pony raakt in paniek op de paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

pony raakt in paniek op de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 12:03

Mijn paardje is gister gearriveerd :)
Alleen wil ik natuurlijk nu ze nog niet op het land mogen wel het beestje zo veel mogelijk buiten hebben.
Vandaag had ik hem daarom op de paddock gezet.
Meneer vond het 5 minuten leuk en heeft lekker gerold en even gek gedaan, maar op een gegeven moment raakte hij echt in paniek en ging hij alleen maar lopen gillen en heen en weer rennen.
Ik ben wel bij hem gebleven en ik heb geprobeerd hem gerust te stellen, maar hij wilde er echt uit.
Ik heb hem wel mee genomen naar buiten daarna en een stuk gelopen wat geen probleem was verder.
Maar ik heb niet altijd tijd om een uur te gaan wandelen, en daarbij is een uurtje buiten imo toch te weinig voor een ponytje.
Hij is ook nog niet ingereden dus hij moet het nu vooral hebben van wandelen en longeren.
Heeft iemand het zelfde probleem? Ik ga er wel 2x per dag heen maar wandelen en longeren is toch anders dan dat hij zelf lekker even zijn benen kan strekken

littlegun

Re: pony raakt in paniek op de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:07

Kun je hem niet met een andere paard/pony buiten zetten?
Hij moet natuurlijk ook nog wennen aan z'n nieuwe omgeving en gewoontes.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:08

Samen zetten met een ander paard :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:09

Het is toch logisch dat ie nog niet op z'n gemak is.
Hij is 5 minuten op een nieuwe plek.

Staat ie wel met andere paarden?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:11

blijkbaar is wat jij vind dat MOET niet is wat hij gewend is, je zal je in deze toch even aan moeten passen aan zijn vorige leefwijze.

elke uurtje met hem gaan wandelen doe je ook geen goed aan, dan leer je hem juist dat ritme aan en zal ie wennen dat je elke uur met hem naar buiten gaat.

beter lijkt mij dat je hem gewoon weer op stal zet en hem steeds langer in paddok laat staan

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 12:13

Andere pony's staan wel in de buurt, alleen het maatje waarmee die zou komen te staan staat helaas met wen gescheurde spier op stal, vanmiddag ga ik wel naar de andere stal van de eigenaar van deze stal om te proberen of die de bak in wil met een ander paard en of die dan nog in paniek raakt

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 12:15

speurneusc schreef:
blijkbaar is wat jij vind dat MOET niet is wat hij gewend is, je zal je in deze toch even aan moeten passen aan zijn vorige leefwijze.

elke uurtje met hem gaan wandelen doe je ook geen goed aan, dan leer je hem juist dat ritme aan en zal ie wennen dat je elke uur met hem naar buiten gaat.

beter lijkt mij dat je hem gewoon weer op stal zet en hem steeds langer in paddok laat staan

Ik ga niet elk uur, net een uurtje met m gewandeld ;)
Maar ik moet zelf voeren dus ik moet sowieso 2x per dag.
Hij komt van het land af waar hij 24/7 op gestaan heeft daarom vond ik het een beetje een rot idee dat die de hele dag binnen staat

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:19

Duurt meestal wel dagen tot weken voordat een paard goed is gewend en zich helemaal thuis voelt.
Hij moet z'n nieuwe maatjes leren kennen, waar hij mee samen komt te staan.
Wist je dan niet, toen je je paard hebt gekocht, dat hij niet buiten kan staan op jouw stalling?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 12:23

Dat is het dus we hebben lekkere stukken en we mogen alles afzetten voor paddocka dus hij mag wel degelijk naar buiten. Alleen nog niet het grote land op, mag meestal pas vanaf mei omdat ze vaak dan de hele dag en nacht op het land blijven maar de grond is nu nog niet optimaal en dan word t gelijk zwart gelopen

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 12:24

Uiteraard moet hij wennen maar ik wil ook niet dat hij zich een blessure rent uit paniek

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:27

Een jong paardje alleen op de paddock net na een verhuizing in een nieuwe omgeving, dat is logisch dat hij nog niet op zijn gemak is. Ik zou proberen om hem met een of meer paarden buiten te zetten, een paard hoort niet alleen en zeker na een verhuizing hebben ze die steun van andere paarden extra hard nodig.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 12:31

Hij staat alleen niet bij ze in de zelfde paddock maar aan een aangrenzende, maar ik ga vanmiddag even proberen idd met een paard van een vriendin er bij.
Verder denk ik dat ik elke dag maar een tijdje probeer en er bij blijf

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:20

Jouw paardje heeft gewoon een ander paard nodig in de paddock, dat er in de aangrenzende weides paarden staan daar heeft ie niks aan.
Dat jij er bij blijft ook niet

iedereen weet toch dat paarden kudde dieren zijn...

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 01:38

Idd, even met een ander paard naar buiten doen helpt vaak wel.
Alles is nieuw en moet de situatie even verwerken, met een paard wat zich al op z'n gemak voelt daar zal hij veel relaxter zijn.
Mijn paard deed het in het begin ook, ik heb haar toen met de andere paarden naar buiten gedaan en na wat gesnuffel en gehinnik stond ze op het gegeven moment ook gewoon rustig bij de groep dus ;)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 09:34

Blondie_ schreef:
Jouw paardje heeft gewoon een ander paard nodig in de paddock, dat er in de aangrenzende weides paarden staan daar heeft ie niks aan.
Dat jij er bij blijft ook niet

iedereen weet toch dat paarden kudde dieren zijn...

Ik ben niet achterlijk maar ik snap ook wel dat mensen niet hun paard direct bij wen nieuw paard willen. Ze staan op paddocks nu dus ze staan letterlijk naast elkaar er zit geen heel land tussen

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 09:36

Charityyy schreef:
Idd, even met een ander paard naar buiten doen helpt vaak wel.
Alles is nieuw en moet de situatie even verwerken, met een paard wat zich al op z'n gemak voelt daar zal hij veel relaxter zijn.
Mijn paard deed het in het begin ook, ik heb haar toen met de andere paarden naar buiten gedaan en na wat gesnuffel en gehinnik stond ze op het gegeven moment ook gewoon rustig bij de groep dus ;)

Ja hij heeft gister even in de bak gestaan met een ander dat ging opzich goed dus dat is al een hele verademing

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:39

Och ja, laten we weer verwijten maken naar de TS omdat ze een vraagje heeft. Go bokt *\o/*

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 13:01

Ja precies. Ik snap het soms echt niet hier. Ik vraag gewoon wat en direct word je afgebrand alsof je een idioot bent. Ik wil gewoon het best voor m'n paardje en voor de paarden van andere

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:07

Ik denk dat je het prima doet zo. Geef hem de tijd om te wennen, wat extra aandacht. Hooi als afleiding? Meteen met anderen erbij is ook een risico, wat niet iedereen wil nemen.
Het zal vast wel beter gaan de komende dagen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:10

Lekker laten gaan :j

Ik denk dat je hoed bezig bent. Beestje moet even wennen na zo'n verhuizing. Komt vast goed en hopelijk is er een ander waar hij mee buiten mag staan tot zijn toekomstige maatje hersteld is.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 13:11

Paddock moet ie nog steeds niks van hebben. Hij wil er nu direct uit en nieteens even rollen. Dus hij gaat nu af en toe de bak op met een pony die altijd de sjaak is haha. Ik hoop dat het beter gaat zodra ze het land op mogen

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:32

Koop maar snel een kudde shetlanders om erbij te zetten, dan gaat het vast beter. :j :j

Ironie, oh ironie!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:35

Heb je ook hooi en water in de paddock?
Vaak als er wat te knabbelen is komen ze uiteindelijk wel tot rust.De onrust is gewoon omdat alles nieuw is inclusief geuren van vreemde paarden end.,datkomt uiteindelijk wel goed hoor.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 17:01

Ja eten is er zat verder. Ik blijf gewoon volhouden. Ik ben nu op zoek naar iemand die z'n pony wil uitlenen :P

xxmelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:24

Ik heb dit zelf ook gehad aan het begin met mijn paard, die werd ook helemaal gek in de paddock en wou het liefst bij de andere paarden staan. We hebben hem daarna bij de groep gedaan en daarna ging alles perfect, misschien is het een idee om onderling te bespreken of er een paard bij kan staan.