Hoe is je weide verdeeld?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lilly_s18

Hoe is je weide verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:28

Mijn paardjes staan nu op een manege waar ze maar enkele uurtjes per dag buiten kunnen. We hebben een weide aan ons huis en die laten we zo snel als het kan afmaken en zetten er een paar stalletjes op zodat mijn schatjes binnenkort de hele dag buiten kunnen staan.

Nu was mijn vraag: Hoe verdeel je best je weide? Ik heb een deel nodig om te rijden (ook padock). En liefst 2 delen weide om te kunnnen afwisselen. Kan je je stallen in je padock zetten? En kan je je paarden loslaten waar je ook moet rijde? (heb ergens gehoord dat ze dan dominant kunnen worden omdat het 'hun terrein' zou zijn dan) Gaan ze niet aan de stallen bijten als je de stallen bij in de padock zet? Maar ze hebben natuurlijk altijd een droog plekje nodig om naartoe te gaan.

_Bonte_

Re: Hoe is je weide verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:29

hangt er vanaf hoe groot die is

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:35

nja niet enorm maar toch redelijk groot. Ongeveer 60 op 90 vermoed ik, misschien nog net iets groter.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:06

Misschien kan je hier ook ideeën vinden : http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1607680

Voor mijn 2 shetlanders heb ik een paddock van 16m op 16m. Deze paddock is verbonden met de stal. Ze kunnen dus altijd zowel op stal als buiten.
In de winter laat ik ze enkel op het stal/paddock-deel, maar niet op de weide.
In de zomer wissel ik af tussen weide en paddock, zodat ze niet teveel gras binnenspelen ;) Ik denk dat ik ze overdag op de weide ga laten en 's nachts op de paddock, maar dat moet ik eigenlijk nog wat uitproberen.
Verder gebruik ik de paddock om te longeren of voor grondwerk. In het begin vond ik het inderdaad ook een beetje raar om hun vertrouwde 'leefplaats' te gebruiken als werkplaats, omdat ik niet wil dat de pony's hier verward door zijn. Maar ze hebben er geen problemen mee, aangezien ik het grondwerk heel speels doe.
En als ik eens men op de weide, weet ze dat ze moet luisteren en kent ze het verschil tussen rust en werk. Komt denk ik doordat ze haar tuig aan heeft en niet 'vrij' is.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:11

Bij de stal die ik huur hebben we 1,5 hectare land. Dit zit rondom de 20x40 rijbak en vooraan de rijbak zitten de stallen.
Swinters lopen de paarden in uit naar de bak en stal.
Zomers doe ik de bak deels dicht. Er loopt ook een shet die gevoelig is voor bevangenheid dus die loopt wel in de bak dan.
En dan lopen ze zomers van stal naar land. Zelfde idee als in de winter maar dan op t land.

Ik denk dat jou lang te klein is voor een 20x40 bak.
Of je moet de paarden niet de voeding uit het land willen halen maar voldoende hooi bij voeren.
Ik zou geen losse paddock dan nog maken maar je bak als paddock gebruiken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:49

60*90 kun je indelen in een rijbak (20*40, de 40 zijde over de 60 meter lengte, aan beide kanten 10 meter overhouden, en een track maken rond je rijbak (op die track je schuilstallen en hooivoederplaatsen zetten, zo dat ze ook in de winter gemakkelijk bereikbaar zijn)
Als je rondom een track van 10 m breed maakt heb je dan nog een weide van 40*60 over, wat je in drie kunt opdelen (zo kan ieder stuk een week begraasd worden en dan twee weken rusten, of twee weken begrazen per stuk en 4 weken rusten).
Door de track kunnen ze hun beweging hebben, ben je in de zomer niet verplicht om je rijbak kapot te laten lopen, en kun je doseren wat betreft gras.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:37

Dankjulliewel, kan ik zeker wat mee doen!
Duhelo, zou ik mogen vragen wat een track is? :s gewoon een deel van 10m rondom de bak dan?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:52

Afbeelding

Edit* en nog de tekst erbij :')

Zo heb ik mijn weide ingedeeld, wij rijden in een bak dicht bij in de buurt of in het bos.. of je hier veel aan hebt weet ik niet. Onze wei zag er eerst anders uit, maar de paarden hebben het zelf een beetje deze vorm gegeven. :j

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:57

Haha, toch bedankt, alle ideeën zijn welkom! kan er vast wel iets mee doen ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:49

lilly_s18 schreef:
Dankjulliewel, kan ik zeker wat mee doen!
Duhelo, zou ik mogen vragen wat een track is? :s gewoon een deel van 10m rondom de bak dan?

jep, een track is eigenlijk gewoon een pad.
Als je bv werkt met obstakels, omheiningen zo geplaatst dat ze moeten omlopen, kun je een beetje het natuurlijke gedrag gaan simuleren (paarden moeten dus extra lopen om bv aan water te raken, om aan hun hooi te komen, om te gaan rollen, etc)
zéker in de winterperiode vinden paarden zon track om de piste wel leuk, omdat ze zo een grote toer echt kunnen lopen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:02

Ik heb 7500m2 weiland voor 2 paarden :)
We delen die in 2 stukken en dan zetten we met prikkers een deel af zodat ze niet direkt op een heel stuk gras staan. Vooraan hebben we dan de paddock waar ze in de winter opstaan :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:33

Onze verdeling is blijkbaar toch net iets anders dan gedacht :p maar het komt ongeveer overeen, de weide is 40 op 105 en langs de lange kant hebben we eigelijk nog een deel van ongeveer 30 a 40 m meer, maar aan de kant staat daar een kippenhok dus de breedte is dan maar 30 neem nu ongeveer, dat wilden we eigelijk niet gebruiken, maar nu lijkt me dat we dat best ook gebruiken om zo veel mogelijk de weide te benutten en de paarden te geven wat we kunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:30

Het is het fijnste voor zowel de paarden als jezelf als je de dieren eigenlijk nooit in de stal op hoeft te sluiten.

Ik vind het ideaal om rondom de stal bestrating te hebben, waar je dus nooit last hebt van modder of nat zand. Daar kun je dan lekker poetsen en prettig met je kruiwagen overheen rijden. En je paarden kunnen er op stevige bodem staan wanneer ze in de rest van de wei weg zouden zakken door erg veel regen.

Aansluitend op de bestrating kun je dan weer een zandpaddock maken, waar ze lekker kunnen slapen en rollen. En ook even lekker een rondje kunnen rennen, bokken en gek doen.

Die paddock kun je dan eventueel zo maken dat je er zelf ook in kunt longeren of zelfs zo groot dat je er ook in kunt rijden. Dan heb je een fijn veelzijdig stuk waar jij elke dag een uurtje of wat plezier van hebt, en je paarden zelfs de hele dag omdat ze daar altijd in kunnen, veel gezonder dan maar de hele dag / nacht wat in een hokje opgesloten staan :(:)

Die zandpaddock kun je dan weer uit laten komen op de wei, zodat je alleen maar even het hek naar de wei open hoeft te zetten als ze op het gras mogen. Laat je het hek dicht omdat ze niet op de wei mogen, dan hebben ze nog steeds het zand om hun benen te strekken, de bestrating rond de stal om lekker stevig te staan, en de stal om in te schuilen tegen regen (als ze willen).

Het is nog leuker als je vanuit de zandpaddock een pad rondom de hele wei laat lopen, een track dus :)

Daar kunnen ze dan langere stukken lopen, dat rond de wei lopen is een stuk interessanter dan zo'n saaie paddock, en je wei in het midden blijft toch gespaard van vertrappelen hoeven. En je kunt je paarden wat beperkter op het gras laten om een te dikke buik te voorkomen, terwijl ze toch lekker rond kunnen lopen, ideaal +:)+

Vanaf het pad maak je dan weer een ingang naar de wei die je open en dicht kunt doen.

Of je maakt nog meerdere stukken wei van het middenstuk, dat hebben wij hier gedaan. Dan kun je elk stuk wei een week lang elke dag even open zetten zodat ze een aantal uren kunnen grazen, en na een week sluit je die wei af en mogen ze op de volgende wei....enz. Zo heeft elk stuk wei een paar weken rust.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:35

:) Dat is een hele hoop goeie ideeën, een track lijk me heel leuk, maar ik weet niet ofdat daar wel plaats voor is. En de weide onderverdelen in nog meer delen gaat, maar dan laat ik het wel niet allemaal met hout afmaken, dat zou wat duur worden denk ik, maar dan kan ik de weide meer sparen natuurlijk.
Ik ben wel geïntereseerd in dat verharde deel aan de stal, had ik nog niet aan gedacht ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:37

Hier is de wei zo'n 30 meter breed. Aan beide kanten een pad (track) er langs en dan hou je nog een prima bakbreedte van 20 meter over :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 21:53

ah, je kan gewoon 5 meter nemen langs elke kant idd ;) maar ik moet nog wel zien als ze de offerte komen op te stellen dat het niet te duur word. Ik ben niet zo voor een paalje met een draad. Maar Kan ik dan niet even goed de paddock 5 meter groter maken dan daar een apart deel te maken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:27

Dat is net wat je zelf wilt natuurlijk :)

Een vierkante paddock is veel saaier dan een pad dat rond de wei loopt. Wanneer ze rond de wei kunnen dan kunnen ze hun hele terrein beter overzien, lopen meer (als je het goed indeelt), hebben meer afwisseling, kunnen zelf fijne slaapplekjes uitkiezen, en als ze niet te veel mogen eten dan kun je ze gewoon op het pad houden waar ze wel nog hier en daar een sprietje kunnen vinden.

En als je paarden apart moet zetten, dan kunnen ze toch nog veel meer met elkaar op lopen dankzij het pad rond de wei, in plaats van een wei die maar met 1 kant tegen de andere wei of paddock aan ligt.

En ik vind het hier ook wel handig dat bij het af- en aanrijden op de wei (voor het brengen en halen van spullen ofzo) je de paarden op de middelste wei kunt zetten en dan zelf nog gewoon via het pad heen en weer kunt en niet steeds hekje open-hekje dicht hoeft te doen.

Het is gewoon erg fijn dat de paarden lekker de ruimte hebben om lange stukken te lopen, zonder dat ze meteen vol in het gras staan te vreten de hele dag :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 10:00

Maar wacht, Nu is de track plots rond de hele wei? Ik dacht dat er eerst was gezegd om enkel een pas rond de paddock te maken. Daarom dat ik het redelijk zinloos vond omdat dat de ruimte helemaal niet vergroot waar ze in lopen :p Dit is een heel ander verhaal natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:09

Bij mij was het altijd al rond de hele wei hoor :P

Of dat hoeft nog niet eens ronde de hele wei te zijn. Je kunt vanaf de paddock bijvoorbeeld een pad maken rond een deel van de wei. Dan heb je bvb. links van de paddock gewoon een hele wei, en rechts van de paddock een wei met een pad er omheen.

Hier hebben we de paddock zeg maar in het midden van een 8-je, dus ze kunnen dan zowel linksom als rechtsom om de middelste stukken graas-wei heen lopen. We zijn heel flexibel in waar we ze kunnen laten lopen.

Alleen in de stal zetten. Of in de stal + verharde uitloop + paddock. Of dan nog de rechter track erbij, of juist de linker track. Of allebei. En op die tracks zijn dan weer toegangspoorten naar de graasweides in het midden, en daar kunnen we dan ook bij kiezen welke we wel of niet open zetten. Of we sluiten ze even op op een stuk wei of track...allemaal net hoe het uitkomt.

We kunnen het zand-gedeelte zelfs in 2 stukken verdelen met op elk stuk een eigen stal, verharde uitloop, zand, track en wei. Ideaal als er een nieuw paard bij komt dat je even apart wilt houden, dan staan ze naast elkaar en toch gescheiden. En je kunt ze toch met een draadje ertussen met elkaar mee laten grazen als je de ene in de wei zet en de andere op het pad.

Dan wennen ze supersnel aan elkaar, samen grazen geeft heel veel rust :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 17:55

Ah ok :) klinkt super allemaal daar bij jou ;) Ik hoop dat we hier ook een fijne plaats voor de paarden kunnen maken. Bedankt voor je inbreng.