van stal veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 17:48

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik zit er toch over na te denken om na ruim 8,5 jaar misschien van stal te veranderen.

stal 1 (huidige stal):
Prijs: €265,00
pensionstal/manege, 3,8 km rijden van mijn huis, te fietsen in ±15 minuten
1x in de 14 dagen uitmesten (stal leeghalen), 4x per week stro in de stal er bij (wordt niet opgestrooid)
rond de 40-50 pensionklanten, vooral in de winter erg druk 's avonds
stalafmeting ponystal rond de 2,75x2,75
binnenbak 20x100 (waarvan 20x40 voor de lessen)
buitenbak ±70x80 met springmateriaal
2x vierkante longeerbak 12x12m
paddock 24x35
grote foyer
weidegang in de zomer
weinig uitrij mogelijkheden

Voordeel: ik kan iedere dag van de week les geven omdat ik er toch ben, gezellig op het terras wat drinken na het rijden, dichtbij huis
Nadeel: heel veel wedstrijden in het weekend waardoor er niet gereden kan worden in de buiten/binnenbak, vaak druk in de binnenbak in de avond, gaat soms wat mis met voeren door stagiaires (te veel, te weinig, overgeslagen omdat hij in de wei staat oid), op feestdagen tot 11.00u open

stal 2:
Prijs: kostprijs, zal rond dezelfde prijs als mijn huidige stal zitten. Als ik 's avonds voer gaat de prijs nog wat omlaag
privé/pensionstal, 16,7 km rijden van mijn huis (13 met de fiets, te doen in ongeveer 45 minuten)
zelf uitmesten (dit doe ik op mijn huidige stal eigenlijk ook al, omdat mijn pony zijn stal erg vies maakt haal ik dagelijks de mest er uit)
2 pensionpaarden + 4 paarden van de eigenaar
afmeting stal 3x3 met halfopen staldeur
binnenbak 20x40
buitenbak 30x40 met springmateriaal
ronde longeerbak 25m doorsnee
waterbak voor aquatraining of afkoelen na het rijden
klein buitenterrein met wat crosshindernissen
weidegang in de zomer en bij goed weer
kleine kantine, zelfbediening
200 meter van het bos af

Voordeel: in vakanties kan ik hier werken, grote afmeting stal, heel veel rust, nooit druk in de bak, direct aan het bos, met feestdagen gewoon open.
Nadeel: verder van huis -> meer benzinekosten, kan in de zomer wel gefietst worden in 3 kwartier ongeveer (binnendoor).

Ik kan op mijn huidige stal gewoon les blijven geven, maar zal dit op bepaalde dagen een aantal uur moeten doen ipv dagen per week 1-2 uur.
Ik heb op stal 2 de mogelijkheid om op het terrein te komen wonen (chalet op het terrein zelf, tegen gas-water-lichtkosten) doordeweeks, om geen benzinekosten te hebben en dan bijvoorbeeld op vrijdag-zaterdag-zondag les te geven op stal 1.

Ik loop al ruim 10 jaar op stal 1, eerst als manegeruiter/verzorger en later als pensionklant. Ik ben nog nooit van stal veranderd, dus ben wat huiverig. Ik heb mijn pony op dit moment een weekje op stal 2 staan, dit is namelijk mijn stagebedrijf. Ik merk dat mijn pony zeker profijt heeft van de rust, en de keuze kunnen hebben tussen rijden in de bak en het bos in gaan is ook wel heel erg fijn. Maar het is wat lastiger te combineren met de lessen, waar ik mijn geld mee verdien op dit moment.

Ik ben benieuwd of de meningen van Bokkers mij een beetje verder kunnen helpen :)

BiHB

Re: van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:51

hoeveel komen de paarden buiten??
( of lees ik daar over heen? )

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 17:54

op stal 1 komt hij in de winter zo'n 3 uur in de paddock, en in de zomer in de wei. op stal 2 is er weidegang in de zomer en bij goed weer (zandbodem dus kan 's winters ook als het niet te nat is). en verder ook een paar uur in de binnenbak los. Op allebei de stallen gaat hij naar buiten met een maatje.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:57

Lastige situatie, TS. Als ik jou was zou ik vooral op 2 dingen letten:

-Je paard: waar heeft je paard het het best. Qua weidegang, voeren en vriendjes in de wei. Kan je misschien bij de stal waar je nu staat 's avonds zelf voeren en daar dan blijven? Als je het daar zelf goed naar je zin hebt, zou ik als ik jou was wel ff goed nadenken voordat je weggaat. Ik weet namelijk niet hoe makkelijk het in zulk soort situaties is om weer terug te verhuizen.
-Je inkomen: als je werkt bij de stal waar je paard nu staat, zou ik daar misschien toch blijven. Lijkt me dat dat een hoop gedoe scheelt, qua reistijd en baan.

Is er niet iets met de staleigenaar te regelen dat je op bepaalde tijden kan rijden? Zijn er geen anderen die de zelfde problemen hebben op je huidige stal, weinig rijden met wedstrijden, hoe doen zij dat dan?

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:58

Zelf zou ik kiezen voor stal 2. Leuk dat je in die chalet kan wonen door de week. Ik zelf ben niet zo van manege,s vanwege drukte en veel les klanten en kinderen. Ik hou liever gewoon van rust. Als het ook in het voordeel van je paard is, zou ik het zeker doen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:59

Ik was voor optie 2 gegaan, omdat:
- minder mensen
- uitrij mogelijkheden
- meer weidegang

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je paard zich hier ook veel prettiger bij voelt (vooral ivm. rust). Als dit dus mijn situatie was en ik kon het redelijk combineren met mijn woon en werk situatie, zou ik het absoluut doen. Zeker omdat je dus nu al ziet dat hij het beter naar z'n zin heeft.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:01

Ik vraag me af of het verstandig is om je paard te verhuizen naar stal 2 omdat je daar stage loopt.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 18:12

misschien had ik het niet zo duidelijk neergezet, maar het les geven op stal 1 zijn privé lessen voor pensionklanten die daar ook staan. Deze kan ik dus gewoon blijven geven, er zijn meerdere instructrices die van buitenaf komen.

Maaike162 schreef:
Is er niet iets met de staleigenaar te regelen dat je op bepaalde tijden kan rijden? Zijn er geen anderen die de zelfde problemen hebben op je huidige stal, weinig rijden met wedstrijden, hoe doen zij dat dan?

nee, de wedstrijden zijn vaak groot opgezet en buiten de openingstijden kan er niet gereden worden. In de winter ga ik rijden in de buitenbak als die goed is, en anders heeft mijn paard vrij. In de zomer maak ik dan een buitenritje, maar dat is eigenlijk alleen over de weg stappen en af en toe een drafje of galopje in de berm en altijd een beetje dezelfde rondjes. Met wedstrijden kan er gewoon niet in de wedstrijdbak gereden worden, het is altijd erg druk dus er voor of er na rijden kan bijna nooit.

GMekkes schreef:
Ik vraag me af of het verstandig is om je paard te verhuizen naar stal 2 omdat je daar stage loopt.

vanaf morgen is mijn stage daar afgelopen :P

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:16

Ik zou voor 2 gaan, behalve benzinekosten extra zie ik verder geen nadelen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:26

Ja ik zou ook voor stal 2 gaan, vind in de eerste plaats mijn paard het belangrijkst en dat is bijna altijd kleinschalig beter.
Maar lastig voor jou is wel dat je meer benzinekosten hebt en misschien minder inkomsten van de lessen, het reizen kost ook wat meer tijd.
Maarrr dat bos is weer super!
Je kan het ook voor de zomer proberen, is het lastig terug te gaan als het niet bevalt?

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:32

Scheelt nogal qua afstand, daar moet je echt wel goed rekening mee houden.
Dat loopt nogal op.

Maar het allerbelangerijkste vindt ik persoonlijk, hoe goed je paard het heeft/gaat krijgen.
Ik zou zelf gewoon eens gaan rondkijken, en alle voor en nadelen op papier zetten.

Succes met het maken van een keuze.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:38

Stal 2 klinkt interessant voor zowel je paard als voor jou. De huisvesting daar is ook mooi meegenomen als je nu nog thuis woont en GWL voor het chalet kunt opbrengen.