Hulp gevraagd, oplossing voor merrie met botontkalking.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Hulp gevraagd, oplossing voor merrie met botontkalking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 18:45

Hallo,

Mijn paard liep al een tijd 'net niet' regelmatig, ik ben met haar naar de kliniek geweest en daar zijn foto's gemaakt. Ze blijkt botontkalking te hebben onder de kogel, en is hierdoor niet meer geschikt voor de sport.
Ze heeft geen pijn (maar hoelang, dit is namelijk wel een aflopende zaak), kan eventueel nog wel buitenritjes maken en lekker het weiland in.
Nu moet ik verstand en gevoel op een rij zetten, en eerlijk zijn dat ik haar niet als recreatiepaard kan en wil houden. Dus ben ik op zoek naar mogelijkheden voor haar, ik wil wel een keuze maken waar ik zelf achter sta, maar samen weten we natuurlijk meer dan een.

Dit zijn mogelijkheden waar ik over nagedacht heb, ook met mijn eigen redenen er bij. Ik hoop dat jullie dit respecteren, maar natuurlijk ook een eerlijke mening geven.

- Houden als recreatiepaard: Zoals ik al zei ben ik hier eerlijk in, ik wil haar niet houden voor wat buitenritten. Ook richting haar, ze is een fanatiek paard dat het liefst de hele dag rond wil scheuren, wie ben ik om haar te vertellen dat ze alleen een buitenritje mag stappen..

- Verkopen als recreatiepaard: De woorden van mijn dierenarts waren dat dit absoluut niet verstandig is. Ze is niet kreupel, een vreemde zal het niet zien. Daarom is de kans groot dat er na verkoop weer mee gesprongen wordt, en dat wil ik gewoon voorkomen.

- Inzetten als fokmerrie: Zelf heb ik niet de mogelijkheden om met haar te fokken, ze heeft wel een leuke afstamming en is voorheen ook altijd fokmerrie geweest. Nu zit ik er over te denken om haar aan te bieden als fokmerrie, eventueel dat ze dus in mijn bezit blijft en een ander met haar kan fokken. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben, of iemand kennen die hier interesse in heeft?

- Paardenrusthuis: Via via werd ik op een paardenrusthuis gewezen. Dit leek mij voor mijn paard een fijne oplossing, alleen komt er direct een ' maar...'. Ze is extreem gevoelig voor koliek, ik durf het eigenlijk niet aan om haar zomaar op het weiland te zetten. Maar wederom: Als iemand zelf ervaring of een mening hier over heeft...graag!

En als laatste het inslapen, heeft weinig uitleg nodig in mijn ogen. Echter is dit wel heel moeilijk voor een paard dat (nog) geen pijn heeft, en nog zo fit door de wei crosst... Wat is dan wijsheid..?

Hier nog een foto van haar voet. De stukjes bovenin zijn het probleem.
Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:51

Buitenritten wil toch niet zeggen dat je alleen nog maar kan stappen? Ik zou haar min of meer lekker, doch op lager niveau, blijven rijden tot ze aangeeft pijn te hebben en dan de stekker eruit te trekken (=slacht of inslapen). Verkopen zou ik niet durven om precies de reden die je aangeeft, op rusthuis lijkt me te link om de reden die je aangeeft en fokken lijkt me qua mogelijke erfelijkheid van haar ziekte ook een slecht plan (bij mensen is botontkalking in elk geval knap erfelijk..).

Jammer dat ja haar geen pensioen kan aanbieden waar ze nu staat maar ik snap dat het erg duur is om een paard waar je 'niks aan hebt' op een dure pensionstal te laten staan.

Blijft lastig hoor!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 19:16

Dat ben ik vergeten, de dierenarts heeft aangegeven dat het bij haar niet erfelijk is. Dit is gekomen door ooit een harde klap, of wat dan ook. Daarom is fokken gelukkig nog wel een optie!

Ik vind het zelf moeilijk om een grens te trekken in het rijden, ook al is dat op buitenrit. Dat ze haar altijd 'buffel' noemen is hier heel toepasselijk, ze geeft het altijd slecht aan wanneer ze pijn heeft. Daarom vraag ik me af wat het moment is waarop ik teveel vraag. En wanneer is dan het moment dat je haar in moet laten slapen? Hier ga ik trouwens nog wel over in overleg met de dierenarts.

Inderdaad heel lastig, kom er zelf gewoon niet uit daarom ben ik hier maar op zoek naar meningen. In april moeten we terug naar de kliniek.

Anoniem

Re: Hulp gevraagd, oplossing voor merrie met botontkalking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:20

Ik zou haar houden of verkopen (aan iemand die je kent, wellicht?) als fokmerrie. Op die manier heeft ze nut, mag ze nog lekker haar paardenleventje lijden en heeft ze weinig pijn. Eventueel een verzorgmeisje die lekker met haar gaat wandelen ofzo?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:30

Gaat het om de merrie Tessa? Jammer dat ze nog veulenboek is.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:44

Lastig daan. Ik zelf zou kiezen voor inslapen. Klinkt heel hard en kort door de bocht. Maar hebmeerdere keren zelf voor deze keuze gestaan en ik weet hoe moeilijk dit is.
Fokkerij is momenteel moeilijk. Daarnaast is Tessa niet heel groot. Dus how interessant is zij momenteel als fokmerrie. Daarnaast moet je je niet vergissen in de belasting die een veulen dragen geeft.
Verkopen is om de reden die jij noemt geen optie.
Een rusthuis is leuk als je paard 20is en niet veel jaar meer heeft. Wie weet staat ze daar nog 20jaar niks te doen voor jou gemoedsrust.

Wat ik al zei je paard weet niet dat je te vroeg bent, wel als je te laat bent. En zeker bij zo'n bikkel moet je dat voor je houden.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:50

Ik denk ook dat ze te klein is als echte fok merrie maar tegenwoordig is er wel veel over draagmoederschap. Misschien is dat een optie

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:50

Lastige is dat juist in training houden (met mate natuurlijk) de bespiering er op houd die het voor haar mogelijk maakt een deel van de belasting op dat been op te vangen. Op rust zetten of er mee fokken zou door het wegvallen van die bespiering de klachten wel eens snel ernstiger kunnen maken.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:30

Dat draagmoederschap is ook een optie misschien, ik ga eens kijken. Bedankt!

Tamary: Het is helaas niet de belasting maar beweging. Door die stukjes kan de beweging niet soepel verlopen, en raken de pezen geirriteerd. Verklaart ook waarom ze in de ochtend veel slechter loopt, pas als het warm is dan gaat het weer soepel. Ik kan het niet goed uitleggen, dierenarts vertelde mij dat het een complex proces is dat heel weinig voorkomt zoals zij het heeft!

NatasjavE, ja gaat om Tessa. Weet alleen niet hoe horsetelex.nl werkt, want ze heeft wel predikaten. Is ook niet geboren in 2002 en groter dan 1.56.. Ze heeft al een aantal nakomelingen die voldoende maat hebben. Ik ga de fokker deze week bellen om eens te overleggen, ik hou mij daar verder niet mee bezig.

Lau zoiets klinkt inderdaad best hard, maar kan niet anders dan het met je eens zijn.. Ik heb zelf ook gezegd dat ik bij ons volgende bezoek aan de kliniek haar liever daar in laat slapen..

Overigens kon ik ook kiezen voor een operatie, maar dit zou geen garantie geven en gezien de omliggende pezen een te groot risico.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:52

ipv botontkalking bedoel je niet verkalking vd pees ?
Dit effect op rontgenfoto's kun je overigens ook krijgen als het been (zeker met wintervacht) niet echt schoon is (dus als er nog grond of klei op zit) of als een paard mok heeft.

Bij die van mij is dat overigens ook geconstateerd op vlgs mij 16 jaar, ze is afgelopen maandag 25jr geworden, nog geen last van gehad.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:58

Fokken? er is een overschot aan paarden. Veel aanbod weinig vraag, daarbij is iets van een botontkalking vaak erfelijk, dat moet je toch niet bij willen gaan fokken?

Ik zou eerder kiezen, houden tot het niet meer gaat en dan de stekker uittrekken.

Het is te makkelijk om jouw paard dat wat mankeert in andermans schoenen te schuiven, zodat je niet met een schuldgevoel opgescheept zit.

Of toch een moeilijke beslissing nemen en laten inslapen/ slachten. Dier heeft er gewoon geen weet van en je bent het lijden vóór. Als je toch geen recreatie/ weidepaard wilt. Zo voorkom je dat er misbruik van je paard gemaakt gaat worden en of de handel in gaat.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 23:54

Mist, nee het is echt verkalking van het bot. Haar pezen zijn goed, behalve dat ze geirriteerd raken door dit. En het been is geschoren en schoongemaakt, twijfel aan deze foto hoef je echt niet te hebben.

Ragdollcat, je reactie zou best iets doordachter kunnen zijn. Ik heb zelf plek om haar veulens op te fokken en op te leiden, dat is wat ik graag doe. Zoals ik beschreef is dit niet erfelijk, dus een mank paard in andermans schoenen schuiven...Nee daar doe ik niet aan. Ik bekijk opties en vraag mij af of het mogelijk is om samen met iemand te gaan fokken. Slachten mag overigens sowieso niet door de medicatie.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:06

Als je ervoor kiest een veulen te fokken (of draagmoeder), dan is het wel fijn als de merrie met het veulen op de wei kan. Als dit niet kan door extreme koliekgevoeligheid, dan lijkt me het ook geen goede optie voor je paard (en ook niet voor het veulen).

Succes met de moeilijke keuze.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 00:13

Bedankt :)
Ze kan wel op de weide, op dit moment staat ze ook het hele jaar door buiten. Alleen dan wel op een onbemeste kale wei, iedere dag precies dezelfde tijd en krijgt ze olie door haar voer. Het rusthuis dat ik op het oog heb biedt het hele jaar door plek in een natuurgebied, wel met schuilplekken en voer, maar dat durf ik eigenlijk niet aan. Heb wel een mail gestuurd met de vraag of ze daar eventueel over mee willen denken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:28

daNiielle_ schreef:
NatasjavE, ja gaat om Tessa. Weet alleen niet hoe horsetelex.nl werkt, want ze heeft wel predikaten. Is ook niet geboren in 2002 en groter dan 1.56.. Ze heeft al een aantal nakomelingen die voldoende maat hebben. Ik ga de fokker deze week bellen om eens te overleggen, ik hou mij daar verder niet mee bezig.

Als ze KWPN is is ze inderdaad in 2000 geboren.

Welke stokmaat heeft ze en welke predikaten?

Je kan een account op paardenfokken.nl nemen en dan de gegevens aanpassen.