Vragen ivm mutatiedocument en slacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Vragen ivm mutatiedocument en slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 07:54

Hoi,

ik heb een Haflinger die tot op heden nog niet op mijn naam staat.
De vorige eigenaar en mijn vorige DA zeiden dat dat niet nodig was :+

Nu ga ik echter al eens graag weg met mijn paard,
en nu zei men mij dit weekend dat je dan ECHT op pad moet met je boekje + mutatiedocument.
Als ze je tegenhouden kan je een boete krijgen en/of inbeslagname van je paard.

Tja, dan begint het te kriebelen vanbinnen natuurlijk, want mijn paard hééft geen mutatiedocument!

Mijn paard heeft dus:

- een chip
- een officieel Belgisch Haflingerstamboek-boekje
- is reeds getekend door een dierenarts

Ik heb nu een document van het stamboek ontvangen om in te vullen
zodat het mutatiedocument aangevraagd kan worden.

Nu vraag ik mij echter het volgende af:

het EG conform paspoort, is dat het stamboek-boekje?

Verder moet ik de keuze gaan maken tussen "toegelaten voor consumptie (slacht)" of "uitsluiten voor menselijke consumptie".

Ik heb het er hier vrij moeilijk mee, ik twijfel namelijk.
Het gedacht dat mijn paard ooit wordt opgegeten door iemand is momenteel een 'no go' voor mij.
Daarentegen staat wel dat ik niet tegen slachten ben, dat het in principe 'beter' is dan inslapen.

Ik zou graag die keuze 'open' kunnen houden.
Kan dat? Dat je momenteel kiest voor 'geschikt voor slacht' en dat je dit later nog kan wijzigen?
Ik meen mij te herinneren dat eens je 'uitsluiten voor slacht' aankruist, dat dit onomkeerbaar is.

Judass

Re: Vragen ivm mutatiedocument en slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:00

Ik kan je maar antwoord geven op een vraag, wanneer je je paard uitsluit voor menselijke consumptie kan die nog wel 'geslacht' worden, maar wordt hij of zij daarna gewoon opgehaald door rendac, en niet voor de worst.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:07

Uitsluiten voor menselijke consumptie en uitsluiten voor slacht, is niet hetzelfde hé. Bij mij staat dat voorlopig nog gewoon open, DA heeft wel gezegd dat ik dat document dan wel altijd bij moet hebben wanneer hij komt, stel dat ze ziek zou zijn en hij moet haar medicatie kunnen geven waardoor ze zou worden uitgesloten voor menselijke consumptie, dan moet hij dat kunnen aanduiden op het document. Anders mag hij die medicatie niet geven (hij kan nl in een database zien dat ze nog niet is uitgesloten voor menselijke consumptie).

Je kan op dit moment gerust aanduiden dat ze nog geschikt is voor slacht, je kan dat zonder probleem ten allen tijde veranderen. Omgekeerd gaat idd niet, eenmaal uitgesloten is uitgesloten.

EG-conform paspoort id idd het stamboekje, neem ik aan, ik heb ook 'alleen maar' een boekje van het stamboek.

Dat de vorige eigenaar en vooral dat die DA zeiden dat dat document niet nodig was, was niet bijster slim van ze.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 08:12

Ik heb slechts 2 opties:

'Toegelaten voor de menselijke consumptie' (paard kan geslacht worden)
'De paardachtige uitsluiten voor menselijke consumptie' (Is definitief. Paard kan nooit geslacht worden).

Hoe kan je dan aangeven dat je paard wel geslacht mag worden maar niet voor consumptie mag vrijgegeven worden?

Die DA is niet voor niks na enkele schandalen op pensioen gegaan :\

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:22

Als je 'toegelaten voor de menselijke consumptie' kiest, kan je dat nog later nog altijd laten veranderen. Omgekeerd niet.
Bvb. als het paard medicijnen moet krijgen die niet toegestaan zijn als ze uitgesloten zijn voor de slacht.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:22

Volgens mij zit dat in België anders en mag een paard met uitsluiting voor menselijke consumptie niet in onze slachthuizen geslacht worden. Ik kan ook fout zitten hoor.

Bij mij is de optie open gelaten, zij kunnen nog geslacht worden. Of ze nu opgegeten worden of bij de rendac 'verwerkt' worden, ik vind het beide gruwelijk maar ze voelen er gelukkig zelf niets meer van. Als je de rendac eens zou bezoeken wil je waarschijnlijk ook niet dat je dier daar terechtkomt, dus je moet vooral denken aan de manier waarop je je dier laat gaan, dat deel is het belangrijkst. Daarna voelt je paard er niets meer van en op crematie na (die je handenvol geld kost) is er niet echt een mooie vredevolle manier van verwerken zoals we dat bij mensen zien. Ik wil de optie hebben dat m'n paarden geschoten kunnen worden mocht ik inslapen bij dat paard niet zien als de juiste manier. Je kan je paard nog altijd inslapen achteraf, maar eens je hem uitsluit voor menselijke consumptie wordt dat onomkeerbaar.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 08:36

Dus, even kort samengevat:

Als ik aanduid 'behouden in status "toegelaten voor de menselijke consumptie",
kan ik op 'het moment' alsnog beslissen van mijn paard te laten inslapen/slachten en haar ongeschikt te laten opschrijven voor menselijke consumptie?

Ik wil simpelweg kunnen kiezen tussen slachten en inslapen maar het uiteindelijke doel is dat ik haar niet wil tegenkomen in de Carrefour :+
(ik wéét het, zit tussen mijn oren, maar het zou mijn innerlijke zelf enorm geruststellen :) )

Ik kan ook kiezen om niks in te vullen dan?
Want dan hou ik het liever blanco :j

(ben idd Belg)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:39

Volgens mij moet je nu wel iets kiezen, maar zolang je dus haar niet uitsluit voor consumptie kan je nog altijd op je beslissing terug komen op het moment dat het zo ver is. Andersom kan je nooit meer kiezen.
Ik denk dat uitsluiting voor consumptie bij ons ook betekent dat je het dier uitsluit voor onze slachthuizen en dat schieten dus niet meer mogelijk is, maar dat zou ik eens op school (diergeneeskunde) kunnen navragen tijdens een practicum ofzo, die mensen weten dat meestal wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:11

Inderdaad, volgens mij maakt België geen verschil tussen slacht en menselijke consumptie. Op het mutatiedocument zelf staat namelijk: uitgesloten voor de slacht ja/nee. Je kan je paard dan niet meer naar een slachthuis brengen, maar wel aan huis laten schieten/inslapen.
Ik heb gekozen om uit te sluiten. Ik wil dat mijn paard gewoon alle medicijnen mag zonder dat ik eerst toestemming moet geven om uit te sluiten voor de slacht.

Hier is een lijst met EU-conforme paspoorten. De Belgische Haflingervereniging staat erbij.
http://circa.europa.eu/irc/sanco/vets/i ... ml#BELGIUM

Voor meer info over het mutatiedocument
http://www.cbc-bcp.be/nl/identificatie