Regendeken nuttig of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Regendeken nuttig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:14

Hoi allemaal,

Ik zit even met een dillema, ik moet mijn paardje verhuizen dit om de 6-7 maand van stalling, bij de ene sta ik zeer dicht en kan hij in de maanden wanneer het mooi weer is 24/7 op het land. Op de andere stalling die verder is staat hij 24/7 buiten met schuilhok. Ik doe dit omdat ik de afstand net iets te ver vind om het hele jaar door daar te kunnen staan.

Maar nu met de overgang van de ene naar de andere stalling zit ik met een klein probleemje of vraagje. Ik heb vorig jaar een winterdeken gekocht om hem toen buiten te laten staan ook al was het koud zodat hij zich kon beschermen tegen de wind. Want op die ene stalling heeft hij dus geen schuilhok of dergelijke. Maar heb deze nauwelijks gebruikt..

Nu is het opnieuw slecht weer en verhuis ik over een weekje, zou ik een regendeken aanschaffen zodat hij bijvoorbeeld gedurdende de hele dag buiten kan staan en dan 's avonds als het nog regent binnen in de stal te zetten? Ik wil hem zo weinig mogelijk in stal omdat hij een luchtzuiger is.

Wat zijn jullie ervaringen met regendekens? Is dit de investering waard?

Ik kan geen regendeken gebruiken van iemand want ze hebben dit niet vandaar de vraag

alvast bedankt !

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:33

Als hij daar een schuilhok heeft (op de nieuwe stal), dan is een regendeken overbodig. Het paard kan dan zelf kiezen of hij wel of niet in de regen wil staan. De vacht is - mits je hem niet te vaak poetst - een goede geleider voor het regenwater, zodat de huid niet tot nauwelijks nat wordt. Het huidvet stoot ook water af.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:43

Je kunt het even in de gaten houden. In principe kan een paard prima zonder deken in de regen staan, maar er zijn uitzonderingen. 'Mijn' merrie stond verschrikkelijk te rillen in de regen vorig jaar zomer, die had echt een bescherming tegen de regen nodig.
Ik zou voor de zekerheid een regendeken aanschaffen, kun je 'm in noodgevallen meteen omdoen. Als je paard zich prima lijkt te voelen in de regen laat je 'm gewoon af.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:32

Heeft je paard de hele winter zonde deken buiten gestaan? Dan zou ik nu ook geen deken opleggen.
Mocht je paard wel een deken op hebben gehad dan zou ik nu gaan afbouwen en een regendeken opleggen.

Als je geen deken oplegt gewoon even in de gaten houden.
Persoonlijk vind ik het hele fijne dekens om van seizoen te wisselen. Zeker om in geval van nood om te doen.

gemma92

Re: Regendeken nuttig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:21

Ik heb ook geïnvesteerd in een regendeken en ben er zo gelukkig mee :):) ..
Was wel een dure maar op advies van mn moeder toch maar gekocht, als je het doet doe het dan goed is mijn advies aan jou! IK vindt zo'n deken ideaaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:25

Het ligt hel erg aan de vacht. Je moet er wel rekening mee houden dat het nu al een paar dagen behoorlijk wat warmer is geweest, en dat de temperatuur ook omhoog gaat. De vacht wordt dan wat zwakker, vooral als je ook nog actief bezig bent met borstelen etc.

Ik ben eigenlijk van mening dat paarden die gereden en dan vooral veel gepoetst worden, met een deken zouden horen te staan, vooral als ze 24/7 buiten staan. De vacht is een goede geleider voor de regen, dat klopt zeker, maar dat is alleen als een paard zijn natuurlijke vacht gedurende de hele winter en eigenlijk ook in de zomer behoudt. Op het moment dat jij je paard gaat borstelen, haal jij altijd haren eruit, en zal je ook altijd de vetlaag aantasten. Dit is geen probleem, maar je paard raakt wel steeds slechter beschermd.

Persoonlijk zou ik wel een regendeken omdoen, je hebt namelijk niet echt nadelen, behalve dat het geld kost.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:50

Hier hebben regendekens hun nut al lang bewezen. Geen geril en getril bij langdurige regen. Zo lang ze maar niet doorslaan of erg inregenen bij de hals.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:09

wauw wat een reacties al :) had ik niet verwacht. Even ter aanvulling, mijn paard stond op de huidige stalling met een schuilhok 24/7 buiten zonder deken. Hij heeft nu nog steeds een goede wintervacht mede omdati k hem niet te veel borstel. Heb de laatste tijd vooral grondwerk gedaan en maar af en toe gereden. Op de stalling waar hij naartoe gaat staat er geen schuilhok en kan ik dit ook niet vragen, als het regent of langdurig regent moet hij dus op stal. Dit wil ik zo weinig mogelijk vanwege het luchtzuigprobleem. Hij kan nergens op de weide schuilen en als er dus wind is staat hij in de wind én regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:10

Dan zou ik er al helemaal een regendeken op leggen. Het liefste nog eentje met hals. Als je paard ook nog eens in de wind staat lijkt mij dat dus echt drie keer niks.

Overigens kan je hem er altijd af laten als je weet dat het een paar dagen lekker weer gaat worden, maar vooral als er veel regen/storm is voorspeld zou ik hem lekker met een deken zetten. Kan hij tenminste buiten blijven staan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:13

Afgaande op jou informatie zou ik kiezen om het paard zonder regendeken te laten. Het klinkt alsof je paard een prima vacht en weerstand heeft.
Dekens zijn alleen nodig wanneer het eigen systeem het niet afkan.
Een vacht werkt als een regendeken. (de buitenkant wordt nat, de ondervacht niet).
Mocht het blijken dat je paard toch wat kouwelijk is, kun je alsnog besluiten om een regendeken op te doen.

Lins26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:25

Regen dekens zijn best prijzig. Maar je hebt er echt plezier van. Vooral voor een paard wat alleen maar buiten staat, is het het zeker waard.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:31

senna21 schreef:
Afgaande op jou informatie zou ik kiezen om het paard zonder regendeken te laten. Het klinkt alsof je paard een prima vacht en weerstand heeft.
Dekens zijn alleen nodig wanneer het eigen systeem het niet afkan.
Een vacht werkt als een regendeken. (de buitenkant wordt nat, de ondervacht niet).

Ik ga hier volledig in mee. En voor die ene dag/nacht dat het echt hondenweer is, kun je een uitzondering maken om hem binnen te zetten (niet alsnog een deken omdoen, want dan schop je alles in de war. De haren kunnen dan niet meer overeind gaan staan, waardoor het paard het echt koud gaat krijgen). De volgende dag kan hij dan weer lekker naar buiten.

@ TS: Is het je trouwens al eens opgevallen hoe weinig paarden gebruik maken van een schuilmogelijkheid ondanks het weer? Uiteraard zullen er altijd paarden zijn die dat wel doen, maar in veel gevallen blijven paarden gewoon buiten staan. ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:38

Hier gaan ze ook vrolijk in standje "afdruip" staan hoor...in de regen,vrolijk zo ver mogelijk bij de schuilstal vandaan :+ als er geen eten is dan...

Als hij al die tijd zonder heeft gestaan zou ik er nu ook geen opleggen,houd het wel goed in de gaten.Mochten er problemen komen kun je er altijd nog een opleggen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:45

Mijn draver stond als het pijpenstelen regende zo'n 300 meter van stal, lekker midden op het veld, ver weg van het hooi en onderdak, ver weg van zijn maatjes en ZIJN kudde, geen deken op...
Paard vond het blijkbaar heerlijk, geen idee, af en toe ging ze met haar hoofd in de trailer op het veld staan, zodat die niet nat werd, maar de rest boeide haar niet... :')

Denk dat je het moet aankijken, hier staan paarden die bij koud/te nat weer echt bij het hekwerk staan 'te bedelen' om naar binnen te mogen.

In de koudere periodes met veel wind kan een regendeken (0 grams!) met hals geen kwaad voor de vacht.

BeauSo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:23

Hier geen regendeken, mijn paard vindt de regen veel te lekker :+ Of dat denk ik toch, aangezien hij liever middenin een regenbui gaat staan dan even onder het overdekte gedeelte in de wei!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:34

Het is maar net hoe je paard is, denk dat jij hem het best kent, heeft hij het snel koud e.d.

Mijn shetjes hebben een schuilstal (paardenbox) als die dénken dat het gaat regenen staan die twee al binnen :+ En dat moeten nou van die echte winterharde beestjes zijn :Y)

Ik zou voor safe ook een regendeken aanschaffen, ik heb het ook wel eens gehad met eentje van mij. Deed ik alleen buitenritjes mee en toch, dan was het wat koud en wat wind, dan stond ze wel te trillen, ik wist dit dus zodra er wat slecht weer aan kwam deed ik hem op. Bij mooi weer liet ik hem dan natuurlijk af.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 16:14

Ik zal het goed in de gaten houden, de stalling voor de zomer is om 10 min rijden dus zalig om lekker veel tijd te kunnen doorbrengen ! Hij staat niet zo super graag in de regen meestal stond hij met zijn lijf binnen en met zijn hoofd buiten. Als het eten binnen op was dan ging hij buiten staan eten in de regen, hij heeft heel de winter geen kou gehad hem heb nooit zien rillen. Nochtans ben ik af en toe 's avonds gaan kijken (verdere stalling) speciaal om te kijken of hij geen kou had. Maar toen vroor het nog :) bedankt allemaal voor jullie reacties ! Ik zou inderdaad er dan voor kiezen om een 0 gram regendeken te gebruiken aangezien dit niet zo'n groot effect heeft op de vacht ?

Heel erg bedankt allemaal !

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:22

Heel eerlijk?
Niet verhuizen en zelf verder rijden.

Hoe bescherm jij je paard tegen zon? Vliegen? Wind? Regen?
Niet...

Dat betekend dat hij nooit echt lekker staat daar, en het waarschijnlijk wat egoistisch is om hem steeds te verplaatsen (verdiep je er eens in hoe stressvol dat is..) omdat t voor jou makkelijker is?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 16:28

smurffie schreef:
Heel eerlijk?
Niet verhuizen en zelf verder rijden.

Hoe bescherm jij je paard tegen zon? Vliegen? Wind? Regen?
Niet...

Dat betekend dat hij nooit echt lekker staat daar, en het waarschijnlijk wat egoistisch is om hem steeds te verplaatsen (verdiep je er eens in hoe stressvol dat is..) omdat t voor jou makkelijker is?

Ik woon aan de kust dus last van vliegen en andere narige beesjes is niet zo groot bij ons. Indien nodig kan ik nog vliegenspray halen maar dat was echt niet nodig. Vorige zomer stond hij daar ook en heb ik geen enkel probleem gehad als het erg warm werd mocht hij naar binnen gaan en terug naar buiten zodra het koeler is. Net hetzelfde met zware regenbuien, als het even regent heb ik er geen problemen mee, stond toen ook buiten te eten...

Bij de eerste stalling (dichter) was hij rustiger als op de huidige stalling dus ik ben even aan het uitproberen of er een verschil in is.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:57

Mijn regendekens hebben ook zeker zichzelf ten positieve bewezen :j
Inderdaad geen geril meer e.d.
Ik heb ze zowel met een fleecevoering voor de koudere dagen en gewone ongevoerde regendekens.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:02

Regendeken zou ik doen is je paard je ook droog als je wil gaan rijden .

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:11

ik vind een regendeken erg handig. :j
Mijn paard vind het altijd leuk om in de regen te gaan staan ipv. zijn inloopstal.
En als je dan wil gaan rijden sta je daar met een doorweekt paard, niet erg handig dus.
Dus als ik weet dat het die dag gaat regenen en ik wil rijden leg ik er gewoon de avond voordien een regendeken op zodat hij droog is als ik wil gaan rijden.
Ik vind het dus wel handig met dit wisselvallige weer in Nederland/België.