Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 18:07

Hallo bokkers,

Ik zit met een dilemma ofja voor mij niet maar om even heel kort te zijn. Maar ik en nog iemand hebben een weitje waar we allebei net zoveel over te zeggen hebben het ding is alleen dat ik geen middelen heb of mensen ken voor het hele gebeuren te regelen en hij wel neemt hij het voortouw en heeft zn eigen ideeën en de mijne wimpelt hij meteen weg.. niet dat ik me zin door wil drammen maar in mijn ogen is het een ideale uitkomst.

Handig om te weten: er staan 4 shetjes op!

We hebben een wei van 25m x 75m in totaal

zijn idee
Zijn idee was om er twee stukken van de wei te maken

-de stukken worden op een gegeven moment kaal gegeten en dat word uiteindelijk dus vertrapt en een grote modderboel

mijn idee
Ik wil er 3 stukken van maken
2 stukken gras van 12.5m x 53m
1 deel paddock van 25m x 22m

Waarom wil ik het zo?
-Ze kunnen dag en nacht in de paddock het hele jaar Door
-een paar uur per dag kan de draag open naar de wei
-we hebben dus altijd gras!
-Ook in de winter word het niet kapot gelopen want dan blijven ze gewoon in de paddock met onbeperkt hooi.
Ik weet dat ik er dan 2x daags heenmoet maar dat is goed te doen. Stel er komt een dag voor dat ik niet twee keer kan gaan dan staan ze in het ergste geval heel de dag op de paddock met hooi. Niks aan de hand dus..

Afbeelding


Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden? Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:12

Ik zou een kruising willen.Zomers de 2 weien en wissellen.En de winter een paddockje zodat je weien aan kunnen groeien.25x 75 is niet heel groot en ik heb graag genoeg bewegings ruimte voor mijn paarden of pony's.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:13

Zeker weten naar jouw idee. Om alle voordelen die je noemt, plus dat onbeperkt gras ook lang niet altijd goed gaat. Denk aan welvaartziekten zoals HB en IR.
Heb je ook mogelijkheid tot het plaatsen van een schuilstal?

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:14

Ik vind jouw oplossing handiger, zeker in de winter.
Misschien kun je in de paddock nog een schuilstal maken in de toekomst?

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:14

Ik zou het doen zoals jij voorstelt, zo heb ik het in mijn eigen wei ook gedaan. Ik voer in de winter wel minstens 2x per dag hooi bij.

Ook in de zomer kan een paddock handig zijn, veel shetjes worden te dik of hoefbevangen van 24/7 op de wei.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 18:17

@beatje:
Wat bedoel je precies? Als de wei open staat kunnen ook gewoon nog in de paddock.. qua ruimte is het niet mega maar ze kunnen echt wel lekker een sprintje trekken dat doen ze nu ook en krab is het ook niet :)

@jotoma: indd ja.. En een schuilstal willen we heel graag maar helaas mag dat echt absoluut niet. Anders had ie er al wel gestaan

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 18:20

@dioni: dat mag helaas niet :(

@eline91: het voordeel is dat we een grote ruif hebben en als je die bomvol doet dan kunnen ze daar echt een dag zeker mee vooruit :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:27

Ik zou ook voor jouw oplossing gaan, maar dan wel een deel van de paddock verharden, zodat ze altijd een redelijk droge plek hebben om te liggen.
En daar ook voeren, zodat je hooi niet in de blubber getrapt wordt.

Kun je wel iets van schuttingen wegzetten, zodat ze uit de wind kunnen staan?
En wellicht een paar kalverhutjes, die worden hier door het kleine spul ook graag gebruikt :j

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 18:37

@shirly: verharden zou eventueel kunnen als dit wel mag. Verder hebben ze een ruif en word er dus niet van de grond gegeten :Y)
En het weiland is aan alle kanten omringd met bomen dus beschutting hebben ze opzich wel. We doen dit al jaren zo en ze kunnen het goed hebben. Schuilstal zou natuurlijk wel ideaal zijn en zn kalveriglo daarintegen vind ik helemaal niks :x
Sorry haha vind ze zo onhandig, vies, benauwd :+

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:43

Je moet er ook niet zelf in gaan staan ;)

Bij mij zijn ze echt populair!
Zelfs de (veel te grote) ezels staan er knus samen in zodra het regent.

Ik gebruik ze alleen als nood/schuilstalletjes, ze hebben ook nog een behoorlijk onderkomen, hoor :D

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 18:46

Shirley schreef:
Je moet er ook niet zelf in gaan staan ;)

Bij mij zijn ze echt populair!
Zelfs de (veel te grote) ezels staan er knus samen in zodra het regent.

Ik gebruik ze alleen als nood/schuilstalletjes, ze hebben ook nog een behoorlijk onderkomen, hoor :D


Hahaha nee maar ik kan me nog herinneren dat bij de van mn vriendin haar shetten.. mesten ze altijd in en in de zomer werd het ook nog eens een grote benauwde bende daarbinnen. Vond het verre van ideaal maar als het bij jou werkt is dat heel fijn natuurlijk! :)

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Re: Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:09

Paddock met weide!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:03

Misschien is jouw idee beter, maar als jij geen middelen (dus geld) hebt voor de aanleg van een paddock houdt het gauw op ben ik bang

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 20:16

Serendipity1 schreef:
Misschien is jouw idee beter, maar als jij geen middelen (dus geld) hebt voor de aanleg van een paddock houdt het gauw op ben ik bang


Het is niet zo zeer financieel maar praktisch. Had het niet echt duidelijk uitgelegd maar ik heb daarin helemaal geen kennis. Weet niet welke mensen Ik kan benaderen ect. Hij daarin tegen heeft zijn mensen en mensen die hem helpen qua palen in de grond stroom regelen.

Ik ben 'alleen' en heb er de ballen verstand niet van en weet niet eens hoe zn stroom apparaat werkt :+

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:32

Ik zou ook voor jouw idee gaan! :j
Veel slimmer inderdaad!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:42

In principe de paddock, maar als de uitvoering daarvan enkel neerkomt op het afzetten van een stuk gras dan vind ik het absoluut niet geslaagd. Dan krijg je namelijk een heel kleine padddock met langdurig diepe modder.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 14:02

bartjeminoes schreef:
@beatje:
Wat bedoel je precies? Als de wei open staat kunnen ook gewoon nog in de paddock.. qua ruimte is het niet mega maar ze kunnen echt wel lekker een sprintje trekken dat doen ze nu ook en krab is het ook niet :)

@jotoma: indd ja.. En een schuilstal willen we heel graag maar helaas mag dat echt absoluut niet. Anders had ie er al wel gestaan

Niet KraP?Ik vind een stuk van 25x75 wat je in 3 stukken gaat delen niet bepaald riant.
Maar eigenlijk heb ik het idee dat jij net zo weinig open staat voor de ideeën van de gene die ze moeten uitvoeren als hij voor die van jou.
Een paddock maken en dan geen schuilstal hebben vind ik eigenlijk ook sneu.
Bij mij staan de paarden ook 24/7 buiten maar mijn schuilstal alleen is al 200M2 en onze wei is ook omzoomd door bomen.En toch staan ze er vaak in.Vooral met de koude noordewind van afgelopen winter.Of zomers als er veel vliegen zijn.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 14:50

beatje schreef:
bartjeminoes schreef:
@beatje:
Wat bedoel je precies? Als de wei open staat kunnen ook gewoon nog in de paddock.. qua ruimte is het niet mega maar ze kunnen echt wel lekker een sprintje trekken dat doen ze nu ook en krab is het ook niet :)

@jotoma: indd ja.. En een schuilstal willen we heel graag maar helaas mag dat echt absoluut niet. Anders had ie er al wel gestaan

Niet KraP?Ik vind een stuk van 25x75 wat je in 3 stukken gaat delen niet bepaald riant.
Maar eigenlijk heb ik het idee dat jij net zo weinig open staat voor de ideeën van de gene die ze moeten uitvoeren als hij voor die van jou.
Een paddock maken en dan geen schuilstal hebben vind ik eigenlijk ook sneu.
Bij mij staan de paarden ook 24/7 buiten maar mijn schuilstal alleen is al 200M2 en onze wei is ook omzoomd door bomen.En toch staan ze er vaak in.Vooral met de koude noordewind van afgelopen winter.Of zomers als er veel vliegen zijn.


Ik vind je reactie wel heel overdreven hoor.. Ik zeg niet dat het stuk groot is want nee dat is het niet. Maar ook niet uberkrab hoor. En over die schuilstal.. tja ik zou hem graag plaatsen maar het mag simpelweg niet en we houden hier al minstens 20 jaar pony's en nog nooit problemen gehad. Het enige wat ze krijgen is een dikke vacht en daar ben ik heel blij mee ;)

En ik wil best open staan voor zijn idee maar het lijkt me niet logisch. Ze hebben wel meer ruimte maar binnen een mum van tijd is zn wei helemaal verlopen dus het lijkt me voor op langer termijn niet ideaal.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:40

bartjeminoes schreef:
En ik wil best open staan voor zijn idee maar het lijkt me niet logisch. Ze hebben wel meer ruimte maar binnen een mum van tijd is zn wei helemaal verlopen dus het lijkt me voor op langer termijn niet ideaal.


Maar hoe ga je ervoor zorgen dat de paddock geen modderbende wordt?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:56

Ik vind jouw idee het beste,

Maar aangezien het shets zijn en die nogal snel overgewicht en HB ontwikkelen zou ik ook een track interessant vinden voor extra beweging.

Wat denk je hiervan?
Groen weide
Oranje track met op de hoeken wat breder zodat ze bij een sprint ook mooi kunnen omkeren en afremmen.

Op eind van de track kan je ook hooi zetten zodat ze echt moeten rondlopen.
Roze paddockAfbeelding

Je zou bij dit idee de paddock ook wat kleiner kunnen maken en de wei dan iets groter. Ingang naar de wei ook ergens vanaf de track ipv rechtstreeks vanaf de paddock = wederom extra beweging.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 16:32

@GDG: het ding is dat de wei best vlak is (altijd al geweest) denk dat de ligging ofzo gewoon heel ideaal is. Maar de wei is in geen jaren bijgehouden en ondertussen is er vooraan een stuk wat verlopen is en water blijft liggen en dus een modderboel is maar als dat vlakgetrokken zal dat echt wel mee gaan vallen. Maar uiteraard kan daar nog goed over nagedacht worden :)

@art_ificious: heel erg bedankt voor het meedenken!
Wat jij zegt is indd ook zeker geen slecht idee en ga ik zeker naar kijken!
Het voordeel is dat er 3 jongkies staan en rennen heel wat af met zn alle en geven elkaar al veel beweging.. Eventueel zou ik ook de mijn idee van 2 weilanden en 1 paddock het zo kunnen doen dat het 1 groot weiland word ipv 2 kleinere?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:45

Als je de track en padock behoud kan je idd het weiland ook in 1 stuk laten.

De jonkies blijven niet jong ;) het rennen stopt op den duur ook wel als ze ouder worden.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 17:19

Art_Ificious schreef:
Als je de track en padock behoud kan je idd het weiland ook in 1 stuk laten.

De jonkies blijven niet jong ;) het rennen stopt op den duur ook wel als ze ouder worden.


Dat is indd zeker zo haha zo ver had ik nog niet vooruit gedacht..
Kan me denk ook gewoon niet voorstellen dat ze ouder worden ;(

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Welke wei zal jullie voorkeur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:26

Heb je je al een keer verdiept in een paddock paradise? Ik gebruik het systeem voor mijn Shetlanders en ik ben erg tevreden. Ze lopen nu erg veel en krijgen beperkt gras. Ideaal voor pony’s ( aka Shetlanders) die erg snel dik worden!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:29

vermeerkaren schreef:
Heb je je al een keer verdiept in een paddock paradise? Ik gebruik het systeem voor mijn Shetlanders en ik ben erg tevreden. Ze lopen nu erg veel en krijgen beperkt gras. Ideaal voor pony’s ( aka Shetlanders) die erg snel dik worden!

Is toch zo ongeveer wat ik voorstel?