Help, merrie ploegt e stal om! Tips gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Help, merrie ploegt e stal om! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 11:46

Sinds oktober vorig jaar heb ik de paarden aan huis staan.
De merrie van 18 jaar, 1.65 m hoog, heeft een stal van 3 x 4, buurpaard is te zien, is tevens ons andere paard, ze hebben veel frisse lucht, aan 2 kanten vrij uitzicht over de weilanden. Ze staat op gehakseld koolzaadstro, vanaf het begin. Op stal krijgen ze onbeperkt hooi van goede kwaliteit.
Hun dagschema is op dit moment:
7 uur 's morgens voeren, rond 8.30 gaan ze naar de paddock met hooi, tegen 13.00 uur mogen ze op de wei tot 18.00 uur. Dan gaan ze naar binnen, krijgen ze voer en weer hooi. 's avonds rond 22.00 uur de laatste voerronde (muesli en hooi). Dan mest ik de stal nog een keer uit voor de nacht.
De merrie is nu de afgelopen weken de stal aan het omploegen, elke dag op een andere plek. Voorheen was ze altijd erg netjes op haar stal, op 1 plek poepen en plassen.
Nu met dat omploegen ziet haar stal er niet meer zo netjes uit. Ik verwijder 2x per week de natte plek.
Normaal loopt deze merrie 3x per week voor de marathonwagen. Maar met de kou ga ik er niet op uit. Ze sleept 1x per week de bak en vervolgens wordt ze nog een 3x per week gelongeerd. Ze krijgt dus niet minder beweging dan voorheen.
Ik heb dit nog niet eerder van haar gezien, ook niet toen ik ze beide in pension had staan. Toen hadden ze vlas als bodembedekking.
Hebben jullie tips voor mij om dit te voorkomen?

Karma_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:14

Toen mijn paarden nog op stal stonden had deed mijn normaal zo nette merrie dit ook soms. Bij haar kwam het door veranderingen. Na een paar dagen wanneer ze er aan gewend was was alles ook weer normaal. Mischien komt het bij jou omdat je nu longeert ipv er met de kar op uit te gaan. Ik weet dat beiden beweging is maar het is toch een heel andere activiteit en het kan zijn dat ze daar wat van slag door is.

meggiemeg

Re: Help, merrie ploegt e stal om! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 12:15

Het longeren doe ik al vanaf dat we zo'n heerlijke winter hebben, dus vanaf december. Dan lijkt me de reactie er op een beetje laat. Ze doet het nu een 2 weken en het longeren gebeurt nu al een 3 maand.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:58

Mijn merrie ging het doen toen er een heel erg onrustig paard in de stal tegenover haar stond, maar als ik je goed begrijp is dat hier niet van toepassing. Voorkomen lijkt me heel erg moeilijk, maar misschien met een hooinet dat ze langer bezig met eten ipv met haar stal? Er is ook niks gebeurd dat je weet? Schiet me zo verder even niks te binnen maar meestal heeft het met een verandering te maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:01

Er is niets veranderd, ook niet in het uitzicht, ons andere paard waar ze mee samen staat is rustig op stal, hij was in verhouding met haar een viespeuk en nu is het precies andersom door haar gegraaf. Ze krijgt onbeperkt hooi, als ik 's morgens kom voeren heeft ze het hooi nog niet op wat ik de avond daarvoor heb gegeven.

Zou het kunnen dat de dagen langer worden?
Ze is vorige week ook knap hengstig geweest, zo erg heb ik haar het hele afgelopen jaar nog niet hengstig gezien. De hengstigheid is nu wel over.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:05

De hormonen inderdaad ! Ook al is het voor ons nog vrij winters :D ... ik denk dat de dieren het wel al beginnen merken dat de lente in aantocht is ! Hier ook de 2 merries die af en toe terug hieperdepiep worden :j

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:06

Merrie die ik een tijd gereden heb deed dat ook tijdens hengstigheid. Zodra ik haar staldeur opende wist ik al hoe laat het was. Maar zij heeft dat nooit langer dan een week achter elkaar gedaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:09

ja misschien dat ze de geur van haar eigen hengstigheid vervelend vind...

ik hoor wel meer dat merries door de koude, dan weer warmere dagen, dan veel "licht" door sneeuwval etc last hebben van hun hormonen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:14

Zou het puur daar door komen? Ze is nu al een week niet meer hengstig en ploegt nog steeds....
Ik haal 2x per week de natte plekken uit de stal, strooi dan ook op.
Er zal natuurlijk altijd wel wat achter blijven in de stal aan geurtjes.
Het rare is dat ze het nog nooit eerder heeft gedaan, ze is trouw elke 4 weken hengstig, al zolang ik haar heb. Alleen de laatste keer was het vrij heftig in vergelijk met alle andere keren. Zelfs afgelopen voorjaar was het niet zo heftig.
Ik hoop dat ze er snel mee op houdt, het is lastig de stal uitmesten zo, ze draait echt hele stukken om.
Ze graaft alles richting de staldeur.... Makkelijk als de opengaat, ligt er gelijk een berg buiten....
Muts is het ook!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:16

petitparis schreef:
ja misschien dat ze de geur van haar eigen hengstigheid vervelend vind...

ik hoor wel meer dat merries door de koude, dan weer warmere dagen, dan veel "licht" door sneeuwval etc last hebben van hun hormonen.

Ze gaat graag op stal, als ik ze straks roep om naar binnen te komen komt ze er vanzelf aan en loopt zo los de stal in.
De buitenbak en paddock grenst direct aan de stallen, vanmorgen stond ze in de zon pal voor haar stal ook te dromen....
Mijn man zegt: hoe ouder hoe gekker...... Als dit daar het begin van is mag ik denk ik nog wel wat verwachten... :=

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:30

mja dat doet het paard van mijn vriendin ook. Loopt zelfs als een bezetene in haar stal tot het eten op is en het hooi niet langer interessant, dan gaat ze rond snuffelen en dan begint het graven...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 19:35

ook al zo'n lekker muts dus.
Ik heb er al gedacht om iets te spelen te hangen in de stal, maar ben bang dat ze daar niet naar om kijkt.
Ben buiten wel eens bezig geweest met pionnen en een paardenvoetbal enzo maar daar doet ze dus echt niets mee. Het enige waar je haar een plezier mee doet is aan het werk zetten...

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:05

Bij mij op stal zijn een heleboel merries de afgelopen weken vaker en heftiger hengstig dan dat ze normaal zijn. Lijkt toch door het rare weer van de afgelopen tijd te komen. Hengstige merries maken ook vaak hun stal veel viezer dan normaal. Dus misschien dat het inderdaad door de hormonen komt.
Iets te spelen kan je natuurlijk altijd proberen, maar als ze daar niet naar omkijkt heeft dat ook geen nut. Misschien kan je haar zo'n biksbal geven, zo'n speelding waar je biks in stopt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 17:34

Ze is het hele jaar door hengstig, trouw elke 4 weken. Alleen zo heftig als nu had ik nog niet gezien van haar.
Vanmorgen had ze de stal redelijk netjes, ze was op 2 plekken begonnen maar niet doorgezet zeg maar.
Het is een merrie die je blij maakt met werken, niet met knuffelen, overdadig tutten ofzo.

Ze is blij met een vriendelijk woord en als je even bij haar komt staan, aaien leuk maar niet de hele tijd.
2x en dan moet het ook klaar zijn. Ze zal ook niet aangeven als ze ergens een lekker kriebelplekje heeft.
Ben dan ook blij dat ons andere paard wel een redelijke knuffelkont is, hij weet het altijd wel zo te draaien dat je op die lekkere kriebelplekjes uitkomt.

Ik hoop maar dat zo blijft afnemen en dat het eenmalig is en zich niet blijft herhalen bij elke hengstigheid, dan kan ik me lol op het hele jaar door.

brigitdeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:35

Wij hadden ook zo een stal ploeger maar die deed het alleen al ze het koud had. Heeft ze een deken op? Misschien de stal deur helemaal dicht doen? Als paarden het koud krijgen willen ze bewegen de ene loopt rondjes in de stal en de andere gaat graven

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 17:53

Ze voelt heerlijk warm aan onder haar deken.
Ze heeft het snel te warm als ik niet oppas.

brigitdeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:45

Oh dat is het dus ook niet! Is het vannacht weer minder geworden?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:49

Ja weer iets minder, nu nog maar 1 plek van een ½m bij een ½m.
Als ze in dit tempo mindert moet het morgen over zijn....
Zal het haar vanavond influisteren bij de laatste voerronde, wie weet helpt het.
Vanmorgen in de paddock van de grote pionnen neergelegd, ze kijkt er naar, vervolgens kijkt ze weer een keer naar mij met een blik van: je denkt toch niet dat ik daar iets mee ga doen... ben je gek geworden ofzo?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 10:22

Afgelopen nacht heeft ze niet staan ploegen in de stal!
Ben heel benieuwd wat er met de komende hengstigheid gaat gebeuren..

brigitdeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:47

Haha houden zo

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 09:00

Afgelopen nacht wederom de stal netjes!

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:45

Volgens mij kan je er niet zo veel aan doen, behalve beweging geven overdag

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:17

Ik zou zeggen: gewoon lekker de staldeur open laten als je paddock er toch al aan grenst, dan kan ze rondjes lopen in de paddock in plaats van in de stal. Paard blij en gezonder door meer beweging en jij verspilt minder strooisel en tijd met uitmesten :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 14:20

Dat gaat m niet worden pmarena, dan moet ik de stal van de ruin ook los laten, ik weet dat hij dan gaat lopen klieren bij haar als de merrie een stal inloopt en hij kan daar dan achter aan.
De ruin in zijn stal en de merrie los gaat m ook niet worden want dan wordt de ruin onrustig.
Het gaat nu 2 nachten goed dus ik heb hoop dat het puur de hengstigheid was wellicht in combinatie met het langer worden van de dagen. Normaal is ze heel rustig op stal en erg netjes op haar stal.
Nu is het weer zoals voorheen.
Ze staan bij mij al veel meer buiten dan dat de merrie bij de oude eigenaar deed, daar stond ze dag en nacht op stal, hier komen ze heel de dag lekker buiten en ze is weer aan het werk.
De merrie vind het ook erg prettig als ze even met rust gelaten wordt, de ruin is nogal speels en vindt het erg leuk om haar te plagen. Op stal kan ze daar rust pakken en kunnen ze elkaar toch zien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 11:10

en wederom een nacht zonder stal omploegen! wel fijn hoor dat ze er mee gestopt is!