Verhuizen van mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur22

Verhuizen van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:24

• Even een vraag ik hoop dat iemand mij kan helpen ;)

Ik wil mijn paard van een wei naar een manege verplaatsen, de reden is dat de wei te ver weg is en ik daardoor mijn paard bijna niet zie en door iemend anders wordt verzorgd ( wat prima gebeurd)

Waarom ik twijfel is het volgende: mijn paard heeft altijd het hele jaar buiten gestaan in een groep van 5 paarden hij is er aan gewend (mijn paard is nu 4 jaar oud en staat in deze groep 1,5 jaar lang)
    En in een manege staat hij binnen en af en toe maar in de wei en tevens heeft hij dan geen sociaal contact zoals nu.
    Ook vindt ik het zielig dat hij zijn vriendjes kwijt is of komt hij hier wel overheen ;(

Ik vindt het ook belangrijk dat ik van hem kan genieten en lekker in een manege kan rijden, maar twijfel of ik er goed aan doe...

Please help!

marionblo

Re: Verhuizen van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:27

Ik vind persoonlijk dat een paard veel buiten moet komen, en sociaal contact moet kunnen maken. Hij zal wel nieuwe vriendjes maken, maar de overgang zoals jij die nu beschrijft vind ik wel erg groot.
Ik zou het niet doen dus.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:27

Is er geen andere optie, zoals een pensionstal waar ze ook buiten komen in de winter en in de zomer weidegang, maar wel met faciliteiten zoals een bak en dergelijke?

Fleur22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:30

Beste flappie28

Eigenlijk heeft de manege dat allemaal incl en dat is wel fijn. Ook de wei is naast de manege.
Ik vindt alleen vervelend sociaal gezien. Haal hem toch uit zijn vertrouwde omgeving..

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:34

Eigenlijk begrijp ik uit je eerste post dat hij op de manege af en toe buiten zal komen. Of lees ik dat verkeerd.
Misschien op zoek gaan naar een pensionstal dicht bij je in de buurt waar hij elke dag in een groep buiten komt. Nieuwe vriendjes zal je paard heus wel maken. Belangrijker vind ik dat je vooraf goed nadenkt hoeveel je paard na verhuizen buiten gaat komen. Uit ervaring weet ik dat dit op maneges erg weinig is, vooral in de winterperiode.

Fleur22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:37

Ja dat klopt, hij kan in de wei en zelf kan ik met hem in de buitenbak of het bos in en sociaal is het paard naast hem hihi
Hij zit nu in een hele hechte groep als we weg gaan hinikken ze naar elkaar zo cute.
Maar wil hem ook graag dichtbij me hebben. Daarom mijn twijfel ;(

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:44

Nu staat hij in de wei staat en dalijk op stal met maar af en toe weidegang en weinig sociaal contact. Als je heel eerlijk bent, wat is dan het beste voor je paard?

Fleur22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:47

Ja dat klopt! Vandaar mijn twijfel.
Moet doen wat het beste is, maar blijft moeilijk ;)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:48

Kun je niet op zoek naar een andere stalling waar hij wel naar buiten kan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:49

4-Jarige ruin is vaak speelvogel, zet je die op stal voor het grootste deel van het etmaal krijg je makkelijk problemen met rijden en stalondeugden door verveling en te kort aan vrije beweging.

Nieuwe vriendjes maken zal wel lukken, maar een fijn rijpaard houden bij een overgang naar zoveel op stal is een stuk lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:51

Waarom kiezen uit twee 'kwaden'? Bij de ene optie doe je jezelf tekort, en bij de andere je paard. Dat moet beter kunnen voor beiden...

Fleur22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 18:54

Ja zal mijn horizon moeten verbreiden of het zo laten inderdaad. Maar mijn dochter rijdt in deze manege en het was zo goed dat zij ook een band krijgt...
Ja sonja daarom mijn twijfel, zoals je kunt lezen geef ik veel om mijn paard en ga ook niet zomaar iets doen.
Daarom deze vraag via dit forum misschien hebben andere ruiters ongeveer zo een zelfde situatie meegemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:09

Maar WAAROM wil je uit deze 2 kiezen? Dat snap ik niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:13

Niet gaan verhuizen naar een stal waar ze weinig buiten komen. Dit gaat je heel erg tegen vallen. Het eeuwige schuldgevoel en de vele uren tijd die je dan aan je paard MOET besteden omdat hij anders zijn stal niet uit komt. Maar natuurlijk wil je dichterbij staan zodat je zelf voor je paard kan zorgen. Er is vast wel een stal te vinden die een compromis is tussen beide. Daar zou ik naar op zoek gaan, misschien kan je een topic openen op ervaringen en diensten in welke regio je een stal zoekt en welke eisen je stelt. je krijgt vast veel tips en adressen!
En pas als je echt het perfecte alternatief hebt gevonden verhuizen. Zodat je op je nieuwe stal ook lang kunt blijven. Van (vaak) verhuizen wordt je niet blij, en van op een stal staan waar je het niet naar je zin hebt al helemaal niet.
Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar ik neem aan dat zij ook haar school heeft en vrienden en dergelijke en dan komt het paard meestal niet op de allereerste plaats. En dan staat ie daar maar op stal te wachten tot er iemand komt... En als je wel een pensionstal dichterbij vindt kan zij daar natuurlijk ook naartoe om je paard te zien. Vergeet ook niet dat op een manege vaak veel voorzieningen zijn, maar dat ze ook vaak niet te gebruiken zijn ivm lessen.

Fleur22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:17

Ja dat is zeker waar!
Dat wil ik ook niet het is of in de buurt in deze manege omdat deze kortbij is of ver weg omdat hij daar happy is.
Ik heb helaas geen pensionstal kunnen vinden in mijn buurt vandaar dat het zo van het een naar het ander is.
En alleen een wei is geen optie hier o dat ik ook graag wil rijden in een bak.
Lastig hoor hihi

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:19

Misschien kun je een advertentie op de Bokt Markt plaatsen, wie weet is er wel een stal in de buurt zonder dat je er van weet :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:37

Fleur22 schreef:
Ja dat is zeker waar!
Dat wil ik ook niet het is of in de buurt in deze manege omdat deze kortbij is of ver weg omdat hij daar happy is.
Ik heb helaas geen pensionstal kunnen vinden in mijn buurt vandaar dat het zo van het een naar het ander is.
En alleen een wei is geen optie hier o dat ik ook graag wil rijden in een bak.
Lastig hoor hihi

Dat snap ik hoor, dat je wilt rijden. Mijn ervaring is dat veel stallen niet op internet staan en dat je die via via te weten moet komen. Dus ik zou idd even een advertentie zetten of een topic openen. Waar woon je?

Fleur22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:41

Ja dat klopt, maar ik vindt het ook fijn om mensen om mij heen te hebben, dan kun je ook het bos in samen. Alleen ga ik niet,als er iets gebeurd wil ik graag iemand mee hebben. Dat is wel een pre.
Wordt nog een hele wens lijst. ;))
Ik ga eens kijken voor een advertentie te plaatsen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:43

Naar een manege zou ik mijn paard nooit meer verhuizen..
ik sta nu al 5 maand op een kleinschalige manege, en wou er na 1 maand al terug weg.. In die tijd gezocht naar iets anders en morgen wordt mijn pony dus wéér verplaatst. (waar hij 24/24 7/7 buitenstaat 's zomers, en in de winter 12/24 7/7 )
Hij is ook zo'n jonkie als de jouwe, stond voorheen (1,5jr) ook altijd in de kudde van 4 paarden en 3 pony's. Sinds ik naar die manege ging heb ik 'm echt zien 'wegkwijnen' in zijn stal..
Hou er ook rekening mee dat je je aan de regels van de manege moet houden en je rekening moet houden met de lessen die worden gegeven.

Ik zou eens rondrijden met de auto of fiets in je buurt, wieweet kom je een weiland tegen dat te huur staat, of rondvragen waar er allemaal stallingen zijn. Op een manege gaan staan ga ik werkelijk nooooooit meer doen met mijn pony
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 20-04-13 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:47

Poe, dat zou ik nooit doen eigenlijk... Ik snap dat je meer voorzieningen wilt maar grotendeels op stal is echt slecht voor een paard. Daar zou je nog wel eens een irritante sjacherijn aan over kunnen houden waar je eerst een fijn vrolijk paard had.

Ik heb destijds een paar maand moeten zoeken maar heb toen een stal gevonden waar paard overdag jaar rond buiten kwam in een groep (heel belangrijk! Op sommige plekken zetten ze de paarden wel buiten maar dan op een postzegeltje in hun uppie.. ) , deel paddock deel weiland, en in de nacht op stal en waar veel voorzieningen waren. Ideaal!