Kosten eigen piste

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xanthos111

Kosten eigen piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 14:24

Hallo allemaal !

Ik vroeg mij even af , zijn er bokkers die hun ervaring willen delen ivp een eigen piste aan huis.
Ik en mijn stiefvader kijken al een tijdje uit naar terug een eigen paard en om de kosten dan te delen. Nu is er een grote weide ter beschikking dicht bij onze woonplaats. Maar mijn bedoeling is vooral om terug te trainen en dan uitkijken welke richting ik terug uit wil in de paardensport (op dit moment wordt dat vooral springen).

Dus we zaten te denken om eventueel een stuk van die weide dan af te zetten en deze om te toveren tot piste.
Wat zijn ong de standaard metingen voor een gewone buitenpiste ? Rijden jullie op zand of een graspiste ?
Wat waren de kosten bij de aanleg ?

Iemand nog andere tips ? Wij willen het het liefst zo goedkoop mogelijk houden kwa onderhoud stalling etc.
Ik wil gewoon even alle mogelijkheden overwegen. Indien het niet haalbaar is komt het paard waarschijnlijk op een privéstalling in de buurt. :)

BelleFleur

Re: Kosten eigen piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:31

Als je echt een degelijke piste wil leggen ben je goedkoper af op een pensionstal. Bovendien mag je niet overal zomaar een piste aanleggen, en op gehuurde grond waarschijnlijk nog veel minder. Tenzij je gezegend bent met grond die, braak liggend, quasi permanent te rijden is (en ik ben al meermaals bij jou in de buurt op tornooi geweest dus ik vrees het ergste) dan zal je toch iets moeten ondernemen om te kunnen blijven trainen.

Een volledig aangelegde piste (mits je toestemming krijgt) kost je al gauw €20 per vierkante meter (gedraineerde zandbodem met geopat). Een standaard dressuurpiste is 20 x 40m, voor veel minder zou ik niet gaan. Zo wordt het aan huis houden al meteen een dure grap. Er zijn vast andere oplossingen maar als je het hele jaar door wil rijden dan is een goede bodem van cruciaal belang! En met die €16000 excl btw kan je al heeeeel wat maanden stalgeld betalen, waar je vaak ook een binnenpiste voor terugkrijgt. Dan is het maar net wat je wil natuurlijk.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 14:34

Wauw op 16000 € had ik nu wel niet gerekend :=
Dan is het inderdaad het beste op een pensionstal ! De grond zelf ligt er aardig goed bij maar het is nogal een heuvelachtig land (loopt op een gegeven moment naar beneden en na enkele meters weer omhoog ) Dus niet zo heel makkelijk te berijden dan. Denk dat we dan het beste uitkijken naar een pensionstal :)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:46

Ik ben toevallig net bezig een piste aan te leggen, en bij mij is er eergisteren een firma langsgeweest om prijs te maken. Voor de bodem gelijk te trekken + 8 cm zand aan te voeren vragen ze 6 euro/m² (excl. BTW). Ik heb "geluk" dat ik op leemgrond zit en er een gracht vlak naast de lange zijde van de piste doorloopt, zodat ik geen drainering moet laten leggen (heeft niet veel zin op leemgrond, omdat het water daar niet goed doortrekt) maar gewoon moet zorgen dat de piste iets afhelt naar de gracht toe.
Voor een piste van 20x40, wat inderdaad de minimale grootte is, zit je dus op 4.800 euro zonder BTW. En als je geluk hebt, wil zo 'n grondwerker nog wel eens iets in 't zwart doen... 8-)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:55

Is geheel afhankelijk van hoe de grond is en hoe handig je zelf bent. Ik heb zelf een 20x60 buitenbaan waarbij we alleen de grond gekeerd hebben. Dus de gele zand naar boven gehaald en de zwarte naar onder. Heeft 2 of 3 dagen werk gekost van een kennis, kosten weet ik niet meer exact maar zal in ieder geval onder de 2000 zijn gebleven. Dan heb je wel alleen grond, geen omheining, geen bordjes, geen afzetting, geen sproeiers, niets.
Dit is echter alleen mogelijk als er een goede, bruikbare zandsoort onderin zit en als er van nature een prima waterafvoer is. Eventueel is deze variant ook mogelijk met aanleg van drainage, maar bedenk dan dat je drainagebuizen niet zomaar in de zand kunt gooien (gaan ze dichtzitten) en dat het water wel ergens naartoe moet.

Zit je op grond die eigenlijk niet geschikt is om op te rijden, zal er zand aangevoerd moeten worden en krijg je de kosten voor het vlakmaken ed er ook nog bij. Je kan immers ook niet zand gewoon over je weide heen gooien, heb je straks een bak vol onkruid ofzo.

Tot slot, wat voor bak je ook aanlegt, onderhoud heb je altijd. Slepen, sproeien, je zal er de materialen voor moeten hebben en het blijft dus ook altijd geld en tijd kosten. Je kan een superdeluxe bak aanleggen maar ook die zijn na verloop van tijd totaal onbruikbaar als ze niet worden onderhouden.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:56

Ik spreek dan wel van een bodem met degelijke drainage. Ik heb geen verstand van grondsoorten, maar weet wel dat ik regelmatig wedstrijd had iets verderop dan waar de TS woont en dat was me nu toch steeds een drama... Laat je dus goed adviseren, want ik ben wel van mening dat je beter €10 uitgeeft voor een werkende oplossing dan €5 voor eentje die te wensen over laat. En zelfs met die €5000 kan je nog een flink tijdje stalling betalen, en dan betaal je nog voor meer dan de piste alleen natuurlijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:02

Wij hebben destijds gewoon zand op de klei gestort. De klei eerst vlak gemaakt en licht laten aflopen naar de zijkanten (is met laser meting afgegraven). Daar is 10 cm metselzand op aangebracht. Voor 80% van de tijd was het prima om in te rijden. Bij lichte vorst was het ook te doen, de zon had de bovenlaag al snel weer ontdooit genoeg om te kunnen rijden. Water stond er ook bijna niet, dit waarschijnlijk doordat het zand wat verder doorliep aan de zijkanten rondom (bak was 20/40 meter, zand iets van 25/45 meter).

Kosten waren in totaal iets van 3000 euro geloof ik.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:06

Volgens mij is de bak bij ons in het jaar 2000 aangelegd (uit mijn hoofd).
20 x 40m eb en vloed bak.
Dat kostte volgens mij toen 8.000 euro en dan hadden we nog veel hulp van vrienden en loonwerkers van mijn vader.
De eerste indicatie die we toen hadden gedaan lag toen tussen de 10.000 en 12.000 euro.
Laat je goed informeren over de verschillende bodembedekkingen en soorten en vooral de werking ervan.
Bij ons is toen de drainage dicht geslibd door onwetendheid en toen hebben wij de bodem weer open moeten leggen en dit is toch nog steeds een zwakke plek die we in de gaten houden en waar sneller water op blijft staan.