uitloop stal/paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

uitloop stal/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 12:24

ik zit er aan te denken om een uitloop stal te maken, maar wat zijn de acceptabele lengtes hiervan.
de paarden gaan ook het land op, maar vooral nu het koud is en het nog niet optimaal is voor het land om de paarden er 24/7 op te laten lopen ivm zwart lopen wil ik graag een uitloopje creeren.
ik vraag me af wat de beste minimale lengte zou zijn aangezien de stal iets wat ongunstig ligt en de boer er nog langs moet met de tractor. het is niet zo dat de paarden verder niet lekker kunnen rennen. ze kunnen nu ook de buitenbak op maar ik vind het een fijner idee dat mn paardje lekker een frisse neus kan halen wanneer hij wil wanneer hij de bak uit moet of savonds vanuit het land de stal weer op gaat.

Cerilene_

Re: uitloop stal/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:35

De grootte maakt wat mij betreft niet zoveel uit. Het is al heerlijk voor ze om lekker in het zonnetje te dutten en een beetje te kunnen scharrelen en naar de auto's in de verte te staren. Mijn oudere gepensioneerde merrie heeft ook een stal met een klein uitloopje, ongeveer 2/2.5 maal de ruimte van de ruime stal waar hij aan vast zit. Je kan duidelijk merken dat ze het heerlijk vind om een beetje rond te rommelen en zelf de keuze te hebben om binnen of buiten te zijn. Ze wordt constant geestelijk bezig gehouden doordat ze alles in de gaten kan houden, dus wat mij betreft een perfecte situatie.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:53

Om je een idee te geven, mijn uitloopje:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn merrie is 1.55m, en ze heeft zoals je ziet ruimte genoeg om zonder problemen te draaien e.d. Ook als de kruiwagen in de uitloop staat :D
Paard naast ons zal zo rond de 1.80m zijn, en die reus (op bovenste foto een stukje te zien) heeft ook gewoon plaats genoeg hoor :)

Ik dénk dat de uitloop zo'n 2.5m breed is, en 3m lang? Ik kan niet zo goed schatten :')

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:48

Ja ik zat ook aan zoiets te denken. Het is net lekker ookal kunnen ze niet lekker rennen ofzo

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:36

jwl schreef:
Ja ik zat ook aan zoiets te denken. Het is net lekker ookal kunnen ze niet lekker rennen ofzo

Inderdaad, mijn paard geniet er echt van om zo buiten te kunnen staan. Alleen als het regent staat ze eerder binnen :D Sneeuw vind ze dan weer niet erg.

Ik wel haha, ben altijd als de dood dat het aanvriest en dat ze uitschuift :+ Maar ze staat dus lekker buiten, te kroelen met de buurman (de ene dan toch, met haar rasgenoot vecht ze alleen maar, vandaar de draad boven de omheining langs de ene kant), naar het verkeer verderop te kijken (ze staan niet meteen tegen de straat hoor, ligt een gazon van 30m en een schuur tussen, maar ze kan de straat wel zien), en heeft eigenlijk de hele dag door wel een beetje gezelschap: de andere paarden, andere eigenaars, en de stalbaas en zijn gezin. De stallen liggen achter/tussen 2 huizen: één van de stalbaas, één van zijn dochter, ideaal dus! :D

Af en toe staat ze wel binnen, mevrouw wil ook wel eens privacy :D Vooral met mij dan, nu ik er bij nadenk haha, buurpaard moeit zich altijd :+

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:46

Hier hebben we twee uitlopen van ongeveer 6x3 m en nog een die nog wat groter is. Overdag staan de paarden in de paddock of bak.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:16

Ik heb ong. 100 m2 verhard, maar persoonlijk vind ik dat nogal klein hoor, valt het vies tegen als je paard er eenmaal in staat. Plus de strond ligt overal moet je echt dagelijks weghalen anders lopen ze er steeds doorheen.

Nu het weer het toelaat (vorst of gewoon mooi droog) krijgen ze een stuk van 400 m2 erbij, da's pas de moeite!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 22:54

Het gaat niet om een ren en vlieg stuk he. Gewoon lekker voor een frisse neus en ruimte om lekker te rollen ofzo. 100m2 aan m'n stal vast ga ik op dat stukje nooit redden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:23

rollen wil je niet in 3 bij 3 tussen draden/omheing/hekken... Dan zou ik toch echt gaan voor minimaal 6 bij 6 en dan is het nog spannend of ze niet t dicht bij de omheining gaan rollen...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:09

Een uitloop aan de stal is naar mijn idee altijd beter dan enkel een 3x3 stal. Als je de uitloop verhardt, dan kan je het makkelijk schoonhouden en zullen ze vast niet gaan rollen. En overdag gaan ze toch de bak in of het land op, dus daar hebben ze sowieso meer bewegingsruimte. Prima, toch?!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:08

ja er liggen betonne platen voor de stal dus dat verharde heb ik al wel gelukkig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:50

Ik vind die stukjes aan een stal ook veel te klein. Willen ze echt een beetje kunnen bewegen dan moet het minstens 6x6 zijn.

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:57

Die kleine uitloopjes zijn natuurlijk 100xbeter dan géén uitloop! Voordeel is dat je paard in een kleine uitloop ook geen vaart kán maken. In een 6x6 kan ie net ff op gang komen wat mij juist gevaarlijker lijkt. Ander voordeel is dat je een kleine uitloop makkelijker schoonhoudt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:01

Op 6 meter kunnen ze echt niet op snelheid komen hoor :)
Ze kunnen et een rustig drafje doen en fatsoenlijk de bocht om.

Dat iets beter is als iets anders/niets vind ik altijd zo'n drogreden om het dan maar goed te vinden.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:29

Mijn paard en shet hebben een uitloop van 7,5x10 meter, en dat in combinatie met een inloopstal. Snachts staan ze hier en overdag kunnen ze ook de wei op.
Voordeel van een iets grotere uitloop vind ik zelf dat ze in het ergste geval een keer een dag zonder wei kunnen mocht het nodig zijn.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:01

Tja, als de keus is op stal staan, of in diezelfde stal staan met de deur open en een straatje van 3 meter lengte ervoor, dan is dat straatje van 3 meter ervoor natuurlijk een fijne extra :)

Wij hebben hier aan de ene kant een stukje zandpaddock van zo'n 9 x 9 meter denk ik, en dat is best een geinig postzegeltje zand voor ze hoor om lekker samen een dutje te doen of even te rollen.

Er zitten wel nog wat paadjes, stukken verharding, nog een paddockje en een longeercirkel aan vast, dit alles ligt rond de stallen en ze kunnen daar dus prima de winter doorbrengen en dag en nacht lekker buiten rondscharrelen, rennen en gek doen, en naar binnen gaan als ze willen.

Een hele nacht of zelfs langer opsluiten op een klein stukje waar ze niet lekker kunnen rondlopen vind ik sneu.

Maar als ze dan toch 's nachts op stal moeten dan is elk stukje dat ze buiten kunnen staan natuurlijk mooi meegenomen :)