Wat zou je anders doen/willen aan je stal/weide/rijbak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

querido

Wat zou je anders doen/willen aan je stal/weide/rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 09:44

Wij zijn bezig een huis te zoeken met grond voor mijn paard en dochters pony, hebben een mooi huis op t oog maar er moet nog bak/stallen etc. bij gebouwd worden. We zijn druk bezig met puzzelen en onderzoeken, welke stal, hoeveel ruimte, waar zet je m neer, hoe ligt de bak, komt er nog een paddock voor de stal of een stuk verhard om te poetsen, hoe groot maak je dat en wat voor hekje er omheen.. hoeveel ruimte voor hooiopslag, stro of vlas of zaagsel in de box? Veel vragen en omdat het voor ons de eerste ervaring wordt met paard aan huis zoeken we ervarings verhalen, hoe bevalt het, wat zou je nu anders doen aan je stal, bak of paddock als je het overnieuw mocht bouwen, wat bevalt wel heel goed etc. Wie wil met mij zijn ervaring delen? Ik zou het ook leuk vinden om bijv eens bij iemand te komen kijken, het huis staat in Eersel en we wonen in Eindhoven dus wel ergens in onze regio zou leuk zijn..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:19

Wat is je oppervlakte?
Dat is denk ik het belangrijkste.
Wat je nodig hebt, ruime stallen. Je bekijkt zelf, wil je een uitloopstal of gewone stal waar ze dag en nacht of alleen de nacht/dag in staan. De grootte van de stal, tja ik vind 4,5x4,5/5 een perfect formaat, wij hebben kleinere stallen destijds gebouwd en daarom ook de tussenschotten eruit gehaald en er voor gekozen er een uitlooptstal van te maken. Voldoende licht vind ik belangrijk en een ruimte waardoor ze naar buiten kunnen kijken.
Als uitlooptstal heb ik nu 5x4 ongeveer en dat is een mooi formaat. Er aan vast een veranda zodat ze stal net inregent en daar ligt beton. Zou eerder voor tegels/stenen kiezen want daar kan het water doorheen. Op beton blijft het water liggen.
Ook zou ik de bodem niet snel meer van beton maken. In mijn andere stal hebben we betonnen lange tegels met daar tussen gewoon grond ongeveer 5 cm en dat is al een stuk fijner wat betreft de plas etc. Toch zou ik liever kiezen voor een zandgrond in de stal of een lemen vloer.

Daarnaast moet je voldoende opslagruimte hebben voor je spullen, zadelkamer dus. Dit kun je helemaal zelf bepalen, een kast is vaak ook al voldoende.
Voor hooi, tja ik heb ruim 500 balen per winter nodig dus wij hebben een grote oude hooischuur, maar leg altijd ongeveer 40 balen bij de stal neer zodat ik die gelijk kan loshalen en kan voeren.
Uitrekenen hoe je dus aan hooi komt (ga je het halen heb je minder opslag ruimte nodig) ga je het van eigen land halen heb je meer opslag ruimte nodig.

Zelf heb ik vlas in mijn uitloopstal, bevalt goed, worden iedere keer rond de 8 balen gebracht en die leg ik ook gewoon bij de stal neer. Heb daar een opslag van 5 meter breed en 2 meter diep. Kan daar 40 balen hooi kwijt, 2 voertonnen en 8 balen vlas. Verder nog haken voor de halsters mijn dekens vouw ik op en doe ze in de tas (0 gram regendeken die heb ik niet altijd nodig) de winterdekens hebben ze altijd op en anders leg ik die over het vlas neer. Begin zomer worden de dekens gewassen en gaan ze weer in de tas en sla ik ze op in huis zodat er geen muizen aan kunnen komen.

Ik heb geen zandpaddock maar wel een weide paddock van ongeveer 25x40. Hier staan ze de hele winter is wel klei grond. Voor de lente/zomer/herfst heb ik nog twee weides van 20x40 waar ze overdag op staan en in de nacht weer terug naar de paddock. Alles klei grond dus in de zomer goed te doen maar in de winter bagger. Is niet anders.
Heb dus wel een verharde veranda en een ruime stal. In de winter staan ze hoofdzakelijk binnen (ze kunnen kiezen) want daar is het hooi, waait het niet en is er geen regen. Paarden worden 4 keer in de week intensief gereden.

Voor de rijbaan in de gaten houden dat er niet vlak naast grote bomen zijn die veel bladeren verliezen in de herfst, dan ligt je hele rijbaan onder.
Verder heb ik zelf geen buitenrijbaan dus kan je daar niet bij helpen.
Mocht ik er een aan gaan leggen zou ik zeker voor een eb en vloed bodem kiezen.

Plaats om te poetsen, 5x5 lijkt me prima, en er omheen een heining kan nooit kwaad. Dan kun je altijd rustig borstelen :)

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 14:05

Bedankt voor je verhaal! Ja de oppervlakte.. het perceel is 10000 m2 incl huis dus er is genoeg ruimte maar het perceel is driehoekig dus wel puzzelen met de ruimte, er staan wel hoge bomen om het hele perceel dus dat is ook even iets om rekening mee te houden, wat mij niet zo fijn lijkt aan een eb/vloed bodem is dat je je paarden er niet op mag losgooien, dat lijkt mij toch soms wel fijn als de wei bijv. erg drassig is..
Er zit een los weilandje bij van 1100 m2, voor 1 paard en 1 pony moet dat voldoende zijn. Er staat een schuilstalletje op dat beetje aangepast moet worden.. Verder is alles nog vrij in te richten, zowel bak als stallen etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:11

Ik zou zeker voor ruime uitloopstallen gaan, vind ik ideaal, er zijn toch omstandigheden waarbij je paard (wat langer) op stal staat. Ze hebben dan toch de mogelijkheid om naar buiten te lopen, hebben meer beweging en veel uitzicht.

querido

Re: Wat zou je anders doen/willen aan je stal/weide/rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 19:14

Nikass Je bedoeld dat ze zelf in en uit lopen van stal naar weiland? Is niet mogelijk want de weide ligt aan de overkant van de weg.. wil wel een paddockje oid maken voor de stal of er omheen maar in principe ga ik er vanuit dat ze snachts binnen staan en overdag op de wei..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:58

Stal: Ik heb drie binnenboxen en vier buitenboxen. Het is een loods met een aanbouw, die wel vergund gebruikt mag worden maar niet platgegooid en herbouwd. Wat ik niet wist is dat verbouwingen wel mogen, dus je mag WEL een voor een de muren vervangen ;) Als ik dat had geweten had ik de hele indeling anders kunnen doen!
Tevreden over: een wasplaats apart van de poetsplaats en boven de poetsplaats het solarium. Buiten de stal nog een overkapping om dingen droog te zetten en waar de paarden bij regen onder kunnen staan als ze buiten zijn.
Wat ik graag had gewild maar ivm de ruimte niet kon: stalgang met de boxen tegenover elkaar, zodat de paarden op elkaar uit kijken, een aparte stofvrije zadelkamer.
Wat ik komend jaar nog ga veranderen: thermolint om de waterleidingen!!! Ben het ZO beu om leidingen en waterbakken te laten repareren!
Wat ik zou willen en niet kan: een aparte ruimte om de trailer overdekt te zetten, waar een trekker (die ik niet heb en die echt wel heel nuttig zou zijn) zou kunnen staan en een aparte voerkamer incl hooi en stro.

Bak:
Tevreden over: afmetingen, hij is precies 20x40, heel fijn. De drainage. Het afzetten van de bak met bielzen. Mijn beukenhaag (al zou het fijn zijn als de paarden er iets van heel lieten maar dat brengt me bij het volgende >>> )
Wat ik nog mis: een omheining!!!, verlichting en een sproeiinstallatie.
Waar ik van baal: verkeerde zandsoorten waardoor mijn bak een soort duinlandschap is bij droogte, valt niet tegenop te sproeien. En omdat ik geen trekker heb ligt hij er nu bij als een maanlandschap.

Paddock:
Tevreden over: dat ik er een heb, hij ligt meestal droog, jammer dat er geen wei is maar je kunt niet alles hebben.
Wat ik anders had moeten doen: Heb een ijzeren landbouwhek op bielzen, doet het prima maar is wel erg zwaar. Ik zag erna veel houten hekken die mensen zelf gemaakt hadden van resthout en netjes schilderen, mooi ijzerwerk erop en dat is tien keer mooier en honderd keer lichter. Maar misschien ook eerder kapot dan mijn metalen hek.
Ook zit er bij ons achterin een bomenkweker. Ik had die man moeten vragen of ik met de paarden over zijn pad mocht, een poort in de omheining en dan kon ik via mijn bak door de paddock de velden inrijden zonder ook maar een auto te zien.
Wat ik er nog zou willen: een automatische drinkbak in de paddock. Stroomlint. Een Loer. Een bomenrij die geen insecten aantrekt.
Waar ik van baal: er staat een oude eikenboom en dat ding zit 's zomers uiteraard vol dazen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:18

querido schreef:
Nikass Je bedoeld dat ze zelf in en uit lopen van stal naar weiland? Is niet mogelijk want de weide ligt aan de overkant van de weg.. wil wel een paddockje oid maken voor de stal of er omheen maar in principe ga ik er vanuit dat ze snachts binnen staan en overdag op de wei..

Nee ik bedoelde gewoon een paddock aan de stal, als je daar idd ruimte voor hebt. Als de weersomstandigheden of de weide het niet toelaten om de hele dag op de wei te staan hebben ze toch een buiten bij hun stal. Bovendien hebben ze de uren dat ze 's nachts op stal staan ook meer ruimte en uitloop. Helaas heb je in onze omgeving weinig uitloopstallen, mijn paard heeft drie maanden in een grote uitloop duo box gestaan, dat was echt een supermooie stal (voor 2 paarden stal 4,5 bij 7 m en uitloop 4,5 bij 5,5, m) en ze vond het heerlijk om zelf te beslissen of ze binnen of buiten stond. Bovendien bewegen ze meer en dit is erg goed voor ze.