idee hoe hooi geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1994

idee hoe hooi geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:38

Hey,
Sorry voor mijn beetje vage titel, maar dit is de uitleg:
Ik heb mijn pony verhuisd van stal. Op deze stal moet ik zelf hooi geven. omdat ik maar één keer hooguit twee keer per dag kan komen, moet ik alles in één keer geven. ik heb liever dat ze er iets langer mee doet. ik doe het al in een hooinetje, maar ze heeft het nog steeds zo op.

Heeft iemand een idee hoe ze langer met haar hooi bezig kan zijn?
Een hooinetje met hele fijne 'gaatjes' zodat ze er lang mee bezig is om het eruit te prutsen..? kun je die krijgen en zo ja waar?
Andere ideeën?

Groetjes Marieke

Maureen95

Re: idee hoe hooi geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:39

In een hooizak. Daar zit een klein gat in en de rest in een zak

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:40

Ik weet niet of ze binnen of buiten staat? Maar je kunt een slowfeeder proberen.

Is een bak waar je hooi in doet met een gaas erover. :)

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:41

of je kan vragen aan iemand om het een keer te geven?

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:46

Een hooizak vind ik niet echt wat, het is een groot gat waar ze naar mijn idee juist makkelijker het hooi uit kunnen halen.

Ze staat in een buitenstal. ze heeft een stalletje met een paddockje er aan vast.
Slowfeeders zijn die niet heel erg duur?

Het is geen pensionstal, maar een privé stal, dus dat word lastig.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:54

marieke1994 schreef:
Een hooizak vind ik niet echt wat, het is een groot gat waar ze naar mijn idee juist makkelijker het hooi uit kunnen halen.

Ze staat in een buitenstal. ze heeft een stalletje met een paddockje er aan vast.

Niet percé... Vraag gewoon aan iemand die daar ook een paard heeft staan, ofze jouw paard ook even wilt voederen (mits betaling?)

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:55

Rider1 schreef:
marieke1994 schreef:

Niet percé... Vraag gewoon aan iemand die daar ook een paard heeft staan, ofze jouw paard ook even wilt voederen (mits betaling?)

niemand anders heeft zijn paard daar staan, het is namelijk een privé stal

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:57

Een hooizak eten ze heel makkelijker en snel uit inderdaad.

Een hooinet met fijne mazen... Of meer hooi geven... Ze mogen dit bijna onbeperkt krijgen...

Wie voedert er dan? Dan kunnen ze toch ineens hooi geven..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:01

Een slowfeeder heb je niet voor een tientje nee. Maar ik denk dat dit wel de beste oplossing is als ik het zo lees. Op dit moment staat je pony het grootste gedeelte van de dag zonder ruwvoer wat niet goed voor hem/haar is.

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:02

Van een aanhangwagennet (bijv Vd action) kun je een groot hooinet maken. Een slowfeeder. Als een envelop, zodat ze er niet vanaf de bovenkant uit kan eten. Met Karabijnhaken eraan om makkelijk te kunnen openen. Als je maar 1 keer voert moet je wel veel geven.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 21:03

Kirrr schreef:
Een hooizak eten ze heel makkelijker en snel uit inderdaad.

Een hooinet met fijne mazen... Of meer hooi geven... Ze mogen dit bijna onbeperkt krijgen...

Wie voedert er dan? Dan kunnen ze toch ineens hooi geven..

ik zat ook al te denken aan een hooinet met fijne mazen.
Nou ze krijgt al drie of vier grote hooinetten vol, dus echt wel genoeg, als ik haar nog meer ga geven word ze echt veel te dik.. (het is een haflinger) ze staat ook overdag gewoon in de wei.

Hun voeren alleen brokken aan mijn pony. mijn pony staat een beetje apart van de andere (overdag gaat ze wel samen met de andere de wei op) maar omdat ik dus in ruil voor werk mijn pony daar kan stallen, willen hun wel zo weinig mogelijk doen. dus wil ik ze ook zo weinig mogelijk vragen.
snap je?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:06

Een fijnmazig hooinet kun je voor niet veel geld kopen bij bijv. Epplejeck, of nicky's keet.
Als je grof hooi hieruit voert, graszaadhooi, of je hooi mengt met stro zou je misschien onbepekt kunnen voeren?
Evt 2 netten over elkaar heen doen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:07

Mimimi schreef:
Van een aanhangwagennet (bijv Vd action) kun je een groot hooinet maken. Een slowfeeder. Als een envelop, zodat ze er niet vanaf de bovenkant uit kan eten. Met Karabijnhaken eraan om makkelijk te kunnen openen. Als je maar 1 keer voert moet je wel veel geven.

Een aanhangwagennet kan ik niet aanraden :n Dat trekken ze namelijk zo kapot.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:22

Gebruik de zoekfunctie eens hier op bokt . Er loopt een topic over slowfeeders , je kan daar hele leuke betaalbare ideeën uithalen . Bijvoorbeeld een hooi kliko . Gemaakt van een kliko :-) Dat werkt voor een paard prima , omdat er veel in kan .
Voor een 10 type heb je ze niet . Maar voor een 50/60 euro kom je al een heel eind .
Of de fijnmazige hooinetten van Nicky,s keet .
Of een hooi net van hooinetten.nl
Ik werk zelf met een groot hooi net , wat tegen een hek aanhangt met karabijn haken . Kan bijna heel pak hooi in .
Geef in de ochtend en de avond wat hooi uit plastic zo op de grond . En het hooi net is bijna 24 u pd gevuld .
Je kan zelf ook hooi tonnen maken met gaten erin van 40/45 mm . Er zijn speciale boren voor .
Dan creëer je een natuurlijk foerageer gedrag omdat ze moeten bewegen om het hooi uit de ton te krijgen .
Ook daar staan wel voorbeelden van in eerder genoemd topic .

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:08

koop een net (of meer) van Epplejeck, er past per net zelfs wel een pak hooi in.

Afbeelding

dan hoef je maar 1x per dag te voeren

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:55

Kaitlyn schreef:
Mimimi schreef:

Een aanhangwagennet kan ik niet aanraden :n Dat trekken ze namelijk zo kapot.

Mijn paarden niet, ik gebruik dit zowel in de stallen als aan de schuilstal buiten en de netten doen het nog steeds goed. Hangen er meer dan een half jaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:58

marieke1994 schreef:
Hun voeren alleen brokken aan mijn pony. mijn pony staat een beetje apart van de andere (overdag gaat ze wel samen met de andere de wei op) maar omdat ik dus in ruil voor werk mijn pony daar kan stallen, willen hun wel zo weinig mogelijk doen. dus wil ik ze ook zo weinig mogelijk vragen.
snap je?

Kan je een hooinet zo ophangen dat pony er niet bij kan, maar zij het alleen over de deur hoeven kiepen als ze toch brokjes geven?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:13

Hooinet is idd beste wat je dan kan doen..

Idd, zou het toch vragen, hooinet helemaal klaar zetten, dus een 2e die ze zo even kunnen ophangen, desnoods dus even clips eraan e.d. zodat het heel makkelijk kan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:14

En hun voeren wel de andere paarden of doen de eigenaren dat ook zelf? Dan kun je evt met hun afspraken maken, jij bv de ochtenden en hun de avonden of andersom
Anders hooinet met fijne mazen, ik heb ook een net van ej.

en anders, als je al een reservehooinet vult, willen hun dat dan niet in stal ophangen? Dat is 10 seconden werk. Als je dan 1 x per dag komt voer je 1 x zelf en vul je het reservenet al, met karabijnhaak, en hoeven ze het alleen vast te klikken

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:35

Maar kan je niet gewoon aan een familielid dat vragen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:05

Ik zou hooinetten vullen, liefst fijnmazig.
En zorg dat je haken hebt in je stal. Vraag tóch je baas om de netten op te hangen. Dit kost maar 30 seconden. Hij zal toch ook even bij zijn eigen paarden kijken, lijkt me?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:54

Rider1 schreef:
Maar kan je niet gewoon aan een familielid dat vragen?

Voor 1 keer ja, maar denk dat 7 dagen per week niemand zo gek is of wel? Bij mij niet tenminste

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:22

Op welke momenten zou je hooi willen voeren? Ik lees dat je paard overdag op de wei staat en waarschijnlijk kom je zelf aan het einde van de middag of 's avonds bij je paard. Dus de voerbeurt in de avond kan je dan zelf doen en dan gaat het alleen nog om de voerbeurt in de ochtend. Of zie ik dit verkeerd? Is het mogelijk dat die mensen in de ochtend jouw paard hooi voeren i.p.v. brokken? Dan voer je de brokken als je er zelf bent...

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:14

Dat plaatje van het hooinet hier ziet er inderdaad wel ideaal uit!