Me paard op vlas.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

givette

Me paard op vlas.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 11:39

Hey hey bokkers!'

Mijn pony komt op vlas te staan ze staat eigenlijk al heel haar leventje op stro
maar door verplaatsing komt ze op vlas. Nu heb ik wat vragen,

Hoe vaak moet je het verschonen
Hoe moet je het doen
Moet er altijd niet bij
Hoeveel moet je er uithalen
Hoeveel dagen in de week moet je het uitmesten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:13

Elke dag drollen er uit, een keer in de week de plasplek er uit en een keer per week een schoon pak vlas er bij gooien, een keer per zes weken alles er uit en schoon er in.

kimberly1995

Re: Me paard op vlas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:05

Elke dag drollen er uit. Zelf haalde ik om de dag het plasplek eruit en woelde ik de stal om, maar kan ook één keer per week. Ik deed erbij wanneer dat nodig was, wat ongeveer neer kwam op een pak vlas per week/per 2 weken. Ik deed nooit volledig verschonen, omdat ik alles goed bij hield. Maar als je dat niet doet, zou ik hem wel om de zes weken volledig verschonen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:22

Wij halen iedere dag de mest eruit en 1 keer PW natte plek.

Ik haal de box niet iedere 6 wk leeg.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:03

Wij doen zo:
Iedere dag de drollen eruit.
En regelmatig de plasplek eruit halen.
Bij de een is dat 2 keer per week zijn en bij de ander 1 keer per week.
Wij potten niet de stal op.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:47

Elke dag de drollen en de plasplek eruit. Eens in de week een nieuwe pak erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:50

Wij halen meerdere keren per dag de drollen er uit. Aan de plasplek komen we niet, eenmaal per week een nieuw pak. Wij potten wel.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:51

Wij doen het zo, elke dag de drollen eruit, 1x p.w. de plasplek en elke dag een klein beetje nieuw spul er op. En als de plasplek eruit is het oude spul met het nieuwe spul mengen. Uit eindelijk krijg je zelf door wat voor jou het beste werkt.

Merleayslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:24

Zelfde als bovenstaande, en je hebt inderdaad heel snel een systeem dat je prettig vindt!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:28

een keer per week natte plek, elke dag drollen.

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:21

Ik mest op 2 verschillende stallen.
1. Bij de ene haal je elke dag de drollen eruit en 1x per week plasplek + nieuw pak vlas erbij.
2. Bij de andere halen we 1 keer in de 1 of 2 weken alles eruit en soms tussendoor de plasplek.

Ik vind de eerste het fijnst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:26

er zijn twee ''methodes''
bij alle twee haal je elke dag sowieso de drollen er uit..
bij de ene methode haal je ook elke dag/om de dag de plas plek er uit en gooi je er wat nieuws in.. bij de andere methode laat je de plas plek liggen waardoor je een soort plakkaat/onderlaag krijgt, hier merkt je paard niks van (als je hem goed ''maakt'') omdat er gewoon vlas overheen ligt, en je paard heeft een lekkere warme/zachte onderlaag om op te staan/liggen...

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:38

vlas, ja onze pony staat er ook op... voordeel minder onderhoud, maar let op (gelukkig is onze pony niet een eter van vlas) koliek gevoelig, dus wel een beter doen op hennep en geen vlas,. de drollen eruit, 3x per week de natte plaatsen verwijderen, 1 x pw nieuwe vlas erbij

Mickael

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:39

het ligt er aan hoe vies jou paard is, en of ze de hele dag op stal staat of ook in de wei komt.

Maumaux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:42

Ligt er ook aan hoe lang je paard op stal staat, en hoe rustig hij staat. Mijne loopt steeds rondjes als hij alleen is, nou dan is "oppotten"geen optie ;) je merkt het vanzelf!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:44

Ik zal het invullen en dan denk ik bij een paard dat minstends 5uur buiten staat.
Hoe vaak moet je het verschonen
Je hoeft het nooit helemaal te verschonen
Hoe moet je het doen
Wat bedoel je?
Moet er altijd niet bij
Nee dit hoeft maar 1 of 2 x per week. Dat ligt eraan hoe vies je paard is..

Op mijn stage doen we het als volgt:
maandag: Stallen poep er uithalen en plasplekken eruit halen
dinsdag: alleen drollen
Woensdag : alleen drollen
donderdag en vrijdag: ligt eraan hoe vies de pony is. dan een van deze dagen de drollen en plasplekken eruithalen.
Zaterdag en zondag alleen drollne

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:44

Ik ben eerlijk gezegd niet heel gek op vlas.. heb paarden gezien die het aten en verstoppingen er van kregen. Maarja, het ene paard is het andere niet..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:19

L_Vie schreef:
Ik ben eerlijk gezegd niet heel gek op vlas.. heb paarden gezien die het aten en verstoppingen er van kregen. Maarja, het ene paard is het andere niet..

Dat kan met elke bodembedekker gebeuren, niet alleen bij vlas.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:24

Ik deed ook elke dag drollen wippen en vrij snel de natte plekken eruit. Inmiddels weet ik me te bedwingen
en gooi er gewoon een nieuw pak overheen. Wanneer een plek gaat soppen haal ik de droge(re)
bovenlaag opzij en schep het natte eruit. Het langer laten liggen scheelt behoorlijk in het vlasverbruik
en ze hebben een veel stevigere onderlaag die wel droog aanvoelt!

Het is even wennen. Vooral niet teveel eruit willen halen maar tijdig bijstrooien.
Ik zal niet meer terug willen naar houtkrullen!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:40

Op de stal waar ik werk hadden we vroeger vlas.
Wij deden elke dag de drollen er uit halen, om de dag ook de natte plekken, maar alleen dat wat zichtbaar is. Wij deden dus niet de stal omwoelen en al het natte er uit halen, als je niks zag liggen dan haalde je er ook niks uit. We deden elke dag voor een pony een kwart pak vlas erbij en voor een paard een derde, behalve als de stal nog heel schoon was of nog redelijk hoog in het vlas stond. Helemaal leeghalen deden wij nooit, behalve dan toen we overgingen op stro.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:42

ik haal iedere dag de drollen en natte plekken eruit.
en 1x p/w een nieuw pak erin soms 1,5 ligt eraan hoe vies hij het gemaakt heeft.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:48

Ik haal elke dag de drollen eruit, natte plekken 1 of 2 keer per week en elke zomer gaat de stal helemaal leeg. En 1 keer per week een nieuw pak vlas erbij.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:53

Ok, ik zie hier wel wat onzin voorbij komen, wat het systeem van het vlas helemaal teniet doet (en dus een vieze stal veroorzaakt, terwijl vlas er juist voor moet zorgen dat je stal ten alle tijden droog is).

Het officiele systeem van vlas is (en als je een merk baal vlas hebt zal het daar ook op staan):

* Je spuit de lege stal vol water, een laag van ongeveer een cm water moet er wel in staan. Hierop gooi je een baal of 4 á 5 vlas (hangt af van de grootte van je box)
* elke dag de drollen eruit scheppen
* 1 keer per week de plasplek eruit, als je paard een bepaalde plek heeft waar ie altijd plast. Dan het oude losse vlas wat bovenop ligt, in dit "gat" harken en de rest gelijkmatig over de hele box verdelen (let op: NIET de vaste matras wat onder het losse vlas ligt kapot maken!)
* 1 keer per week (dat doe je dus als de plasplek eruit komt) een hele of halve baal eroverheen verdelen (hangt dus af van wat je nodig hebt, merk je vanzelf)
* 1 keer in de 10 á 13 weken alles eruit en systeem opnieuw beginnen

Dus NIET omwoelen, zoals iemand voorstelde, want dan gaat je matras (aangestampte laag vlas onder het losse vlas laagje) eraan en gebruik je het vlas als zaagsel, en dat wordt duur en veel minder schoon! Die matras is nodig om de plas te absorberen waardoor de box droog blijft en niet gaat stinken naar urine.

Dus NIET elke dag de plasplekken eruit, hierdoor gaat je matras ook naar de gallemiezen en is je systeem weg.

Zie wat Barvrouwke geschreven heeft, het is even wennen, maar als je je aan het systeem houdt heb je een veel schonere, altijd droge box die niet naar zeik stinkt zoals met stro.

En dan nu maar hopen dat je geen varken hebt, want een varken of een schraper/graver is niet geschikt voor een vlasstal ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:55

Paardje staat van 9 tot 17.00 buiten, nu steeds weer iets langer omdat het weer langer licht is.

Iedere dag haal ik de mest eruit.
Ca 1x per week haal ik de drogere bovenlaag eraf en het nattere haal ik er onder weg (mijn merrie heeft een vaste plasplek). Daarna het vlas weer terug in de lege plek. Ca om de 7 á 8 dagen een pak vlas erbij.
Moet wel zeggen dat ze een vaste mest en plas plak heeft

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:57

Als het gaat om tussen vlas en stro, kies ik toch voor stro, is vele malen beter. Maar tussen stro en houtkrullen dan koos ik voor vlas.

Voor mij nooit meer vlas, zulke kleine scherpe krengen zijn het, komt in de oren en in de ogen en in de koker van je paard al het lekker ging liggen te slapen.

Nee dan is stro voor mij veel beter en lekkerder en hebben ze ook lekker wat te knabbelen en doorheen lekker te struinen en zelf hun bed op te maken.

Maar bij vlas kan je het super droog en schoon houden als je weet hoe en wat, dan is het weer een super stal bekleding, alles heeft zo zijn voor en nadelen.

Ik haalde dagelijks de drollen eruit en dan weer alles egaal aanharken en klaar is kees en 1 x in de week soms 2 a 3 dagen in de week de natte plek eruit en dan weer opvullen met "oud"vlas omheen en tijdig verse vlas bijstrooien.