Ik heb veel te veel konijnen op mijn weiland. Er worden holen gegraven en wat ook vervelend is dat ze overal kuiltjes graven van zo`, 20 x 20 cm en 15 cm diep. Ik heb al droge zandgrond met weinig gras ( wordt najaar weer doorgezaaid) en 1 weiland is afgelopen najaar al helemaal opnieuw gedaan. Ik heb nu zo`n 5 grote diepe holen welke ik al vaker dichtgooi, maar ze worden weer fijn opengegraven. Om nu mijn gras te sparen en mijn paardenbenen ook heel te houden, wil ik van ze af
Maar hoe? fretten? Jagers? Mag ik zomaar iemand aanschrijven, of zijn er regels voor jagers in ee bepaald gebied.
Ik heb zelf 3 tamme konijnen en wilde er eerst niks aan doen, maar ik heb vanaf dit jaar zoveel last ervan dat mijn hele wei 1 kuilenveld is geworden met allemaal zandplekken ipv gras,
Fred69
Geplaatst: 06-04-13 20:16
Jachtseizoen is gesloten nu. Voor straks zou je inderdaad kunnen navragen welke jagers bij jou weide mogen jagen, kun je denk ik bij de politie opvragen of bij de gemeente. Is kippengaas rondom de weide mogelijk?
Lynn_Nikita
Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-13 20:17
leuke naam, fred Maar is jagen met fretten ook seizoensgebonden dan? Dit lijkt mij ook sneller gaan dan met schieten waarbij een konijn ook gewond kan raken of een nest jongen achterblijft om te verhongeren Een fret roeit alles in 1 keer uit denk ik
Jagen met fretten is net zo seizoensgebonden als met geweren. Voor jagen met een fret moet je een ingang en een uitgang van het konijnenhol weten. De ene kant laat je de fret erin, die jaagt het konijn er aan de andere kant uit. Grote kans dat dan de jongen dan ook gewoon blijven zitten. Bij extreme overlast kun je volgens mij ook ontheffing aanvragen om buiten het jachtseizoen te laten jagen.
Gerritt
Geplaatst: 06-04-13 22:18
Wij laten altijd de jager komen, sterker nog de jager vraagt aan ons (wij hebben vooral heel veel hazen). Eens in de zoveel tijd komen ze met heel veel honden en met een groep, vaak ook wel eens in de nacht. Dan zie je ze een hele poos niet meer.
Ik heb contact gehad met een frettenier ( heet dat zo) en hij wil komen kijken Was eigenlijk niet het goede seizoen ervoor zei hij. Ik wist trouwens nooit dat er een in en uitgang was bij holen, weer wat geleerd. Hier zijn het wel echt konijnen, geen hazen. Jagen vind ik op zich wel eng aangezien de paarden er vlak bij staan en ik alleen open stallen heb
Het jagen met fretten mag ook niet het hele jaar. Maar gezien dit weiland is en het konijnen betreft valt het onder de landelijke vrijstelling voor schade bestrijding.