zaagsel-stro-vlas?? wat moet ik doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

zaagsel-stro-vlas?? wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 10:12

wat gaan we in de stallen doen? ik weet eht niet hoor, vind het belangrijk dat plas goed opgenomen word en dat ik mest er uit kan halen elke dag en niet heel veel spul weg moet gooien, zaagsel kan weer niet op het land, vlas eet een van mn paarden op, en stro? iemand ervaring voor en nadelen met stro??

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:13

strokorrels? wel een goede kwaliteit nemen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:16

Dat klinkt alsof vlas het beste is voor je. Als je paard het eet kun je er wat stro bij in doen om op te knabbelen.
Ik heb mijn paarden nu 6 weken op vlas staan en het bevalt prima :) Moet de mest op het land kwijt, dus ik had ook geen andere optie :)

riannezweeds

Re: zaagsel-stro-vlas?? wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 10:20

okay thanks!! stropkorrels? die zag ik ook liggen vind ze best duur en hoe werk dat? zwellen die op als ze nat worden? of hoe gaat dat? als ze nog niet nat zijn dan kan ik dus heel veel in de stal gooien voordat ie ook fijn kan liggen!

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:30

Strokorrels vallen uitelkaar als ze nat worden en dan wordt het een fijn bed om op te liggen.
Ik heb mijn paarden er ook op staan.
Ze nemen heel goed vocht op. Dat was ook de reden om mijn paarden er op te zetten.
Je hoeft niet een hele dikke laag erin te doen want als ze uit elkaar vallen zet het wat uit.
Ik schep de drollen er dagelijks uit en de natte plekken alleen als ze verzadigd zijn.
Je kan ook de natte plekken door harken.

In dit topic staat een boel over strokorrels: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=997253&hilit=strokorrels

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 10:41

dankje!! ik ga kijken!

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:42

Ik heb een pony met een ernstige stofallergie, hij staat daarom 24/7 buiten, maar wel met een schuilstalletje. Wij hebben in de schuilstal hennep liggen. Het neemt heel goed vocht op.
Mijn paard staat 's winters op stal op stro ( 's zomers 24/7 op het land ), voordeel vind ik dat hij altijd een lekker warm bed heeft. De drollen zijn er makkelijk uit te halen. Nadeel vind ik dat het niet zo goed vocht opneemt, waardoor het snel stinkt. Gelukkig wordt er bij mijn paard dagelijks goed gemest en natte plekken weggehaald en opgestrooid.... Bij ons gaat de mest en stro niet op het land trouwens, dus daar heb ik geen ervaring mee.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 10:43

jenne schreef:
Strokorrels vallen uitelkaar als ze nat worden en dan wordt het een fijn bed om op te liggen.
Ik heb mijn paarden er ook op staan.
Ze nemen heel goed vocht op. Dat was ook de reden om mijn paarden er op te zetten.
Je hoeft niet een hele dikke laag erin te doen want als ze uit elkaar vallen zet het wat uit.
Ik schep de drollen er dagelijks uit en de natte plekken alleen als ze verzadigd zijn.
Je kan ook de natte plekken door harken.

In dit topic staat een boel over strokorrels: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=997253&hilit=strokorrels

hoelang doen ze met n pak dan? ik kan t niet terug vinden in je linkje ben heel slecht in het zoeken van iets in n tekst haha xD

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:46

je start met een paar zakken,ik dacht 6 tegelijk.
na een tijd vul je dit aan met iets van een zak per week,afhankelijk van hoe vuil de stal is.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:57

Ik heb ze nu in een uitloopstal staan en daar gaat het best lang mee omdat ze nu ook buiten plassen.
Maar toen mijn merrie nog in een gewone box stond ging er een zak of 7/8 in.
Na 4/5 weken haalde ik de verzadigde plekken eruit en dan ging er een nieuwe zak in.
Ik had wel geluk dat mijn merrie altijd op de zelfde plek plaste.

Ik weet niet of het goedkoper is als vlas/zaagsel of stro maar ik vind het heel fijn dat ze gewoon droog staan.
Dat ik alleen stro in de box had was het altijd nat en vies omdat ze veel plaste en stro at.
Nu krijgen ze 2 plakken stro om van te knabbelen en houden ze toch een fijn droog bed om op te liggen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:47

Bij ons ligt de prijs van een pak vlas nu op 4,20. Heb er 6 weken geleden nog 5,50 voor betaald :(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:04

Mijn merrie eet ook vlas. Op dit moment heb ik haar op vlas staan, met een laag stro eroverheen, en dat gaat prima. Stal wordt niet behandeld als een vlas-stal, er gaat maar een dun laagje in en ik haal iedere dag de drollen en nattigheid eruit en gooi weer wat nieuws erbij.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:50

En hoe duur is alles?

Ik gebruik ongeveer 1/3 pak per dag aan stro om bij te strooien en dan 1x in de week of als ze wat langer binnen hebben gestaan doe ik ze even helemaal schoon, dan gooi ik er 1 pak bij.

Pakjes groot ingekocht, geloof 2.25 per pak.
Per week dus.. zo'n 10 euro aan stalbestrooing..

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:53

Je kunt ook houtkorrels nemen. Je gooit er in 1 keer 9 zakken in bij een stal van 3x3 meter.
Daarna moet je ongeveer elke week 2 zakken erbij gooien. Het is wel duur maar ik vind dat het wel fijn werkt.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:56

Hennep is echt ideaal.. Neemt goed op en is goed schoon te houden

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:35

Als het 20 minuten werk scheelt heb ik het er prima voor over.. als het wat opleverd..

Hoeveel vlaspakken zijn jullie per week per paard ongeveer kwijt?

Mickael

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:51

nadelen van stro is dat je paard het op eet, en dik kan worden, of koliek krijgen als die alleen maar door eet, en dat stro niet veel plas absorbeert een voordeel van stro is dat je paard zich nooit gaat vervellen, hij heeft altijd wat te grazen. je kan ook zaagsel op de bodem doen en daar over stro, deed ik ook vaak, een soort mix, de zaagsel absorbeert de plas, en is ook goed voor de benen van het paard, en de stro zorgt voor het grazen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:08

Weet niet wat voor stro jij hebt, maar heb absorbeerd hier altijd wel goed hoor, vind het nadeel van stro dat het zoveel rommel op de meshoop inneemt..
Met vlas kun je denk ik gerichter uitmesten.

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:05

Hier staan de paarden op vlas. Ideaal, neemt super vocht op! Ik begin met een pak of 5 in 1x keer (stal van 3 x 4) en dan vervolgens iedere week een pak erbij. Ik haal de drollen er dagelijks uit en trek dan alles weer recht. De natte plekken haal ik er alleen uit als ze zichtbaar worden aan de bovenkant. Stallen zien er op deze manier altijd netjes uit en je gaat geen ammoniaklucht ruiken.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:15

gehakselt stro vind ik erg fijn :) (is net vlas)

werkt precies het zelfde als zaagsel/vlas kwa stallen mesten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:36

Elan_GV schreef:
En hoe duur is alles?

Ik gebruik ongeveer 1/3 pak per dag aan stro om bij te strooien en dan 1x in de week of als ze wat langer binnen hebben gestaan doe ik ze even helemaal schoon, dan gooi ik er 1 pak bij.

Pakjes groot ingekocht, geloof 2.25 per pak.
Per week dus.. zo'n 10 euro aan stalbestrooing..

Ik gebruik 1 pak vlas per week, 5,70 zijn ze nu. Verder 3,5 plak stro per week (0,5 plak per dag), maar dat zijn plakken van een 400 kilo baal stro. Baal stro kost ongeveer 40 euro.
Maar, moet wel zeggen dat ik momenteel een stuk meer verbruik dan normaal. Overdag staan ze buiten, 's avonds komen ze binnen, maar ze staan momenteel met 2 in 1 stal. Mijn merrie is heel proper, poept linksachter en plast rechtsachter, dus daar gaat gericht vlas heen en in de rest van de stal een heel dun laagje vlas en een dikke laag stro (daar zou ze anders van de vlas gaan eten). Maar, er staat nu een ruin bij en die plast wat minder gericht. :+