Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:2,30 is wel erg laag en benauwd hoor... Met een gesloten zolder over het geheel.
Amoniak kan niet goed weg. Ik heb mijn zolder op 3 meter hoogte, dat is flink ruim. Ook heb ik vrijwrl altijd minimaal twee deuren open en de stal heeft een open strook voor langs van 50cm hoogte over hele lengte met windgaas er voor. Alleen twee deuren kan flink tegrnvallen qua ventilatie.
Op mijn laptop heb ik misschien nog ergens links naar info. Daar staan maten in.
Is het geen optie de boxen bijvoorbeeld op de kopse kant te zetten en boven de boxen geen zolder te doen? Dan heb je meer licht en frisse lucht en de zolder zou je daar dicht kunnen maken zodat de paardenlucht niet je hele garage en zolder door gaat. Dan mis je maar 18 tot 20m2 zoldervloer, het poetsgedeelte en je opslag kan dan wel lager. Al is 2,30 eigenlijk een deurmaat ipv zoldermaat
DubbelDun schreef:Met een plafond op die hoogte zou je haast aan mechanische ventilatie moeten gaan denken, maar als de boel eigenlijk altijd open staat en ze op de feestdagen na altijd zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten willen staan dan zou ik er geen groot probleem van maken.
Als je er inloopstallen van wilt maken zou je dan wel een tussenmuur willen ??
Voor het geval je ze toch soms even apart moet zetten (ziekte oid) zou je een wegdraaibaar tussenschot kunnen maken, want normaliter tegen de achterwand aangedraaid staat.
Een andere optie is om een 'half'schot vast neer te zetten met daarachter een deur die wegdraaibaar is.
Dat schot zou bijv. ook een groot kleinmazig hooi net kunnen zijn.
[ Afbeelding ]
Op deze manier heb je altijd een 'vlucht'weg en kunnen ze beide ook in rust eten.