Schimmelinfectie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roomsx

Schimmelinfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 13:29

Je moet je paard dan een aantal keer wassen zodat de schimmels weggaan, maar daar zitten elke keer een paar dagen tussen. moet ik dan ook elke dag mijn spullen wassen als ik ze gebruik?

Allejandro

Re: Schimmelinfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:35

Klopt, dat wordt wel aangeraden.. :) Of in elk geval om de dag.
Ik persoonlijk doe niks aan de schimmel bij mijn paard. Zodra de zon goed begint te schijnen is het weer weg.. :) Hij heeft het elk jaar.. :)

Letje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:05

Ik heb altijd gehoord dat schimmels (erg) besmettelijk kunnen zijn, dus dat ze het dan ook kunnen doorgeven aan andere paarden (en soms zelfs mensen!)

Als mijn paard schimmel heeft, was ik al mijn borstels met imaverol, mijn paard krijgt dan ook een goeie douche hiermee. De bandages, pads en blankets was ik allemaal uit alsook alles wat ermee in aanraking is gekomen. Ook let ik op met wat ik doe. Ik raak geen enkel ander paard aan zonder eerst mijn handen te wassen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:10

Als mijn paard een schimmel heeft was ik altijd met Sebacil. (via de DA).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:16

Je kunt alles wassen maar de schimmelsporen blijven heel lang leven en zie je dekjes maar eens zonder sporen te verspreiden in het wasmachine te krijgen :+ Als je paard een goede weerstand heeft, krijgt hij het niet en met het verbeteren van zijn weerstand verdwijnt ook de schimmel.
Ik laat een van mijn paarden inenten want die krijgt er echt lelijke wonden van, de andere paarden krijgen het niet over of maar in hele minimale mate dus daar doe ik niks aan.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:23

Mijn paard heeft ook schimmel gehad, icm slechte weerstand. Aantal keer met betadine behandeld en zijn weerstand verbeterd en weg is de schimmel :-)

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:30

Ik heb na de eerste keer wassen van het paard meteen alles gewassen.
Muv de deken. In de zon hangen kan helpen, schimmels kunnen slecht tegen UVlicht.

Daarna een beperkt aantal borstels gebruikt, zodat ik niet elke keer weer moest wassen.
Dekje en halster en borstels na de 2e keer ook mee gewassen.
Toen eerlijk gezegd niet meer. Paard nog wel 2 keer daarna en ze is er weer helemaal vanaf.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:41

Borstels kun je ook met chloor wassen, gaat de schimmel ook dood van, hoef je niet de duurdere sebacil te gebruiken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:53

Mijn paard heeft ook geregeld last van schimmel.
Eerst waste ik het alleen met imaverol maar dan duurde het best lang.
Ben toen op aanraden van de DA gaan afwisselen. Betadine en om de 3 dagen imaverol
Daar is het dan zo mee over.
Op momenten dat hij het weer heeft ontsmet ik zijn hoofdstel, dekje enz eenmalig met imaverol en gebruik dan niks meer tot het over is. Dan krijgt ie een paar dagen rust.
Voor de wei gebruik ik dan een halster van 2-3 euro wat de prullenbak in gaat zodra de schimmel weg is.

_PMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:47

Ik zou alles goed in de imavarol zetten en alles goed blijven ontsmetten en apart houden.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:51

ik smeer de plekken altijd in met antischimmelcreme die je bij de drogist kan krijgen, voor de huid vd mens, t werkt prima, en al na 2x smeren is de schimmel weg, heb de tube standaard in mn poetskoffer liggen, dus ben er dus ook altijd snel bij, voordat t zich als olie op water uitbreidt..

tumtum96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:29

Alle spullen in de was, en elke dag behandelen met imaverol. Heeft bij mij geholpen

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:03

Borstels ed deed ik wel elke dag even in een sopje met imaverol.
Maar voor mijn dekje gebruikte ik een plantenspuit gevuld met water en imaverol.
Die spoot ik dan na het rijden in en op de dagen dat mijn pony helemaal gewassen moest worden ging het dekje ook in de was.