beenbescherming en springschoenen in de wei??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

beenbescherming en springschoenen in de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 18:18

Hallo,
de titel zegt het al, geven beenbeschermers met springschoenen in de wei extra bescherming?
omdat mijn pony vandaag een spelletje dacht te doen wilde hij zich niet laten pakken.
hij bleef maar galopperen, sprintjes trekken en bokken door de bak ( ze staan met 5en dus ze jutten elkaar dan ook op enzo en dan is er nu ook nog een henstige merrie bij die lekker meehielp) hij stond nog met een 350 grams deken op omdat het best hard waait,
en toen ik hem eindelijk te pakken had stond hij nat van het schuim. maar dat is mijn probleem niet. nu heeft hij met zijn achterhoef voor in zijn kootholte zichzelf kapot getrapt.
en het was echt een diepe wond. heb het natuurlijk helemaal met biotex verzorgd en maar niet gaan rijden omdat hij naar mijn idee wat gevoelig liep
dat zal morgen wel weer over zijn en dat wondje gaat ook wel gewoon dicht, maar zou het helpen als ik hem met peesbeschermers, en springschoenen in de wei zet of geeft dat te warme benen en is dit slecht voor de pezen??
en dan heb ik eigenlijk ook nog een vraag. mijn vader rijdt altijd met de trailer en het komt wel eens voor dat hij ineens op de remm moet en dan hoor je die pony gewoon onderuit schuiven in de trailer. helpen transport beschermers echt tegen verwondingen, want ze zeggen dat een paard of pony dat nog nooit transport beschermers om heeft gehad beter staat zonder omdat hij dat gewend is en anders misschien onrustig wordt van die lange dingen om zijn benen en je daarom juist meer kans hebt op blessures...
kan iemand mij helpen?

Collie2008

Re: beenbescherming en springschoenen in de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:21

Een paard is een paard, geen invalide iets dat gestut en gesteund moet worden door allerlei onzin. Een paard red zich prima, verwond zich soms (jammer) maar daar zijn het dieren voor. Dat je bescherming gebruikt bij zware crossen, springen of dressuur kan ik snappen, maar in het land?

En als jouw vader zo hard remt dat de pony onderuit schuift rijdt hij gewoon te hard en houdt te weinig afstand (bizarre situatie even daargelaten)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:22

Op het eerste ga ik even niet in, daar staan er vast en zeker al genoeg voor in de rij :+ (ik ben trouwens tégen bescherming op de wei)

Transportbeschermers doe je ook niet om als ze al op de trailer staan he? :+ Gewoon omdoen, rondje stappen en dan zijn ze gewend. En ja, ze beschermen absoluut de benen. (tegen wonden van zichzelf trappen bijvoorbeeld.)

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:23

Nee geen bescherming in het land :( Ik zie het wel eens, maar dat vind ik echt sneu. Een paard is een paard idd, en die moet je ook gewoon paard laten. En een wondje door dat soort dingen hoort er bij imo.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:29

Ik heb wel peesbeschermers om in de wei. Dit omdat mijn paard een schieffel heeft op een riskante plek, daarnaast staat hij maar 1 of 2 uurtjes buiten per dag. Als ik hem langer buiten laat gaat hij eerst voor het hek draven als een neuroot en duurt het dan nog te lang, springt hij eroverheen. Maar het gaat meer om die schieffel te beschermen dan om het uit de wei springen.

Als je transportbeschemers om wilt, gewoon omdoen en een rondje mee stappen. Toran kende het niet en die heeft er eigenlijk nooit moeilijk mee gedaan. Je hebt wel paarden die dan hun benen ontzettend gaan optrekken, maar dat is meestal ook 2 passen en klaar. Ik vind het persoonlijk wel handig om ze te gebruiken. Het beschermd zeker wel!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:37

TS, ik zou dat beest morgen ook nog even een helm opdoen en knie- en elleboogbeschermers. En een tok. Als je een ruin hebt. :D

Al die onzin is echt niet nodig, tenzij er een bijzondere reden voor is. Dat die beesten zich uitleven en lekker rondklooien en daarbij af en toe wondjes oplopen is normaal, daar zijn het paarden voor. Niet gaan overdrijven hoor, laat zo'n dier in ieder geval op de wei dan even dier zijn.

En nu 350 gram op?!? Omdat het "waait"??? Waar gaat het heen zeg.... het is snikheet vopor zo'n dier, hij smelt niet van een beetje wind hoor! Arm beest.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:39

Inderdaad, ik loop ook niet meer in m'n ski pak

Overigens heb ik ook nooit bescherming op in de trailer, maar kan me voorstellen dat als je echt een onrustig paard hebt dat het handig is. Alleen veel bescherming is gewoon mode en weinig echt functioneel

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:43

Hmm, paarden kunnen volgens mij wel tegen een stootje toch? Maar als die wond ontsteekt ofzo, moet je ff zalf komen of je laat de veearts komen. Maar ik weet niet of beenbeschermers helpen... het is maar een stukje stof om de benen van een paard. :j

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:44

Colway schreef:

Overigens heb ik ook nooit bescherming op in de trailer, maar kan me voorstellen dat als je echt een onrustig paard hebt dat het handig is. Alleen veel bescherming is gewoon mode en weinig echt functioneel

Ik ben het niet eens wat betreft geen bescherming in de trailer gebruiken. Het is toch niets omdat een paard rustig staat dat er niets kan gebeuren? Dat is voor mij hetzelfde als zeggen 'ik val toch niet dus ik draag geen cap'.

Echter heb ik wel gehoord dat die echte lange dikke transportbeschermers kunnen afzakken waardoor ze erop kunnen gaan staan en uitschuiven, daardoor gebruik ik zelf de BR pro max op de trailer, se sluiten mooi om heel het been en zitten toch stevig vast. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:45

xMurano schreef:
Colway schreef:

Ik ben het niet eens wat betreft geen bescherming in de trailer gebruiken. Het is toch niets omdat een paard rustig staat dat er niets kan gebeuren? Dat is voor mij hetzelfde als zeggen 'ik val toch niet dus ik draag geen cap'.

Echter heb ik wel gehoord dat die echte lange dikke transportbeschermers kunnen afzakken waardoor ze erop kunnen gaan staan en uitschuiven, daardoor gebruik ik zelf de BR pro max op de trailer, se sluiten mooi om heel het been en zitten toch stevig vast. :)

Een trailer is geen dier. :+

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:47

Mijn paard is erg onrustig in de trailer, dus doe ik wel transportbeschermers om. Maar beter is om het niet te doen als het niet nodig is i.v.m. warmte. Ik denk dat jouw vader gewoon wat rustiger en voorzichtiger moet rijden.

Verder zijn wondjes inderdaad normaal. Hoort er nou eenmaal bij. Ik doe mijn paard liever ook geen bescherming om in de wei, maar als ik geen springschoenen om doe kan ik diezelfde dag de hoefsmid nog bellen om te vragen wanneer hij zijn ijzer er weer terug onder kan slaan. :')

En die deken... Arm beest. :(:)
350 gram omdat het waait. Ik heb mijn paard al dagen niks meer op liggen terwijl hij de hele winter onder gevoerde dekens heeft gestaan en een dun vachtje heeft. Morgen wordt het wat frisser, doe dan alsjeblieft een wat dunnere deken op, want zelfs 350 gram is dan nog te warm. Met deze temperaturen hoeft een paard geen deken meer op, en doe anders gewoon een ongevoerde regendeken op. Jij loopt toch ook niet meer in je dikke winterkleding?
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 18-04-13 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:47

xMurano schreef:
Colway schreef:

Ik geloof gewoon niet in transportbeschermers. Dat dat grote verwondingen voorkomt, ja een schram voorkom je, maar waarom wakker liggen van een schram?

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:49

Colway schreef:
Een trailer is geen dier. :+

Maar er kunnen wel evengoed onverwachte situaties plaatsvinden (zoals hard moeten remmen, snel moeten uitwijken) en dan is de kans toch groter dat een paard zich aan de benen bezeerd (i.m.o. toch een te groot risico om mijn paard zonder beenbescherming op de trailer te zetten).

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:52

Mijn ervaring me die &^@$% transportbeschermers is dat de paarden er juist slechter door op de trailer gaan staan. Wat mij betreft de meest idiote uitvinding op paardengebied (hoewel.. ik kan waarschijnlijk nog wel stommere dingen bedenken :) ). Als je vader zo vaak op de rem moet trappen, gaat er iets met rijden niet helemaal goed.

GamblersCup, laat het even weten als je een fatsoenlijke integraalhelm voor paarden weet, die muts van mij heeft haar hoofd ergens aan gestoten in de stal en die heeft nu een haarloos kolletje :'(

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 18:56

oke, even over dat deken ding, hij is wel geschoren en ik vind het inderdaad ook te warm nu maar vanmorgen was hete echt best koud, vooral hele koude wind dus hij mocht zijn deken wel ophouden, maar ik zit overdag gewoon op school en kan ik het deken niet verwisselen. heb er na school ( toen ik hem te pakken had :D ) meteen een zomer deken op gedaan en vanavond krijgt hij weer zijn andere op.
maar het ging niet over de dekens maar over de bescherming. ik vind ook dat paarden met "blote" benen zich ook fijner voelen als zo ingepakt. maar omdat dit niet de eerste keer is dat hij zich verwond vroeg ik me toch af of er mensen zijn die beenbeschermers omdoen in de wei.
en mijn vader rijd opzich niet zo hard maar als er ineens een fietser over steekt moet hij wel stoppen, en ik hoorde de pony van mijn zusje ook een keer onderuit schuiven toen hij gewoon vanuit stillstand aanreed van een stoplicht en een bocht door ging (maar hij mag soms wel wat rustiger rijden idd) . mijn punt is, ze kunnen zichzelf best makkelijk verwonden en wil mijn pony zo goed mogelijk beschermen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 18:59

Snadrem schreef:
Mijn ervaring me die &^@$% transportbeschermers is dat de paarden er juist slechter door op de trailer gaan staan. Wat mij betreft de meest idiote uitvinding op paardengebied (hoewel.. ik kan waarschijnlijk nog wel stommere dingen bedenken :) ). Als je vader zo vaak op de rem moet trappen, gaat er iets met rijden niet helemaal goed.

GamblersCup, laat het even weten als je een fatsoenlijke integraalhelm voor paarden weet, die muts van mij heeft haar hoofd ergens aan gestoten in de stal en die heeft nu een haarloos kolletje :'(

hmm, dat moet ik ook weer niet hebben dat hij niet graag meer de trailer op gaat. maar er zijn toch zo veel mensen die transport beschermers omdoen, dus zo heel slecht zal het toch niet zijn???

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:03

Als hij zich echt verwondt helpen die beschermers toch niet hoor.. Dat beetje plastic. Laat hem lekker paard zijn, ze kunnen wel wat hebben hoor.

Die deken is erger.. Als hij daaronder gaat staan zweten en daar komt de wind op.. Dan heb je de volgende dag een stram paard.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:04

Er gaat toch écht iets met het rijden niet goed als ook de pony van je zusje onderuit schuift bij het aanrijden van een stoplicht en een bocht. Het is niet alleen een kwestie van niet hard rijden, maar vooral soepeltjes, rustig aan optrekken etc. Met een paard achterin rijden is niet zoals met een gewone aanhanger, het dier is de hele rit aan het "evenwicht bewaren".

Noetje14, er zijn ook een heleboel mensen die met een slof rijden, of met een elastiek, of met scherpe sporen terwijl ze hun been niet normaal stil kunnen houden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal slecht of nutteloos, maar een heleboel mensen doen het...

En als je geen tijd hebt om de deken te wisselen, moet je een andere oplossing bedenken. Je laat je dier toch niet staan te stikken van de warmte??!? 3250 gram is echt veels te warm nu. En je mag nog opletten ook: als het te warm is en dat houd langer aan, kan het beest nog koliek krijgen ook.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:04

Noetje14 schreef:
hmm, dat moet ik ook weer niet hebben dat hij niet graag meer de trailer op gaat. maar er zijn toch zo veel mensen die transport beschermers omdoen, dus zo heel slecht zal het toch niet zijn???

Nou ja, er zijn ook veel mensen die roken :P

Als het goed is en je paard accepteert het, prima. Maar naar mijn idee is het onnodig. Vaak zakken ze af, gaan ze in de weg zitten of belemmeren ze de beweging van het paard. Kijk maar eens hoe "gemakkelijk" een paard loopt met die sloffen aan. Als hij op de trailer dan een stap moet doen om zijn balans te houden, gaat dat ook lastiger.

Ik heb er op mijn werk vroeger alleen maar ellende van gezien: paarden die zich juist gingen bezeren om die zogenaamde beschermers af te trappen bijvoorbeeld.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:05

ik heb ook beschermers in de wei vanwege een schieffel, heb m liever zonder maar ja alles om de schieffel klein te houden.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:15

dan toch maar houden zonder.
volgens mij zag de pony het gewoon niet aankomen dat hij aanreed, hij trok echt heel rustig op, en daarom zeg ik dat stukje van een bocht erbij want je kunt niet ineens hard weg rijden en een bocht door, het ging echt heel rustig, maar zal het toch wel eens tegen hem zeggen (doe ik al hoor)
en hij zweette helemaal niet want in het begin kreeg ik hem te pakken en toen voelde ik onder zijn deken en hij was nog gewoon droog, wel wat warm maar ik was ook van plan het deken eraf te halen toen hij ineens wegrende door die merrie. en toen begon hij er een spelletje van te maken en even lekker zijn energie eruit te rennen. hij heeft echt wel een halfuur door die bak geraust, ja toen stond hij wel nat van het zweet ja.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:17

had het halstertouw er nog niet aangemaakt want hij stond gewoon los bij me dus toen kon hij zo weg toen die merrie ineens aan kwam gerend

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:20

Je hoeft niet allemaal excuses op te hangen. Paarden kunnen best tegen de wind van vandaag zonder/met dunne tot ongevoerde deken, daar worden ze niet ziek o.i.d. van. :+

Snap niet dat zoveel mensen paarden als beestjes zien die nergens tegen kunnen. :')

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:28

Langdurig been bescherming om is slecht voor de kwaliteit van de pezen, daar ga je uiteindelijk meer gedonder mee krijgen dan een keer een wondje hier en daar.
Ten tweede ken ik een paard dat op z'n springschoen ging staan en daarbij zijn kootbeen brak. In kenDE het paard, want dat heeft ie niet overleefd.
Ten derde zit er nog iets tussen 350 gram en geen deken; een dunnere deken.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:37

rindin schreef:
Langdurig been bescherming om is slecht voor de kwaliteit van de pezen, daar ga je uiteindelijk meer gedonder mee krijgen dan een keer een wondje hier en daar.
Ten tweede ken ik een paard dat op z'n springschoen ging staan en daarbij zijn kootbeen brak. In kenDE het paard, want dat heeft ie niet overleefd.
Ten derde zit er nog iets tussen 350 gram en geen deken; een dunnere deken.

haha, lekker duidelijk
haha, maar ben het er wel mee eens. ja dat van die warmte dacht ik ook al.
oei!! geen springschoenen dus... dat is wel heel ernstig
haha ja heb ook nog 150 grams maar ik dacht het is nu lekker warm dus zomerdekentje is genoeg, maaar verschil 350 - 0 is wel heel groot dat zie ik zelf ook wel
ze voorspellen dat het volgende week 's nacht nog wel eens tegen het vriespunt aankomt, maar daarna gaat 350 grams in de kast hoor :o