paard aan huis, waarmee allemaal rekening houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helena24

paard aan huis, waarmee allemaal rekening houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:30

Dag Bokkers!

Binnenkort komt een droom uit voor mij, mijn paarden gaan thuis kunnen staan! We hebben een huis gekocht met zo'n 40 are grond aan met de mogelijkheid om in de zomer weides in de omgeving te huren. Ik heb twee paarden. Op het stuk grond staat nu helemaal niets (buiten een serre die we gaan afbreken). Stallen en een paddock voor in de winter moeten allemaal nog gezet worden. Mijn vraag voor de bokkers met paarden aan huis is nu waar ik allemaal rekening mee dien te houden? Ik heb zelf al heel veel zaken in mijn achterhoofd maar ik wil graag nagaan of ik aan alles gedacht heb en of jullie aan bepaalde zaken denken die ik over het hoofd heb gezien!

alvast bedankt voor jullie hulp!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:32

Bouwvergunningen :)

En grondsoort; een paddock aanleggen op vette klei is wat bewerkelijker dan op zand :) net als betegelen.
40 are is niet veel wat overblijft aan gras als de paddock en stal eraf gaat. Dus ook daar weer; wat voor grond heb je? Klei is snel stukgelopen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:33

Heb je op bokt al rond gekeken? Er zijn verschillende topics te vinden over het aan huis houden van paarden.

Helena24

Re: paard aan huis, waarmee allemaal rekening houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:52

@Vuurneon: we zouden de stal op de plaats van de serre zetten, die op plan staat dus bouwvergunning zou ook zijn. Grondsoort is zand.

@It_is_me: ik heb al bokt rondgekeken maar vond niet echt een volledig topic over paarden aan huis houden, daarom dit topic (mss heb ik een topic over het hoofd gezien?)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:14

Je kan nooit uitslapen, zomaar een dagje weg gaan (of weekendje), als je ziek bent moet je ook voeren en paarden binnen/buiten zetten, etc. Haha

Ik heb mijn paarden ook thuis staan, het is heeeeeerlijk. Alleen moet je veel meer plannen en rekening houden met de paarden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:16

Wauw, gefeliciteerd, leuk dat je je paarden aan huis krijgt!

Hoe wil je je paarden gaan huisvesten? Dat is vooral belangrijk om te weten. Je hebt hele andere dingen nodig als je je paarden op boxen wil zetten dan paarden die 24/7 op de paddock lopen. :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:23

Aanvoer stro/zaagsel/hooi (40 are is niet veel dus er zal veel ruwvoer nodig zijn), opslag hiervan maar ook van de mest, afvoer van de mest. Zijn er voldoende uitrijmogelijkheden? Mag je paarden houden in het bestemmingsplan? Je moet 24/7/365 zorgen voor je paard, alles moet overlegd/geregeld worden voordat je een dagje uit gaat. Zomers zijn paarden aan huis mooi, maar er komt ook een erg natte en koude periode aan, houd hier rekening mee bij de aanleg van je paddock. Helemaal als je paarden er veel lopen, lopen ze de bodem snel dicht en besmeuren hem met mest.
Denk aan je omheining. De paarden zullen veel alleen staan overdag, dus een deugelijke omheining met voldoende stroom. Paarden die zich vervelen zijn tot veel in staat.
Paarden aan huis houden is voor mij heerlijk, maar ik zou me nog wel een keer bedenken voordat ik er aan begon als ik maar de beschikking over 40 are had met 2 paarden...........Dus weet je zeker dat je die grond kunt huren?????

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:59

Ik gebruik zelf 1 stal om zo'n groot pak hooi (à 450 kilo) in los neer te leggen. Want dat is stukken goedkoper dan kleine pakjes en ik zit niet elke dag te worstelen met zo'n groot pak.De grote balen staan gewoon buiten (neemt wel ruimte in uiteraard) maar dan heb ik wel genoeg voer voor ruim 7 maand in 1 keer binnen. (In de zomer hoef ik niet te voeren)
Dus zorg ook voor ruime opslagruimte.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:00

Quir schreef:
Je kan nooit uitslapen, zomaar een dagje weg gaan (of weekendje), als je ziek bent moet je ook voeren en paarden binnen/buiten zetten, etc. Haha

Ik heb mijn paarden ook thuis staan, het is heeeeeerlijk. Alleen moet je veel meer plannen en rekening houden met de paarden.

Dit is inderdaad het grootste probleem.
Even weekendje weg zal er niet meer bij zijn bijvoorbeeld. En ook buiten alles verzorgen met pokkeweer of als je ziek bent

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:06

- Vergunningen. Niet alleen voor de stal, maar ook voor de mestplaat, de bak/paddock en de omheining als je voor een vaste omheining gaat. (afhankelijk van de gemeente)
- Stroomvoorziening, voor oa licht in de stal en stroomdraad.
- Afvoer van mest
- Opslag voor kuil/hooi, stro
- Tijd. Het onderhouden en verzorgen van paarden aan huis kost ongeveer 2,5 keer zoveel tijd als je van te voren inschat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:13

Wij hebben een grote ruif waar de boer voor twee paarden een keer in de maand een hele grote ronde baal hooi in legt. Wij geven daar de paarden 's ochtends en 's avonds hooi van naargelang gras mogelijkheden en kou. Wij hebben een inloop stal (ruige paardjes die het liefst altijd buiten zijn). Elke ochtend voor het ontbijt worden paarden gevoerd en kak weggehaald en 50 meter verderop naar terrein van boer gereden voor de opslag die het twee keer per jaar over zijn velden uitrijdt.
Je zult ongetwijfeld veel tips krijgen. Voor mij is het belangrijkste om te blijven rijden. Veel mensen die namelijk de paarden aan huis hebben zijn zo bezig met verzorgen dat ze niet meer of te weinig aan rijden toekomen en dat is jammer. Dus mijn tip is, plan vast moment in voor het rijden en bouw daaromheen je andere activiteiten. Zoek in de buurt een adres (hebben wij ook) waar de paarden naar toe kunnen als je op vakantie gaat en verzorgsters als je een weekend weg wilt.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:18

Gewoon ervoor zorgen dat je hooi, stro en mestopslag goed bereikbaar zijn vanaf de straat, rond kijken naar een piste in de buurt en je buren op de hoogte brengen! Sommige kunnen wel geurhinder ondervinden als je in een wijk woont (hier het geval)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:22

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:47

Inderdaad zorgen dat je vergunningen in orde zijn, dat de buren geen problemen maken (stank, vliegen) en dat een trekker/vrachtwagen bij je kan komen laden/lossen voor hooi en mest. Reserveer genoeg ruimte voor je hooi, zodat je in 1x je jaar voorraad kan laten komen. Prijzen stijgen nl snel als de winter bv streng blijkt of langer duurt en je komt anders altijd op het verkeerde moment zonder te zitten.

Koop goed materiaal voor alles wat met je paarden te maken heeft. Ze kunnen meer en steviger spul slopen dan je denkt (altijd extra palen, isolatoren, draad, etc. in huis hebben). Verhard een behoorlijk stuk voor (en liefst rondom) je stallen, fijn om te voeren, je kan er zelf makkelijk uit de voeten en naast een stal staan vinden veel paarden stukken fijner dan er in. Zet de boel zo op dat je van buiten de omheining hooi en water kan geven (dan kan ook een onervaren/bang iemand voeren) gebruik je stal als inloopstal, voer onbeperkt ruwvoer (bv deel lekker voordroog en hooi/stro voor als ze daarna nog honger hebben). 1x per dag uitmesten en hooi/water bijvullen is stukken makkelijker in te passen dan tig keer per dag van alles moeten. Helemaal omdat als je haast hebt het niet even in 5 minuutjes klaar is.

__Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:31

Ik volg dit topic ook even. Komen binnen een kleine maand ook paarden aan huis & je kunt nooit weten of ik iets over het hoofd heb gezien ;)

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:13

Vergunningen, opslag ruimtes, logische indeling van de grond. Je wil in de winter een zo gunstig mogelijke route van paddock naar mest opslag. Daarbij ook nog gunstig voor de wind. En als alles nog aangelegd moet worden is het ook de moeite waard om rekening te houden met het water.
Afgelopen winters heeft het periodes goed gevroren. Zorgen voor vorstvrij water kan echt de investering waard zijn

taantjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:24

let op je water, als het in de winter goed vriest kan de boel nog wel is kapot springen en geloof me dat wil je niet. Zorg ervoor dat je hooi stro enz goed droog ligt, anders heb je snel last van schimmel.
En wat de rest zegt dat klopt helemaal !!! uitslapen is echt over. Spontaan ergens heen gaan ook.
Maar ik zou niet anders willen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:32

Denk alvast na over je mestafvoer, je kunt het wekelijks met een aanhanger zelf afvoeren, een container huren of een mesthoop maken die je door de loonwerker laat uitrijden. Wij brengen het zelf wekelijks naar een boer in de buurt en hebben daarvoor een aanhanger aangeschaft die kan kiepen.

Het is verstandig de stallen zo te maken dat als er ooit een paard dood gaat in de stal je niet alles hoeft af te breken.

Zorg voor goede verharding, niets is zo vervelend als dagelijks door een laag blubber te moeten ploeteren.
Een goede aanvoerroute scheelt je geld en tijd, bij ons kan alleen een kleine tractor achter thuis komen of ze moeten door de wei (die op dat moment natuurlijk nat is)
Denk bijvoorbeeld aan het leveren van ruwvoer, bodembedekking, wegrijden van mest, aanvullen van zand in de bak etc.

Waar ga je het ruwvoer en bodembedekking opslaan?
Zorg dat je voldoende schuurruimte hebt, je zult in de toekomst vast een kleine tractor willen.
Ideaal voor het slepen van de bak, verplaatsen van balen, weide maaien en slepen, kunstmest strooien enz.
Verder heb je natuurlijk nog ander materiaal, denk aan afrasteringsspullen, bosmaaier etc.

Ruimte voor je trailer.
Verlichting, niet alleen in de schuur maar ook buiten.

Rondpompsysteem aangesloten op een boiler, dan bevriezen je drinkbakjes nooit.
Ook een drinkbakje in de paddock is handig!

Bakhuur in de winterperiode.

Paard aan huis is niet (veel) goedkoper als op pension en je bent er heel veel tijd aan kwijt;)

Helena24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 09:18

Bedankt voor al jullie reacties:-)!

Vergunningen zullen denk ik geen probleem zijn, ik ga wel al eens langs gaan bij de gemeente om te horen hoe de procedure juist zit. De buren hebben ook paarden staan dus denk dat ik van die kant geen klachten zal krijgen :D ! De stallen zou ik aan de paddock willen plaatsen zodat de paarden in de winter kunnen kiezen of ze binnen blijven of buiten gaan. Weides zou ik dan houden voor de zomer met mogelijkheid om plaats bij te huren. Qua uitrijmogelijkheden is er geen probleem, we gaan op 1 km van een groot bos wonen dus dat zal heel leuk zijn om te gaan wandelen! In de buurt zijn ook twee pistes waarvan ik gebruik zou kunnen maken mits betaling (moet nog eens langs gaan om te horen hoeveel ze juist vragen en wat de voorwaarden zijn)

Wat ik mij nog afvroeg, hoe doen jullie het juist voor het water? We zouden graag een waterput laten zetten, heeft iemand hier ervaring mee? Of andere aanbevelingen voor het water?

Het werk op zich vind ik niet zo erg, ik vind het vooral heerlijk dat ik zelf voor mijn paarden ga kunnen zorgen! Ook woont een hele goede vriendin vlakbij die ook paarden heeft dus ik zou tijdens vakantie periode aan haar kunnen vragen om voor de paarden te zorgen en omgekeerd!

Wat betreft de aanleg van de paddock vroeg ik mij ook af wat jullie ervaringen hiermee zijn? Welke bodembedekking hebben jullie hiervoor gekozen en hebben jullie iets van drainage aangelegd?

@Leorah: jou topic ga ik ook eens in detail doornemen!
@GMekkes: bedankt voor de vele tips, hier ga ik zeker rekening mee houden

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:16

Helena24 schreef:
Wat betreft de aanleg van de paddock vroeg ik mij ook af wat jullie ervaringen hiermee zijn? Welke bodembedekking hebben jullie hiervoor gekozen en hebben jullie iets van drainage aangelegd?

Ik heb de grond om laten halen door de loonwerker (wit zand boven laten halen). Het hangt natuurlijk wel van de ondergrond af, maar de mijne is 90% van de tijd droog.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:29

een pomp in de buurt van de paarden is een must, als het gaat vriezen moet de pomp wel afgesloten worden.
de paddock draineren kan niet overal, bij ons kan het water niet weg.
verder er veel van genieten dat je paarden thuis staan, het is heerlijk!