grootte wei + voerpatroon

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emyiep

grootte wei + voerpatroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 13:05

hallo,
ik heb een shetje en die heet emy.
Ze heeft vorige zomer een lichte hoefbevanging gehad en ik vond dat heel erg gelukkig is ze daar van hersteld.
alleen het is bijna weer zomer het gras gaat groeien en er komt heel voedingsrijk gras wat moet ik haar voeren en hoevaak zodat ze niet te dik word?

alvast bedankt,

edith2

Re: grootte wei + voerpatroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:11

grasmasker op, strookbegrazing, in de nacht op kaal stuk/paddock maar inderdaad, niet 24/7 haar gang laten gaan op het gras. Succes!

Emyiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 13:15

erg bedankt!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:15

Wat je ook nog wel ziet is dat ze een shetje aan een paal doen zodat hij een rondje kan eten. Kan nuttig zijn als het gras heel vet is. Later in de zomer word het gras vaak toch gemaaid en dan is het niet meer zo vet als eerst

Emyiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 16:34

ja toen hij bevangen was moesten we hem van de hoefsmid langs de weg zetten en uit de berm laten eten;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:35

Dan zou ik toch liever voor een graasmasker gaan ipv aan de stick.
Mijn merrie loopt sinds zaterdag ook weer op de volle wei, met een graasmasker om. Ze is daar heel behendig mee en kan zichzelf niet over-eten, wat ze zonder sowieso zal doen.
Eten en drinken kan dus gewoon met zo'n graasmasker om. Sociale vaardigheden heeft ze ook geen enkele problemen mee.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:53

Als je paard/pony zijn tanden ertegen kunnen, is een graasmasker inderdaad een goede optie. Bij mijn paard is helaas ontzettende slijtage opgetreden aan d'r tanden (glazuur weg, bijna tot op het tandbeen op sommige plekjes). Dus ik raadt je wel aan daar goed op te letten.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:00

Ik heb ook een poeder van de da (ook op internet te bestellen) die preventief werkt tegen hoefbevangheid. als het het seizoen weer is, krijgt hij dat van mij. het heet: hippo-ex laminitis. hoef je maar een heel klein schepje om de 3 dagen over het voer te doen. kost 67 euro, maar je doet er wel een seizoen mee.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:09

lindahertha schreef:
Ik heb ook een poeder van de da (ook op internet te bestellen) die preventief werkt tegen hoefbevangheid. als het het seizoen weer is, krijgt hij dat van mij. het heet: hippo-ex laminitis. hoef je maar een heel klein schepje om de 3 dagen over het voer te doen. kost 67 euro, maar je doet er wel een seizoen mee.

En daar heb je weer een nieuw probleem. Wat als je paard niks bijgevoerd krijgt?
Ik heb dit ook eens een zomer geprobeerd, maar mijn merrie krijgt niks bijgevoerd. Werd dus iedere keer een vreselijk ge-emmer om dat spul naar binnen te krijgen..

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:06

op een boterham? in een appel?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:52

mengen met een beetje appelmoes in een spuitje

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:55

Ik doe zelf aan strookbegrazing (grasmasker kreeg hij af en een andere variant is lastig want hij krijgt ook nog eens schuurplekjen :+ ). Merk ik dat hij toch te vet wordt? Dan geef ik geen gras bij, maar wat hooi :)