Keuze pensionstalling valt niet mee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

4EverHobbes

Keuze pensionstalling valt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 17:53

Al een poosje ben ik aan het rondkijken voor een pensionstal die voor zowel mijn paard als voor mij datgene biedt wat we nu beiden missen.
Wat paard mist: in de winter ook hele dagen naar buiten, met onbeperkt ruwvoer
Wat ik mis: uitrijmogelijkheden op loopafstand van de stal

Nu heb ik een aantal stallen in de nabije en verdere omgeving bezocht en tja, overal is wel wat natuurlijk. En juist daardoor vind ik het enorm moeilijk om de juiste keuze te maken. Ik heb al een sheet gemaakt met vergelijking en plus- en minpunten maar dat brengt me ook niet verder.
Ik neig nu naar een stal waar mijn paard 24/7 buiten komt, in de wintermaanden 's nachts op stal en overdag met onbeperkt ruwvoer buiten met soortgenoten. Strand en duinen op 50 meter.
Alleen... er is geen rijbak en geen verlichting. Dus de wintermaanden ben ik afhankelijk van dagen dat ik overdag kan (ik werk 4 dagen per week). Afstand van huis naar stal is behoorlijk groot maar ik hoef daarentegen ook niet dagelijks heen als ze toch de hele dag beweging heeft.

Maar dat vind ik dus óók moeilijk. Ik zie mijn paard al jaren dagelijks, heb haar aan huis gehad en vlakbij gestald, en dit is best een ommekeer voor mij (voor paard ook, die is niet gewend in de wintermaanden hele dagen buiten te staan, maar ik ga er vanuit dat dit geen probleem oplevert :) ).

Van luxe faciliteiten (binnenbak, kantine, (spring)les, spuitplaats, longeerkraal, buitenbak) naar vrijwel géén faciliteiten...

Iemand ook voor een dergelijke keuze gestaan en heeft iemand spijt van zijn/haar keuze gehad?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:11

Ik zou verhuizen. Ik denk altijd maar zo: een paard leeft er 24 uur per dag, jij maar een paar uur. Het welzijn van het paard heeft voor mij dus prio 1. Als-ie 's winters hele dagen buiten komt (is dat echt zo in de praktijk; in een kudde??) krijgt hij genoeg beweging. je paard komt de dag wel door zonder jou :)

kimberly1995

Re: Keuze pensionstalling valt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:13

Heb je in de buurt ook niet de mogelijkheid om in een bak te rijden..?

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 22:47

Dat ik ga verhuizen is zeker, het is alleen nog even een flinke drempel waar ik overheen moet stappen. Het voelt alsof ik mijn paard aan een ander ga afstaan ofzo. Haar welzijn staat voorop hoor. Alleen is de overgang zo groot. En ik heb geen paard om af en toe eens naar toe te gaan, ik wil ook nog wel graag met haar aan het werk.
De lessen die ik met haar heb, zal ik dan ook moeten gaan missen en dat vind ik erg; daar knappen we allebei zo van op.

In de buurt is geen bak, ja een heeeeele grote (het strand) maar dus ook geen verlichting :+

Ik vind het gewoon moeilijk!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 22:48

marionblo schreef:
Als-ie 's winters hele dagen buiten komt (is dat echt zo in de praktijk; in een kudde??) krijgt hij genoeg beweging. je paard komt de dag wel door zonder jou :)

Dat is echt zo. In een kudde, op een winterweide met bakken vol hooi. En natuurlijk red ze zich prima zonder mij... maar dat breekt wel mijn hart |(

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:52

Ik ken het, pfoe!! Zovaak verhuist en dat je dan op nieuwe stal komt en dan valt het heel erg tegen :( Of dingen die je niet denkt te missen, mis je toch wel enorm. Denk dat ik wel 12x ben verhuist :(

Voor paard is swinters buiten natuurlijk wel een eerste levensbehoefte, maar helemaal geen faciliteiten. Denk eerlijk gezegt niet dat het handig is. Heb zelf die keuze een keer gemaakt (dacht dat ik het niet zou missen, had het bos toch om de hoek??) maar ben in die tijd nooit zo weinig bij mijn paard geweest en vroeg echt af waarom ik haar had.

Nu moet ik zeggen, heb ik wel echt een ideale stal. 2 binnenrijhallen, lessen, bijrijders, enorm bos echt om de hoek (je loopt bijna direct ruiterpad op) Pony's in stallen met uitloop (Samen :D), voer en verzorging helemaal top. Heerlijk :) Ga er voor verhuizen meer richting paard toe, stal is te fijn.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:16

Die ideale stal is hier dus niet in de nabije omgeving... Het is wat ik zeg, er is overal wel wat. En ik ben echt op heel veel stallen wezen kijken.
Misschien moet ik het inderdaad andersom doen, paard op de beste plek ever neerzetten (bij jou Toydoll?) en dan zelf dichterbij komen wonen :+

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:26

4EverHobbes schreef:
Misschien moet ik het inderdaad andersom doen, paard op de beste plek ever neerzetten (bij jou Toydoll?) en dan zelf dichterbij komen wonen :+

Hahah ja zo heb ik het dus ook gedaan! Paardjes gaan gewoon niet weg daar punt! :D Niet weer dat hele gezeur met dat verhuizen, dat heb ik wel gezien ondertussen XD

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:39

Ik heb ook de moeilijke beslissing genomen om te verhuizen na 16 jaar op dezelfde stal rond te lopen. De keuze was niet makkelijk, maar wel het beste voor mijn paard! Komt hier veel meer naar buiten, meer hooi (nu voer ik hooi bij) en een mooie goed onderhouden buitenbak en weidegang voor voorjaar, zomer en najaar zolang het weer het toelaat. Het is voor mij even slikken, omdat ik het zo gewend ben en er al zo lang loop, maar denk toch dat ik de juiste beslissing maak.

En ja, op elke stal is wel wat..en dat zal wel altijd zo blijven. Maar zolang het voor mijn paard maar goed geregeld is.

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:45

Geen licht en geen bak. Hou er rekening mee dat je in de winter dan echt niks kan. Het is dan vroeg donker of het vriest of het sneeuwt of het regent. Een buitenbak (wei) met licht is voor mij toch wel een must. Succes met alles.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 16:00

Vroeg donker is idd een groot punt in de winter omdat ik dan niks kan.
De weersomstandigheden hebben daar dan weer niet mee te maken, ook als er wel verlichting zou zijn is dat iets waar je geen invloed op hebt.

Bedankt voor de ideeën :D , ik ga weer diep nadenken...

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:03

Ik ben terugverhuist naar een luxe stal. Vond het werkelijk vreselijk. Nooit wat kunnen doen, omdat of de boel bevroren was, of zeiknat. En om nou te zeggen dat mijn paard er zo blij bij stond in die 24/7 wei..........nee.

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:07

waar woon je precies? ik sta op een stal in friesland waar je alles hebt. maar weet niet zo goed wat je onder noordwest-friesland verstaat.. haha.
je mag wel even een pb sturen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:18

Strand als bak lijkt me luxe hoor. Kun je je paard mooi leren om niet aan de hekjes te plakken.

Is er iets van verlichting rondom de wei waar je naartoe wil? Wij hebben bij voorbeeld ook niet zo heel veel verlichting in de winter (1 lamp) maar om de wei heen zijn wegen en huizen en straatverlichting op een paar honderd meter afstand waardoor je nog aardig wat kunt zien. Waar het bestraat is kun je zelfs uitmesten, op de wei gaat dat uiteraard niet.

En anders zo'n hoofdlamp zodat je nog wat kunt zien. Als je dan in het weekend en op je vrije dag gaat en nog 1 of 2 andere dagen kun je je paard nog wel regelmatig zien maar hoef je niet elke avond in het donker te klungelen. En je gaat de zomer veel meer waarderen :D

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 16:49

Om de stalling heen is aan de ene kant weide en aan de andere kant een dijk met daarachter... jawel de zee. Dus helaas geen verlichting meepikken van de buren en ook weinig tot geen straatverlichting.

In het stalgebouwtje is wel verlichting, dus ik kan haar in de winter wel zien als ze 's avonds op stal staat.

Ik hoef geen luxe stal met binnenbak en roundpen en wasplaats, toevallig sta ik daar nu wel maar ook alleen maar omdat dat toevallig zo uit kwam. Ik heb het járen met een buitenbak gedaan, en weet alles van nattigheid, vorst en sneeuwperiodes niet kunnen rijden etc. Daar kan ik me prima overheen zetten.

Ik ben alleen zo bang dat ik spijt ga krijgen, of dat mijn paard het helemaal niks vindt om de hele dag in de winter, regen, sneeuw, kou te staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:54

Er zitten vast ook ramen in de stal, dan kun je buiten nog wel íéts zien.

Tja en je went eraan, het hoort erbij in de winter he. Als je eenmaal een tijdje buiten bent voel je de kou niet meer en met goede laarzen heb je ook al minder last van de modder.

Ben je bang dat je spijt krijgt vanwege dat jij minder luxe hebt of doordat je paard in de winter overdag buiten moet staan? 's Nachts kan ze toch binnen opdrogen?

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:02

Ik herken me ook in jou verhaal. Ik ben ook aan het rondkijken voor andere stalling, maar het geloof ik al zo 8 stallen bekeken en overal is wat. Als je dan eigenlijk kijkt wat je wensen zijn een goede buitenbak, dicht bij het bos en het hele jaar door weidegang. Dat moet over het algemeen toch niet heel moeilijk zijn, echter blijkt het in de praktijk toch anders.Ook als ik mijn eis van het bos weg zou laten, dan is het nog niet zo makkelijk.

Inmiddels heb ik bijna een stal gevonden met deze eisen echter is het alleen wel een stuk langer rijden en er staan ontzettend veel paarden. Ondanks dat, denk ik wel dat dit het beste is wat ik hem op dit moment kan bieden. Het blijft een lastige keuze en het is toch altijd afwachten hoe dit gaat uitpakken. Weet wel niks is voor vast dus je kunt altijd ergens weer weg, mocht het toch niet bevallen.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:06

Voor minder luxe ben ik niet bang. De uitrijmogelijkheden maken een heleboel goed.
Maak me meer zorgen over mijn prinses; een koukleum eerste klas met voernijd en een dominantieprobleem.
Ze komt in een kudde met een grote hooibak waar ze allemaal uit eten. Als ze zich niet kan aanpassen moet ze daar dus weer weg... en daar maak ik me echt zorgen om want ik wil haar niet blijven verhuizen omdat ze nogal sensibel is.

De locatie is geweldig, de faciliteiten zijn minimaal... het is echt een dilemma en ik heb gewoon een schop onder mijn kont nodig om de juiste beslissing te nemen.
5 kilometer verderop zit ook een mooi plekje, tegenover de duinopgang en 's winters overdag buiten. Maar buiten in koppels en dan zonder hooi vind ik geen optie voor haar. Dus die keuze heb ik al gemaakt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:07

Wat doe je met je paard, behalve graag buitenrijden?
Ben je gewend daarnaast redelijk vaak in de bak te rijden of te longeren?
Als dat beiden niet van toepassing is, kun je deze stalling heel goed overwegen. Als je nu gewend bent om toch regelmatig in een bak te rijden, moet je je wel beseffen dat dat dus op je nieuwe stalling echt niet kan.
Als je nu toch ook alleen maar buitenrijdt, is het nog wel te doen.

Uiteraard is het belangrijk dat je paard het naar zijn zin heeft op een bepaalde stalling, maar ik vind niet dat je je eigen wensen helemaal buiten beschouwing moet laten. Je hebt je paard uiteindelijk wel om er zelf plezier aan te beleven en als hij een winter lang alleen maar geld kost, maar je geen plezier hebt, omdat je bij gebrek aan licht en faciliteiten (in combinatie met je overige dagelijkse bezigheden) niets kunt, lijkt me dat ook niets.

Mijn pony staat 24/7 buiten met schuilstal en hooi mag ik zelf naar behoefte voeren, dus paard heeft ook echt niets te klagen.
Maar ik ben wel blij dat we ook een rijbak (met verlichting) hebben en licht bij de zadelkamer en licht bij de paddocks. Er is zelfs een 'binnenpaddock' (oude mestsilo van 18 m doorsnede met tentdoek eroverheen). Dat maakt het voor ons in de winter te doen om wat met de paarden te kunnen, ook als het slechter weer is en/of vroeg donker.

En dan nog kijken we er op stal met z'n allen heel erg naar uit dat het weer langer licht is (het scheelt nu al heel veel met een maand terug en na dit weekend helemaal, als het weer zomertijd wordt).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:18

Eén bak voor de hele groep? Hoe veel paarden staan daar? Klinkt niet als een optimale situatie, maar als er meerdere hooibakken zouden staan zou je je dus minder zorgen maken om je paard?

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:19

Buitenrijden doe ik nu dus helemaal niet... omdat het gewoonweg niet leuk is op de huidige locatie. Smalle wegen met sloten ernaast en heel veel verkeer, ook landbouwverkeer waardoor je geen kant op kan.
En dat buitenrijden mis ik enorm! Ik heb heel veel met haar in bossen, strand en duinen gereden vroegah, maar sinds ik hier sta gaat dat dus niet meer.

Ik ben dus wel gewend in de bak te rijden, doe veel werk aan de hand en longeren is voor mijn paard ook een waardevolle toevoeging aan haar werk. Vooral in de winter, omdat ze dan (veel te)veel binnen staat.
Ook heb ik nu regelmatig les ('dressuur' en springen).

Het is ook niet zo dat ik de hele winter niks kan als ik daar zou staan, overdag met droog weer is het strand natuurlijk een prima plek.
En er is vast wel te regelen dat er een stukje wei gebruikt mag worden om in te rijden :)*

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:21

Koper schreef:
Eén bak voor de hele groep? Hoe veel paarden staan daar? Klinkt niet als een optimale situatie, maar als er meerdere hooibakken zouden staan zou je je dus minder zorgen maken om je paard?

Volgens mij is het een kleine kudde, een stuk of 6 paarden met een grote hooibak. Zag er vredelievend uit hoor :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:21

Heel simpel gezegd... Als jouw paard buiten staat en het goed naar zijn zin heeft... Dan ben jij toch alleen de gymjuf...
En juist als je langere of intensievere ritten gaat maken dat is het heel zinvol om niet iedere dag te rijden, maar een paar keer per week. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:25

4EverHobbes schreef:
Koper schreef:

Volgens mij is het een kleine kudde, een stuk of 6 paarden met een grote hooibak. Zag er vredelievend uit hoor :+

Ja, maar het moet natuurlijk wel ook vredelievend blijven met jouw paard er bij. Als jij van haar weet dat ze voernijd heeft zou ik dat bespreken met die stal en kijken hoe ze reageren. Weet je of de voernijd minder wordt als ze onbeperkt ruwvoer kan eten?

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:27

Ik hoef ook zeker niet elke dag te rijden :D Dat doe ik nu ook niet. Maar ik wil niet alleen maar de gymjuf zijn... ze is mijn maatje, mijn alles en om haar dan 'los' te laten (want echt zo voelt het) vind ik moeilijk.

Wat een zeikerd ben ik he