bokken in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovearezzo

bokken in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 20:26

mijn paard trap altijd erg tegen de wanden van de stal. we hebben er al rubber tegenaangedaan zodat het geluid word gedemd maar toch blijft hij trappen en ik weet niet hoe ik hem dat moet afleren. met het rijden doet hij dat nooit. hij trapt vooral als hij naar buiten wil of onze andere pony weg is maar ook gewoon als er helemaal niks is als hij net binnen staat en eten heeft bijvoorbeeld. het kan ook niet zo zijn dat hij nog teveel energie heeft want ik train hem alke dag en hij staat ook elke dag van 8 tot 6 buiten. Ik zelf denk niet dat het een goede manier is om hem een tik met de zweep te geven als hij het doet omdat hij dan mischien ook onhandelbaar word met het rijden en mensen niet meer vetrouwd. ik hoop dat jullie wat goede tips hebben waarmee julie me kunnen helpen want anders moet hij weg van mijn vader en moeder omdat hij anders de hele stal kapot scopt en ik wil echt niet dat hij weg gaat!

friesiszwart

Re: bokken in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:30

Misschien een mogelijkheid te wisselen van stal, op een andere plek heb je kans dat hij het niet doet. Maar dan moet dit slaan al geen gewoonte geworden zijn.

lovepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:54

mijn pony dee dat ook als hij in eeen.andere stal moest maar hij kon altijd naar buiten kijken we hebben dat toen eem paar dagen dicht gehad

x_chris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:59

Je paard verveelt zich waarschijnlijk. dit is een kwestie van; genoeg hooi en afleiding! hang bijvoorbeeld een liksteen op of een hooinet. er zijn nog veel meer manieren te bedenken om het paard in de stal bezig te houden. Als dat niet werkt, kun je haar iets langer buiten laten staan (als dat mogelijk is), dan verveelt ze zich ook niet zo snel in de stal.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:03

Heb ook een paard gehad die dat deed en zichzelf continu kneuzingen trapte en zelfs de stenen muur verzwakte. Deed dit overigens alleen rondom de tijd van het voeren. Dat was echt een gedragspatroon geworden die alleen ophield als het paard dus buiten gehouden werd

claylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:10

misschien kan je wisselen van stal of iets ophangen waar je pony van afgeeid raakt zoals een speelbal ofzo.

lovearezzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 13:05

bedankt voor de reacties ik zal wat dingen gaan proberen!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:24

bij ons op stal staat ook een merrie die dat doet: dansen in de stal. Ze doet dat alleen als er een ander paard naar buiten gaat (ik bv, om te rijden met mijn paard) en zij moet blijven staan. Ik vind het wel altijd zielig.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:51

Paard buiten laten staan. :)*

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:36

dat zou het beste zijn ja!

lovearezzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 20:43

hallo iedereen bedankt voor de tips mijn paard bokt nu niet meer in de stal alleen heel af en toe als hij zonder onze c pony binnen staat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:11

x_chris_x schreef:
Je paard verveelt zich waarschijnlijk. dit is een kwestie van; genoeg hooi en afleiding! hang bijvoorbeeld een liksteen op of een hooinet. er zijn nog veel meer manieren te bedenken om het paard in de stal bezig te houden. Als dat niet werkt, kun je haar iets langer buiten laten staan (als dat mogelijk is), dan verveelt ze zich ook niet zo snel in de stal.

Hier sluit ik me bij aan en dan met name het deel van langer buiten laten staan. Kan ze op stal wel lichamelijk (neus) contact maken met andere paarden? Zo niet, dan zou hier voor een groot deel ook het probleem in kunnen schuilen. Vraag de staleigenaar of je een stukje uit de tussenwand mag halen, zodat je paard met diens buurman/vrouw contact kan zoeken. De meeste paarden hebben hier heel erg behoefte aan. ;)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:20

Cowgirl schreef:

Idd naar buiten met dat paard :j
Of als hij nou perse op stal moet geef hem dan een liksteen of speelbal oid

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:46

Cowgirl schreef:

die van mij doet hetzelfde, maar dan in de inloopstal... Die staat niet eens opgesloten.
Kan zo maar een nare gewoonte zijn geworden zoals voernijd. Als dat er eenmaal in zit is het moeilijk af te leren.
Er worden wel eens oplossingen genoemd op internet, maar die zijn niet zo fijn en je moet weten wat je doet, dus die laten we hier maar buiten beschouwing.

Met voernijd kun je juist beter een deel van een tussenwand (bij de voerbak en het hooi) dicht maken zodat ze andere paarden dan niet ziet en rustig kan eten. Voor een buurpaard ook fijner als die niet steeds naast getrap of gebijt tegen de tussenwand of tralies hoeft te staan...

Het bokken en druk doen kan verlatingsangst zijn. Doet ze ook zo druk als je haar niet alleen in de stal achter laat maar in de wei of bak of paddock, liefst met andere paarden in de buurt of erbij? Of en stal vlak bij andere paarden zodat ze niet het idee heeft dat ze alleen is?
Is het paard er net nieuw? Soms als paarden ergens langer staan en ze zich er veilig voelen en goed gewend zijn worden ze makkelijker met alleen laten op hun meest vertrouwde plekje. Ik kan de paarden niet alleen achterlaten in de wei (verder achterop het erf), dan gaan ze rennen en dreigen door de draad te gaan, maar ik kan de meesten wel alleen achterlaten in de paddock met inloopstal war ze een groot deel van het jaar het grootste deel van de dag leven...