shetlander al weken dun op de mest

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxlinde

shetlander al weken dun op de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:15

Hoi,

Wij hebben 4 shetlanders in onze wei staan. Maar één is er van mijzelf, de anderen zijn 'pension pony's'.

Nou is er één van de shetlanders al heel gevoelig voor seizoen wisselingen. Elke keer heeft ze hele erge diarree, meestal ging dit na een weekje wel weer over. Nu is het een paar weken geleden zo erg geworden dat we haar op stal hebben gezet, zodat ze alleen water en hooi mocht eten. na een twee weken ging het al wat beter. Maar na 2 dagen weer gewoon buiten te hebben gestaan was het weer nog veel erger!
Ze heeft medicijnen gekregen wat goed aan sloeg. Nu de medicijnen zijn afgelopen gaat het op en neer. Soms heeft ze "normale poep", maar soms is het gewoon echt koeienflats!
Dit speelt zich nu al zeker wel 8 weken af denk ik!

Haar baasje zelf denk dat het door het zand likken komt (wat ze haar heeft zien doen) en heeft een graas masker gekocht zodat ze overdag naar buiten kan en 's avonds als iedereen hooi krijgt naar binnen gaat. Dit wil ze aan houden tot dat er weer genoeg gras is.
Zelf denk ik dat het niet veel nut heeft en ze gewoon moet wennen van de overgang.
We zitten ook nog eens aan een drukke wandelweg en ze krijgen veel brood. Nu komen daar al bordjes voor.

Maar mijn vraag is dus:

Wat denken jullie?, Of weten jullie iets wat we hier aan kunnen doen?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:20

Mijn ouwetje heeft ook vaak last diarree. Ik geef haar nu al even een schepje YEA SACC van Dodson & Horrell over haar dagelijkse portie muesli heen en haar mest is sindsdien geweldig goed !!
Nu is mijn ouwetje 1.73 groot en ik geef haar één schepje per dag. Voor een shetje komt zo'n verpakking van 2 kilo YEa Sacc amper op.

Succes, hopelijk heb je wat aan mijn tip.

xxlinde

Re: shetlander al weken dun op de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 22:11

die van ons is pas 14...... en ze krijgt nu luzerne

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:15

Als ze zand likt , komen ze mineralen tekort .
Zou haar een sand clear kuurtje geven of psylium vezels . En een compleet vit/min supplement . Bijvoorbeeld dat van horsefood4thought .
Gras zit nu geen groei in , dus zou ook zorgen voor voldoende hooi uit slowfeeders .
Ze kan eigenlijk ook geen diaree hebben van het gras nu .

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:47

xxlinde schreef:
die van ons is pas 14...... en ze krijgt nu luzerne

O, pas op met Luzerne ! Mijn ouwetje is daar dus heel erg gevoelig voor, let wel - voor de structuurmix ! Ze heeft 2 weken geleden zware koliek gehad, diarree spoot eruit, omdat ze een muesli kreeg met Luzerne er in. Ik had het helaas niet snel genoeg in de gaten |( en ze is er heel ziek van geworden.

Volgens mijn DA stimuleert Luzerne de spijsvertering en beinvloed de darmflora, blijkbaar bij mijn ouwetje te veel.
De moeite waard om even te kijken of je shetje niet overgevoelig reageert op Luzerne, kost niks.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:52

Krijgt ze alleen hooi?
Anders zou ik structuur bij voeren. Mijn pony had het ook heel erg. Ben toen lucerne bij gaan voeren en hij was er gelijk van af.

xxlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:03

ze krijgt nu alleen onbeperkt hooi als ze op stal staat en luzerne met een beetje muesli als ze 's avonds weer op stal gaat.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:19

Hoeveel lucerne krijgt ze? Is het mogelijk om haar van onbeperkt hooi af te halen?
Zou eerst dat is proberen en aardig wat lucerne gaan bij voeren.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:13

Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

Herkenbaar probleem trouwens. Hier is het met één van de shetten hetzelfde geval. Maakt niet uit of hij alleen op gras staat of juist onbeperkt hooi krijgt.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:17

Onze shet bleek toch fors wormen te hebben, ook al beweerde de vorige eigenares dat ze altijd
heel goed ontwormd werd. Heel erg dunne mest wat niet overging. Na goed ontwormen was dat helemaal over en daarna helemaal weer normale mest.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:30

Onze shet had ook altijd dunne poep toen hij bij ons kwam, na een flinke wormenkuur (5 dagen lang 1x per dag 30ml Panacure 10%) nooit meer last van gehad.
Deze kuur zou bij elke DA verkrijgbaar moeten zijn (is voor paarden en koeien) kost in verhouding minder dan een normale wormenkuur omdat je er veel langer mee doet / eventueel meerdere paarden mee kunt behandelen en werkt echt goed.
Ook onze shet zou altijd goed ontwormd zijn, en in de mest was ook helemaal niets te zien behalve dus dat het dun was.

xxlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 18:43

Ze zijn pas nog ontwormd en er zijn geen wormen te zien, ook geen zand.....
Allemaal heel raar, maar ik zou idd even kunnen kijken voor een langdurige wormkuur.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:14

Wormen hoef je niet in de mest te zien.
Misschien is een onderzoek doen bij een DA.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:20

Mijn veulenshet heeft er ook een poos last van gehad. Ik deed alles volgens het boekje. De DA gaf aan dat ik meer vlozaad most geven als ik zand had gezien of vermoedde dat hij teveel zand binnenkreeg. En ik gaf al elke maand een kuur van een week, maar ik mocht dit opvoeren naar de dubbele hoeveelheid. Toen was hij er zo vanaf.