Hoeveel joules nodig voor een flinke tik stroom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patsab

Hoeveel joules nodig voor een flinke tik stroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 14:32

Kan iemand mij zeggen hoeveel joules een apparaat op accu minimaal moet geven om een flinke tik op de draden te zetten, ik lees verschillende waardes maar wat is nou afdoende om een paard wat soms de draden test binnen te houden?

Ik heb de pomelac p12 gezien en volgens de omschrijving geeft die een flinke klap, iemand ervaring hiermee?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:38

Ik ben niet zo een electronica kenner. Maar ik heb zo een metertje en als hij tussen de 6 en 10 zit,
dan raak je hem niet graag meer aan. Bij 10 heb ik toch wel spierpijn, als je het draadje aanraakt. :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:42

0,4 joule is niet echt veel lijkt me?

little_king

Re: Hoeveel joules nodig voor een flinke tik stroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:48

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:59

Ik heb een Fjord die amper respect had voor het draad (dikke manen en eigenwijs...).
Met 8000 liep ze er nog vrolijk door.
Maar nu met 11.000 joules (en een apparaat op het lichtnet) hou ik haar nu achter het draad.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:08

Een stroomklok kan nog zo veel stroom afgeven..........

Als je je draad niet goed voor elkaar hebt, dan helpt dat niets.

Dus een lichtere klok kan heel goed een beste klap stroom geven als je je draad maar goed hebt zonder dat er stroom weglekt, via bv kapotte isolatoren of slech aan elkaar geknoopt draad.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:09

@ little king Ziet eruit dat die inderdaad krachtig is,maar ik denk dat deze op het lichtnet is? Ik moet er 1 hebben die op accu en/of batterij gaat.
@ brainless, ik heb totaal geen verstand van elektronica maar dat klinkt me als erg veel in de oren?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:14

@ annastasia
Dat begrijp ik, de draden worden ook opnieuw getrokken dus dat moet geen probleem zijn. :j

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:18

Zelf geen ervaring met het apparaat wat je aangeeft. Maar lijkt mij wel voldoende te geven. Ik zou zelf altijd aanhouden tussen de 5 en 10 kilometer draad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:24

Patsab schreef:
@ little king Ziet eruit dat die inderdaad krachtig is,maar ik denk dat deze op het lichtnet is? Ik moet er 1 hebben die op accu en/of batterij gaat.
@ brainless, ik heb totaal geen verstand van elektronica maar dat klinkt me als erg veel in de oren?

Valt wel mee hoor, je hebt apparaten die tot 13000 gaan.
Achter in het weiland (300 meter diep) is de waarde 9000 joules.

Flessuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:59

na wat zoekwerk een aardige formule gevonden.. linkje

als je naar beneden scrollt zie je wel staan "hoeveel vermogen heeft u nodig voor een goede afrastering".

overigens is het voltage wat de grootte van de schok bepaalt. zoals je zult zien heb je over kleine afstand met goed geleidend materiaal weinig vermogen (joules) nodig.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 16:48

Flessuh, bedankt! Handige link,die had ik zelf nog niet gezien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:50

Brainless schreef:
Patsab schreef:

Valt wel mee hoor, je hebt apparaten die tot 13000 gaan.
Achter in het weiland (300 meter diep) is de waarde 9000 joules.

Je haalt Joules en Volts door elkaar, en die hebben niet per se iets met elkaar te maken.

Voor paarden wordt 0,3 tot 1 aangeraden, maar dat is in de praktijk (te) weinig. Er hoeft maar even wat onkruid tegen aan te staan, of het grondwater staat laag waardoor je aarde minder is, en dan zak je onder de 0,1 Joule.
Koeienapparaten leveren meestal iets als 10 Joules en daar krijg je inderdaad een enorme dreun van. Dat haal je echter never nooit niet met een batterijapparaat.
Het mooiste voor paarden vind ik 3 Joule, maar dat is best nog wel zoeken, en vogens mij vind je die ook niet als batterijapparaat (die zijn bijna allemaal hooguit 1 joule).

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 17:01

Ibbel, je hebt gelijk, mijn hond heeft 1 keer bij de buurman het koeiendraadje aangeraakt en weigert tot op de dag van vandaag om de auto uit te komen daar :')
Op batterij gaat dat inderdaad niet lukken maar waarschijnlijk wel met een 12 volt accu om dan een goede tik te kunnen afgeven, nu nog een leuk apparaat vinden :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:03

@Ibbel
Nu je het zegt }:0
De onze heeft als laadenergie 2,2 joules, impuls energie 1,1 joules en als stroom 11.000 volt.

Flessuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:55

Ibbel schreef:
Patsab schreef:

Je haalt Joules en Volts door elkaar, en die hebben niet per se iets met elkaar te maken.

Joules en volts hebben wel degelijk met elkaar te maken. Volt is aantal Joules per Coulomb (eenheid elektrische lading) ;)

Overigens zul je inderdaad niet snel een batterij apparaat vinden met hoog aantal joules omdat de batterij dan sneller leeg zou lopen met een paar schokken. (Joules = Watt per seconde)