stal 1 (huidige stal):
Prijs: €265,00
pensionstal/manege, 3,8 km rijden van mijn huis, te fietsen in ±15 minuten
1x in de 14 dagen uitmesten (stal leeghalen), 4x per week stro in de stal er bij (wordt niet opgestrooid)
rond de 40-50 pensionklanten, vooral in de winter erg druk 's avonds
stalafmeting ponystal rond de 2,75x2,75
binnenbak 20x100 (waarvan 20x40 voor de lessen)
buitenbak ±70x80 met springmateriaal
2x vierkante longeerbak 12x12m
paddock 24x35
grote foyer
weidegang in de zomer
weinig uitrij mogelijkheden
Voordeel: ik kan iedere dag van de week les geven omdat ik er toch ben, gezellig op het terras wat drinken na het rijden, dichtbij huis
Nadeel: heel veel wedstrijden in het weekend waardoor er niet gereden kan worden in de buiten/binnenbak, vaak druk in de binnenbak in de avond, gaat soms wat mis met voeren door stagiaires (te veel, te weinig, overgeslagen omdat hij in de wei staat oid), op feestdagen tot 11.00u open
stal 2:
Prijs: kostprijs, zal rond dezelfde prijs als mijn huidige stal zitten. Als ik 's avonds voer gaat de prijs nog wat omlaag
privé/pensionstal, 16,7 km rijden van mijn huis (13 met de fiets, te doen in ongeveer 45 minuten)
zelf uitmesten (dit doe ik op mijn huidige stal eigenlijk ook al, omdat mijn pony zijn stal erg vies maakt haal ik dagelijks de mest er uit)
2 pensionpaarden + 4 paarden van de eigenaar
afmeting stal 3x3 met halfopen staldeur
binnenbak 20x40
buitenbak 30x40 met springmateriaal
ronde longeerbak 25m doorsnee
waterbak voor aquatraining of afkoelen na het rijden
klein buitenterrein met wat crosshindernissen
weidegang in de zomer en bij goed weer
kleine kantine, zelfbediening
200 meter van het bos af
Voordeel: in vakanties kan ik hier werken, grote afmeting stal, heel veel rust, nooit druk in de bak, direct aan het bos, met feestdagen gewoon open.
Nadeel: verder van huis -> meer benzinekosten, kan in de zomer wel gefietst worden in 3 kwartier ongeveer (binnendoor).
Ik kan op mijn huidige stal gewoon les blijven geven, maar zal dit op bepaalde dagen een aantal uur moeten doen ipv dagen per week 1-2 uur.
Ik heb op stal 2 de mogelijkheid om op het terrein te komen wonen (chalet op het terrein zelf, tegen gas-water-lichtkosten) doordeweeks, om geen benzinekosten te hebben en dan bijvoorbeeld op vrijdag-zaterdag-zondag les te geven op stal 1.
Ik loop al ruim 10 jaar op stal 1, eerst als manegeruiter/verzorger en later als pensionklant. Ik ben nog nooit van stal veranderd, dus ben wat huiverig. Ik heb mijn pony op dit moment een weekje op stal 2 staan, dit is namelijk mijn stagebedrijf. Ik merk dat mijn pony zeker profijt heeft van de rust, en de keuze kunnen hebben tussen rijden in de bak en het bos in gaan is ook wel heel erg fijn. Maar het is wat lastiger te combineren met de lessen, waar ik mijn geld mee verdien op dit moment.
Ik ben benieuwd of de meningen van Bokkers mij een beetje verder kunnen helpen