Boom schors eten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Boom schors eten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:42

Hallo bokkers,
Mijn paard eet boomschors, nu krijgt hij vaak wilgentakken waar hij dankbaar gebruik van maakt maar meneer begint nu ook in de paddock aan de bomen te knagen. Na net aan de stalhouder gevraagd te hebben welke soort het is, blijkt het om een populier te gaan. Na wat speurwerkt op internet blijkt deze boom niet? schadelijk te zijn voor paarden. Meneer heeft dus een oranje mond na eraan geknaagt te hebben :') . Hij krijgt 5x op een dag voordroog ruwvoer waarvan 3x op de
Paddock, hij heeft een liksteen op stal knz, en een liksteen buiten en een maatje.
Nu lijkt het me niet zo best voor de bomen en had ik de vraag of het zou helpen om een gaas bijv. Schapen gaas of kippengaas om de boom te maken om de boom te beschermen en mijn paardje ook. Heeft dit enig zin?
Nog een vraag, hoe kan ik de paddock wat leuker maken? Iemand tips? Ik zat te denken aan een bal?
Alvast bedankt!

Emyiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:05

ik zou er wel gaas voor doen alleen ik zou dikker gaas doen want anders kan je paard eraan schuren tenzij hij dat niet doet natuurlijk verder wel goeie optie heb ik zelf ook gehad ;)

Kermis

Re: Boom schors eten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:09

Bedankt voor je reactie, mijn paard schuurt niet zijn maatje ook niet. Dus kippengaas is een goede optie? En waarmee kan ik het het beste vastmaken zodat het niet gevaarlijk is voor mijn paard? Is nietjes een optie?
Omdat het mijn paard is die ervan eet wil ik het gewoon uit eigen zak betalen en zelf maken. Dus praktische tips zijn meer als welkom!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:10

Geen kippengaas, hoor, daar kan je paard met zijn tanden in blijven haken, want proberen gaat hij het toch :j

Bij schapengaas zijn de mazen dermate groot dat er toch nog flink geknaagd kan worden, dus ik zou liever kiezen voor een speciale beschermhuls, of een stroomdraadje spannen dat hij niet dicht in de buurt kan komen !

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:14

Je moet niet in de boom zelf gaan nieten, dat is niet goed voor de boom.
De plantsoenen dienst doet meestal een paal links en een paal rechts van de boom in de grond maken en daar dan dat gaas omheen vastmaken. Zodat de honden de boom niet omver kunnen piesen...
Tis een beetje vreemd gaas, met een soort van honingraad struktuur.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:15

'n Boom omver piesen :D ?
Wat voor soort honden lopen er in Rotterdam :wow: ?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:16

Oh ja daar heb je een goed punt Shirley! Niet eens aan gedacht hihi :z
Hoe veel kost dat ongeveer? Het mag best wat kosten maar liever niet teveel! Blijft mijn paddock natuurlijk niet.
Is het een idee om een maas wijdte tussen schappen gaas en kippen gaas in te nemen? Dus van die kleine vierkantjes?
En nogmaals mijn vraag, waarmee kan ik het het beste bevestigen?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:17

Shirley schreef:

:=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:19

Je zou een soort koker kunnen maken, dus die ruim om de boom heen past en dan die dichtknopen met bijvoorbeeld strotouwtjes.

Wij hebben dergelijke kokers gemaakt van kunststofgaas met een heel kleine maaswijdte, zodat er amper nog schors te zien is.

De kokers staan los en bieden zo de boom ook nog ruimte om te groeien :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:19

Shirley schreef:

Er zijn een heleboel honden die elk tegen dezelfde boom aan willen piesen, door de grote hoeveelheid urinezuur wordt de boom als het ware aangetast en sterft hij.
Bij lantaarn palen hebben ze het zelfde gedaan met een laag teer aan de onderzijde, het metaal werdt snel aangetast door de honden zeik en de lantaarns roesten door binnen no time!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:24

Hartstikke bedankt Shirley, kan ik echt wat mee! Ik ga volgende week dus opzoek naar kunststof gaas ipv ijzer :-) met een kleine maaswijdte, maak een koker en dat vast met stro touwtjes zodat het erom heen staat.
Super goede tip! Ga het zeker eerst zo proberen! En anders smeer ik wel sambal op de boom haha }:) Grapje natuurlijk he!
Groetjes!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:26

Graag gedaan, hoor :D

Heb je veel nodig ?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:33

Nee valt opzich mee, er is van de week de hele dikke, jeetje die was echt dik! Boom omgezaagd, stond op instorten en hebben 4 of 5 dunne populieren staan, ongeveer 25 cm dik ofzo, is dus te overzien! Stalhouder is tante van mijn vriend, ga ik super goed mee om maar die vind het vreten aan de boom wel prima, ik alleen niet, werd mij wat te gek, dus zelf aangeboden om het op te lossen en dat was geen probleem :) Voorde rest heeft hij denk ik geen tekort, krijgt voldoende hooi, liksteen, vitamine brok, en lucerne. Lijkt mij echt verveling. Maargoed vanaf 1 mei gaan ze weer lekker het land op dus word nog even uitzitten tot die tijd, is echt iets van de laatste paar weken. Hij de paddock gewoon zat denk ik, staat er van 10 tot 5 op. En sinds het lang licht is tot 20.00.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:35

Meet het maar eens op, dus de omtrek van de te beschermen bomen, het aantal bomen en de hoogte.

Dan zal ik eens kijken wat we nog hebben staan :j

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:39

Is goed! Ik pb je vanavond dan even ja? Ga rond uur of 4 naar stal, zal ff meetlint meenemem, en de boel even opmeten. Stuur ik je een berichtje via pb, goed?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:42

Prima :)

En ik bedoel uiteraard de knaaghoogte, niet dat je straks helemaal bovenin een boom klimt om 'm op te meten :))

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 14:05

Hahaha :Y)

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:25

Een hooinet ophangen in/aan de boom?