Mijn paard liep al een tijd 'net niet' regelmatig, ik ben met haar naar de kliniek geweest en daar zijn foto's gemaakt. Ze blijkt botontkalking te hebben onder de kogel, en is hierdoor niet meer geschikt voor de sport.
Ze heeft geen pijn (maar hoelang, dit is namelijk wel een aflopende zaak), kan eventueel nog wel buitenritjes maken en lekker het weiland in.
Nu moet ik verstand en gevoel op een rij zetten, en eerlijk zijn dat ik haar niet als recreatiepaard kan en wil houden. Dus ben ik op zoek naar mogelijkheden voor haar, ik wil wel een keuze maken waar ik zelf achter sta, maar samen weten we natuurlijk meer dan een.
Dit zijn mogelijkheden waar ik over nagedacht heb, ook met mijn eigen redenen er bij. Ik hoop dat jullie dit respecteren, maar natuurlijk ook een eerlijke mening geven.
- Houden als recreatiepaard: Zoals ik al zei ben ik hier eerlijk in, ik wil haar niet houden voor wat buitenritten. Ook richting haar, ze is een fanatiek paard dat het liefst de hele dag rond wil scheuren, wie ben ik om haar te vertellen dat ze alleen een buitenritje mag stappen..
- Verkopen als recreatiepaard: De woorden van mijn dierenarts waren dat dit absoluut niet verstandig is. Ze is niet kreupel, een vreemde zal het niet zien. Daarom is de kans groot dat er na verkoop weer mee gesprongen wordt, en dat wil ik gewoon voorkomen.
- Inzetten als fokmerrie: Zelf heb ik niet de mogelijkheden om met haar te fokken, ze heeft wel een leuke afstamming en is voorheen ook altijd fokmerrie geweest. Nu zit ik er over te denken om haar aan te bieden als fokmerrie, eventueel dat ze dus in mijn bezit blijft en een ander met haar kan fokken. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben, of iemand kennen die hier interesse in heeft?
- Paardenrusthuis: Via via werd ik op een paardenrusthuis gewezen. Dit leek mij voor mijn paard een fijne oplossing, alleen komt er direct een ' maar...'. Ze is extreem gevoelig voor koliek, ik durf het eigenlijk niet aan om haar zomaar op het weiland te zetten. Maar wederom: Als iemand zelf ervaring of een mening hier over heeft...graag!
En als laatste het inslapen, heeft weinig uitleg nodig in mijn ogen. Echter is dit wel heel moeilijk voor een paard dat (nog) geen pijn heeft, en nog zo fit door de wei crosst... Wat is dan wijsheid..?
Hier nog een foto van haar voet. De stukjes bovenin zijn het probleem.