Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 08:58

Lieve bokkers, wie heeft de gouden tip voor mij?!

Sinds 2 jaar heb ik thuis een pension pony staan van een vriendin van mij.
Pony hebben ze eerder nooit geleerd respect te hebben voor het draad. (Als veulen zijnde even met het neusje tegen het stroom..)
Daardoor zit ik (wij!) nu met de gebakken peren.

In het begin, toen de pony hier kwam was het draad allemaal in orde. Ondertussen ligt alles op de grond, is alles al 3 a 4 keer vervangen en hebben we de hoop met stroom opgegeven.
Hij knalt overal doorheen, loopt continu los over het erf, zet zijn borst gewoon tegen het draad en drukt net zo lang door totdat hij er doorheen is.
Vanmorgen vond ik hem terug met zijn benen in het draad, en daar stond hij al wel een paar uur want aan de andere kant was het gras een zandvlakte geworden.

Ik word er zo moedeloos van, we hebben alles al geprobeerd... Prikkeldraad, stroom.. Alles.
Een goeie opdonder, schrikt hem niet af. Een klap met de zweep al helemaal niet.
We hebben al zo vaak het draad weer in orde gemaakt. Het is nu allemaal maar half half waardoor de pony al helemaal elke dag er weer uit loopt.
Buiten dat om is het ook zeer frustrerend én gevaarlijk.
Ik begrijp dat de reacties nu zijn; de hele omheining weer vervangen. Maar dat kost onwijs veel geld, en dat geld kan ik toch ook niet op de eigenaresse van de pony afschuiven?!
Daarnaast, we hebben dat vorig jaar lente al eens gedaan, en binnen een paar maanden waren er 2 houten heining palen doormidden, het prikkeldraad aan gort, het staaldraad op de grond etc.
Normaal blijven mijn paarden altijd achter het draad, zelfs op 30 cm hoog. Maar omdat laatst alles weer kapot was, vond ik mijn (geblesseerde) ruin ook op het erf terug. ;(

Ter informatie, de pony staat in een kudde van (nu 3) maar normaal 5.
Heeft onbeperkt hooi en leeftijdsgenootjes.

Wie heeft de gouden tip?! Hij drijft me tot waanzin...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:02

vriendin zeggen dat ze ergens anders mag gaan staan :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:02

girlyggirl schreef:
vriendin zeggen dat ze ergens anders mag gaan staan :P

Dat is géén optie!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:05

Als ie geen respect heeft voor stroom heb je wsl. de aarde niet goed voor elkaar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:05

Zou toch eens met de eigenaresse praten ... OF ze zoekt een ander plekje voor deze uitbreekkampioen OF ze betaalt ( gedeeltelijk ) mee aan een goede omheining :j

Zo te horen doe jij al verschrikkelijk goed je best en draai je nu steeds op voor de schade die een "vreemde" pony aanricht ...

Is een goed stevig gaas geen optie ?

Uiteraard nog wel extra beveiligd met stroom, maar dusdanig gemonteerd dat hij er niet zijn hoofd overheen krijgt om kracht te zetten met zijn borst, snap je wat ik bedoel ?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:06

Er moet toch wel een stroomvoltage zijn waar die pony wel respect voor heeft?
Ik zou denken, nog meer stroom er op.

Wel heel erg vervelend hoor, zo'n pony. En zo wordt het ook wel een dure hobby ja :\

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:06

Een dubbel daardje spannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:07

Zou haar idd mee laten betalen aan een goede omheining. Jij hebt niet om zo'n slooppony gevraagd!
Nog meer stroom erop zetten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:08

Shirley schreef:
Zou toch eens met de eigenaresse praten ... OF ze zoekt een ander plekje voor deze uitbreekkampioen OF ze betaalt ( gedeeltelijk ) mee aan een goede omheining :j

Zo te horen doe jij al verschrikkelijk goed je best en draai je nu steeds op voor de schade die een "vreemde" pony aanricht ...

Uiteraard nog wel extra beveiligd met stroom, maar dusdanig gemonteerd dat hij er niet zijn hoofd overheen krijgt om kracht te zetten met zijn borst, snap je wat ik bedoel ?

Eigenaresse doet er zelf ook veel aan hoor! Maakt het draad, etc.
Maar omdat het gewoon veel geld kost zijn we elke keer bezig met kleine stukjes stroomdraad. (als het weer kapot is)
Vorig jaar is om stroom aparaat kapot gegaan, en dat kost ook veel geld. Mijn vader wilt eigenlijk geen nieuwe kopen, maar dit is ook geen optie zo!
Onze wei is 1,7 HA. Dus om dat nou helemaal opnieuw te gaan omheinen voor een pensionpony met gaas vind ik eigenlijk te veel moeite (tijd, en geld!)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:08

lrtj_ schreef:
Een dubbel daardje spannen?

Dat lijkt me gekken werk. Nu 5 lagen draad...

Aja, het is een shet! Dat verklaard een hoop natuurlijk. :D

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:10

Is dit al twee jaar een probleem? Hoe stond de pony voordat hij bij jou kwam te staan? Is er een bepaald moment dat hij het doet (dus bijvoorbeeld als hij even alleen staat)? Is schriklint een optie? Of van dat band?

Dit zijn de vragen die bij me opkomen als ik je verhaal lees.

Mijn eerste paard kon in principe overal wel staan, als hij maar een maatje had. Anders ging hij overal overheen of doorheen of onderdoor. Dus die had altijd een maatje bij hem of hij werd mee naar stal genomen, als hij de laatste in de wei was.

F_Orumster

Oef, wel lefhebben om een houdini achter prikkeldraad te zetten.

Ik zou het inderdaad even aan je vriendin voorleggen om mee te beginnen...
Succes ermee.

Peachy

Hoeveel stroom staat er nu op? Je hebt een accuapparaat?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:11

Ik zou nu investeren in een goede dubbele draad, beide een deel betalen. De boel goed aarden en een stevig apparaat er op. Desnoods even eentje lenen van iemand, pony zou ik ijzerdraad in de manen vlechten. Laat hem maar een keer een ongelooflijke optater krijgen dat hij zich even afvraagt waar hij terecht is gekomen.je zal toch iets moeten...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:11

Shirley schreef:

Trouwens, gaas is ook geen optie. Daar doet hij zijn hoofd onderdoor, hij 'graaft' zich er gewoon uit.

Ik zal als ik thuis ben wat foto's posten van de ravage.
Schrik niet van de hoeveelheid prikkeldraad, dit is het enige wat nog een beetje werkt.
Van het prikkeldraad baal ik trouwens ook, mijn paarden hebben scheuren in de dekens en mijn veulen heeft een wondje op haar hoef omdat ze in het draad is gaan staan. (Dat dus op de grond lag...)
Maar dit is echt de enige oplossing. Ik wil het liefst alles weer gewoon staal draad, 2 lagen en wat stroom als het persé moet.
Maar dat zit er echt niet in met deze shet...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:13

oeii.. een shet, dat verklaart een hoop ja :+
Ik zou zeggen een beste klap stroom op het draad zetten (dat 'ie het echt niet nog een keer flikt) en evt een stukje ijzerdraad in z'n manen knopen, als het er ook zo eentje is die zijn dikke bos manen onder het draad door steekt zodat hij het stroom bijna niet voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:13

Ik zou echt niet mijn paarden achter prikkeldraad doen omdat 1 pony telkens ontsnapt. Ik zou tegen je vriendin zeggen dat ze met een goede oplossing moet komen, dat je wil dat ze een deel meebetaalt en anders de pony binnen zetten.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:14

Heeft de Shet een dikke vacht? Het wordt nu weer mooi weer, wellicht kun je de borst scheren en er (tijdelijk, lenen of huren) een flinke partij stroom op zetten. De vacht isoleert vaak erg goed waardoor ze het vaak niet eens voelen. Een geschoren huidje is dan wat gevoeliger...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:14

Een shet -O-

Dat wordt toch echt gaas, vrees ik :D
Kost even wat, maar je bent dan wel voor de komende twintig jaar uit de problemen...

Wij hebben ons komplete terrein ook met gaas afgezet vanwege die kleine etterbakjes en het is echt het enige dat werkt, wel goed strak monteren en inderdaad dichtbij de grond :j

Wel duur, maar elke keer nieuw stroomdraad is dat ook en een olifantenkracht-stroomapparaat ook :j

Buiten dat, je wilt toch niet het risico lopen dat een keertje het hele spul uit de wei loopt ?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:15

Het probleem nu is misschien ook de dikke vacht? Als hij elke keer met zijn borst duwt is het misschien een optie om zijn borst te scheren. Zodat de stroom gelijk op de huid komt.
S
orry is net gezegd zie ik;-)
Laatst bijgewerkt door Peachy op 08-04-13 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:16

Doordat jullie alle losse draden weer aan elkaar aan het bakken zijn verlies je iedere keer meer stroom en zal het dier alleen maar leren dat het gewoon kan. In mijn ogen is er maar 1 optie. Alles in het NIEUWE draad en kijk dan ook naar de geleiding die in het draad zit, daar zit wel degelijk verschil in, een nieuw schrikapparaat met hoog voltage, voor mij part voor koeien en dan blijft hij er echt wel achter. Ja is even investeren maar dat hoort ook bij de paardenhobby maar als het uitbreken en de ergernis dan voorbij zijn is het de investering het dubbel en dwars waard geweest.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:16

Shet aan een koe halster aan een lange ketting?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:17

zoutenootjes schreef:
Is dit al twee jaar een probleem? Hoe stond de pony voordat hij bij jou kwam te staan? Is er een bepaald moment dat hij het doet (dus bijvoorbeeld als hij even alleen staat)? Is schriklint een optie? Of van dat band?

Dit zijn de vragen die bij me opkomen als ik je verhaal lees.

Mijn eerste paard kon in principe overal wel staan, als hij maar een maatje had. Anders ging hij overal overheen of doorheen of onderdoor. Dus die had altijd een maatje bij hem of hij werd mee naar stal genomen, als hij de laatste in de wei was.

Ik denk vanaf een half jaar toen de pony hier stond is het begonnen.
Pony stond ook in groepsverband, eigenaresse heeft hem gekocht toen hij 6 maand was. Geen idee hoe de omheining daar was.
Nee, geen specifiek moment. Gewoon als hij de zin er af heeft in de wei lijkt het wel... Hij staat niet alleen. Eigenlijk nooit!
Band, lint, kleurenkettingen, maakt allemaal niet uit... Zijn kont of borst gaat er tegen aan, en zijn volle gewicht en dan rekt, scheurt, of buigt het allemaal van zelf.

Peachy schreef:
Hoeveel stroom staat er nu op? Je hebt een accuapparaat?

Nee, hebben we niet. Aangezien het draad allemaal gesloopt is, het zal niet geleiden als we er nu stroom op zetten.
Daarnaast is 70% ook kapot.
Vervelende is, dat pony ook aan de andere kant van de wei tegen het gaas aan heeft gehangen en gedrukt waardoor de wei van de buren ook kapot is. Meerdere keren klachten hier over gehad, maar er lijkt gewoon geen oplossing te zijn.
Maar zoals ik al zei, 1,7 ha aan grond en daar de omheining compleet van vervangen, kost een vermogen...
Dat geld wilt mijn vader er absoluut niet aan uitgeven. (Ben minderjarig, grond is van mijn vader, vriendin betaald vader.)

F_Orumster schreef:
Oef, wel lefhebben om een houdini achter prikkeldraad te zetten.

Ik zou het inderdaad even aan je vriendin voorleggen om mee te beginnen...
Succes ermee.

Inderdaad. Lefhebben ja... Maar geen prikkeldraad, is pony op de weg. Wat je helemaal niet wilt..
Het laatste wat ik wil is dat iemand anders een ongeluk krijgt omdat ponylief los op de weg loopt.
Vriendin weet alles hier van hoor. Hebben dit al honderden keren met elkaar besproken...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:17

Een pony kan niet onder gaas doorgraven als jij zorgt dat er op 10 cm hoogte vanaf de grond de eerste draad zit. Daar moet hij dan met zijn neusje tegen drukken, dat doet er echt geen 1.
Dan weer 1 op 30 cm, een op 50 en 1 op 70.
En dan veel stroom erop via het lichtnet.
Koop nieuwe draad, span dat in 1 keer goed op, dan geleid het goed.
Zorg zoals anna ook al aangeeft dat je aarde het goed doet.
ja dat kost in 1 keer wat, maar telkens kleine stukjes kost uiteindelijk opgeteld veel meer.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 09:18

Meganyr schreef:
Heeft de Shet een dikke vacht? Het wordt nu weer mooi weer, wellicht kun je de borst scheren en er (tijdelijk, lenen of huren) een flinke partij stroom op zetten. De vacht isoleert vaak erg goed waardoor ze het vaak niet eens voelen. Een geschoren huidje is dan wat gevoeliger...

Pony is helemaal geschoren en staat onder een deken.