Kosten paard thuis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Kosten paard thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 22:22

Hoeveel ben jij ongeveer kwijt aan kosten van je paarden als ze thuis staan?
Zou je er ook bij kunnen zetten hoeveel paarden en waaraan ongeveer?

Ik vroeg me af hoeveel je zou kunnen 'besparen' (of niet) als je de paarden thuis hebt staan.

FlyAway

Re: Kosten paard thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:27

Dat hangt natuurlijk af op welke manier je ze gaat houden. Heb je een weiland, moet je het huren, ga je je eigen hooi maken of moet je het kopen. Heb je ruimte om groter in te kopen, of moet je voor ieder hooibaaltje apart naar de fouragehandel, heb je een bak aan huis, etc, etc.

Wij hebben voor onszelf een hele tijd geleden het rekensommetje gemaakt. We hadden 2 paarden in pension voor 200 euro per paard. We hebben ze nu aan huis en dat kwam op dat moment op 200 euro voor 2 paarden uit, de helft dus. Maar nogmaals, het hangt helemaal van jouw situatie af.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:27

Aan kuil 1 baal van 40 euro per 2 paarden, doe ik momenteel 2,5 week ivm de kou en een paard dat op gewicht moet komen. Die worden gratis gebracht.
Vlas 1 baal per week per paard, prijzen liggen hier momenteel op 4,20 de baal. Bestel er 30 tegelijk, en worden gratis gebracht.
basisbrok 2 zakken per maand a 8,50 de zak.
Muesli 1 zak doe ik ongeveer 1,5 maand mee a 12,50 de zak.

Dan moet je nog rekening houden met mest afvoer, ik mag het op het land van de buren gooien.
Een heel vies paard op stal kost weer meer vlas of stro.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:35

Ja en vergeet natuurlijk het weide onderhoud niet. Bemesten, kalken, evt sloten hekkelen, omheining repareren etc. Wij hebben een nieuwe stal gebouwd en dat kost natuurlijk ook geld, en hebben een zandpaddock waar regelmatig wat vers zand opmoet.. Al met al moet je t niet echt op gaan tellen, en al helemaaal je (mest) uren niet, maar de paarden aan huis zou ik niet meer kunnen missen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:38

Hier besparen we niet. Niet genoeg land om zelf te hooien of mest kwijt te raken. Dus hooi en stro kopen en betalen voor mestafvoer. Onderhoud is ook erg duur. (van sloten baggeren,tot schilderwerk en zand voor de bak wat regelmatig terug komt.maar ook de trekker moet beurtjes krijgen )Verder natuurlijk lastig op vakantie kunnen etc, maar vind het wel heerlijk om ze zo dichtbij te hebben en om alles zelf te kunnen beslissen wat en wanneer mijn paarden wat krijgen.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 22:40

FlyAway schreef:
Dat hangt natuurlijk af op welke manier je ze gaat houden. Heb je een weiland, moet je het huren, ga je je eigen hooi maken of moet je het kopen. Heb je ruimte om groter in te kopen, of moet je voor ieder hooibaaltje apart naar de fouragehandel, heb je een bak aan huis, etc, etc.

Wij hebben voor onszelf een hele tijd geleden het rekensommetje gemaakt. We hadden 2 paarden in pension voor 200 euro per paard. We hebben ze nu aan huis en dat kwam op dat moment op 200 euro voor 2 paarden uit, de helft dus. Maar nogmaals, het hangt helemaal van jouw situatie af.

Dit is ongeveer de situatie dat verwacht wordt.

*1 recreatiepaard, 1 sportpaard, 1 shetlandpony
*Stallen aan huis
*Hooi moet gekocht worden
*Ruimte voor 6 grote hooipakken ongeveer
*Eigen weides
*Bak aan huis
*Geen onderhoud nodig voor trekker/grote machines (die zijn er niet :o )

Moeten er nog met meer dingen rekening gehouden worden?
Hoeveel zou dit ongeveer kosten?

@FlyAway - je hebt dan toch nog een mooi bedrag bespaart
Laatst bijgewerkt door Flyskyhigh op 23-03-13 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:41

Ja, dat uitmesten dagelijks valt wel tegen qua tijd. Ben minimaal een uur bezig met het verzorgen van de 2 paarden, en dan heb ik dus nog niet eens gereden. Dat heb ik wel onderschat vooraf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:41

Ik denk wanneer je een boeren bedrijf hebt, je minder kosten hebt. Materiaal is er dan al en het onderhoud aan weide en machines en stal moeten ook al gebeuren en heb je dus niet speciaal voor je hobby.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 22:42

wwillemijn schreef:
Ja, dat uitmesten dagelijks valt wel tegen qua tijd. Ben minimaal een uur bezig met het verzorgen van de 2 paarden, en dan heb ik dus nog niet eens gereden. Dat heb ik wel onderschat vooraf.

Kwa tijd komt het wel uit, ik vroeg me echt af hoeveel het ongeveer zou kunnen kosten.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 22:43

superwoman schreef:
Ik denk wanneer je een boeren bedrijf hebt, je minder kosten hebt. Materiaal is er dan al en het onderhoud aan weide en machines en stal moeten ook al gebeuren en heb je dus niet speciaal voor je hobby.

Het gaat echt om paarden bij huis, geen gigantisch bedrijf.
Gewoon huisje met stalletjes, rijbak en weides (Alles is al wel aanwezig)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:48

Wanneer je in die situatie geen trekker hebt,denk ik dat je dan regelmatig iemand moet inhuren. Zeker de bak moet je regelmatig goed slepen voor het behoud van je bak.

Hooi en stro prijzen zijn verschillend, zo ook de kwaliteit.
Ik heb grote balen van 25 gehad en van 45. Ook het stro kan erg verschillen. Met weinig opslagruimte betaal je wsl meer. Sommige hebben mazzel met de mestafvoer,andere niet... Dus moeilijk zeggen hoeveel je kwijt zal zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:51

Wanneer je in de randstad woont zullen de kosten in vergelijking met een pensionstal minder zijn (voor 2,5 paard in totaal dus) maar je hypotheek en onderhoudskosten gaan wsl omhoog. Tis niet goedkoop een huis met veel ruimte.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 02:57

Ik ben voor 4 paarden per maand ongeveer kwijt:
€ 270,- kuil/voordroog (1 grote baal per 5 dagen)
€ 120,- stro (30 balen per maand, ze staan veel buiten)
€ 75,- krachtvoer
Ik ben dus rond de € 465,- kwijt, tegenover € 1.140,- als ik ze alle vier in deze omgeving in pension zou hebben.

Maar dan ben je er nog niet. Denk aan jaarlijks bemesten, eventueel opnieuw inzaaien, sproeien, onkruidverdelging en onderhoud van de omheining. En onderschat de tijd die je kwijt bent niet. Dat heb ik wel gedaan. Op een dag dat ik 's avonds maar 1,5 uur de tijd heb, kan ik dus niet rijden. Want die tijd ben ik al kwijt met het mesten van de stallen, het mesten van de paddock en wei, het vullen van de waterbakken, het dichtgooien van kuilen die ze graven, hooi in de stallen leggen, paarden binnenhalen, hooi voor de volgende dag in de wei gooien, etc.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 08:36

Hangt er ook enorm van af of ze echt in stal staan of dat je ze buiten hebt lopen met schuilstal.Ik gebruik namelijk geen bodembedekking,sta op zandgrond hier en ze gaan toch buiten liggen.Enkel als het echt heel koud gaat worden en de grond is hard bevroren dan gaat er wat bodembedekking in.

Uitmesten is daardoor ook eenvoudiger,sneller en goedkoper.

Wat je aan kosten kwijt bent aan voer hangt ook af van je paarden,wat eten ze op een dag en gebruik je ook krachtvoer.Ook variëren de prijzen van hooi/stro en scheeld het of je in klein koopt of voor een jaar in kunt slaan.Wordt het gebracht of haal je het zelf...

Regenwater vang ik zoveel mogelijk op,vinden ze ook lekkerder :) Dat scheeld in de waterkosten,je kunt ook kijken of het grondwater geschikt is zodat je een put kunt laten slaan.

Verder heb je altijd onderhoudskosten...reparatie hekwerk,onderhoud weide/bak.Als je zelf geen trekker hebt kun je alijd kijken wat het kost om het door een loonwerker te laten doen.Een bak slepen kun je ook met je paarden doen.

Ik heb zelf IJslanders en ben veel minder kwijt dan wanneer ik ze in pension zou zetten,vind het ook heerlijk om ze aan huis te hebben.Zo vanuit je bed rollen en de paardjes voeren :) Nadeel is wel dat je er altijd voor moet zorgen dat er iemand thuis is om te voeren en de boel in de gaten te houden.Als je weg wilt dan zul je dat moeten regelen.

Wat het kost om een paard aan huis te hebben zul je voor jezelf moeten berekenen,wat het aan voer kost kun je dus wel uitrekenen.Alle overige kosten hangen enorm af van je locatie en hoe je het wilt hebben.
Staat er al een degelijke omheining,moet er een stal/opslag gebouwd worden,moet er een bak aangelegt worden en evt stapmolen.
Ga ik stroom gebruiken en water kosten...Moet ik ruwvoer aanschaffen of kan dat op eigen land verbouwd worden.
Hoe wordt de mestafvoer geregeld...

Als je beetje handig bent kun je op een hoop dingen simpel bezuinigen...

Had al regenwater genoemd..
Kijk of je hooi/stro groot in kunt kopen,desnoods met de buren.
Als je een nieuwe omheining moet aanleggen...kijk goed rond en koop zoveel mogelijk bij een bedrijf.Zo kun je heel wat doen met de prijs.
Moet er een stal gebouwd worden/bak aanleggen..vraag offertes
Heb je tegels nodig...kijk eens op MP

Alsje eenmaal je paarden hebt staan...entingen,smid,tandarts kun je vaak voordeliger doen door af te spreken met de buren (als je die hebt)Scheeld vaak in de voorrijkosten :D

Dan nog belangrijk...hoeveel tijd wil/kun je per dag besteden aan je paarden.Paard in pension is vaak duurder maar kun je wel meer tijd aan je paard besteden.Je hoeft dan immers enkel lekker te tutten en te rijden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 08:50

Voor 1 wedstrijdpaard. 1 recreatiepaardje en 2 mini shetlanders gemiddeld 180,00 per maand.
Overdag in de wei, 's nachts op stal. Dit is incl. hooi, houtkrullen, krachtvoer, water.

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 08:51

Dit is interessant ik ga het even volgen! Ik ga mijn paard vanaf mei ook naar huis halen! En ben ook erg benieuwd naar ervaringen van een paard thuis.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:27

Ik heb alleen in de koude perioden bodembedekking in stal (op de rubberen matten)
Ik heb vorig jaar ongeveer 20 balen stro verbruikt en 4 balen houtzaagsel.
Hooi 10 balen

20x 1,20 =24,00
4x8,50 =34,00
10x 50 =500,00
Dit is 558,00
weide onderhoud 150,00
water/stroom 100,00
mestafvoer 30,00
pacht 35,00
Totaal 873,00 per jaar delen door 12 maanden is 72,75 voor een haflinger, welshcob (bijna jaarling) en een shet.
Dit is 24,50 per maand per pony. Vroeger betaalde is vor de haf 225,00 aan stalgeld excl. krachtvoer.

Muslie, brokken hoefsmid enz heb je op een pensionstal ook dus dat reken ik er niet bij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:14

Flyskyhigh schreef:
wwillemijn schreef:

Kwa tijd komt het wel uit, ik vroeg me echt af hoeveel het ongeveer zou kunnen kosten.

Zet ze op vlas! Dat scheelt massa's tijd met uitmesten: 5 minuten per dag voor 3 paarden

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:05

100,00 per jaar voor water en stroom hotchocolat ? Dat vind ik erg zuinig berekend hoor!! Als ik na ga met de 7 mini's die ik hier heb lopen dat er dagelijks een liter of 60 doorgaat :? En het stroomapparaat het hele jaar draaiende voor 50,00 ? welke energieleverancier heb jij ? Ga gelijk veranderen. :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:17

Ja, ze krijgen hier regelmatig regenwater (ik heb 4x een 1000 litertank staan).
Ik heb geen uitbrekers. Misschien dat er 1x per twee maanden stroom opstaat. Ik gebruik het iig maar zelden.
We hebben een aparte watermeter voor gebruik van het water buitenhuis. Dit is dus redelijk te controleren.
Ik kan ook twee tot drie jaar doen met een batterij voor mijn weilandjes in het dorp.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:34

Als je de kosten van de omheining en het stalgebouw, de afvoer van mest en de meerprijs van het hebben van land gaat meerekenen in je berekeningen...
Zul je zien dat pension zo gek nog niet is :D

Puur aan strooisel en voer kosten mijn paarden een 120-130 euro per maand, per stuk.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:03

Zoals je al leest is het heel er afhankelijk van hoe jij je paarden houd.
Hou je ze op stal of doe je ze op een inloop.
Hoeveel voer heb je nodig in verhouding van land oppervlak (red je het zomers met alleen het gras op het land ) en hoeveel bix heb je nodig.
Onderhoud land ed.

Wat jij voor jezelf moet doen als je een berekening wil hebben is precies uitzoeken wat je nodig hebt en wat je hebt.

Hoe ziet jou situatie er nu precies uit.
Heb je stallen of inloop?
Hoeveel paarden heb je en hoeveel bix worden ze nu gevoerd?
Hoeveel land heb je?
Staan ze op ijzers.
etc etc

Dan kun je een grove berekening maken.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:33

wwillemijn schreef:

Flyskyhigh schreef:
Zet ze op vlas! Dat scheelt massa's tijd met uitmesten: 5 minuten per dag voor 3 paarden

Ik heb ze dus op vlas, alleen mijn merrie verstopt haar drollen, en de ruin is zo'n smeerkees die alles door zn stal heen loopt. Dus ik ben toch nog wel 20 minuten per dag bezig met uitmesten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:54

ik ben er ook wel benieuwd naar. Ik kan misschien mijn paardje ook bij huis zetten. Moet de grond dan pachten (ik weet nog niet hoeveel ze er voor vragen).
Ik betaal nu 150 euro per maand all-in bij een pensionstalling. Ik vraag me af of ik met de kosten uit kom als ik haar bij huis zet..... Ik denk haast dat ik duurder uit ben.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:59

Bassenqua schreef:
100,00 per jaar voor water en stroom hotchocolat ? Dat vind ik erg zuinig berekend hoor!! Als ik na ga met de 7 mini's die ik hier heb lopen dat er dagelijks een liter of 60 doorgaat :? En het stroomapparaat het hele jaar draaiende voor 50,00 ? welke energieleverancier heb jij ? Ga gelijk veranderen. :D

Stroomapparaat verbruikt niet zoveel als je zou denken hoor. Minder dan een doorsnee gloeilamp ;-)

Bij een schrikdraadapparaat wordt een hoge spanning afgegeven bij een laag amperage.

Als je een serieus zwaar schrikdraadapparaat hebt, praat je over misschien maximaal 25w of zo. 25watt is 0,025kw. Als je dat apparaat 365x24 aan laat staan, dan is het dus 0,025 x 365 x 254 = 219Kw per jaar. Stroom kost 22cent per Kw/h, dus 219*0,22 = € 48,18. En dan heb je dus echt een megazwaar apparaat! Wij hebben er eentje die zit rond de 10 watt. Kost dus nog geen 25 euro om die het hele jaar aan te laten staan :)*