Wie kan me helpen, weide vraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Wie kan me helpen, weide vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 12:42

Hallo beste bokgenoten,

Ik heb een vraagje mbt het weiland wat ik momenteel huur.

Het laatste jaar a anderhalf jaar is er niets aan het weiland gedaan. Ook niet gemaaid. Dit betekend dat het weiland nu echt geel is en er allemaal dood en dor gras zit. Je zit hier en daar wel groene grasjes er doorheen komen. De paarden staan er momenteel op, omdat het toch droog is en ik hoopte dat ze alles beetje kaler zouden eten. Op de plekken dat ze dat doen, lukt het ook wel aardig, maar ze eten niet de hele weide kaal. De mesthopen die spreiden we uit op het land.

Aangezien ik het huur en het niet 100% zeker is dat ik het na mei 2014 verder mag huren, wil ik voor nu er geen honderen euro's er aan uitgeven. Maar gras voor de zomer zou wel fijn zijn.

Nu vraag ik mij af wat verstandig is om te doen. En hopelijk hebben jullie tips of kunnen jullie mij geruststellen dat het gras er evengoed wel doorheen komt.
Moet ik het misschien toch laten maaien? Maar neen aan dat wat ik eraf haal niet bruikbaar is, dus moet dat er ook afgehaald worden ivm verstikking van het gras. Of misschien injecteren? Je ziet namelijk wel dat onder de mesthopen het het groenst is.

Het gaat trouwens om ruim 1,5 hectare weiland en heb er 1 klein paard (fries maal anda), 2 e ponys (tinkers), een c pony (ijslander) en een shet erop lopen. We hebben ook een stukje voor winderweinde en een goede gedrainneerde paddock.

Ik hoor graag jullie tips en/of ervaringen.

Mvg

Tamadine

Re: Wie kan me helpen, weide vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 20:00

Niemand een idee?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:12

Ik zou zeggen injecteren, maar is het agrarisch gebied?

Heb er niet veel verstand van, maar dat lijkt mij het beste

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:18

Wanneer het ongeveer 12 graden wordt gaat het gras pas groeien.
Rustig hogere temperaturen afwachten en dan kunstmest erop.Even vragen bij de leverancier welke kunstmest je moet gebruiken,ik meende dat je de 1ste keer andere kunstmest moet gebruiken dan de 2de keer.
Hier staat ook nog geen gras op het land.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:30

het gras is momenteel overal iets bruin, dat komt omdat het nog niet groeit.
Wij laten het nooit maaien, en hebben elk jaar top gras.
Ik zou zeggen, wacht het nog even af, het gaat echt wel weer goed groeien.

Wel adviseer ik het in stukken te verdelen, zodat het niet constant afgegeten word.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:37

Bedankt voor jullie advies. In stukken word het zeker nog gedeeld. Ze gaan ook straks bij warmer weer eerst de winterweide op zodat de zomerweide rust heeft en kan groeien.

Nu is het op zich niet een probleem idd dat het wat bruin is, maar probleem is meer dat er een jaar niets mee gedaan is en er dus nu 10-15 cm dood gras op staat en dat overwoekerd dus. En vraag me dus af of het groene gras er straks wel tussendoor gaat komen, aangezien er dus amper zonlicht op kan komen.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:40

Ik kan je ook aanraden om regelmatig de delen die ze niet eten af te maaien (bosmaaier/zitmaaier/schapen). Je stukken groeien dan meer gelijkmatig weer terug en 'overwoekert' dan niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:53

Vraag eens bij een loonbedrijf wat het kost om een keer met een weidebloter door het weiland te gaan.
Deze maait het gras af maar versnippert het gras meteen heel kort zodat het niet net als met hooien echt blijft liggen.
Dan ben je dat dooie gras boven op kwijt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:58

Dank jullie wel. Ik zelf denk ook dat maaien de beste optie is.
Mijn hooi leverancier is gelukkig zo aardig om einde van de week even te komen kijken.
Misschien idd een zitmaaier huren die ook het gras opvangt, zodat het er idd niet op blijft liggen dan.
Nogmaals super bedankt!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:02

Zoals little_king zegt: laten bloten.

Hoe zit het met de mest? Mag er geïnjecteerd worden van de verhuurder? Dan kun je misschien een melkveehouder in de buurt vinden die in ruil voor injecteren (dus mest kwijt) gratis wil bloten.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:54

Bedankt voor jullie reacties weer :-)
Ik ga eens even zoeken op bloten. Had er eerlijk gezegd nooit van gehoord nog.

Vandaag al de mest weer uitgeslagen op het land. Dan zie ik op de stukken waar de paarden het dodere gras wel weg hebben gegeten dat er evengoed groen onder zit. En de plekken waar het echt overwoekerd, dat het dode gras bijna los erop ligt (wel stug) en er evengoed wel groen onder zit. Maar of het dan ook verder gaat groeien???