Van 9 tot 3 op de weide, voldoende?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Eileeen

Van 9 tot 3 op de weide, voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 22:22

Hallo allemaal :),

Op het moment staat mijn paard veel meer binnen dan buiten, zelfs met dit lekkere weer maar enkele uren op weide of zelfs niet... Erg vervelend daarom ben ik op zoek naar iets ander nu had ik een stal gevonden waar de paarden sowieso iedere dag van zeker 9 uur tot minimaal 3/half 4 uur 's middags buiten staan. Mocht het heel lekker weer zijn word dit wel eens later, een uur of 5. Maar ik ga nu even uit van 9 tot 3. Om 3 uur krijgen ze hooi op stal, hierna mag je zelf weer buiten zetten. Aangezien ik toch bijna iedere dag op stal ben en ook bijna iedere dag gewerkt word met haar, zal ze minimaal nog anderhalf uur uit zijn stal zijn voor te werken en wil ik haar ook nog een uurtje tot anderhalf uurtje op de wei zetten. Dit zal de ene keer langer zijn dan de andere keer.

Wat vinden jullie hier nou van?

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:24

Als dit al veel meer is dan je paard nu naar buiten kan lijkt het mij een prima optie!

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:25

Hallo :)

Naar mijn mening hangt dit van paard tot paard af :)
Bij mij op stal komen de paarden binnen net voor het donker wordt :) in de winter kan dit dus al om half 5 zijn en in de zomer pas om 22.00u
Als je merkt dat je paard niet graag op stal staat, zou ik iets anders zoeken en anders vind ik het nog wel oke :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:26

Klinkt in mijn oren ook prima.

Nordsvensk

Re: Van 9 tot 3 op de weide, voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:27

Het is meer dan ze nu buiten staat? Ik vind het wel voldoende :)

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 22:28

Nouvel schreef:
Als dit al veel meer is dan je paard nu naar buiten kan lijkt het mij een prima optie!

Natuurlijk is dit zo, maar ik zou graag nu verhuizen naar een stal met een oplossing waarbij het paard er flink op vooruit gaat, en ik ook echt voldoe aan haar behoeftes. Aangezien ze op het moment bijna 23/7 op stal sta ga ik er al snel op vooruit!

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 22:29

Tooske schreef:
Klinkt in mijn oren ook prima.

Dat klinkt fijn :).

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:29

Als ze nu in principe altijd op stal staat lijkt die nieuwe stal me zeker een verbetering ja.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:36

Ik zou gewoon kijken hoe het jullie daar bevalt en hoe ze het daar doet.
Zal voor haar ook best even wennen zijn, van zoveel op stal naar zoveel buiten...

En als je haar buiten die uren weide nog van stal haalt voor het werk of wat tutten is ze er toch nog wat langer uit..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:00

Voor mij zou dit prima klinken, mits er op stal voldoende ruwvoer is (slowfeeders)
In de winter kunnen de meeste wel hun privacy gebruiken, en in de zomer kun je zo voorkomen dat ze te dik worden.
Heel fijn zou natuurlijk zijn dat je aan hun stal een paddockje oid kunt maken ...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:03

Voor die van mij was dat te weinig. Merkte aan hem dat dat niet genoeg was. Ook een reden dat ik van stal ben verhuisd. Maar voor veel paarden is dit gewoon voldoende...

Maar kijk ook naar de andere dingen voordat je kiest ;) Dus de kwaliteit van het voer, hoe vaak ze voeren, etc. Sfeer is ook niet onbelangrijk en zo zijn er nog wel meer dingen!

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:05

_Eileeen schreef:
Hallo allemaal :),

Op het moment staat mijn paard veel meer binnen dan buiten, zelfs met dit lekkere weer maar enkele uren op weide of zelfs niet... Erg vervelend daarom ben ik op zoek naar iets ander nu had ik een stal gevonden waar de paarden sowieso iedere dag van zeker 9 uur tot minimaal 3/half 4 uur 's middags buiten staan. Mocht het heel lekker weer zijn word dit wel eens later, een uur of 5. Maar ik ga nu even uit van 9 tot 3. Om 3 uur krijgen ze hooi op stal, hierna mag je zelf weer buiten zetten. Aangezien ik toch bijna iedere dag op stal ben en ook bijna iedere dag gewerkt word met haar, zal ze minimaal nog anderhalf uur uit zijn stal zijn voor te werken en wil ik haar ook nog een uurtje tot anderhalf uurtje op de wei zetten. Dit zal de ene keer langer zijn dan de andere keer.

Wat vinden jullie hier nou van?

_/-\o_ denk dat menig (sport) paard daar van mag dromen!.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:14

Vind het al een hele goede verbetering!
Zie ze persoonlijk liever wat langer buitenstaan, maar als ik jou was zou ik het zeker doen! :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:55

Het is natuurlijk al echt hele verbetering. Maar ik bespeur toch wel enige twijfel bij jouw. Ik weet niet hoe snel je moet gaan beslissen? Maar verder rond kijken kan natuurlijk nooit kwaad.
Persoonlijk zou ik nog wat verder kijken maar mijn paard is ook niet gewend zoveel op stal te staan dus de situatie is natuurlijk niet echt te vergelijken met die van jouw paard.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:23

Waar twijfel je zelf over?

Ik zou het doen, je paard gaat er sowieso op vooruit. Bevalt het jou of je paard niet, dan kun je altijd verder zoeken. Komen ze in de winter ook op het weiland, of is er dan een paddock? Want meestal is de weide in de winter te nat om erop te blijven lopen. Dat is wel iets waar ik even goed naar zou informeren.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:27

Het klinkt alsof je paard er in ieder geval een heel stuk op vooruit gaat!

Ik zelf wil mijn paard graag 24/7 buiten hebben staan, zomer en winter (uiteraard wel met schuilmogelijkheid), met minimaal 2 andere paarden! Heb gelukkig een hele fijne stal gevonden waar dit kan :) Persoonlijk vind ik van 9 tot 3 dus te weinig, maargoed, het is al wel een hele verbetering, dus zeker het overwegen waard!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:28

Niks mis mee! Heel fijn dat je de mogelijkheid hebt! :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:29

Niet doen, lekker verder zoeken naar een stal waar je helemaal tevreden bent. Ik persoonlijk zeg: van 9 tot 3 zijn maar 6 uurtjes. Misschien nog 3 eruit ivm werken en zelf nog even op de wei gooien. Dan kom je op 9 uur in totaal. Betekend: 15 uur in haar box. Is uiteraard te lang voor een paard. Dat weet iedereen.

Dat mensen zeggen "het is beter dan wat je nu hebt", of "menig sportpaard kan daar jaloers op zijn" betekend niet dat het dan wel ok is. En ik merk aan je bericht dat je zelf twijfelt. Dan kun je naar die stal en verder zoeken naar iets wat wél geschikt is voor paarden, maar dan kun je straks wéér verhuizen. Ik zou het in 1 keer goed doen en een fatsoenlijke stal zoeken die fatsoenlijk en paardwaardig met de dieren omgaan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:32

Maar GamblersCup, iedere dag dat het paard langer buiten komt dan nu, is toch belangrijker dan eerst verder zoeken en misschien pas over een half jaar iets geschikts vinden? Daarom alleen al zou ik het doen, verder zoeken terwijl het paard het iig al beter heeft dan eerst. Mocht je dan niets vinden, is het plekje van nu iig niet al vergeven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:39

Je doet toch geen half jaar over een stal zoeken?!? Als je eenmaal bezig bent ga je toch gelijk alles bezoeken en bekijken wat je vinden kunt? Zodat je binnen een maand wat nieuws hebt (de meeste hebben een maand opzegtermijn) en kunt verhuizen... dan ga je toch niet op je luie gat zitten en afwachten of er vanzelf iets langskomt...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:40

vroeger stond ik op zandgrond en stond paard met schuilstal het hele jaar buiten

nu geen eigen wei meer en paard in pension, de wei is veengrond en van de buurman[ boertje van 75]

ze staan nu in opbouwfase eerst 2 uurtjes nu van 9.30 tot 15.00 dan de paddock in tot 1900
dan op stal met voordroog en voer/peen

van de zomer van 8.30 tot uurtje op 19.00,daarna nog tijdje in de paddock en dan op stal

de DA heeft ons afgeraden om 24 uur weidegang te geven, deze wei heeft te vet gras voor onze paarden.
wij doen het zo op deze manier iom de DA

het liefst zie ik 24 u weidegang, lekker los lopen en doen wat ze willen, maar dat zit er niet in.

ik vind jouw dag indeling op de nieuwe stal wel mooi, helemaal als je nog gaat rijden en ook weer los kan zetten.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:57

Niet overal zijn alle mogelijkheden beschikbaar en betaalbaar.

Of TS beter verder kan zoeken of hiermee accoord kan gaan ligt denk ik ook heel erg in de mogelijkheden in haar omgeving.
Als een stal met zoveel weidegang zeldzaam is in de buurt zou ik het zeker doen!
Als er veel stallen in de buurt zijn met nog meer weidegang en dit lijkt voor je paard niet voldoende, dan kun je inderdaad beter nog even verder kijken...

en het is ook wat je paard gewend is, als het altijd heel veel op stal heeft gestaan is de overgang naar bijv dag en nacht naar buiten wel heel erg groot...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:02

GamblersCup schreef:
Je doet toch geen half jaar over een stal zoeken?!? Als je eenmaal bezig bent ga je toch gelijk alles bezoeken en bekijken wat je vinden kunt? Zodat je binnen een maand wat nieuws hebt (de meeste hebben een maand opzegtermijn) en kunt verhuizen... dan ga je toch niet op je luie gat zitten en afwachten of er vanzelf iets langskomt...

Maar er hoeft nu niet precies ergens een stal leeg te zijn waar ze wel langer naar buiten kunnen..Het 'probleem' is gewoon dat over het algemeen dergelijke stallen vol staan, kleinschalig zijn en weinig verloop hebben. Niet in elke regio zitten veel mogelijkheden voor dergelijke stallen.
Voordat je gevonden hebt waar je zoekt en er ook terecht kan, zou er zomaar eens langer dan een half jaar overheen kunnen gaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:06

Het is niet zo dat deze stallen "over het algemeen vol staan, kleinschalig zijn en weinig verloop hebben", dat ligt er inderdaad aan waar je zit. Maar zelfs midden in de Randstad, waar ik vandaan kom, zijn er overal stallen te vinden. Het is echt een kwestie van goed zoeken en misschien zelfs wat water bij de wijn doen wat betreft je eisen (bijvoorbeeld wat minder luxe voor jezelf staan, of iets verder weg dan fietsafstand als je een auto hebt)
Tussen Amsterdam en Rotterdam wonen, in Amsterdam en in Rotterdam, en toch gewoon keuze hebben en binnen een maand plekken vrij vinden, het kan echt als je actief zoekt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:20

Als je het zo gaat stellen (water bij de wijn doen), ja, dan kan uiteindelijk alles..

TS moet een afweging maken wat voor haar acceptabel, realistisch, haalbaar én betaalbaar is. Een geluk TS, je zit aan de goede kant van het jaargetijde, de paarden gaan overal zo langzamerhand het land weer op, waardoor stallen 'leeglopen'. Eind weideseizoen naar iets zoeken is nog lastiger.