(beo) band zonder stroom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

(beo) band zonder stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 16:40

Ik ben nogsteeds aan het puzzelen rondom omheining van de paddock straks.
Het word een 20x40 paddock met inloopstal, waar de pony's (tinker en shet) straks 24/7 staan.

Ik wil het liefst (wegens peuter en 2 kleine hondjes) geen stroom.

Omdat de schuttingen e.d. nog niet gedaan worden, wil ik nog geen langetermijn oplossing zoals een mooi rond-door-rond houten hek. Dat komt dus over een paar jaartjes o.i.d..
Ik wil tot die tijd houten palen met daartussen band doen. (2,5 m tussen elke paal)

Iemand ervaringen met alleen band, zonder stroom?
- Hoeveel banen band, en op welke hoogten hebben jullie?
- Welke paalafstand en paaldikte?

Bijde pony's staan nu ook niet achter stroom, de ene achter een (oud) houten hek, en de ander achter zo'n kinderboerderij-achtig-gaashek.
Dus het zijn beide geen uitbrekers.

Shirley

Re: (beo) band zonder stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:43

Ik zou dan ook liever kiezen voor gaas :j

Ze kunnen hun hoofd tussen de banden doorsteken en al schurend de boel oprekken en slopen ... en gaas is ook veilig voor je hondjes en kindje !

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 16:46

Onderin komt sowieso gaas idd ;) maar ik wil geen complete gaashekken neerzetten. Dat lijkt me voor de tinker niet stevig genoeg

ErikaWohler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:27

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 22:20

ja precies, ik heb het nog goedkoper gevonden via bokt. 60ct de meter.
vandaag een sample vam binnen gekregen.
onverwoestbaar haha.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:34

Wij hebben het ook op stal. Wij hebben witte, groene en zwarte. Het witte en zwarte band zijn dikker dan het groene band, maar ook tussen die twee zie je echt verschil in kwaliteit, het zwarte is aan twee kanten gekleurd en is veel sterker dan het witte.

Wij hebben het in de bak, met palen op 2.5 meter afstand van elkaar. Hier hebben de paarden er overheen gehangen om bij het riet achter de bak te komen, daar is het bovenste door gaan hangen. Dit is het witte band, wat hierdoor dus ook grijs en groen wordt omdat er water op blijft liggen wat dan vervolgens weer algen geeft.. Het is wel zo schoon te maken hoor, maar omdat het iedere keer opnieuw vies wordt doen wij dat niet. Ook is het zo dat het door het doorhangen gaat bewegen in de wind, waardoor het weer verder door gaat hangen.

Nu denk ik dat het heel erg scheelt als je het band goed op kan spannen met een spanner, die je voor het hippo safety fence wel hebt.

In de bak hebben wij drie rijen band, twee groene, lage rijen en een hoge witte rij. Ik vind het er persoonlijk ook mooi uit zien, mits je het goed bevestigd. De palen die wij hebben zijn gewone houten palen gehaald bij de karwei, 1.80 hoog geloof ik (gaan dan wel een stuk de grond in).

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:03

Voor het spannen van BEO band bestaat wel een spanner. Ik heb hem in het assortiment van Growi gevonden en opgenomen in onze shop.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 17:47

zou die spanner ook voor andere merken band werken?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:20

Ik heb dat band van 60 cent de meter voor mijn round pen en tot nu toe bevalt het goed, mijn vriend heeft het wel al 1 keer strakker moeten doen. Ik heb 3 lagen en palen elke 2.5 meter. Ik heb ook nog een stukje band om mijn stallen, 1 laag band en 2 lagen schrikdraad. Waarom wil je trouwens geen stroom met kinderen? Lijkt me dat ze er 1 keer aan komen en daarna nooit meer, dit geld natuurlijk ook voor honden. Je kan ook een draad vrij hoog doen met stroom, zodat kind/honden er niet bij kunnen.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:11

Diaz schreef:
zou die spanner ook voor andere merken band werken?

ik denk dat je deze spanner voor de andere kunststof bandafrasteringen (niet voor schrikdraad) kan gebruiken. Je klemt de band met twee bouten en moeren vast in de spanner en spant het met de moeren op het draadeind aan.
Voor Hippo Safety Fence kan je natuurlijk beter de speciale spanners gebruiken.

Het verschil tussen hippo safety fence en beoband etc is dat Hippo Safety Fence geen textiel versterking heeft. Het rekt als het paard "er doorheen gaat" gewoon uit voordat het breekt. Volgens de fabrikant heb je daardoor minder kans op kwetsuren en zeker gebroken palen etc.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:37

Beoband gaat altijd zo hangen.. Is hout geen oplossing?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 08:58

hout is vooral een heel stuk duurder. een verhuizing kost al een hoop, vandaar dat ik een voorlopige goedkopere oplossing wil.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:57

Kijk even op MP, staat een 20x40 omheing van hout door hout te koop ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:02

Band in een paddock moet je altijd combineren met stroom. Anders gaan de paarden er op den duur tegenaan hangen en rekt de boel op.

Het klinkt wat hard en sneu voor je kind, maar je kunt beter veel lagen lint of stroomdraad spannen en die consequent er op houden dan iets wat ze zonder angst vastpakken en onderdoor of tussendoor kunnen kruipen of overheen kunnen klimmen...

Het buurmeisje liep op twee jarige leeftijd al zo onder het stroomkoord het weiland in. Mijn dochter van net drie duikt regelmatig onder een dubbel lint door. Laatst was ze in de tuin aan het spelen en ik zou drie van de vijf paarden even naar de wei brengen en toen stond ze ineens bij de stal en paddock terwijl ik de stroom er nog op had en er een dubbel lint tussen tuin gedeelte en paarden gedeelte hangt. Ze bukt en loopt er onderdoor. Hout of band zonder stroom is nog makkelijker...

Zou zeggen gewoon drie lagen met stroom zodat ze zo snel mogelijk leren dat je beter niet aan die omheining mag en kan komen... Beter een schok dan omvergelopen of overlopen worden door brutale of schrikken de of ruziën de paarden... ( en dan ga ik er nog vanuit dat het eerlijke paarden zijn die niet snel zullen happen of schoppen...)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:57

Ik vind zelf stroom ook niet relaxt.. als ik dan in de paddock of om sta, en er staat stroom op, ben ik super gespannen en te voorzichtig. Ik hou er echt niet van

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:59

Ik heb ook overal stroom om, maar doe het ook uit als ik met de paarden bezig ga (of in de wei ga 'rommelen').
Mijn kids zijn opgegroeid met stroom en ook voor kinderen van andere (oa vriendinnen) doe ik de stroom er niet af.
Liever een tik stroom dan omvergelopen worden door een paard!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:22

als je er aan het werk moet kun je het altijd even uitzetten, als het er verder maar op staat.
De enige reden dat paarden achter een dun draadje of gespannen lint of band blijft staan zonder er in te hangen, doorheen te lopen of tegen te schuren is omdat ze zo getraind en geconditioneerd zijn dat het pijn doet om er tegenaan te komen. Ze hebben er respect voor. De slimmere en brutalere paarden gaan testen of er nog stroom op staat, bijvoorbeeld met de tastharen vlak bij de draad voelen.
Dat conditioneren werkt bij paarden, maar net zo bij kinderen. Als ik te vaak de stroom er af heb en mijn dochter kan zelf de draad los en vast maken, verwacht ze dat er geen stroom op staat en gaat het lint vastpakken en er aan trekken en in hangen. Als er dan wel een keer een flinke portie stroom op staat is dat nog veel sneuer.

Hier hebben ze ook respect voor de draad hoor! maar als ik weken achter elkaar in de paddock of bak de stroom er af heb, dan merken ze met onder de draad door eten op een gegeven moment dat ze geen tik krijgen en dan kom ik een keertje kijken en hangt de boel in een boogje... Uitgerekt! En dan kun je de boel weer opspannen. En als ze er vervolgens onderdoor drukken en de weg op kunnen, ben je verder van huis!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:23

Ik zet de stroom ook altijd uit als ik bij de paarden bezig ben. Als ik niet thuis ben gaat ie aan.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:41

Het band zonder stroom zou ik niet adviseren. Zelf heb ik twee lagen zwart band. Dit zou volgens de leverancier onverwoestbaar zijn. Ze zouden nog eerder de palen er uitdrukken dan dat het band kapot zou gaan. Niets is minder waar.

Ik heb zelf wel een stroomdraadje er achter lopen, maar die van mij hebben zo in de gaten wanneer het er wel en niet op staat. Als het er niet op staat dan hangen ze in het band. Bijvoorbeeld om een grasje aan de andere kant op te eten. Dit zorgt er direct voor dat het band gaat hangen en slordig staat. Na verloop van tijd vervormt het ook, waardoor je het niet meer strak krijgt. Wij hebben al weet hoe vaak opnieuw de omheining moeten spannen, maar op sommige plaatsen wil dit niet meer. Het is gewoon uitgelubberd. Verder heb ik het band nu een jaar of vier en laatst stond mijn ene paard aan de andere kant van de omheining. Ze had in het band gehangen en dit was bij een bevestigingsstukje gewoon doorgescheurd. Daarna is ze over de onderste band gestapt. Het andere paard durft dat niet, dus gelukkig zijn ze mooi bij elkaar gebleven. Dit betekent voor mij dat ik nu toch hout of buis ga plaatsen. Ik moet er niet aan denken dat beide paarden er door gaan en op stap gaan. En ja, de stroom er op zetten natuurlijk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:51

Ik heb even een ervaring met band zonder stroom voor jullie. Afgelopen week denderde mijn tinkermerrie dus gewoon door die banden heen }:0 , ze waren bijna gebroken en helemaal uitgerekt/los getrokken. Heb er dus maar meteen een stroomdraadje en lint voor gedaan.