Ik heb aan mijn weide een stroomklok staan van 9volt. Nu gisteren heb ik gevoeld en eigenlijk is de stroomstoot bij het aanraken vd draad echt maar miniem. Ik heb een weide van 0.5ha en heb 3 draden gespannen. Hoe kan ik dit oplossen? Extra klok, andere klok,...?
Groetjes
Lynn_Nikita
Geplaatst: 16-04-13 12:03
aarde controleren, draad nergens kapot, alle verbindingen in orde? heb je een accu / batterij of op lichtnet, anders andere accu / batterij erin
9V -> dus batterij. Aarde controleren, is die goed, dan batterij controleren. Draden checken, nergens aangroei, niet gebroken dat ergens aarde maakt? Als dat allemaal goed is, meten of het signaal dat de klok verlaat wel OK is. Zo niet, dan is je klok kapot.
In principe moet iedere klok een weitje van 0,5 Ha van voldoende stroom kunnen voorzien als de aarde, draden en batterij in orde zijn, dus een zwaardere klok zou niet nodig moeten zijn.
Hier is het probleem meestal dat de batterij leger raakt en daardoor steeds minder stroom geeft. Hoe tikt hij? Erg langzaam? Hoelang zit je batterij er al in?
Dat had ik mij mijn wei ook, maar toen heb ik mijn laarzen eens uitgedaan en toen kreeg ik echt een flinke optater! Misschien kun je dat eens proberen, want zo voelen de paarden het ook.
Mijn ervaring is dat een batterij niet zo best werkt. Alleen als ze net nieuw gekocht zijn, dan geven ze nog genoeg stroom. Hier zijn we na een half jaar al overgestapt op een accu. Gaat heel goed, deze geeft ook een veel hardere klap en gaat veel langer mee
En inderdaad, een stroomtester halen. Hoef je jezelf niet steeds een klap te verkopen
Even een raar vraagje tussendoor, maar heb je nou serieus gewoon met opzet aan dat draad gezeten? Lijkt mij behoorlijk pijn doen, weinig stroom erop of niet..
inochiyo
Geplaatst: 16-04-13 20:42
Hangt ervanaf hoeveel meter draad eraan hangt, 0.5 ha zegt niets. Een weide van 71m op 71m is ongeveer een halve hectare en dan heb je 71m *4 zijden =284m voor 1 draad *3 draden= totale lengte van 852m. Maar heb je een weide van 1m op 5000m dan heb je plots (5000*2)+(1*2)= 10002m voor 1 draad * 3 draden = 30006m draad. maar de oppervlakte is identiek.
Stroomklok van 9V zegt ook niets, want dat is de spanning over de batterij.
Heb je een merk of type van de stroomklok, mss kan je eens opzoeken op internet hoeveel km draad eraan mag hangen.