Hooi als stalbodem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nenaavdw

Hooi als stalbodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 15:10

Hallo bokkers.

Ik zit met een probleem!
Mijn paard kreeg voor ongeveer een half jaar gedorst hooi te eten. Hij werd hier alleen maar magerder van en door het vele stof wat hier in zat een open neus en op een gegeven moment zelfs opgezette klieren waardoor wij de DA moesten bellen. Na een gesprek met de staleigenaar krijgt hij nu goed hooi te eten. Ik ben hier super blij mee natuurlijk en de wond in zijn neus gaat nu ook mooi genezen.

Nu is alleen het stro op en het stoffige gedorste hooi staat er nog....
Mijn staleigenaar is nu van plan om dat stoffige schimmel spul als stalbodem te gebruiken. Ik ben het hier totaal niet mee eens want ik betaal tenslotte niet voor niets stalgeld, dan ga ik er natuurlijk ook vanuit dat mijn paard goed verzorgd word. Dit betekent niet alleen dat alle stof weer terug is in zijn stal (eigenlijk alleen nog maar meer omdat het zijn stalbodem is), maar ook dat hij dit gewoon ziet als hooi en hij nadat hij zijn eigen hooi op heeft hij aan zijn "stalbodem" gaat beginnen.

er zijn nog ongeveer 15 tot 20 enorme balen van dat spul die op moeten.. en de staleigenaar zegt dat het maar op moet anders is het zonde..

HELP!!

Marlinda

Re: Hooi als stalbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:16

Mijn verzorgpaardje krijgtnat gemaakt hooi, ca. halve/ 1 baal per dag. Het oude hooi (ze eet natuurlijk niet alle op ;P) wordt over de stal verspreid en het nieuwe hooi komt in de hoek. Doordat het nat is gemaakt heeft ze er geen last van, want zij heeft normaal gezien ook last van al het stof :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:21

Ik ben er ook geen fan van moet ik eerlijk zeggen. Er kan echt veel stof in zitten, vooral als je paard er gevoelig voor is.

Hooi als stalbodem kan, wij hebben het ook ooit gehad, maar dat moesten we eerst nat maken. Maar moet wel eerlijk zeggen... Schimmel/stof etc --> als ik merk dat ze dat bij mij op stal geven ben ik weg. Sta soms ook echt te kijken op stallen wat ze de paarden nog voeren! Ik vind goed voer belangrijk, je loopt anders te veel risico (denk aan koliek etc.) en een goede stalbodem is het minste.

Ik snap dat de eigenaar het graag op wil maken, het kost namelijk best wel wat... En het vervelende is, je kunt vragen of jouw paard op een ander goedje mag (koop eventueel zelf een paar balen vlas/pakken stro?) maar of het helpt tegen de stal? Als de buurman op het stof staat, komt het ook bij jouw paard in de buurt.

Bespreek even wat andere stalgenoten willen etc. En zet anders iig jouw paard op iets anders...

(Zelf was ik er waarschijnlijk al weggeweest :'))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:26

Als je het niet kan voeren omdat het slecht is kun je het ook niet in de stal gooien.
Dat is voor alle paarden slecht.
Ik zou het niet pikken, je betaald voor stro, die eigenaar heeft vast niet gezegd dat je nu minder hoeft te betalen.. :')

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 15:38

nee kloot ik hoef idd niet minder te betalen haha.

het is wel een optie om het spul (zoals ik het liever noem) nat te maken, maar dan heeft hij een vochtige stalbodem. Dit vind ik oo kniet echt de bedoeling. En om nou elke dag heel mijn stal onder het azijn te sprayen kost me te veel moeite en te veel geld aan azijn haha.

Mijn paard staat in een stal met een uitloop en heeft in de stal zelf geen contact met buur paarden. Alleen als hij zijn stal uit komt op zijn uitloop..
De plukken met veel stof en schimmel gooi ik sowiezo weg. Ik wil niet eens dat mijn paard daarbij in de buurt komt.

@Marlinda
stond jou verzorgpaard alleen op dat hooi of ook op stro oid.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik mijn paard een baal oed hooi moet geven zodat hij "dat spul" niet gaat eten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:41

Kun je zelf niet overwegen om wat balen stro te halen tot die zooi op is?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:46

Zeggen dat je minder wil betalen en zelf paar balen stro gaan halen?
Naast dat het niet eetbaar is neemt hooi niet echt vocht op en lijkt me dus niet echt een prettig stalbodem. Volgens mij word het dan best wel een soppig boeltje in de stal.
Als slecht hooi is had hij terug moeten gaan naar de verkoper om z'n geld terug te krijgen of de balen om te wisselen in goed hooi. Dat is niet slim dat hij dat niet gedaan heeft of is dit van eigen weide dan ligt het anders maar dan nog geen reden om die troep toch aan paarden te geven of het nu stalbodem is of niet het ligt er wel.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 15:50

ja alleen gaat dat mij nogal wat geld kosten.
Mijn staleigenaar zegt.. de paarden gaan straks toch het land weer op.. maarja dan staan ze in de nacht vaak nog wel binnen en als het regent ook.
Maar ik denk dat ik het een week probeer en dan een afspraak wil maken om zelf stro te kopen en van mijn stalgeld af te halen.

ik snap dat hij het zonde vind.. maar het is meer schimmel en zooi dat het niet te gebruiken is voor iets anders dan de mesthoop.. plus dat de katten er ook lekker hun behoefte in doen en alle kinderen er fijn op springen en spelen.. (ik sta nou eenmaal voor weinig bij een boer)

Ik heb ook nog een fijne houte bodem in mijn stal dus dat gaat onwijs stinken als er idd een bodem in ligt dat niks opneemt

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:52

nenaavdw schreef:
nee kloot ik hoef idd niet minder te betalen haha.

het is wel een optie om het spul (zoals ik het liever noem) nat te maken, maar dan heeft hij een vochtige stalbodem. Dit vind ik oo kniet echt de bedoeling. En om nou elke dag heel mijn stal onder het azijn te sprayen kost me te veel moeite en te veel geld aan azijn haha.

Mijn paard staat in een stal met een uitloop en heeft in de stal zelf geen contact met buur paarden. Alleen als hij zijn stal uit komt op zijn uitloop..
De plukken met veel stof en schimmel gooi ik sowiezo weg. Ik wil niet eens dat mijn paard daarbij in de buurt komt.

@Marlinda
stond jou verzorgpaard alleen op dat hooi of ook op stro oid.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik mijn paard een baal oed hooi moet geven zodat hij "dat spul" niet gaat eten

Ze staat alleen op hooi :) Het oude hooi (van de vorige dag) wordt over de stal verdeeld en dan weer nieuw (natgemaakt) hooi in de hoek. Het nieuwe hooi weet ze altijd prima te vinden om van te eten :j Maar als 't helemaal beschimmeld e.d. is, dan zou ik d'r ook niet zo'n fijn gevoel bij hebben inderdaad :P

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:55

Wegens de medische klachten die je paard heeft gehad zou ik absoluut niet akkoord gaan met het op dat vieze spul zetten. Neem aan dat hij dat ook wel snapt? Ik zou gewoon tot die tijd zelf wat bodembedekking halen en minder betalen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:01

Het neemt ook slechter vocht op. Wij hebben het ook even gehad... Maar je moet het al zo nat maken wil het niet meer stoffen, en dan kun je je stal om de dag leeg halen omdat het te vies is ;) Vandaar niet mijn voorkeur!

Bellabeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:04

Vooral niet akkoord mee gaan! Jij betaald voor stro, geen hooi als bodembedekking. Vooral na de klachten die je paard al heeft gehad zou ik het al zeker niet doen

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 16:06

Ja het is dan ook wel een echte boer.
Hij vond ook wel dat ik mijn paard het klamme zo goed als koeien kuil aan mijn arabier kon voeren.. toen ik met hem in gesprek ben gegaan en heb verteld dat ik geen zin heb in dierenarts kosten en midden in de nacht mijn bed uit gebeld worden omdat mijn paard koliek heeft. Had hij zoiets van nou dan koop ik wel goed hooi..

Ik heb hem ook verteld dat ik niet voor niets ander hooi wilde als voer.
Maar zomaar overstappen naar een andere stal hier in de omgeving kost mij een vermogen dat ik niet kan betalen en dan heb ik niet de uitloop aan mijn stal, een bak en een weiland.. dus ik wil hier niet weg om zoiets.. ik probeer het vandaag en dan hoop ik dat er morgen nog iets in zijn stal ligt

Door mijn houten bodem haal ik mijn stal elke dag al leeg.. het goede stro wat er dan nog over is versprijd ik weer als bodem voor mijn nieuwe stro.. dus dat is elke dag al heel wat haha.. nu krijg ik dus een soort waterballet als ik het goed begrijp

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:22

Hooi is helemaal niet goed om als ondergrond te dienen. Mijn paarden krijgen iets wat te veel hooi en eten dat dus niet allemaal op en dan belandt het op de grond. Het wordt dan 1 soppige bende die ook nog eens enorm zwaar is om uit te mesten!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:29

Maar hooi als ondergrond neemt toch helemaal niet voldoende vocht op lijkt me? En daarbij zou ik ook niet zo blij zijn met een stoffige/schimmelige bodembedekking. Ook niet als mijn paard wel gezond is (dan zou ik dat graag zo houden!)

Persoonlijk vind ik dat je best aan de bel mag trekken. Jij betaalt stalgeld voor bepaalde condities (paard op stro) = niet jouw probleem dat het stro op is, het is aan de pensioneigenaar te zorgen dat die op tijd inkoopt. Of mag jij ook de DA rekening bij hem declareren als je paard weer ziek wordt door het hooi als bodembedekking? (vast niet :P)

Zie trouwens dat je uit Bleiswijk komt (net als ik) waar sta je dan als ik het vragen mag? Mag ook per PB. Misschien weet ik nog wel iets voor je wat wel betaalbaar is.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 16:46

haha ik ben bang dat ik de DA rekening idd niet kan declareren.. ik wil sowieso geen DA rekening dus dat scheelt.
Ik ga het vandaag maar proberen want het stro is nu echt op.. Ik laat het morgen sowieso weten..
In iedergeval iedereen wel onwijs bedankt voor de tips en het support!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:55

Stro kopen?

Mbt gedorst hooi hier zit helemaal niks in.... Buikvulling dus en niet gek dat ze er niet van groeien ;) onthouden dus :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:10

Nee bah je krijgt er ook een vieze rommel van... en je het doet jouw paard ook geen goed dat hij wéér op het stoffige spul komt te staan. Ik zou het niet pikken, je betaald niet voor niks en je betaald voor stro en niet voor die rommel ;)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:11

klopt!!
Dit was de enige vorm van soort van hooi wat er was toen ik daar op stal kwam. de andere keus die ik had was kuil.. end at geef ik niet aan mijn arabier.
Maar over het hooi dat hij nu krijgt ben ik wel tevreden nu alleen weer die stalbodem pfff

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:33

Ik herken het helemaal. Ik sta bij een boer gestald, ik strooide altijd een soort tarwe zaagsel voor mijn paard, dat was er altijd omdat de koeien dat kregen in de stal als bodem. Op het gegeven moment kon dat niet meer uit, want hij kwam niet meer uit voor het opstrooien van de boxen voor de koeien. Nou prima, moest ik riet gaan strooien. Wat een *** bedekking, de drollen bleven altijd op het riet liggen. Ik schepte dus altijd een halve stal leeg omdat ik niet alle drollen van het riet af kon scheppen. Het vocht werd niet opgenomen (logisch, anders leg je ook geen riet op je dak). Ik was er goed zat van.
Op het gegeven moment ben ik gaan zoeken of er nog varianten waren van zaagsel. Vlas staat per vracht op 3.50/4.00 per baal. Scheelde 0.50 cent met een baal riet. Nou na wat overleg kwam er dan vlas. Ben er een stuk blijer mee. Ik betaal dan maar 25 euro in de maand voor mijn paard incl. bodembedekking, hele jaar weidegang, voer en stalling... dus ik ga soms zelf ook wel eens naar de groothandel als het op is en koop dan een paar baaltjes of een zak voer. Maar als je 200 euro per maand betaald wil je wel een beetje 'service' voor je geld toch

Als je stalhouder niet houd van geld uitgeven had ie maar geen paardenstal moeten oprichten, paarden kosten altijd geld en ik weet ook wel bodembedekking is een dom bedrag binnen het onderhouden van een paard, ik denk ook wel eens zonde je strooit de boel op en hij kakt alles er weer onder... en je staleigenaar zal wel denken, ze kakken alles toch eronder we gooien er wel oud hooi in. :Y)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:34

Ik ben verbaasd dat TS hier nog een vraag over stelt (het zou van zelf moeten spreken dat dit totaal niet acceptabel is)en nog verbaasder dat anderen dit soort rommel blijkbaar ook eens gebruikt hebben als stalvloer-bedekking
Hooi (welk soort hooi dan ook) is niet alleen totaal ongeschikt als vloerbedekking in een paardenstal, maar je loopt ook nog de kans dat het paard aan de beschimmelde rotzooi gaat lopen knabbelen.
Het wordt bij ontlasting drabbig en soppig, is dan ook waardeloos voor de hoeven.
In droge toestand geeft het enorm veel schimmelsporen af, doordat paard in de stal er op rondbeweegt.
Dus... waar zijn we nou mee bezig?

De oude zuinige boer begrijp ik heus wel... dat komt vaker voor, ook in mijn Drentse omgeving, het moet op, zonde om niet te gebruiken. Maar het gaat hier om jouw paard... koop zelf wat stro in, kost hem dan toch ook niets, hoe hij van zijn schimmelrommel af komt is zijn zaak, enne... zo lang duurt het niet meer tot de weidegang, toch?

Ik neem aan dat de oude baas er geen bezwaar tegen heeft als je op eigen kosten wat stro voor je eigen paard laat bezorgen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:06

eens met post hierboven. Ik zou wel wat minder stalgeld betalen in de periode dat je zelf bodembedekking koopt

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 21:22

De helft van zijn stal is nu nog hooi en de andere helft (die hij altijd vies maakt) ligt "dat spul".
Toen hij zijn stal in stapte nam hij er natuurlijk wel een hap van maar liep daarna door naar zijn goede hooi.
De balen die er nu staan zien er wel beter uit en zit tot nu toe niet zoveel schimmel en stof in dus we zullen zien.
Ik ben benieuwd hoe het er morgen uit ziet.
Anders heb ik idd zo mijn eigen stro gekocht!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:28

Ik zou er ook niet mee akkoord gaan hoor :n Wij hebben hier ook wel eens hooi in de loophokken gegooid als bodem, maar dat was gewoon prima hooi. Het was alleen ontzettend goedkoop, dus daarom gooiden we dat erin ipv stro wat toen onwijs duur was.

Ik dacht alleen dat er een kar stro voor stond bij jullie vanmiddag, die hij aan het wegrijden was? Ik had m'n bril niet op dus het kan ook iets anders geweest zijn :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:41

Hooi is eigenlijk geen stalbedekking...je zegt dat het is beschimmeld en dat hij het daarom als bedekking wil gebruiken.Als je stof en schimmel in paardenlongen wil hebben dan is dit de juiste manier.
(Zoals Lies hierboven zegt is het alleen een optie als het van uitmuntende kwaliteit is)

Behalve dat er schimmel en stof inzit,absorbeerd het ook nog eens slecht,het wordt een kleffe natte bende.Ik denk dat het tijd is om een andere plek te zoeken voor je paard.

Deze man is waarschijnlijk een koeienboer en heeft de ballen verstand van paarden,tikje eigenwijs en te zuinig...alles bij elkaar is dat geen goede combi :n

Zou het absoluut niet accepteren,als ik je verhaal goed begrijp is hij al verantwoordelijk voor een slechte conditie waarin je paard verkeerd...spullen pakken en wegwezen.