Nieuwe stal bouwen, hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Nieuwe stal bouwen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 17:12

We gaan deze zomer een nieuwe stal/schuur bouwen. De vraag van de bouwkundig tekenaar was o.a. hoe ik de stallen wilde inrichten bijv. v.w.b. de hoogte van de binnenstalmuren en waarvan het gemaakt moest worden.

Het zullen hoogstwaarschijnlijk geisoleerde stallen worden(wanden/dak).
Is isoleren eigenlijk aan te raden?

Ik twijfel of er steen of hout moet komen voor de binnenstalwanden.
Wat is nu beter? En wat voor hout of steen moet ik aan denken?

De hoogte van de binnenstalwanden zullen ongeveer 1.20 mtr. worden. Ik heb nu een Haflinger dus die hoogte is wel goed. Maar stel er komt een groter paard is dit dan nog hoog genoeg? Er komen verder geen tralies o.i.d.

Het plafond komt op 2.30 mtr. Is dit hoog genoeg voor een paard?

Hoop dat jullie mee willen denken!

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:59

voor de meeste maten zijn normen opgesteld afhankelijk van de schofthoogte van het paard.

Wij houden voor een lage tussenwand (zonder tralies) altijd 140 cm aan, de 120 cm zal voor de Haflinger waarschijnlijk voldoende zijn, maar voor een groot paard is 140 cm een goede maat.

Als je in steen gaat bouwen kan je gewone kalkzandsteenblokken nemen die je eventueel bezet met een fijne cementmortel, waarna je een coating of gewoon silolak kan aanbrengen. Kies je voor hout dan moet je denken aan een standaard lage boxafscheidingswand met een vulling van Douglashout, tropisch hardhout zoals Bongossi. Douglas is wat zachter maar goedkoper dan tropisch hardhout of bamboe. Neem het hout wel voldoende dik in Nederland vindt je stalllen met een zeer dunne houtvulling van 2,8 cm, in Duitsland is de norm 3,8 cm.

Een plafondhoogte van 230 cm is voor een groot paard wel erg laag. Een lage stal vraagt meer ventilatie om te voorkomen dat het te vochtig wordt in de stal. Hou beter minimaal 290 cm aan. Als hetniet nodig is kan je beter geen plafond maken maar alle ruimte benutten.

Isoleren is voor de paarden niet echt nodig, we hebben zelf een nieuwe stal gezet met betonpanelen en een niet geisoleerd dak met ventilerende lichtnok. we zijn er erg tevreden over. De paarden doen het prima en hebben geen problemen meer met ademhaling, terwijl ze in onze oude lage stal last hadden van stof en vocht. Wel was het voor onszelf wel koud deze winter.
Als je gaat isoleren zal je ook moeten gaan ventileren en ga je dubbele kosten maken. Het is fijn voor je eigen werkklimaat en je houdt de paarden misschien wat makkelijker dun in het haar. Voor het welzijn van de paarden is isoleren zeker niet noodzakelijk.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 09:25

Waar kan ik wat over die 'maten-normen' vinden?

Bedankt voor de info. over het steen en hout, daar heb ik iets aan!

Het nadeel is misschien dat de 2 stallen onderdeel zijn van de schuur/garage. Het wordt dus 1 gebouw met een verdiepingsvloer (hout). En zal worden geisoleerd i.v.m. verwarming/ketel/waterleiding. Verwarming/ketel zit natuurlijk niet in de stallen. Verwarming is voornamelijk voor de verdieping en voor het vorstvrij houden van de schuur/garagedeel.
De verdiepingsvloer komt op 2.30 mtr. dat staat eigenlijk min of meer vast omdat we 'boven' de maximale ruimte willen benutten en onder de 5 mtr. nokhoogte willen blijven i.v.m. vergunningsvrij bouwen. Mocht er in de toekomst een ander paard komen dan moet ik de maat van het paard maar aanpassen aan de hoogte van de stal ;)

Ik moet zeggen dat ik een geisoleerde stal wel heerlijk koel vind blijven in de zomer.
De stallen zullen alleen met de jaarwisseling worden afgesloten. De twee buitendeuren blijven de rest van het jaar open zodat ze zelf kunnen bepalen of ze wel of niet in hun stal gaan. Zo doen we dat nu ook. Er komen ramen in waarvan er één ook open kan i.v.m. extra ventilatie. Maar het lijkt mij genoeg ventilatie wanneer er de hele dag twee deuren openstaan?

Hoe hebben jullie dat gedaan met drinkbakken in de stal? Wat is nu een ideale hoogte om zo'n automatische drinkbak op te hangen? Willen paarden dat juist liever laag hebben hangen of juist niet. Ik denk daarbij ook aan eventuele verwondingen die je kunt krijgen wanneer ze gaan liggen in hun stal en de drinkbak hangt laag? Ik heb hier echt geen idee over. Sjouw nu dagelijks met water naar watertonnen dus automatisch drinkbakken lijken mij wel ideeaal.
Ik weet trouwens niet of ik überhaupt de drinkbakken in de stallen wil of juist net buiten de stallen. Als je het buiten de stallen doet voorkom je veel geknoei van water in de stal en aangezien ze bij mij altijd buitenlopen....
Kun je die drinkbakken ook vorstvrij houden?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:41

Ik vind 2.30 vrij laag. Ik heb boxen van 2.40 hoog en zal ze niet lager willen.
Niet echt een goede foto, maar hier zit het plafond op 2.50
Afbeelding

Waterbak zal ik op 130 hangen (bovenkant) En zal ze in de stal hangen. Mocht het gaan vriezen binnen
dan heb je geen schaatsbaan in je gangpad door evt. knoeien.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 12:12

Waterbak op 1.30 mtr. is hier veel te hoog. Mijn Haflinger is 1.44 mtr. en een Shet van 1 mtr.

Ik denk dat ik toch voor een drinkbakje buiten ga. Dat scheelt een hoop geklieder in de stal en dus ook een hoop vocht minder.
Hoe het in de winter gaat zie ik dan wel weer. Ik kan het dan afsluiten en een ton buiten neerzetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:25

2,30 is wel erg laag en benauwd hoor... Met een gesloten zolder over het geheel.
Amoniak kan niet goed weg. Ik heb mijn zolder op 3 meter hoogte, dat is flink ruim. Ook heb ik vrijwrl altijd minimaal twee deuren open en de stal heeft een open strook voor langs van 50cm hoogte over hele lengte met windgaas er voor. Alleen twee deuren kan flink tegrnvallen qua ventilatie.
Op mijn laptop heb ik misschien nog ergens links naar info. Daar staan maten in.

Is het geen optie de boxen bijvoorbeeld op de kopse kant te zetten en boven de boxen geen zolder te doen? Dan heb je meer licht en frisse lucht en de zolder zou je daar dicht kunnen maken zodat de paardenlucht niet je hele garage en zolder door gaat. Dan mis je maar 18 tot 20m2 zoldervloer, het poetsgedeelte en je opslag kan dan wel lager. Al is 2,30 eigenlijk een deurmaat ipv zoldermaat

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:39

Met een plafond op die hoogte zou je haast aan mechanische ventilatie moeten gaan denken, maar als de boel eigenlijk altijd open staat en ze op de feestdagen na altijd zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten willen staan dan zou ik er geen groot probleem van maken.

Als je er inloopstallen van wilt maken zou je dan wel een tussenmuur willen ??
Voor het geval je ze toch soms even apart moet zetten (ziekte oid) zou je een wegdraaibaar tussenschot kunnen maken, want normaliter tegen de achterwand aangedraaid staat.
Een andere optie is om een 'half'schot vast neer te zetten met daarachter een deur die wegdraaibaar is.
Dat schot zou bijv. ook een groot kleinmazig hooi net kunnen zijn.

Afbeelding

Op deze manier heb je altijd een 'vlucht'weg en kunnen ze beide ook in rust eten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:50

joyce B schreef:
2,30 is wel erg laag en benauwd hoor... Met een gesloten zolder over het geheel.
Amoniak kan niet goed weg. Ik heb mijn zolder op 3 meter hoogte, dat is flink ruim. Ook heb ik vrijwrl altijd minimaal twee deuren open en de stal heeft een open strook voor langs van 50cm hoogte over hele lengte met windgaas er voor. Alleen twee deuren kan flink tegrnvallen qua ventilatie.
Op mijn laptop heb ik misschien nog ergens links naar info. Daar staan maten in.

Is het geen optie de boxen bijvoorbeeld op de kopse kant te zetten en boven de boxen geen zolder te doen? Dan heb je meer licht en frisse lucht en de zolder zou je daar dicht kunnen maken zodat de paardenlucht niet je hele garage en zolder door gaat. Dan mis je maar 18 tot 20m2 zoldervloer, het poetsgedeelte en je opslag kan dan wel lager. Al is 2,30 eigenlijk een deurmaat ipv zoldermaat

De stallen zouden ook op de kopse kant komen. Over de eventuele overlast van stank hadden we nog niet nagedacht :o Bedankt voor de tip!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:52

DubbelDun schreef:
Met een plafond op die hoogte zou je haast aan mechanische ventilatie moeten gaan denken, maar als de boel eigenlijk altijd open staat en ze op de feestdagen na altijd zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten willen staan dan zou ik er geen groot probleem van maken.

Als je er inloopstallen van wilt maken zou je dan wel een tussenmuur willen ??
Voor het geval je ze toch soms even apart moet zetten (ziekte oid) zou je een wegdraaibaar tussenschot kunnen maken, want normaliter tegen de achterwand aangedraaid staat.
Een andere optie is om een 'half'schot vast neer te zetten met daarachter een deur die wegdraaibaar is.
Dat schot zou bijv. ook een groot kleinmazig hooi net kunnen zijn.

[ Afbeelding ]

Op deze manier heb je altijd een 'vlucht'weg en kunnen ze beide ook in rust eten.

Bedankt voor de tip, ga ik zeker meenemen in de opties.