Ik heb vorig jaar in mei een weide gekocht, met toch een aantal mankementjes aan. We hebben vorige zomer aan stripbegrazing gedaan, in november gekalkt & onkruidbossen met de hand uitgestoken, en nu zou ik weer willen beginnen werken aan de weide.
Deel 1 + 2 hebben ze heel de winter niet op gelopen, en licht nu klaar om te beginnen groeien. We zouden afhankelijk van de eerste regenbui deze week of volgende week willen mesten (met korreltjes)
Het andere deel echter is problematisch. Toen we in mei de weide aan het indelen waren, wilden we al plaats voorzien voor een piste. We kozen dat deel uit, lieten het kapotspuiten en trekken. Echter, na een paar weken begon daar toch weer gras op te schieten (vorige eigenaar bewaarde op die plaats zijn hooi, misschien veel zaad in de grond?). We dachten dat, aangezien we de piste toch daar wilden, we de paarden er in de winter wel op konden laten, lopen. Eind december bleek echter dat dat stuk het natste stuk van de weide was, en het echt geen goed idee was om daar een piste te leggen...
Weide deel 3 zou dan dus piste worden, en wat eerst piste werd moet nu terug wei worden.
Doordat de paarden er toch een aantal weken op hadden gelopen met die extreem natte periode, was het een patattenveld geworden, maar toch stond er nog een beetje gras op (lees 1 spriet per 1cm² ofzo). We hebben dit nu gisterenavond zelf ge-effend, en over het resultaat ben ik best wel tevreden (zal nog eens moeten herhaald worden), maar nu twijfel ik over het zaaien. Eerst dachten we zelf bij te zaaien, en het dan nog eens te effenen zodat de zaadjes mooi onder het zand liggen... maar er staat echt wel weinig gras op... kan ik beter niet opnieuw laten inzaaien? Maar eigenlijk kan ik mijn weide niet zo lang missen, en kijk ik ook wel een beetje op tegen de hoge kosten (bijzaaien zou ik zelf met de hand doen omdat het over 300m² gaat, herinzaaien moet ik laten doen door loonwerker).
Wat zouden jullie doen?
Tevens een ander klein vraagje; weide 3 moet gewoon een beetje bijgezaaid worden nu. Gooien jullie het zaad gewoon tussen het bestaande gras, rijden jullie die in, of hoe doen jullie dit?