Graag zou ik alles wit willen hebben, ik weet het, lekker besmettelijk maar ohzo mooi

Omdat ik redelijk handig ben willen mijn man en ik zelf alles aanpakken, ook omdat het wederom een huurwoning betreft.
Ik heb de volgende vragen:
heeft iemand ervaring met geïmpregneerde palen/planken schilderen? Of toch maar liever onbewerkt hout? volgens de houthandel kan er verf over geímpregneerd maar mijn ouders hebben het geprobeerd vorig jaar en de verf ging bladderen...nu kan dat ook met het type verf zijn te maken hebben, ik wil wel een goede buitenverf ( rambo..)gebruiken en goed gronden maar mijn ouders hebben ook jarenlang kluservaringen dus ze zullen het toch wel goed geschilderd hebben...
bij onbewerkt hout, is het dan nodig de paalpunten in een impregneerbadje te stoppen of andere tip? Creotoseren?
De omheining van de weide wordt 4 meter afstand, nu loopt daar 1 zijde van de paddock tegenaan. Is 4 meter in de praktijk ook te handhaven voor paddock of liever dan toch op 3 meter omheinen? Omdat het uniform toch mooier eruit ziet, liever 4 gelijke zijden dan 1 zijde 4 meter en andere 3

Welke schotplanken te gebruiken ( goedkoop maar stevig) om zand tegen te houden uit paddock ( het zal vast een naam hebben of anders heten maar geen idee hoe ik het anders moet uitleggen) en hoe te bevestigen? Wordt dit tegen elkaar bevestigd of overlappend of alleen tegen de palen of moet je daar elke meter een eigen paaltje voor voorzien of hout tegenaan schroeven om bijeen te houden? heeft iemand een voorbeeldfoto van een eigen bak waar zo'n schot onder zit? het zal waarschijnlijk geen grote hoogte krijgen maar toch, als je kieren etc. krijgt dan loopt het zand ook weg/ ziet niet mooi uit voor het oog.
Wat voor verlichting voor een kleine paddock ( waar alleen gelongeerd gaat worden als 'werk', niet rijden) van 14 x 18 meter, voldoet een bouwlamp van 100 watt hoog geplaatst, 2 kanten verlicht of 1?
Alvast hartelijk dank voor reactie!