Bloemen zaaien in paardenweide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Bloemen zaaien in paardenweide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:10

Ik ga volgende week onze wei mesten, en omdat de paarden er dan toch een tijd vanaf blijven lijkt het me leuk om er wat meer structuur en wat meer kleur in te brengen. Dus ik zat te denken om er wat bloemen in te zaaien die gezond zijn voor paarden. Kamille.. Paardebloemen..
Wie doet dit ook, en heeft er tips voor andere bloemen?
Ik weet dat er ook mengsels te koop zijn, maar die vind ik erg duur, en daar zitten vaak kruiden bij die ik liever niet in de wei heb.

Rintah

Re: Bloemen zaaien in paardenweide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:15

ehh, paardenbloemen waren toch juist giftig voor paarden?? :o?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:20

Giftig? Dat lijkt me sterk, bijna elke paardenweide staat er vol mee, toch? Volgens mij zijn ze zelfs wel gezond omdat ze vochtafdrijvend werken. Het melksap in de stengel is alleen gevaarlijk in heel grote hoeveelheden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:22

Leuk idee, maar als je er bloemen in mikt die ze smakelijk vinden ga je er max 2 dagen lol van hebben zodra ze terug zijn op de weide.. Vind je dat niet wat zonde van je moeite??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:27

Die kans zit er dik in :Y)
Maar ik heb een aantal stukjes gras waar ze normaal niet komen, bij de mestkar en bij de hooibalen enzo, daar mogen ze af en toe even grazen onder toezicht, en daar zou wat kleur ook leuk staan :)
Ik vind het toch wel leuk om eens te proberen, ook al hebben we er niet heel lang plezier van :j

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:32

Wij hebben vanzelf kamille groeien en het is een echte plaag, het verdrijft je gras helemaal na een tijdje. Paarden eten het wel denk ik, maar ook niet zoveel als het gras. Dus daar zou ik niet te veel van zaaien.

Wel een leuk idee verder!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:35

klaver, het is misschien wel saai, maar het is heel goed voor je grond en paarden eten het graag.

misschien kun je ook een rozenbottel struik(buiten bereik) planten, dat vinden paarden ook heel lekker, als ze dan rijp zijn kun je ze aan je paarden voeren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:39

De bloemensoorten die je noemt komen vanzelf op je weide, als je maar zorgt voor de juiste omstandigheden.
De zaden liggen er al (evenals vele anderen); ze gaan ontkiemen als ze zich happy voelen..... (juiste voedingstoestand). Meestal als je je paardenweide wat schraal houdt, groeien er gemakkelijk kruidachtigen. Welke dat zijn hangt af van waterhuishouding, zuurgraad, aanwezige meststoffen, etc.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:46

Lijkt me bestig lastig om goed passende bloemen te vinden om te zaaien. Er zijn zoveel giftig voor paarden.

Ik zou dan eerder denken aan bloeiende kruiden en zelfs dat is al een beetje opassen.
Kruiden die wel voor komen in een paardenwei mengels zijn bijvoorbeeld: phacelia, boekweit, gele mosterd, alexandrijnse klaver, esparcete, kummel, dille, bernagie, goudsbloem, korenbloem, bolderik, venkel en
kaasjeskruid.

Sommige er van kun je zelf ook nog eten!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:53

Senna, in mijn tuintje heeft altijd kamille gestaan, maar een stukje verderop in de paardenweide is het nooit vanzelf op gekomen, daar staat alleen wat brandnetel (waar ze trouwens ook af en toe van eten)
Paardenbloemen zie je hier in de buurt helemaal niet, dus misschien houden die niet zo van zandgrond..

Ik heb inderdaad al zitten kijken welke kruidenmengsels ook leuke bloemen bevatten :j

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:57

8nnemiek schreef:
Giftig? Dat lijkt me sterk, bijna elke paardenweide staat er vol mee, toch? Volgens mij zijn ze zelfs wel gezond omdat ze vochtafdrijvend werken. Het melksap in de stengel is alleen gevaarlijk in heel grote hoeveelheden.

Dat is de reden, ze eten ze namelijk niet op, omdat ze niet gezond zijn ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:59

En reken maar dat ze het goed doen op zandgrond, kamille ook trouwens ... heeft me jaren gekost om het de wei uit te krijgen :j

Zou er niet aan beginnen, voordat je het weet overwoekert het (on)kruid je gras, op de één of andere manier schijnen ongewenste plantjes vele malen harder te groeien namelijk :))

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:02

klaver? is toch juist slecht voor je paard, tevens boterbloem. dus ik zal iig ff op internet googlen wat wel en niet mag, voordat je een beslissing neemt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 10:08

En ik maar moeite doen om mijn kamille-plukjes te laten staan in mijn tuin, die groeien bijna niet.. Ook niks meer van gezien sinds mijn pa er 'per ongeluk' met de grasmaaier overheen is gegaan.. En ik wilde nog wel zo graag eigen kamillethee maken! :Y)

Klaver is niet giftig, maar bevat veel eiwit en suikers waardoor het niet zo geschikt is voor sobere rassen, daarom wil ik dat ook liever niet te veel in mijn wei, dat woekert meer dan bloemen. Boterbloem is inderdaad wat giftig.
Maar ik zoek sowieso meer de grotere, hoge bloemen, die zich niet zo snel verspreiden.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:16

Klaver bevat kalk en dat is o.a. goed voor de wei. Maar teveel van een soort is inderdaad niet zo goed. Waarschijnlijk krijg je vanzelf wat bloemen op de wei. Voordat je het weet moet je weer maatregelen nemen om het overschot eruit te krijgen. Ik ga mee met de post van Shirley hier boven.
Wist je dat grassen ook bloeien? Dat kan een heel mooi effect geven (als de paarden het voor die tijd niet hebben opgegeten). Je moet wel opletten dat je niet teveel planten krijgt die de paarden helemaal niet opeten, zoals zuring en brandnetel. Het gebeurt zo vaak dat mensen paarden het hele jaar op een weitje hebben en dat alleen het oneetbare blijft staan (zoals zuring). Het oneetbare zaait zich uit en voor het weet heb je een wei waar de paarden niet veel aan hebben. Dan staan er van die grote 'struiken' zuring en verder is het kaal en kapot.

Je kunt zien aan de wei of het onderhoud goed is. Kijk maar eens, als je over het platteland rijdt, hoeveel verschil er in de kleur en structuur van de weides zit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:17

Hier heb je gewoon speciale paardenmengsels voor die je kunt kopen. Of alleen kruidenmengsels of mengsels waar ook verschillende soorten grassen in zitten.
Wel hangt het van de bodem en mate van bemesting af wat er dan daadwerkelijk op komt. Gemiddeld genomen zul je op een flink (over)bemeste wei geen kruiden krijgen, die willen doorgaans schralere grond.
Als je al echt een 'koeien'wei hebt zou ik in ieder geval een mengsel zonder raaigras nemen, daar heb je dan al zat van en je wilt juist diversiteit.

http://www.bio-ron.com/producten/grasza ... zaden.html
http://www.paardenkunstmest.nl/equisent ... -mengsels/
http://www.hofmanap.nl/index.php?item=& ... 05&lang=NL
http://www.pavo.nl/producten/paardenwei ... engraszaad
http://www.graszaad-kopen.nl/paardenwei ... eide-extra

Oh, ik las nog een opmerking over paardenbloem die giftig zou zijn... nee dus. Paardenbloem werkt zelfs zuiverend voor de lever en is juist gezond. Veel boeren willen alleen geen paardenbloem in hun koeienwei omdat die 't liefst helemaal niks anders in de wei willen en paardenbloem in een paar jaar een hele wei kan 'infecteren'... Maar dieren (en mensen) kunnen prima paardenbloem eten.

Om paarden de bandnetel van je wei te laten eten kun je ze met een zeis ommaaien, gedroogd eten paarden ze vaak beter dan levend. Ook weer heel gezond.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:41

Paardenbloem is absoluut niet giftig (kan ook door mensen gegeten worden) en de paarden eten ze graag. Zelf ben ik er minder blij mee, want het blad op de grond verdrijft het gras. Kamille groeit hier (zandgrond) ook vanzelf. Dat wordt trouwens ook graag gegeten.

Ik zou geen bloemen zaaien, ze komen vanzelf wel. ;)

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:05

Wij hebben een kruidenmengsel speciaal voor paarden door onze weides gestrooid. Hier zat ook calendulan bij in. Is vorig jaar heel mooi opgekomen en was echt een heel mooi gezicht om te zien. De paarden kunnen het eten (laten drogen en bewaren, of gewoon voeren) het werkt volgens mij ontstekingsremmend.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:56

Calendula officinalis (zonder n, dan is het de naam van het zalfje van VSM ;) ) is op z'n Nederlands Goudsbloem, kun je dus eventueel ook apart zaaien. Werkt idd ontstekingsremmend en als je er een aftreksel van maakt kun je het heel goed gebruiken om wonden mee schoon te maken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 01:03

Paardenbloemen zijn net goed, zeker tijdens de rui.
Geweldig spul voor de lever.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 11:05

Nou, ik denk dat ik vandaag eens wat ga bestellen :j
Ik heb ook gezocht op eetbare bloemen voor mensen, dus kan ik er zelf ook nog wat van plukken als garnering :D

Mijn lijstje tot nu toe (al weet ik nog niet of ik ze allemaal ga zaaien.. eerst even dubbelchecken of er echt niks gevaarlijks bij zit)
Kamille
Afbeelding
Phacelia
Afbeelding
Goudsbloem
Afbeelding
Korenbloem
Afbeelding
Viooltje
Afbeelding
Daslook
Afbeelding
Hysop
Afbeelding

Nu nog wat leuke kleuren en soorten bij elkaar zoeken en dan kan ik alles bestellen :)

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:05

Ik heb even een foto opgezocht van vorig jaar. Op de achtergrond zie je allemaal verschillende soorten kruiden/bloemen die in een speciaal paardenmengsel zaten.

Duidelijke foto heb ik helaas niet.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 17:50

Dat ziet er heel erg leuk uit :j zoiets zoek ik inderdaad

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:52

Neem je nadien een foto TS? Ik ben best benieuwd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 17:56

Ik zal zeker foto's maken :j
De bloemen komen wel pas over een paar maanden als ik nu zaai, dus dat is nog even geduld hebben. Maar ik ben ook benieuwd hoe het er uit gaat zien :) ik wil een paar hoekjes afzetten in de wei, en rondom de wei ook wat zaaien.
Ik heb inmiddels de kamille, goudsbloem, korenbloem en viooltjes binnen, dus ik kan morgen al beginnen met zaaien :D