inspiratie gezocht: tussenwanden/staldeuren en stalwanden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MuroniaJarig

inspiratie gezocht: tussenwanden/staldeuren en stalwanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 11:48

We zijn druk bezig om de buitenkant van onze stallen op te zetten en nu ben ik op zoek naar ideeën voor het maken van de tussenwanden tussen de stallen (worden 3 stallen naast elkaar) en waar de binnenkant van de stallen mee te betimmeren. De buitenkant wordt gemaakt van duurzame balken en douglas schaaldelen. Het dak wordt een lessenaarsdak met isolatie en dakpanprofielplaten.

Natuurlijk kun je standaard boxen kopen, maar de maten van onze stallen zijn worden niet standaard en dus valt die optie eigenlijk meteen af. Per stal worden ze 2.50 breed en 4.00 lang. Andere maten zijn helaas niet mogelijk, maar dit zou goed moeten kunnen en de stallen worden alleen gebruikt bij erg slecht weer of soms voor de nacht. Verder lopen ze lekker buiten hier.

In de voorkant (die is dus van elke stal 2.50), komt ook een dubbele staldeur (met luik die open dan wel dicht kan wanneer de wind er erg op zou staan).

Ik wil graag dat de paarden contact met elkaar kunnen hebben, dus het zou mooi zijn om iets met tralies er tussen te maken denk ik?

De wanden zelf wil ik graag tot een hoogte van 1.40 of 1.50 betimmeren (traphoogte), zodat de wandjes er niet 123 uitgeduwd kunnen worden. Ik dacht zelf aan steenschotten, maar deze komen niet helemaal uit met de maten en volgens mij zijn ze ook zo ongeveer niet te zagen?

Ik hoor graag ervaringen van anderen en wil graag tips over waar de binnenkant het beste mee afgewerkt kan worden, zodat het stevig wordt. Dus wat voor materiaal enz? Het liefst met foto's, zodat ik aan vriend kan laten zien wat er wordt bedoeld (hij is degene die de stal timmert namelijk)

tamary

Re: inspiratie gezocht: tussenwanden/staldeuren en stalwanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:47

Paddockpanelen geen optie? Mooi open voor contact, flexibel (van 2 boxen 1 maken als nodig) en stevig. Voor en achterkant hout + rubber mat 5-10cm van de muur af, dan is trappen niet leuk en het vangt de klappen op.

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 19:06

Nog nooit van gehoord, maar ik ga meteen even googelen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:41

wil je persé aparte boxen? (anders zou ik eerder opteren voor een groepsstal met een stukje paddock/verhard stuk ervoor. Kun je ze toch "kort" zetten (als in de zin van rantsoenbeperking/platlopen van de weide), maar geen gedoe met tussenwanden.

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 19:48

Ik wil inderdaad 3 aparte stallen. De paarden staan grotendeels samen buiten en ik weet dat dowieso 2 van de 3 een eigen stek om even lekker te zijn echt waarderen.