Aan welke zijde ingang stallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Aan welke zijde ingang stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 15:12

I.v.m. een nieuw te bouwen stal vraag ik me af of er richtlijnen zijn voor de ingang van een stal v.w.b. noord/oost/zuid/west - kant?

Zo ja, dan hoor ik graag waarom?

bello2005

Re: Aan welke zijde ingang stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:22

het beste is dat ze uit de wind staan, maar dat is in iedere plaats anders.
weet natuurlijk niet wat voor stal je gaat bouwen,, als het een compleet dichte stal is, maakt het niet zo veel uit, tenminste nog nooit van gehoord eigenlijk

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 15:59

Het zijn in principe stallen die helemaal dicht kunnen. Het gaat om twee stallen waarbij de uitgang meteen op een bestraat stuk uitkomt wat naar de paddock gaat. Bedoeling is wel om iets een afdak er boven te creeeren i.v.m. inregenen. Ze kunnen de stallen dus in en uitlopen. Maar ze kunnen ook dicht bij bijv. de jaarwisseling.
Maar ik dacht ooit eens iets gelezen te hebben dat de beste kant de oostkant zou zijn? Kan er alleen op internet niets over vinden.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:04

dat durf ik niet te zeggen,, ik vind het belangrijk dat ze uit de wind staan ...
maar als het een in-uitloop stal is, kiezen ze er eigenlijk zelf voor hoe ze het willen.
maar als ze de wind dan alsnog van voren hebben, staan ze nog niet beschut..
en zoals ik al zei, overal staat de wind anders.. dus je kunt er misschien op letten hoe de wind bij jou paarden staat.
dat is het enige wat ik je als advies zou kunnen geven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 16:11

Ik wil de deuren van de uitgang naar buiten sowieso niet in het midden van de stal. Zo hebben ze dan ieder een hele muur (3 mtr.) waar ze achter kunnen staan als de deur openstaat.
In eerste instantie is het plan om de uitgangen op het noord/oosten te plaatsen. Dat komt voor het bouwen van de stal het beste uit maar als het waait staat die wind er pal op (zoals nu met deze wind). Andere mogelijkheid is het zuid/westen maar dan moeten er wat aanpassingen gedaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:14

Volgens mij richting noorden. Het deel van ons huis wat richting het zuiden ligt, daar staat meestal de wind op en regent het tegen de ramen. De noordelijke kant heeft daar amper last van, de wind staat ook minder vaak op die kant.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:15

De scherpste wind, zoals die er nu is in het land, komt uit het noordoosten. Natuurlijk draait de wind regelmatig maar dit is wel de wind waar je rekening mee moet houden. Als je paard in een stal staat waar de wind alsnog vol in slaat heb je er natuurlijk vrij weinig aan :P Ik zou ze dus met de rug naar het noordoosten plaatsen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:30

De wind uit het noorden is er het minste. Mijn staluitgang is op het noorden en dat is erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:50

xStephanie schreef:
De scherpste wind, zoals die er nu is in het land, komt uit het noordoosten. Natuurlijk draait de wind regelmatig maar dit is wel de wind waar je rekening mee moet houden. Als je paard in een stal staat waar de wind alsnog vol in slaat heb je er natuurlijk vrij weinig aan :P Ik zou ze dus met de rug naar het noordoosten plaatsen.

Hij waait niet zo vaak uit het noordoosten hoor.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:50

Mindim schreef:
xStephanie schreef:

Hij waait niet zo vaak uit het noordoosten hoor.

Hier staat de wind altijd vanuit het noordoosten.. Zal dat zo verschillen op bepaalde plaatsen in het land?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:52

Ik woon in omgeving Delfzijl. Nu staat de wind hier vanaf zee, het noordoosten, maar dat gebeurt hier niet vaak. De wind komt hier meestal vanuit het zuiden, zuid/westen.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:55

Hmm ik woon vlakbij Drachten, hier komt de wind vrijwel altijd uit dezelfde richting, het noordoosten.. Komt het niet omdat jij aan 'zee' woont?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:11

Weet niet of de wind daar anders van wordt. Hij komt iig hier nooit vanuit die kant. En 'zee' is het hoor :D, inclusief zeehonden en dergelijke.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:13

Mindim schreef:
Weet niet of de wind daar anders van wordt. Hij komt iig hier nooit vanuit die kant. En 'zee' is het hoor :D, inclusief zeehonden en dergelijke.

Oh :') Inschatten is niet mn sterkste punt, had ff gegoogled en zag er niet zo groot uit _O- Doe ze de groetjes :P
Hier draait de wind natuurlijk wel, waar niet :') Maar meestal komt het toch echt uit het noordoosten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:24

Lijkt op de kaart ook niet zo groot, maar als we 10 minuten wandelen, kan ik Borkum zien liggen ;)

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:25

Mindim schreef:
Lijkt op de kaart ook niet zo groot, maar als we 10 minuten wandelen, kan ik Borkum zien liggen ;)

Vind ik leuk :))

Nu weer ontopic: TS misschien kan je eens googlen waar bij jou de meeste wind vandaan komt?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:09

Wind komt hier vaak in de warmere en regenmaanden uit het zuidwesten. 's Winters meer uit het noorden en oosten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:19

Zo ongeveer 9 maanden van het jaar is de wind in (heel) Nederland Zuidwest of West. Inclusief (Zuid-)Westerstormen. Maakt echt niet uit waar je woont, de wind draait niet opeens als-ie boven zee is. Hooguit heb je andere windrichtingen in het Noorden en het Zuiden als er precies midden boven Nederland een lagedrukgebied ligt.
's Winters is de (koude) wind Noord of Noordoost, ongeveer 3 maanden van het jaar dus.
Stalingang op het Noorden of Oosten echter wordt het meest geadviseerd, omdat een harde Oostenwind of Noordenwind (ondanks het feit dat die nu al een paar dagen te keer gaat) een zeldzaamheid is in Nederland.

Ingang op het Zuiden wordt vanwege de zon niet geadviseerd. Als je een hele grote overstek hebt zou dat in principe de minste windproblemen geven, want een Zuidenwind komt ook weinig voor, en is uiteraard meestal warm.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:12

Maar het maakt ook uit welke andere vormen van beschutting er in de directe omgeving van de stal zijn, of dat de stal middenin het niks komt te staan.
Ingang op het zuiden, zuid-zuidwesten is waarschijnlijk de beste kant, maar zoals gezzegt, mede afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:15

TAO --> VSW

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:17

Niet op het zuiden doen
Oost is de meest gunstige kant.
Koude winter wind is idd meestal noord en de regen-wind is vanuit Zuid-West
als je dus zuid of west doet kun je ervanuit gaan dat het vaak inregent

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 09:07

ikke, de stal komt op het erf te staan. Op zo'n 10 mtr. van ons huis. Verder geen bomen o.i.d. als beschutting maar ze kunnen dus dag en nacht kiezen of ze de stal wel of niet ingaan. Wel wil ik graag een soort van luifel/afdak bij de ingang van de stallen. Stallen worden geisoleerd.

Ik vind het wel apart dat de meningen er zo over verdeeld zijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:27

singasong schreef:
ikke, de stal komt op het erf te staan. Op zo'n 10 mtr. van ons huis. Verder geen bomen o.i.d. als beschutting maar ze kunnen dus dag en nacht kiezen of ze de stal wel of niet ingaan. Wel wil ik graag een soort van luifel/afdak bij de ingang van de stallen. Stallen worden geisoleerd.

Ik vind het wel apart dat de meningen er zo over verdeeld zijn!

Dat komt omdat de lokale omstandigheden voor een groot deel bepalen waar je de opening wil hebben.
Ik zou in jouw geval waarschijnlijk kiezen voor een opening richting het huis, zodat het huis de eerste wind/regen wegvangt voor de stal. Dit eventueel aanvullen met een schutting die als windbreker kan fungeren, afhankelijk van je lokale omstandigheden.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:40

Ik heb de stalopening naar het oosten, hoewel oostenwind vaak erg koud is, is er meestal geen neerslag bij. Dus de stallen blijven altijd droog (behalve bij harde oostenwind en sneeuw.., maar dat is maar zelden) Wat ook van belang is wanneer je paarden zelf in en uit kunnen is dat ze hun weide en evt. buurpaarden kunnen overzien vanuit de ingang van de stal. Anders voelen ze zich niet veilig en blijven ze alsnog buiten. Bij het gros van de mensen die zeggen: mijn paard heeft echt geen schuilstal nodig, hij staat er noooit in, is dat het geval..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:51

Hier is het altijd de vaste regel: stal staat met de achterkant naar het westen.
Bij ons komt daar bijna altijd de wind vandaan. In de winter gaat dat dan naar noord, soms noord-oost.
Deur naar noord mag je zeker niet doen, als het van daar uit waait, is het ijs en ijs koud.