Lange manen altijd in vlecht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lange manen altijd in vlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:24

Sorry mods als het verkeerd staat, ik wist niet precies waar het hoort!

Sinds een paar weken vlecht ik de manen van mijn pony in. Ze loopt nu 24 uur per dag, 7 dagen per week met een vlecht in.
Dat doe ik omdat ze zulke lange manen heeft, als ik ze los laat heeft ze ontzettende knopen die er niet meer uit willen. Als ze er dan uit gaan trek ik de helft kapot. Erg zonde, want ik vind de lange manen mooi dus nu heb ik het in een hengstenvlecht.
Nou hoorde ik laatst dat de hele tijd een vlecht in ook niet goed is voor de haren. Klopt dit?
Wat kan ik nu beter doen; in een vlecht of los laten?
Een stuk er van af knippen ga ik niet doen, de pony heeft er verder zelf geen last van en ik vind het gewoon mooi.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:26

Die spookverhalen dat vlechten slecht zijn op de wei zijn nergens op gebaseerd. Alle paarden met lange manen die ik ken staan gevlochten op de wei, mijn paard dus ook :+

Anoniem

Re: Lange manen altijd in vlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:27

Okee, het leek mij ook al erg vreemd wat er nou slecht aan zou kunnen zijn!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:43

Ik zou niet weten waarom het slecht zou zijn eigenlijk. Hetzelfde geld voor de staart trouwens wat mij betreft.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:46

Ik heb mijn tinker zijn manen en staart ingevlochten. Heb geen slechte ervaringen gehad. Alleen dat de voorbijgangers dat mijn paard een meisjespaard was verwegen de vlechten. Mijn paard is nog steeds een ruin :+ of ik moet niet goed hebben gekeken haha

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:49

Ik denk alleen wel dat een hengstenvlecht meer trekt als gewone losse vlechtjes...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:51

als je niet te strak vlecht kan dat makkelijk, als je het te strak doet dan krijgen ze haarpijn en gaan ze schuren dan trekken ze soms hele strengen tegelijk uit

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:59

ik zou eerder gewone losse vlechten maken dan een hengstenvlecht veral handig al is je paard aan het grazen

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:09

Het klopt wel, dat als je een pony 24 per dag met een vlecht laat lopen, dat zijn haren dan afbreken

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:12

AS1999 schreef:
Het klopt wel, dat als je een pony 24 per dag met een vlecht laat lopen, dat zijn haren dan afbreken

Als je ze niet te strak vlecht niet hoor! ;-) Oja, en het elastiekje moet natuurlijk ook niet té strak.

Tot voor kort liep ik zelf ook ongeveer 24/7 met een vlecht in mijn haar..
Behalve die überlelijke slag die erin komt is er aan mijn eigen haar ook niks veranderd :')

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:59

Bullshit :+
Ik heb twee merries met manen van ruim 1.90m en 1.50m lang, en die hebben 24 uur per dag, 365 dagen per jaar een hengstenvlecht erin zitten.
Dikkere mooiere manen kom je niet tegen, juist doordat er geen klitten inkomen, en men eraf blijft mbt borstels en ander spannend spul, blijven de manen juist gespaard :j

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:01

Nee hoor! Gewoon in laten zitten!
Ik heb er een met lange manen, maar die zijn gewoon altijd los, geen problemen mee gehad :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:32

AS1999 schreef:

Jij hebt hoogstwaarschijnlijk een pony/paard met korte manen, anders zou je dergelijke beweringen niet doen :+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:36

als je paard vlechtjes heeft en gaat schuren heb je zo een hele vlecht er uit. Daarom zou ik mijn paard niet in de vlechtjes laten lopen. Met een hengstenvlecht is de kans minder denk ik.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:38

Je kan wel af en toe een vlecht in doen 's nachts maar niet te vaak. Daar worden de manen lelijk van. Als je het niet los wilt doen, moet je de manen korter maken. Maar als ik jou was zou ik ze gewoon los doen, want als je die lange manen mooi vindt moet je ze niet in een vlecht doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:39

En hoe lang zijn de manen van jullie paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:44

Paardje_x schreef:
Je kan wel af en toe een vlecht in doen 's nachts maar niet te vaak. Daar worden de manen lelijk van. Als je het niet los wilt doen, moet je de manen korter maken. Maar als ik jou was zou ik ze gewoon los doen, want als je die lange manen mooi vindt moet je ze niet in een vlecht doen.

Ik doe ze in een vlecht omdat ze anders gaan knopen, en dan houd ik helemaal geen manen meer over.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:49

Nee hoor nooit problemen mee gehad! Ik ben zelf altijd te lui om de manen altijd helemaal uit te pluizen , dus doe ik dat 1x in de maand en daarna in een vlecht en dat houd het 'netjes'

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:53

Mijn VP staat ook 24/24 in de vlechten. Wel geen hengstenvlecht. Staart vlechten we niet..als je die vaak genoeg kamt heb je er geen problemen mee. :) En als je de vlechtjes dan mod doen zit er een leuke 'krul' in de manen (staat zo stoer) :o
Op maneges zeggen ze wel vaak..vlechtjes uit doen 's nachts. B-)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:57

Ik heb het bij mijn vorige paard, Fries x Tinker met lange manen, een paar keer 24 uur lang vlechten in gedaan, nou echt waar, nooit zal ik dat meer doen! Elke keer als ik de vlechten los maakte, niet te strak gevlochten uiteraard (zowel hengsten vlecht als normale vlechten), kwamen er hele plukken manen tegelijk mee. Ik heb een keer bijna staan janken zoveel kwam er uit.. -O-

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:01

_Ekenna schreef:
Ik heb het bij mijn vorige paard, Fries x Tinker met lange manen, een paar keer 24 uur lang vlechten in gedaan, nou echt waar, nooit zal ik dat meer doen! Elke keer als ik de vlechten los maakte, niet te strak gevlochten uiteraard (zowel hengsten vlecht als normale vlechten), kwamen er hele plukken manen tegelijk mee. Ik heb een keer bijna staan janken zoveel kwam er uit.. -O-

dat lijkt me dan eigenlijk niet zo gezond, dat hoort niet te kunnen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:02

Lowara schreef:
Ik heb twee merries met manen van ruim 1.90m en 1.50m lang, en die hebben 24 uur per dag, 365 dagen per jaar een hengstenvlecht erin zitten.
Dikkere mooiere manen kom je niet tegen, juist doordat er geen klitten inkomen, en men eraf blijft mbt borstels en ander spannend spul, blijven de manen juist gespaard :j

Hier het zelfde verhaal. Ik doe af en toe alles uitkammen met een hoop spray erin. Maar mijn paardje heeft manen tot over de knie en ze heeft vijf vlechten 24 uur per dag in. Heel af en toe, als we netjes willen zijn, zijn de manen los, hooguit een uurtje om dan weer in de vlecht te gaan. Ik haal wel wat haren eruit maar echt niet zoveel hoor als alles wordt uitgekamt. Omdat het een merrie is doen wij vlechten en geen hengstenvlecht.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-04-13 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:02

Ik ben denk ik een van de weinige die een barok paard heeft die nooit gevlochten is. Het lijkt me gewoon niet lekker zitten. Ik heb zelf mijn haar ook graag een deel van de dag los. Daarbij vind ik het ook niet mooi staan die vlechten. Wat heb je dan nog aan lange manen als ze nooit los hangen? Mijn paarden hebben dus wel lange manen, maar niet van een meter of meer lang. (gelukkig niet)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:04

gerlindie schreef:
_Ekenna schreef:

dat lijkt me dan eigenlijk niet zo gezond, dat hoort niet te kunnen

Ja ik weet het ook niet, zonder vlechten schuurde hij niet, maar met vlechten in vond hij die grote dikke bomen in zijn wei ineens heel lief en ging er 'lekker' mee knuffelen. :Y)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:08

Lowara schreef:

doen ik dit lag was ik dacht ik wel ff van: >;)
Toen zag ik die manen van je paard en was ik: :wow:
Echt een sprookjespaard!

Sorry..offtoppic :x