Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Delphi schreef:Maar komt het bij jullie ook wel eens voor als de grond droog is dat jullie weinig tot bijna geen stroom hebben staan op het schrikkoord/lint?
Delphi schreef:want als je de aardekabel vastpakt in de ene hand en het schrikkoord in de andere hand, krijg je een flinke klap. Pak je hem zonder aardekabel vast voel je helemaal niets.
rina schreef:En wat als je zonder aardekabel de grond en draad vastpakt??? Dan ook schok of niks?? En heb je een meter om te meten hoeveel stroom er doorkomt???
Rivendell schreef:Misschien een stomme vraag, maar heb je de draden wel goed zitten? Dus aarde draad op de pool voor aarde en de stoom op de andere?
Ik denk dat het probleem in het apparaat zelf zit. Als je wel stroom hebt als je aarde en draad vastpakt, dan fungeer jij al geleider. Zou betekenen dat het apparaat zelf niet goed geleid. Welk merk heb je?
Ik heb een simpel apparaatje en de aardepen zit amper een meter in de grond. En toch staat er een enorme klap op. Bij volle weidebezetting is mijn draad zeker 2 km lang.
Marcella_e schreef:Even met de leverancier en om telefonische begeleiding vragen. Die mensen kunnen je er zo door heen loodsen. Misschien iets met een schakelaartje.
Als je een lek hebt moeten je metingen al afwijken en je gaf al aan dat je metingen goed zijn. het lijkt dus is met de aansluiting van de aarde.
Delphi schreef:Uiteindelijk bleek het de aarde! Extra aardpennen erbij en hij deed het. Overweeg ook nog om bentonite erbij te gebruiken om problemen te voorkomen als het weer erg droog wordt.
Delphi schreef:Jullie bedankt voor de tips! Er hing op het moment dat ik dit topic aanmaakte 1000 m koord. Vandaag hebben we het uitgebreid naar 1500 m. Manlief heeft even gevoeld en heeft nu nog pijn in zijn arm
Inderdaad, aarde kan een raar iets zijn.
juliomariner schreef:We hebben eens bij een klant die op een zandkop op de veluwe zat een aardpen van 30 meter lang moeten slaan omdat we anders niet genoeg aarde hadden. Dus 5 meter is waarschijnlijk gewoon nog niet lang genoeg.