Moet een schuilstal in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Moet een schuilstal in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:49

mijn pony's gaan straks weer lekker de wei op,maar er is niet een schuilstal waar ze op het land in kunnen,is dit heel erg?
Wat doen jullie als het dan bv slecht weer is,regen etc,zetten jullie ze dan even binnen?
Is het slecht om je pony gewoon buiten te laten staan in weer en wind? mijne is een shetlander.
Hoe doen jullie dat?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:51

Staan er bomen in of rond de wei waaronder ze kunnen schuilen? En dan niet zo zeer voor de regen, maar meer voor de zon. Van een beetje regen smelten ze niet. Hier staat ook alles minimaal 10 uur per dag buiten (ook in de winter met sneeuw, hagel, etc.)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:53

Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten lopen maar wel met een grote inloopstal zodat ze altijd uit de wind en droog kunnen staan, ik zou me er niet goed bij voelen als ze niks hebben om te schuilen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:54

In de zomer kunnen ze beschutting opzoeken van struiken en bomen en al helemaal een shetlander!,
In de winter vind ik wel dat ie moet kunnen schuilen
voor de kou en sneeuw, regen en wind

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:54

ThessaKeizer schreef:
Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten lopen maar wel met een grote inloopstal zodat ze altijd uit de wind en droog kunnen staan, ik zou me er niet goed bij voelen als ze niks hebben om te schuilen.

Maar schuilen hoeft niet perse in een schuilstal. Ik heb genoeg bomen om die functie over te nemen, vandaar ook mijn vraag aan de ts.

Mindypony

Re: Moet een schuilstal in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:10

Het zijn hele grote open weides zonder bomen en struiken.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:11

Of doen kan het ook dat ik hem s ;morgens buiten zet en sávonds er weer in? doen sommige dat van jullie ook?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:22

Als het alternatief is dat dat je pony anders de hele dag binnen staat, dan zou ik hem buiten zetten.
Liever buiten en de benen kunnen strekken, dan de hele dag binnen.

Maar ik zou zeker kijken of je iets kan regelen als schuilmogelijkheid. Overdag staat hij dan namelijk nog steeds in de volle zon (en vangt nog steeds alle regen en wind).

Sta je op een pensionstal?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:26

Szan schreef:
Als het alternatief is dat dat je pony anders de hele dag binnen staat, dan zou ik hem buiten zetten.

Ze heeft het toch over 's ochtends naar buiten en 's avonds weer naar binnen? Hoe kom je er dan bij dat hij de hele dag binnen zou blijven?

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:28

Kan je nog voor een schuilstal zorgen?
Anders zou ik het wel doen, bij warm weer heeft een paard/pony wel nood aan schaduw.

Mischien dat je een handige vader/broer/oom/grootvader hebt die wel wat in elkaar kan timmeren?
Het moet niet groot zijn maar dat ze toch wat schaduw hebben voor het toch te warm wordt.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:28

Anoeska27 schreef:
Szan schreef:

Ze heeft het toch over 's ochtends naar buiten en 's avonds weer naar binnen? Hoe kom je er dan bij dat hij de hele dag binnen zou blijven?

Ik had het over het alternatief, ofwel, stel dat ze hem niet naar buiten brengt overdag, wat gebeurt er dan?
Staat hij dan in een paddock? En een paar uurtjes of een hele dag? Of de hele dag op stal?

Vandaar mijn opmerking :)

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:52

Hij staat nu in een soort uitloopstal,ook buiten dus,maar straks mogen ze het land op,ik sta bij een oude boer van 80 jaar,hij heeft grote landerijen waar ook schapen en koeien lopen,nergens een schuilstal,ik kan hier zelf ook niet voor zorgen,ik dacht alleen nog wel aan een kalvereniglo,maar die zijn erg duur.
Maar ik kan hem als hij de hele dag op het land staat toch ook s'avonds gewoon weer in de uitloopstal zetten?dat is ook gewoon buiten.

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:13

De zon is juist 's middags op z'n scherpst, dus dan is het handig als hij kan schuilen als hij dat wil. Ik weet niet of hij een lichtgekleurd neusje heeft (roze of wit) dan heb je ook nog een grotere kans op verbranden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:44

Schuilstal plaatsen mag vaak niet. Je kan de boer vragen of hij een paar (liefst vierkante) balen neerzet en stapelt zo dat die schaduw geven.

Nikkepik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:56

Volgens mij mag je daar eventueel nog wel een zeil overheen doen. Dan heb je nog meer schaduw en je kan het zo weer weg halen :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:06

tamary schreef:
Schuilstal plaatsen mag vaak niet. Je kan de boer vragen of hij een paar (liefst vierkante) balen neerzet en stapelt zo dat die schaduw geven.

Vaste schuilstallen mogen inderdaad vaak niet, maar verplaatsbare wel. Je kunt ze ook huren (wel voor minimaal een jaar) via http://www.schuilstal.com/nl/modellen

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:15

Paarden/pony's willen graag van een schuilmogelijkheid gebruik maken bij erg warm of erg nat en winderig weer dus als er de mogelijkheid voor is zou ik wel zorgen voor een schuilgelegenheid (een shet past meestal ook best goed in een kalverbox/iglo).

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 10:38

dankjewel voor jullie antwoorden,anouska het lijkt me ook wel wat om te huren,ik wist niet dat dit kon,zijn er nog meer mensen die dit doen? en hoe bevalt dat? komen ze dat zelf brengen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:25

Anoeska27 schreef:
tamary schreef:

Vaste schuilstallen mogen inderdaad vaak niet, maar verplaatsbare wel. Je kunt ze ook huren (wel voor minimaal een jaar) via http://www.schuilstal.com/nl/modellen

Ook over verplaatsbaar doen gemeentes lastig. Eerst informeren voordat je geld gaat uitgeven.

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:55

Ik heb geen direct citaat bij de hand maar misschien kun je het zelf (of iemand anders) opzoeken.

Ik meen me te herinneren dat in de dierenwelzijnswet staat dat ieder paard een schuilmogelijkheid dient te hebben en indien deze er niet is, wel geplaatst mag worden.
De invulling van deze regels verschilt per gemeente maar op basis van deze regel hebben wij 2 schuilstallen mogen bouwen.

Misschien de moeite waard om dit eens goed uit te zoeken want paarden hebben echt wel de behoefte aan de mogelijkheid om te schuilen.

Dit is gebaseerd op een situatie uit 2009. Dus ik kan er naast zitten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:58

Bij ons loopt er vanalles, (veel shetlanders, haflingers en kruisingen) 27/7/365 per jaar buiten zonder schuil en dekens (op mijn eigen uitzonderingen na) en ik zie er werkelijk nooit eentje kou lijden.
Afgelopen jaar heb ik er eentje zien bibberen en die is op stal gehaald.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:58

Wat mensen ook wel doen is een trailer in de wei zetten. Die is verplaatsbaar.

Dat wat paardenrust hier post, heb ik ook wel eens gehoord. Ik geloof dat ze een wetsvoorstel wilden maken hier over.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:00

staan er enkel shetlanders?

zo ja kun je kijken naar grote kalver iglo's om te plaatsen:
zorgen voor beschutting en schaduw, en kleine pony's kunnen er makkelijk in!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:03

Ik ga met smurffie mee, die van mij stond aan de ketting en kon in zon hok dansen (schuilen en slapen dus).
Hij was 65 cm hoog, mijn nieuwe is ca 90 cm hoog maar kan net niet draaien denk

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:06