Geen stroom op schrikkoord: probleem met aansluiten aarde.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Geen stroom op schrikkoord: probleem met aansluiten aarde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 16:54

Hoi,

wij hebben een nieuwe afrastering voor de weide. Schrikkoord van 6 mm met een lage weerstand. Op diverse plekken 3 draden en sommige plekken 2 draden. De totale lengte van het koord is 1,5 km. Er is ook geen sprake van begroeiing tegen het koord. Het apparaat in combinatie met dit koord zou deze lengte met gemak aan moeten kunnen.

Alles is aangesloten en toen zijn we de aarde aan gaan sluiten. Eerst 3 pinnen van 2 meter lang gebruikt. Maar het koord gaf echt totaal geen stroom. Nu hebben we net een pin van 5 meter lang de grond in geslagen en ook dit doet totaal niets.

Het apparaat geeft goed stroom dat hebben we nagemeten. En daarna hebben we als test de aarde kabel wat verlengt en vast gepakt en tegelijkertijd het stroomkoord. En toen gaf hij wel een hele flinke optater. De aansluiting van de stroom is dus goed. Het moet dus een probleem van de aarde zijn.

De aardpen ligt maar enkele meters van het stroomapparaat af. En de afstand tussen de aardpen en het begin van de weideafrastering is ook maar 8 meter. Het enige dat wij nu kunnen bedenken is dat de grond zo droog is dat het totaal niet geleid. Maar dat zou moeten betekenen dat we ieder jaar momenten hebben waarop er amper tot geen stroom op de afrastering staat. En dan zouden hier veel meer paardenhouders toch last van moeten hebben. We zitten trouwens op zandgrond.

Zien wij nu iets over het hoofd of doen we nu iets verkeerd? Zijn er meer mensen die dit probleem hebben of hebben gehad?

inochiyo

Re: Geen stroom op schrikkoord: probleem met aansluiten aarde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:24

Bij het inslaan van een nieuwe aardepen gieten wij altijd een emmer water over de aardepen.
Zonder dat het stroom apparaat erop zit natuurlijk!

Als dat niet helpt dan kan je eens de weerstand meten van je draad.

Het zou ook kunnen dat je batterij te plat is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:30

Idd met het droge weer van nu, eerst maar eens een bak water bij de aardpen gooien. Kijken of dat wat uithaald. Als dat niet helpt, check de aardekabel dan eens. mss dat je daar een breuk in hebt zitten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:00

Water hebben we er inmiddels ook bij gedaan, haalt niets uit helaas. Zeker 3 flinke emmers.

Het apparaat is op de netstroom aangesloten en geeft wel voldoende stroom dat hebben we eerst nagemeten. Een breuk denk ik ook niet dat het is, want als je de aardekabel vastpakt in de ene hand en het schrikkoord in de andere hand, krijg je een flinke klap. Pak je hem zonder aardekabel vast voel je helemaal niets.
Maar voor de zekerheid kunnen we eens een andere aardekabel proberen.

Ik ga maar eens een mailtje sturen naar de leverancier, misschien kan die iets betekenen.

Maar komt het bij jullie ook wel eens voor als de grond droog is dat jullie weinig tot bijna geen stroom hebben staan op het schrikkoord/lint?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:17

Delphi schreef:
Maar komt het bij jullie ook wel eens voor als de grond droog is dat jullie weinig tot bijna geen stroom hebben staan op het schrikkoord/lint?

Jep dan moet ook ik er meer moeite voor doen de stroom erop het houden. Ik zit dan wel op het veen, maar als dat droog is is het ook moeilijker de stroom erop te houden. Wij hebben de aardepennen een paar jaar geleden omgewisseld met koperen pennen. Die staan niet eens zo idioot diep in de grond, pak em beet een meter, maar het zijn er 2 die ook met elkaar verbonden zijn en hebben toen ook nieuwe aardekabel eraan gezet. Tot nu toe was dat genoeg om de stroom enigzins goed te houden.

Delphi schreef:
want als je de aardekabel vastpakt in de ene hand en het schrikkoord in de andere hand, krijg je een flinke klap. Pak je hem zonder aardekabel vast voel je helemaal niets.

En wat als je zonder aardekabel de grond en draad vastpakt??? Dan ook schok of niks?? En heb je een meter om te meten hoeveel stroom er doorkomt???

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:24

Als je de aarde pen 5 meter in de grond hebt zitten dan lijkt mij dat het niks met de droogte te maken heeft.
Wat heb je voor schoenen aan, want als je aardpen en het koord samen aanraakt krijg je wel stroom, dus ga een met een blote voet bij het koord staan en pak dan het koord eens vast , als je dan geen opdonder krijgt dan zou ik de leverancier bellen voor advies.
Als je rubberen zolen onder de schoenen hebt word de stroom niet geleid

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:41

Misschien een stomme vraag, maar heb je de draden wel goed zitten? Dus aarde draad op de pool voor aarde en de stoom op de andere?
Ik denk dat het probleem in het apparaat zelf zit. Als je wel stroom hebt als je aarde en draad vastpakt, dan fungeer jij al geleider. Zou betekenen dat het apparaat zelf niet goed geleid. Welk merk heb je?
Ik heb een simpel apparaatje en de aardepen zit amper een meter in de grond. En toch staat er een enorme klap op. Bij volle weidebezetting is mijn draad zeker 2 km lang.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:35

We hebben eens bij een klant die op een zandkop op de veluwe zat een aardpen van 30 meter lang moeten slaan omdat we anders niet genoeg aarde hadden. Dus 5 meter is waarschijnlijk gewoon nog niet lang genoeg.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:00

rina schreef:
En wat als je zonder aardekabel de grond en draad vastpakt??? Dan ook schok of niks?? En heb je een meter om te meten hoeveel stroom er doorkomt???

Nee, dan doet hij ook niets. Ik laat het mijn man doen i.p.v. zelf :') Die had klompen aan met rubberen zool, die heeft hij ook uitgedaan en enkel met sokken maar zonder resultaat.

Jeetje een aardpen van 30 meter :oo. Het grondwaterpeil zit hier nu op ruim 2meter volgens mijn man. Dus 5 meter zou dan toch voldoende moeten zijn denk ik? Misschien nog een tweede van 5 meter erbij slaan?

Rivendell schreef:
Misschien een stomme vraag, maar heb je de draden wel goed zitten? Dus aarde draad op de pool voor aarde en de stoom op de andere?
Ik denk dat het probleem in het apparaat zelf zit. Als je wel stroom hebt als je aarde en draad vastpakt, dan fungeer jij al geleider. Zou betekenen dat het apparaat zelf niet goed geleid. Welk merk heb je?
Ik heb een simpel apparaatje en de aardepen zit amper een meter in de grond. En toch staat er een enorme klap op. Bij volle weidebezetting is mijn draad zeker 2 km lang.

Ik ging er vanuit dat de draden goed zaten doordat we wel stroom kregen als we zowel de aarde als stroomkoord vastpakten. Maar misschien toch nog eens andersom aansluiten.

Ik heb de Compact N 1100 van AKO (via Kramp gekocht).

We gaan straks een apparaatje halen om alles eens heel goed door te kunnen meten. Wat een gedoe haha 'even' nieuw stroom aansluiten :+

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:04

Even met de leverancier en om telefonische begeleiding vragen. Die mensen kunnen je er zo door heen loodsen. Misschien iets met een schakelaartje.

Als je een lek hebt moeten je metingen al afwijken en je gaf al aan dat je metingen goed zijn. het lijkt dus is met de aansluiting van de aarde.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 16:25

Marcella_e schreef:
Even met de leverancier en om telefonische begeleiding vragen. Die mensen kunnen je er zo door heen loodsen. Misschien iets met een schakelaartje.

Als je een lek hebt moeten je metingen al afwijken en je gaf al aan dat je metingen goed zijn. het lijkt dus is met de aansluiting van de aarde.

De meting was van wat het lichtnetapparaat geeft. Omdat we totaal niets voelden zijn we verder op het koord niet gaan meter met een spanningsmeter. Maar dat gaan we nu toch eens van begin tot einde doen.

Ik ben net even langs de boerenbond gelopen en het daar eens nagevraagd. Hij dacht juist dat het iets in het circuit zou zijn en niet de aarde. Omdat we wel een flinke klap krijgen als we de aarddraad zelf vasthouden en dan aan het stroomkoord pakken. Hij woont in hetzelfde gebied, ook zand, en hij heeft met één aardpen van 2 mtr. nu gewoon goed stroom.
Nu gaan we alles eens normaal aansluiten op de 5 meter aardpen (die zit er nu toch in) en dan heel het circuit nalopen.
Stom dat we daar nog niet aan gedacht hebben. Wij hebben op een willekeurig plek gevoeld, misschien dat er ergens iets in het koord niet goed zit en we een stuk daarvoor wel gewoon goed stroom hebben :o?
Ik hoop dat dat het is, al lijkt die kans toch klein. We hebben heel kort geleden maar het koord bevestigd en heel goed opgelet dat het nergens contact maakt. Maar wie weet. Mijn man neemt zo een goede spanningsmeter mee en dan lopen we alles na.

Anders bellen we morgen het bedrijf waar we de boel besteld hebben.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:30

altijd meten vanaf aarde. Dan weet je of er iets lekt ergens..

en ander gewoon bellen, dan kletsen ze je er wel door heen

Veel succes!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 16:34

Marcella_e schreef:
altijd meten vanaf aarde. Dan weet je of er iets lekt ergens..

en ander gewoon bellen, dan kletsen ze je er wel door heen

Veel succes!

Thanks, dan gaan we vanaf daar meten. En anders laat ik mijn man morgen bellen naar het bedrijf. Moet toch vast een keer goedkomen :D

deus_ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:48

Aarden is een raar iets, in sommige grondsoorten ben je bij droogte een zeer lange aardpen nodig om er een beetje zap op te krijgen.

Ik heb zelf ook een tester van Gallagher, maar voor improvisatie/snelle test kun je ook de aardpen beetpakken terwijl de de boel is aangesloten op de afrastering. Mocht je dan een lichte schok krijgen, is de aarde niet voldoende.

Wat voor de mobiele kast goed helpt is de aardpen in een sloot, mits in de buurt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 22:15

Uiteindelijk bleek het de aarde! Extra aardpennen erbij en hij deed het. Overweeg ook nog om bentonite erbij te gebruiken om problemen te voorkomen als het weer erg droog wordt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:59

fijn dat het nu werkt en dat je het even komt delen!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 13:55

Jullie bedankt voor de tips! Er hing op het moment dat ik dit topic aanmaakte 1000 m koord. Vandaag hebben we het uitgebreid naar 1500 m. Manlief heeft even gevoeld en heeft nu nog pijn in zijn arm :)
Inderdaad, aarde kan een raar iets zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:51

gelukkig dat het opgelost is nu

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:59

Delphi schreef:
Uiteindelijk bleek het de aarde! Extra aardpennen erbij en hij deed het. Overweeg ook nog om bentonite erbij te gebruiken om problemen te voorkomen als het weer erg droog wordt.

Aantal aardpennen wordt als het goed is ook aangegeven bij de specificaties op de verpakking van je apparaat. Ik merk het ook hoe goed de aarde werkt, met droogte is het duidelijk minder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:53

Delphi schreef:
Jullie bedankt voor de tips! Er hing op het moment dat ik dit topic aanmaakte 1000 m koord. Vandaag hebben we het uitgebreid naar 1500 m. Manlief heeft even gevoeld en heeft nu nog pijn in zijn arm :)
Inderdaad, aarde kan een raar iets zijn.

Nee, aarde is niks raars, geleiding is iets dat uit veel factoren bestaat.

Een cruciale fout is dat mensen denken dat de aardpen vlakbij het apparaat moet zijn, terwijl het weiland 10-tallen meters verderop is. Dan zul je toch moeten kijken naar een handige plek, niet te ver van het apparaat, maar zeker niet te ver van de omheining.

juliomariner schreef:
We hebben eens bij een klant die op een zandkop op de veluwe zat een aardpen van 30 meter lang moeten slaan omdat we anders niet genoeg aarde hadden. Dus 5 meter is waarschijnlijk gewoon nog niet lang genoeg.

Dat zegt meer over jullie gebrek aan kennis van electriciteit dan over de lokatie.

Ooit erover nagedacht om vlakbij de grond een extra lint te spannen en dat aan te sluiten op diverse aardpennen en tevens aan de aarde van het apparaat? Had je 30m aardpen gescheeld........