welke stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caramellebel

welke stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 22:49

Hallo bokkers,
vandaag zijn nieuwe mensen komen kijken bij ons op stal.
er is eigenlijk nog 1 stal vrij maar deze gebruiken we nu voor stro en hooi,
het meisje wat waarschijnlijk bij ons op stal komt ken ik al van op de bus en ik vind het best wel fijn dat er eindelijk nog eens wat volk is(is eigenlijk een privestal en ik had enkel de dochter van de Eigenaar van de stal wat als contact daar vroeger waren we met veel meer maarja tijden veranderen. Mijn pony staat nu in houten stalletje van 3.5 op 3.5 met een uitloopje van 4op3.5 alleen moet ik nogal ver slepen met stro hooi en water en in de zomer is het ook echt heet, in de winter vind ik deze stal wel fijn maar aangezien mijn pony geschoren wordt en de isolatie hier niet echt heel erg goed is heeft het ook nadelen.
eerder had m'n pony schrik van smalle doorgangen maar daar is hij nu vanaf de andere stal bevind zich in een goed geïsoleerd gebouw maar er is eerst een gangetje van 3m er naar toe, deze stal is 4op3.5m en lekker koel in de zomer en een graadje warmer in de winter het is ook tegenover zijn weidevriendinnetje. Nu vroeg de stalbaas vandaag of ik nog wou verhuizen naar deze stal aangezien ik al van m'n achtste er rij en sinds 2 jaar m'n eigen pony daar heb staan mocht ik kiezen waar def mijn pony komt te staan en binnen enkele maanden mijn paard in de plaats. Ik twijfel heel erg hard omdat zo'n uitloopje wel erg handig is maar de andere stal is zoveel gemakkelijker ik moet niet meer door de modder of een kilometer slepen met water.
waarom ik dit topic Open is om te vragen wat jouw keus is.
de stalbaas wil het weten voor donderdag zodat hij iets met de mensen kan afspreken.
alvast bedankt voor je advies!

GDG

Re: welke stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 03:53

Stal met uitloop, geen enkele twijfel voor mij.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:38

Ik zou ook heel erg twijfelen, aan de ene kant zou ik sowiesow voor de uitloop gaan, omdat hij dan net wat meer ruimte is. Aan de andere kant, zo groot is de uitloop niet en als je zelf zegt dat het er in de zomer stikheet is en de winter koud vanwege de isolatie en je zo moet slepen.. en staat hij dan ook nog alleen? Dan zou ik eigenlijk toch voor de geisoleerde stal staan.

Maar dit zou ik wel alleen doen als de paarden gewoon overdag de hele dag (van 8 tot 5, winter en van 7 tot 8/9 of 24/7, zomer) buiten staan. Als de paarden maar enkele uren per dag buiten staan zou ik voor de stal met uitloop gaan. Staan ze de hele dag buiten zou ik voor de geisoleerde stal gaan.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:55

Ik zou hem lekker binnen zetten :) Als je straks je paard hebt dan is een box van 4 bij 3,5 ook wel lekker. Daarbij zou ik dat slepen met water ontzettend zat worden en je geeft aan dat het 's zomers eigenlijk te heet en 's winters eigenlijk te koud is. Uit je verhaal maak ik op dat je pony alleen staat in het stalletje met uitloop. Dan is de uitloop wel fijn maar contact met/zicht op andere paarden vind ik in zo'n geval belangrijker dan een paar meter extra ruimte.

Ik zou hem verhuizen :j

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:59

Uitloopje klinkt leuk, maar ik zou met er niet blind op staren, je pony kan er nog geen sprintje op trekken.

Ik zou opteren voor de binnenstal omdat het zoveel meer voordelen heeft.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:04

ALS je paard overdag buitenkomt zou ik lekker verhuizen naar de binnenstal

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:08

Hij staat in de binnen stal tegenover zijn weidevriendinnetje, dat is al fijn. Contact met andere paarden is er dus. Hij heeft een uitloopje. Het is wat aangenamer temperatuur. Ik zou voor deze stal kiezen. Zeker als je paard overdag buiten komt.

Met water en stro slepen vind ik niks, daar heb ik ervaring mee. Het is wel fijn om weidegang te hebben, maar alleen maar een weide met een houten stal is ook niet alles. Zeker als je actief rijdt en je pony is geschoren.

hetjerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:14

ik zou idd voor de binnenstal kiezen een uitloopje is wel fijn maar als die daarbij niet echt contact heeft met andere paarden is dat nog niet helemaal super.

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 16:55

Dankje voor de reacties,
uit mijn opening kunnen Julie wel al merken dat ik al wel een voorkeur had voor de andere stal.
m'n pony komt in de winter wel buiten maar alleen van 13u tot 17u in de zomer overdag altijd buiten en snachts binnen van half 9 tot 20u ongeveer en soms 24/7 dat hangt af van waar ze staan maar in die houten stal bleef het ook snachts heet dusja dat is gewoon niet fijn. Dat uitloopje was wel fijn dan deed hij z'n behoeften daar maarja ik mest de stal om de dag volledig uit enja dat maakt dan tog niet uit he (nog eens zoveel slepen met stro en hooi) hij ziet z'n vriendinnetje nu wel maar dat is het dan ook in de stal naast hem staat ook nog een pony maar die is er niet vaak(staat 24/7 op wei enkel wanneer de kleintjes les hebben is hij er ). Ik heb vandaag nog aan wat mensen gevraagd en echt iedereen zegt de binnenstal dus ik denk dat ik beslist heb.

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 21:04

En hij is verhuist naar de binnenstal voor de tijd dat hij nog bij ons is!!

we mochten hm er nu al inzetten want morgen komt de nieuwe al ik zal toch het priveleventje missen maar nieuw gezelschap is altijd fijn!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:09

ben wel benieuwd naar de stallen dan en naar het nieuwe paard :D

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 22:29

Sorry maar heb geen foto's van de stallen , ik zal wel foto's maken morgen ofzo.
de nieuwe is haflinger en heet mouske ofzoiets en het is een d-pony.

hetjerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:13

super beslissing ! denk dat dit idd de beste beslissing was lekker bij zijn weidevriendjes. ! en een extra voordeel je hoeft niet meer zo ver met dingen te slepen.

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 17:18

Ja inderdaad ben er blij mee na 2 dagen al. Vandaag eerste keer stal uitmesten zal n gemak zijn! En ik kan nu ook gewoon terwijl we ze aan her poetsen zijn praten met iemand + ik hoor de radio.

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 22:36

Nog even een update, stal uitmesten was weer fijn!(raar om zoiets Te zeggen) training ging super goed inrijden wat minder was wat schrikerig maar eens we begonnen met springen was de rust er weer volledig in hebben een oxer van 1.40 gedaan en het voelde als 1.10 had het gevoel dat gij nog wel hoger kon maar daar ben ik nog niet klaar voor(het is een pony van 1.48 dus dat is de bedoeling ook niet maar 1 keer per maand flikken we zoiets) Wat een andere stal al wel niet kan doen!

hetjerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:22

wat super! geniet er van he !!