14 graden paard wassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

14 graden paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 23:45

het is bij ons in zweden 14 graden, zal ik de paarden nu wassen of niet staan nu zonder deken

Dispar_Vulgo

Re: 14 graden paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:46

Ik zou het nog niet doen, maar als je warm water gebruikt en ze daarna gelijk onder zweetdekentje uit de wind zet, dan zal het geen kwaad kunnen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:47

helemaal wassen? zou ik niet doen
benen en staart moet prima kunnen

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:49

paard wat ik rij heeft vanavond onder de tuinslang gestaan. was helemaal bezweet.
en op stal gezet daarna. nu is het in stal wel 21 graden bij ons

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:52

Helemaal wassen kan, maar als ze zonder deken daarna naar buiten moeten en ook in eventuele regen komen te staan heb je het recept voor een ziek paard. Als je je paard met shampoo wast, haal je de vetlaag weg die er voor zorgt dat de huid van je paard tijdens een regenbui droog blijft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:55

wordt het wel ooit warmer in zweden? Ik bedoel als dit zo ongeveer de max. tempratuur is in zweden, tja, dan wel, maar als het ook makkelijk een graad of 20 kan worden, zou ik nog even wachten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:04

Wat is de reden dat je denkt dat als wij aankomend weekend weer gigantisch in temperaturen kelderen, het in Zweden veel warmer gaat zijn?

En dan nog, als het regent, komen de paarden in de regen te staan zonder deken? Zo niet, dan kun je wassen. Zo ja, niet doen, want je haalt de vetlaag uit de vacht, dan wordt de huid nat bij een regenbui, gaat je paard het koud krijgen en heb je de garantie op een ziek paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:06

Cassidy schreef:
Wat is de reden dat je denkt dat als wij aankomend weekend weer gigantisch in temperaturen kelderen, het in Zweden veel warmer gaat zijn?

En dan nog, als het regent, komen de paarden in de regen te staan zonder deken? Zo niet, dan kun je wassen. Zo ja, niet doen, want je haalt de vetlaag uit de vacht, dan wordt de huid nat bij een regenbui, gaat je paard het koud krijgen en heb je de garantie op een ziek paard.

heb je het tegen mij?

Ik denk helemaal niet dat het van het weekend ofzo 20 graden gaan worden in zweden :+ Ik bedoel meer in het algemeen, als de max. tempratuur in zweden in de zomer enzo, maar rond de 14 graden is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:08

Even een tegenvraag:

Wordt het weleens warmer dan 14 graden in Nederland in de zomer?

Ts vraagt over de situatie in Zweden NU. Dus niet van de zomer, NU. Zonder deken, wassen als het buiten 14 graden is. NU.

En in Zweden wordt het in de zomer warmer dan 14 graden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:10

Cassidy schreef:
Even een tegenvraag:

Wordt het weleens warmer dan 14 graden in Nederland in de zomer?

ja, maar zweden ligt een stuk noordelijker, en ik ben bijv. in Ijsland op vakantie geweest (wat natuurlijk nog noordelijker ligt dan zweden) en daar werd het amper 20 graden in de zomer! Ik heb gewoon geen enkel idee wat normale tempraturen zijn in zweden, en dan ligt het er ook nog aan waar je woont, woon je vrij zuidelijk of vrij in het noorden? Zo'n gekke vraag vond ik het niet hoor :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:10

In Nederland wel Cassidy, maar of het in Zweden warmer word? Dat weet ik niet..
En Maartje wist dat ook niet anders had ze de vraag niet gesteld.
Maar naar jouw bericht neem ik aan dat het daar dus wel warmer word.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:16

Google is your friend:

http://www.klimaatinfo.nl/zweden/

Warme zomers
Opvallend voor Zweden zijn de relatief warme zomers met vrij stabiel weer. Overdag liggen de temperaturen gemiddeld tussen de 18 (noorden) en 22 graden (zuiden). In de bergen is het door het hoogteverschil vaak enkele graden koeler. Lange periodes vol zonneschijn en met zomerse temperaturen van 25 graden of hoger komen regelmatig voor in de zomer. Niet alleen in het zuiden, maar ook in het noorden van Zweden is het dan zeer aangenaam zomers weer. Enkele dagen per jaar schiet de thermometer zelfs omhoog naar 30 graden of nog hoger. Het aantal tropische dagen op jaarbasis varieert van zes in oost Götaland en in het binnenland tot twee in Lapland. Op de hoogste pieken van Jämtland komen tropische temperaturen bijna nooit voor, wel in de dalen.
Omdat de relatieve luchtvochtigheid laag is in Zweden voelt het zelfs bij temperaturen boven de dertig graden Celsius nog aangenaam aan. Op de warmste dagen staat er vaak weinig tot zeer weinig wind, zelfs in het normaal vrij winderige kustgebied in het zuidwesten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:17

In dat geval TS, zou ik even wachten tot het wat warmer wordt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:19

Cassidy schreef:
Google is your friend:

http://www.klimaatinfo.nl/zweden/

Warme zomers
Opvallend voor Zweden zijn de relatief warme zomers met vrij stabiel weer. Overdag liggen de temperaturen gemiddeld tussen de 18 (noorden) en 22 graden (zuiden). In de bergen is het door het hoogteverschil vaak enkele graden koeler. Lange periodes vol zonneschijn en met zomerse temperaturen van 25 graden of hoger komen regelmatig voor in de zomer. Niet alleen in het zuiden, maar ook in het noorden van Zweden is het dan zeer aangenaam zomers weer. Enkele dagen per jaar schiet de thermometer zelfs omhoog naar 30 graden of nog hoger. Het aantal tropische dagen op jaarbasis varieert van zes in oost Götaland en in het binnenland tot twee in Lapland. Op de hoogste pieken van Jämtland komen tropische temperaturen bijna nooit voor, wel in de dalen.
Omdat de relatieve luchtvochtigheid laag is in Zweden voelt het zelfs bij temperaturen boven de dertig graden Celsius nog aangenaam aan. Op de warmste dagen staat er vaak weinig tot zeer weinig wind, zelfs in het normaal vrij winderige kustgebied in het zuidwesten.

Dan zou ik inderdaad toch ook nog even wachten aangezien 14 graden wel erg 'koud' is..
Cassidy geen idee, maar dit is toch ook wel een vraag die aan TS gesteld kan worden. Ik kan me voorstellen dat je niet altijd maar wilt googlen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:20

Ik heb een bijna wit paard en als het nodig is moest hij ook in de winter gewassen worden. Maar ik zou een dek ophouden en beginnen met staart manen en benen. Pas als laatste het lijf en dan weer zweetdeken op en op stal. Met wind is het vooral lastig, dan wordt het erg koud.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:23

@ balou: Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Persoonlijk heb ik er niets op tegen als heel Bokt vol komt te staan met domme vragen om het vragen en suggesties geven om maar een bericht te plaatsen, maar dan is schiet voor mij Bokt echt zijn doel voorbij. Als je alles moet voorkauwen en er geen eigeninitiatief of zelfredzaamheid aan te pas komt, of men gewoon te lui is om even zelf te zoeken, verwordt Bokt tot forum waarin topics worden geplaatst om het vragen en antwoorden worden gegeven voor het sprokkelen van berichten en keldert het niveau nog meer dan het nu al doet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:25

Cassidy schreef:
@ balou: Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Persoonlijk heb ik er niets op tegen als heel Bokt vol komt te staan met domme vragen om het vragen en suggesties geven om maar een bericht te plaatsen, maar dan is schiet voor mij Bokt echt zijn doel voorbij. Als je alles moet voorkauwen en er geen eigeninitiatief of zelfredzaamheid aan te pas komt, of met gewoon te lui is om even zelf te zoeken, verwordt Bokt tot forum waarin topics worden geplaatst om het vragen en antwoorden worden gegeven voor het sprokkelen van berichten en keldert het niveau nog meer dan het nu al doet.

Ik vroeg toch niet alleen wat? Ik gaf haar tegelijkertijd met de vraag ook een advies, imo hoefde ze de vraag niet te beantwoorden naar mij persoonlijk. En als TS het vervelend vindt dat ik háár iets (simpels) vraag, dan kan ze dat zelf aangeven :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:27

Je zou voordat je het toetsenbord inklimt ook zelf even kunnen googlen of de temperaturen in Zweden de 14 graden wel overschrijden in de zomer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:33

Ga je lekker cassidy?
Neem een kop thee en adem is flink uit ofzo, wat reageer je naar zeg.

Je weet toch niet of het bij de ts ook wel vaker warmer is? Misschien zit ze wel in een "kouder" stuk.
Daarom is het zeker geen domme vraag, hooguit een dom antwoord gezien alleen de ts hem kon beantwoorden in dit geval. Verder betekend het inderdaad niet direct dat als het hier kouder wordt het daar ook maar ineens kouder moet worden.

Ts: met warm water en daarna onder een zweetdeken op stal kan prima, koud water zou ik nog even wachten.
Van 1 keer wassen is ook niet direct de hele vetlaag van de huid (mits je paarden shampoo gebruikt).
Alleen mocht het deze week nou nog hele dagen gaan stortregenen kan je best even een regendekentje gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:36

Een "kouder stuk" zoals Lapland lijkt me onwaarschijnlijk aangezien het daar haast ondoenlijk is om paarden te houden.

Maar je hebt gelijk, je mag geen aannames doen. Niet over de initiele reden om deze vraag te stellen, niet over de motivatie van degenen die reageren. My bad. :D

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 08:12

oki! bedankt allemaal! het is hellemaal GEEN DOMME vraag omdat het als ik paar uurtje doorrijd idd nooit warmer word dan 15 graden in zomer uitzonderlijk is 20 fraden daar dan maar niks meer. bij ons integendeel wel hier krijgen we dezelfde zomers als in nl alleen met minder regen ;)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:59

Waarom wil je per sé nu je paard wassen? Ik zou gewoon wachten tot het warmer weer is, hoef je ook niet bang te zijn voor een verkouden paard.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 10:49

moet hem niet per sé wassen hoor, hij heis alleen grijs van al het grind en spul waar we op hebben gereden en hij stinkt behoorlijk haha

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:54

Wat je ook kan doen is je borstel een beetje nat maken en dan over het "grijze" heen. Wat ik ook wel is doe is even met een babydoekje erover heen.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 11:31

het probleem is dat hij tot aan zijn buik vies is en zijn hele staart en benen. verder krijg ik het er niet met beetje water af omdat het gruis is dat echt dik in de vacht en haren zit geplakt, dat wat eht probleem ook xD