lange manen n krijgt in de zomer een vliegendeen om ivm de zweedse mugjes ;-) moet ik die manen dan invlechten of hoe hebben die de grootste overlevingskans? iemand tips of ervaring?

Kermis

Re: manen haflinger invlechten onder vliegendeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:03

Ik zou ze gewoon vlechten, is een stuk koeler ook als het warm is met een vliegendeken en een dik pak manen!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:06

vlechten is idd wel koeler voor ze
maar hou wel je manen goed in de gaten ivm het schuren van de deken ;)
zou zonde zijn als ze zon mooie manen hebben wat flink beschadigd door de deken

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:07

Ik maak er een stuk of 10/15 vlechten in (exceemdeken).
Anders is het zo vreselijk warm en broeierig vind ik.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:08

marliesV blijven de manen dan heel? ik zou het zo zodne vinden als ze kapot gaan omdat dit zo lang heeft geduurd

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:40

Hier een fjord met lange manen. Hij heeft in de zomer een eczeemdeken op en dan ook vlechten.
Als ik het niet vlecht krijgt hij door de op en neer gaande beweging van de hals van de deken (hoofd omhoog, hoofd naar beneden, hoofd naar de zijkant) een grote in elkaar geklitte mat met haar aan zijn hals hangen..

In vlechten gaat het goed :) Wel elke week loshalen, even los laten hangen en opnieuw vlechten. Ik pak ook alke keer ''andere plukken'' dus de ene keer grotere vlechten dan de andere keer :)

Je haalt er wel een hoop haar uit, maar dat komt omdat het er niet uit kan vallen he ;) Anders verliest je paard continu manen, maar als je de boel vlecht valt dit er pas uit als je de vlechten los haalt :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:04

riannezweeds schreef:
marliesV blijven de manen dan heel? ik zou het zo zodne vinden als ze kapot gaan omdat dit zo lang heeft geduurd

Zie de reactie onder je. Hier idem.

Als ik ze los laat zweet en klit het enorm. Daarom vlecht ik ze. Een hengstenvlecht blijft bij mij niet lang genoeg zitten daarom allemaal losse vlechten.

Ik haal ze ook 1x per week per stuk los, doorkammen en nieuwe vlecht er in. Manen blijven zo het aller mooist (liggen wat plat maar dat geeft niet). Foto's staan wel in mijn profiel of het topic in mijn onderschrift en die zijn van de winter. Ze was 3 jaar geleden nog kaal qua manen dus kan je zien hoe goed het blijft.

Exceemdeken heeft als voordeel dat je een hals hebt die rond is zonder naden/sluitingen enz. Weet niet hoe dat met een vliegendeken zit.
Maar als je er 1 neemt die goed past en niet schuurt gaat dat neem ik aan ook prima.

evita2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:09

ik zelf doe altijd een hengsten vlecht in want dan gaat het minder door de klit en is veel minder warm als los hangend. wel moet je opletten of de manen er niet door gaan scheuren met de deken zegmaar want dan gaan er stukken manen verloren en dat is jammer

ToddMylene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:12

Lekker vlechten! Is een stuk koeler