beukenhaag als afscheiding weide; ervaringen? tips & trics?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

beukenhaag als afscheiding weide; ervaringen? tips & trics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:51

Ik ben bezig met een ander huis, de buren daarvan hebben een beukenhaag van zo'n 150m lang perfect :D Ik zou daar natuurlijk palen met schriklint voor zetten. Hoeveel is de afstand die ik moet houden ? Beuken zijn niet giftig dacht ik ? Ik had gedacht het af te moeten zetten met heras hekwerk o.i.d. nu heb ik houten doorsteek omheining met 2 liggers maarheb inmiddels ook 2 uitbraakkampioenen (althans 1) in de vorm van mini appa's
wat is handig met een beukenhaag ? vind het wel schitterend, natuurlijke omheining :P ik zou dan aan de kopse kanten (1.3hectare) ook een beukenhaag zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:33

Afstand hangt af van of/hoe het onderhoud van de heg (moet er ook aan jouw kant gesnoeid worden) moet en hoeveel draden en tot hoe hoog je wil afzetten. Beukenhaag is dacht ik eetbaar dus zo afzetten dat paarden er niet tussendoor of overheen willen/kunnen om er aan te knagen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:35

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:59

JoAnn schreef:
Als ik het me goed herinner is beuk wel giftig, haagbeuk niet. Toch maar even checken dus!

Edit : http://nl.wikipedia.org/wiki/Haagbeuk

ik kan hem nergens terugvinden bj giftige planten idd. de normale beuk wel. Zit er ook niets mee in om er 5 draden te spannen als dat moet, (ivm die kleintjes zal dat sowieso wel moeten) maar ik vind hem wel geweldig, het is een heel goede visuele barriere !

Ipsilonka

Re: beukenhaag als afscheiding weide; ervaringen? tips & trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:05

Waar je wel rekening mee moet houden is dat sommige paarden de beukenhaag enorm lekker vinden! Die van mij smult hem zo weg :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:33

Het is handig wanneer je er tussendoor kan lopen om te snoeien met een heggeschaar. Denk dan aan een meter. Bij een houten omheining en niet giftige haag kun je hem er zelfs tegen zetten. Dan snoei je langs de binnenkant van je omheining als de paarden de uitlopers niet lekker genoeg vinden.
Met schrikdraad kan dat niet vanwege stroomverlies en verstrikt raken en kapot gaan bij het snoeien.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:40

Denk er wel aan als je je land in de hagen zet dat je dan meer last kunt hebben van vliegjes en mugjes en dazen. Niet leuk voor paarden met aanleg voor zomerexceem.

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:22

Mocht je zelf last hebben van allergiën dan kan ik een een beukenhaag afraden. bij het snoeien van de beukenhaag bij mijn ouders krijg ik echt overal jeuk en word helemaal gek van het gesnotter en genies. Die hagen zitten vol met pollen en stuifmeel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:00

Beuk is niet giftig, mijn paarden vinden het zelfs superlekker. Goed afgazen dus! Van de mijne is niks meer over dan de stammetjes.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 19:28

De beuken haag is volgens mij niet van mij (als ik het huis koop) maar van de buren en hij staat er al-een dikke 150m minimaal, de weide is 1.3 hectare en ik schat zo'n 60m breed, aan het einde is mijn eigen pad recht het bos in *\o/* , dus inderdaad wel wat ruimte tussen laten :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:31

Goed zo! Mijn buren hebben ook een beukenhaag (mijn omheining is 2 meter en de haag komt er bovenuit) maar mijn paarden hebben als giraffes de bovenkant van de haag waar ze bijkunnen vakkundig gesnoeid :=
Heerlijk zeg, zo vanuit thuis het bos in! (Jaloers!!!!)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 20:07

Ja idd ! ik heb hier ook een heel leuk stekje met 2.5hectare....maar bos is toch echt mijn ding :D een goede bak is fijn-maar ben- en zal nooit een Anky worden :') . Ben van plan om dit weekend mijn huidige huis maar eens op bokt.markt te zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:27

Heerlijk, een eigen pad naar een bos! Als je te paard er tussendoor wilt is twee of drie meter afstand wel zo fijn, vooral als er andere paarden mee kunnen lopen langs de omheining.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:27

mijn paard is dol op beukenhaag, het is niet giftig ;)