drainage in paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mustilove

drainage in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 21:59

Hey, ik wou vragen hoe jullie drainage hadden gedaan in jullie paddock met eventueel enkele fotos
en hoe diep moet je je piste uitgraven voor er zand in te doen

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:33

Voor drainage kan je gaten in de grond boren, zo diep je kan met de boor.
Dan vul je ze met fijne keien tot +/- 15 cm onder de bovenkant en de rest vul je met zand.
Als je gaat afgraven kan je deze gaten boren voordat je terug zand aanvoert.
Afhankelijk van hoe nat het is kan je meer of minder gaten boren.
In onze tuin heb ik ze om de meter geboord en dit help goed.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:12

Deze vorm van draineren werkt alleen als jr grondwaterstand in de winter niet te hoog is... Een verzadidge ondergrond voert niet af. wij hebben horizontale drainage in de bak en die zorgt efvoor da uhf het grondwater in de bak lager staat, waardoor de bodrm het regenwater op kan nemen in de bodem en via de slangen het overtollige water weer af kan voeren. Hierbij is de water doorlatendheid van de bodem van essentieel belang.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:51

Inderdaad werkt mijn systeem niet als je grondwaterspiegel hoog zit maar dat kan ik niet afleiden uit de tekst.
Het is een systeem dat je gemakkelijk en goedkoop zelf kan doen en dat goede resultaten kan geven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:15

overigens kun je je piste beter omhoog bouwen dan inbouwen... Zand klinkt toch in na een tijd en dan krijg je een badkuip en moet er weer zand op. Als je opbouwt is je bak het hoogste punt en kun je met minder zand toe. zand omhoog halen en de grond keren is het goedkoopst, maar dan ben je afhankelijk van de kwaliteit en hoeveelheid van je eigen zand. en hoe diep ze moeten graven...

mijn drainage ligt om de 2,5 meter, maar om de 2 meter is beter. Diepte is minimaal 60 cm aflopend. sleuven zijn hier gevuld met drainagezand, maar grind of schelpen zijn ook een goede optie