Hoe ondersteunen in zware bak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Hoe ondersteunen in zware bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 18:02

Hallo allemaal,

Op mijn stal hebben ze de bak aangepakt, omdat het water niet weg liep. Nieuwe drainage en nieuw zand. Helaas is het nu heel erg zwaar en zal het vooral beter worden door erin te rijden. De bak wordt verder regelmatig gevlakt en het regent hier behoorlijk vaak, dus dat zou goed moeten komen. Mijn paard is het echter niet gewend om in een zware bak te rijden, dus ik ben aan het kijken hoe ik hem hierbij het beste kan ondersteunen. Ik zat zelf te denken om sowieso uit te stappen op het harde. Verder rijd ik hem eigenlijk altijd zonder peesbescherming. Longeren doe ik altijd wel met bescherming. Dit gebeurt trouwens in dezelfde bak.
Ik hoop dat jullie hier ervaring mee hebben en mij kunnen helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:05

Kunnen ze niet met zo een trilplaat de bak aantrillen? Of zou die dan nog zwaar blijven. Vind het altijd moeilijk in een zware bak. Ikzelf doe vooral stap oefeningen als het echt zwaar is.. Hebben ze wel het goede zand gebruikt?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:06

wij hebben thuis ook een zware bak, toen der tijd heb ik stap voor stap opgebouwd. dus niet teveel willen maar elke keer een heel klein beetje meer. Na de blessure van paardlief ben ik in diezelfde bak ook weer begonnen alleen dan echt elke dag 1 rondje meer, totdat we een kwartier konden stappen en dan elke dag 1 rondje draf erbij

moonshine88

Re: Hoe ondersteunen in zware bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:09

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 18:10

Nee, ze hebben niet een trilplaat om de bak aan te trillen. Ze hebben wel het goede zand gebruikt, want de paddock is al helemaal goed te gebruiken (hebben ze op dezelfde manier aangepakt). Dat zand is al lekker aangestampt en beter geworden. De bak wordt alleen nog niet zoveel gebruikt.
@Desi92: is het wel goed gekomen met jouw bak? En wat bedoel je precies met steeds een beetje meer?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 18:10

Nee...de bak wordt niet nog een keer aangepakt. Ik vraag ook niet om tips daarvoor...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:28

Stappen in een zware bak is zwaarder dan wat drafwerk. Zou dus lekker in en uitstappen op het harde en je drafwerk in de bak doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:33

Dan heb ik vast een apart paard hihi.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:34

ik rijd niet (meer) in een zware bak. Had een tijdje niets anders en heb het geprobeerd, maar doe het mijn paard en mezelf niet meer aan.
Waarom zetten ze niet een tijdje paarden los in de bak, als dat bij de paddock zo goed heeft gewerkt?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:45

Dieselpaard schreef:
Nee, ze hebben niet een trilplaat om de bak aan te trillen. Ze hebben wel het goede zand gebruikt, want de paddock is al helemaal goed te gebruiken (hebben ze op dezelfde manier aangepakt). Dat zand is al lekker aangestampt en beter geworden. De bak wordt alleen nog niet zoveel gebruikt.
@Desi92: is het wel goed gekomen met jouw bak? En wat bedoel je precies met steeds een beetje meer?

de bak blijft zwaar;) komt door het zand, maar hij houd het makkelijk een uurtje vol, mja hij loopt er ook al ruim 7 jaar in en ben er ook in gestart na zijn blessure(aanhechting straalbeenbotje beschadigd) waar hij nu geen last meer van heeft.
met steeds een beetje meer bedoel ik eerst een kwartiertje bv en dan steeds iets verder uitbouwen, paarden zijn dat zware vaak niet gewend, dus is rustig opbouwen wel zo verstandig. Uitstappen doe ik wel op het harde maar dat is er eigenlijk meer omdat hij het leuk vind en het er in is gebleven na de revalidatie

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 22:43

Bedankt voor je reactie Desi92! Daar heb ik wat aan. Ik ben pas net verhuisd naar deze stal en ik wist wel dat de bak wat aan de zware kant was, maar niet dat ie zo zwaar zou zijn. Ik ga vanaf maandag erin rijden en kijk hoe hij het op pakt. Hij is wel wat gewend, maar dit niet. Is peesbescherming nu verstandiger of maakt dat niet uit?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:14

ik merk die bij mijn geen verschil ik rij voornamelijk alleen met achter beschermers omdat hij daar strijkt. verder heb ik niks om. Denk dat dat per paard weer verschillend is.
gewoon eerst is 10 minuutjes kijken hoe het gaat, niet te veel willen in ene keer, laat hem lekker wennen en doe bijvoorbeeld elke dag 5 minuutjes meer.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:16

zonde als je paard een peesblessure krijgt, ik zou de bak niet gebruiken..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:21

Ondersteunen kan je hem helaas niet. Ik zou er wel echt voorzichtig mee zijn, niet alle paarden blijven heel in een zware bak.

Wat wel helpt is veel en vaak sproeien. Liefst eerst vlakken. En dan zo sproeien dat de bak echt flink onder water staat. Daarmee krijg je zand vaak wel vaster.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 11:27

De bak wordt ook echt goed verzorgd. Hij is net een maandje geleden aangepakt en er is pas 5 keer in gereden. Gisteren is ie weer helemaal gevlakt en vandaag wordt ie onder water gezet. Die mensen doen echt wel hun best, maar als er niet in gereden wordt, schiet het gewoon niet op. Een peesblessure zou idd jammer zijn, maar ik kan nu even geen kant op.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:19

wij hebben bij ons opstal ook een zware bak. Daar rij ik echt niet in zonder peesjes, als mijn pony heet is dan rij ik in die bak omdat ze daar harder in moet werken :=
mijn pony heeft nergens last van in de zware bak maar andere paarden zijn na 1 rondje al helemaal uitgeteld.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 01:36

Je zegt dat het paddock wel is aangestampt misschien een oplossing om de paarden ook even een tijdje los te gooien in de rijbak?
Dan is de bak ook binnen no-time aangestampt.