Eigen stal in Zweden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eigen stal in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:01

Hoihoi iedereen! :)

Ik zit nu in de derde van het TVWO, en heb toch stiekem al jaren een grote droom: Na school gewoon de paardenwereld in. In Nederland lukt dat soieso niet omdat het hier werkelijk een vermogen kost om één paard te houden, laat staan misschien wel een stal beginnen.

MAAR.

Sinds zeven jaar heeft ons gezin een huis in Zweden in bezit. Het was liefde op het eerste gezicht, het is gewoon op ons pad gekomen. Mijn vader gaat daar nu een Bed&Breakfast starten, en we gaan er vanaf deze zomer ook kamers verhuren. Maar wat mijn punt dus was: Het huis zelf is niet alleen groot, er zit ook nog eens ongelofelijk veel land omheen! Je zou er enorme weiden kunnen maken, en er staat ook nog een oude stal dicht bij het huis. Nou wilde ik na school een jaartje geld gaan verdienen, en gewoon naar Zweden vertrekken! Mijn vader vond het ook een geweldig idee (Hij rijdt zelf ook paard), en wil dan graag helpen met het renoveren van de stallen. Dat is dus wat ik wil: In Zweden mijn eigen stal/fokkerij/watdanook beginnen. We hebben daar alle faciliteiten zoals land, en mijn vader is heel goed in klussen (en hij is nog wel pianist!).

Maar hoe begin je een stal/fokkerij/watdanook? Ik ga daar natuurlijk niets beginnen voordat ik weet hoe dat nou moet, maar het is toch waar ik uiteindelijk waar ik heen wil. Heeft iemand tips/uitleg/ideeën/watdanook?

Het huis (en het land) is op ons pad gekomen, en wij vinden dat we daar iets mee moeten doen.

Anoniem

Re: Eigen stal in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:06

Hebben je naast de middelen om huis ook de financiële middelen?

Heb je ervaring met het fokken oid?
Het beginnen van een 'fokkerij' hangt af van wat voor ras je wil hebben, en je moet natuurlijk weten of er in Zweden vraag is naar dat ras.
Wat bedoel je precies met een stal? Wil je een pensionstal?
Ik zou ook even uitzoeken hoe het daar met de regels zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:14

Ik heb verder nog helemaal niets uitgezocht, maar het plan is in iedergeval om erg klein te beginnen. Ik heb verder geen ervaring met fokken, maar ga deze zomer wel helpen op een fokkerij in de buurt, om te zien hoe het daar aan toe gaat. Ik zit nog maar in de derde dus het duurt nog wel een tijdje voordat het ook echt gaat gebeuren, nog genoeg tijd om na te denken!

Qua financiële middelen moet het ook wel lukken. Eerst wil ik dus een jaartje gaan werken om geld te verdienen, om vervolgens zo'n stallen bouwpakket te kopen. Natuurlijk niet veel in het begin, gewoon klein beginnen. Mijn vader is zoals ik al zei een erg goede klusser, en die wil graag helpen met het renoveren van de stallen (En ja dat kan hij, hij heeft het hele huis ook al gerenoveerd).

Maar ik zal inderdaad even uitzoeken hoe het met de regels zit enzo, en ik zal flink rontvragen! In de buurt zit ook een dressuurstal van een Zweedse amazone, dus ik kan haar ook om raad vragen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:21

Verdiep je vooral in de zweedse regels:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 80008.html

Hou ook in de gaten dat ook in zweden de paardenhouderij geen vetpot is. Ik ken een aantal mensen met eigen stal en die hebben allemaal naast die stal nog een parttime baan.
Dat is toch iets om in je achterhoofd te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:37

Dat zeggen mijn ouders ook altijd, dus ik heb altijd ideeën voor het geval dat het toch niet zou lopen zoals het zou moeten lopen. We hebben daar tegen die tijd waarschijnlijk ook wel een goed lopend restaurant/B&B, dus ik zou daar ook nog kunnen gaan werken. Bij Bokt Er Op Uit staat trouwens ergens een topic van het huis, dus als jullie interesse hebben kan je daar altijd een kijkje nemen! :)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:39

Ik weet niet hoe het in de omgeving is, maar als je een B&B hebt, waarom organiseer je dan geen B&B met paardenverblijf ook? Oftewel, mensen kunnen met hun paard naar jullie komen en heerlijk in de omgeving gaan rijden (of op doorreis als ze een trektocht maken)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:47

Vind het idee van Shinedown inderdaad erg leuk, combineer het!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:01

Als eerste welke omgeving in Zweden zit/woon je?

Als je iets wilt beginnen met sport paarden/pony's vanuit Nederland (of Nederlandse afkomst) kan je daar best een aardig centje aan verdienen, omdat hier veel interesse voor is. Heb zelf al wat paarden verkocht vanuit Nederland.

Pension is hier in de omgeving niet te doen of je moet een binnenbak hebben (ik zit dan wel in midden Zweden en daar is het helemaal rampzalig qua paard ;) ).

Edit: Haha oke, dit is heel erg grappig! Ik keek even tussen door in je topic over het huis en je zit echt heeeeeeeel dicht bij ons!! (Zéker voor Zweedse begrippen!!) Wij zitten namelijk 80/90km ten noorden van Karlstad! Molkom is hier denk ik zo'n 10/20 km vandaan.

Nou vraag wat je vragen wilt over de paarden, maar helaas kan ik je vertellen dat je in een erg lastig gebied zit qua paarden en een eigen stal... Het is een beetje wat je zelf wilt natuurlijk, paard rij vakanties is een mogelijkheid, maar die zijn er hier in de omgeving al ontzettend veel en ook al een aantal die slecht lopen of zelfs moeten stoppen. B&B heb je hier ook gruwelijk veel, maar is wel wat mee te doen. Restaurant combinatie met BB moet wel goed doen denk ik.

Wil je meer sport paarden/pony's moet je toch naar het zuiden toe, sowieso heb je hier geen wedstrijden. Pensionstal is vrijwel onmogelijk (tenzij je dus een binnenbaan hebt, de enige in de buurt is op HURK (Manege Hagfors/Uddeholm)).

Wel kan ik je ook vertellen dat je hier geen werk kunt vinden, behalve met hoge uitzondering.
Zorg dat je de taal spreekt (door vele oudere hier, kom je er niet met Engels en helaas is Värmlands Zweeds ook geen grapje).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:02

Erg goed idee! Onze omgeving is werkelijk één van de mooiste plekken ter wereld, en de wegen zijn rustig. Geschikt voor paarden dus. Er ligt ook nog ergens een oude paardenroute, dus als we die weer begaanbaar maken kunnen we die ook gebruiken! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:09

Quir schreef:
Als eerste welke omgeving in Zweden zit/woon je?

Als je iets wilt beginnen met sport paarden/pony's vanuit Nederland (of Nederlandse afkomst) kan je daar best een aardig centje aan verdienen, omdat hier veel interesse voor is. Heb zelf al wat paarden verkocht vanuit Nederland.

Pension is hier in de omgeving niet te doen of je moet een binnenbak hebben (ik zit dan wel in midden Zweden en daar is het helemaal rampzalig qua paard ;) ).

Edit: Haha oke, dit is heel erg grappig! Ik keek even tussen door in je topic over het huis en je zit echt heeeeeeeel dicht bij ons!! (Zéker voor Zweedse begrippen!!) Wij zitten namelijk 80/90km ten noorden van Karlstad! Molkom is hier denk ik zo'n 10/20 km vandaan.

Nou vraag wat je vragen wilt over de paarden, maar helaas kan ik je vertellen dat je in een erg lastig gebied zit qua paarden en een eigen stal... Het is een beetje wat je zelf wilt natuurlijk, paard rij vakanties is een mogelijkheid, maar die zijn er hier in de omgeving al ontzettend veel en ook al een aantal die slecht lopen of zelfs moeten stoppen. B&B heb je hier ook gruwelijk veel, maar is wel wat mee te doen. Restaurant combinatie met BB moet wel goed doen denk ik.

Wil je meer sport paarden/pony's moet je toch naar het zuiden toe, sowieso heb je hier geen wedstrijden. Pensionstal is vrijwel onmogelijk (tenzij je dus een binnenbaan hebt, de enige in de buurt is op HURK (Manege Hagfors/Uddeholm)).

Wel kan ik je ook vertellen dat je hier geen werk kunt vinden, behalve met hoge uitzondering.
Zorg dat je de taal spreekt (door vele oudere hier, kom je er niet met Engels en helaas is Värmlands Zweeds ook geen grapje).

Wat leuk dat jullie zo dichtbij zitten! :) Wij hebben wel een pensionstal in de buurt, weet niet of je ooit van "Björkliden" hebt gehoord. De eigenaresse daarvan is Christine Strandt. Het is een dressuurstal, en zij rijdt zelf ook veel wedstrijden.

Mijn grote droom is toch ook om zelf de sport in te gaan, en aangezien dat hier niet kan wil ik het daar proberen. Je hebt hier de niveau's zoals B/L/M/Z, hoe zit het daarmee in Zweden?

Een goede vriendin van ons is trouwens Helen Berg, eigenaresse van "Kalvbergsåsen Islandhästar" in Munkfors. Ken je die?

Zweeds ben ik hard aan het leren, mijn vader ook. Hij is al wel wat verder dan ik, maar het begint een soort van ergens op te lijken. :') Bij ons in het dorp spreekt juist iedereen vloeiend Engels! Ook de ouderen. Nou wonen er ook een operazanger van het Stockholm Philarmonic, en een paar hoogleraren, maar de rest spreekt ook gewoon Engels! Niet echt heel motiverend om Zweeds te gaan leren dus, maar we zijn er toch maar aan bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:43

Misschien een handige link om door te lezen, over het emigreren naar Zweden:
http://www.emigreren-naar-zweden.com/em ... weden.html
Bij emigreren komt nogal wat kijken, dus zorg dat je je er ruim op tijd in verdiept. Nu heb je nogal wat jaartjes voordat het echt zover zal zijn :P Maar dan kan je bv ook alvast kijken wat je kan doen om je CV uit te breiden en zo meer kans op succes kan hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:12

Ik ga met Quir mee wat betreft stal voor buitenritten en pension.
Ik woon zuidelijker, maar ook hier zijn veel stallen die dat soort ritten/paardrijvakanties organiseren, maar de mensen die ik ken, hebben daarnaast andere werkzaamheden, omdat er weinig in te verdienen is. Er is daarnaast veel concurrentie van zeer ervaren mensen

Pensionstal zonder extra voorzieningen als binnenbak is ook hier in het zuiden niet zo aantrekkelijk. De prijzen liggen anders dan in nl en veel meer mensen dan in nl hebben het paard gewoon aan huis. Wat evt lokt is een binnenbak omdat hier nu eenmaal meer sneeuw ligt/kouder is

Hoe het zit met een sportpaardenstal weet ik niet. Daar heb ik geen inzicht in.

Bed en Breakfast alleen zal bepaald geen goudmijn zijn. Biedt je daarentegen ook een lunch mogelijkheid door de week (all incl lunch voor zo'n 6 tot 8 euro) die goed bevalt, heb je al een extra inkomen.
Onlangs is hier een bekende lunchroom ook begonnen met een brunch (rond de 8 euro) op zondag, en dat loopt ook als een trein. (Ligt wel in de stad)
Goede gelegenheid om te gaan eten (bijvoorbeeld een buffet tegen een hele redelijke prijs) kan ook een goed idee zijn. Weet niet hoe het daar is, maar hier zijn die mogelijkheden heel erg beperkt en degene die dat wel hebben (hier toevallig een chinees/kantonees restaurant) lopen ook erg goed.

Nog even over de taal.... onderschat het belang daarvan alsjeblieft niet. Al helemaal niet als je daar een bedrijf wilt beginnen. Ik kan je verzekeren dat je het hard nodig hebt. Dat ze in jullie dorp engels praten is leuk, maar je krijgt met heel wat meer mensen te maken en niet iedereen spreekt engels, zoals quir al noemt. Daarnaast heb je ook met een fikse papierwinkel te maken en alles gaat op zijn zweeds. Je kunt aardig in de problemen komen, zonder een gedegen kennis van de taal.

Maar je kunt beginnen met oefenen met de link die ik heb gegeven, met daarin de regels voor paardenhouderij
(en hier -iig in het zuiden- is echt wel behoorlijk controle op het nakomen daarvan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:00

liljebo schreef:
Ik ga met Quir mee wat betreft stal voor buitenritten en pension.
Ik woon zuidelijker, maar ook hier zijn veel stallen die dat soort ritten/paardrijvakanties organiseren, maar de mensen die ik ken, hebben daarnaast andere werkzaamheden, omdat er weinig in te verdienen is. Er is daarnaast veel concurrentie van zeer ervaren mensen

Pensionstal zonder extra voorzieningen als binnenbak is ook hier in het zuiden niet zo aantrekkelijk. De prijzen liggen anders dan in nl en veel meer mensen dan in nl hebben het paard gewoon aan huis. Wat evt lokt is een binnenbak omdat hier nu eenmaal meer sneeuw ligt/kouder is

Hoe het zit met een sportpaardenstal weet ik niet. Daar heb ik geen inzicht in.

Bed en Breakfast alleen zal bepaald geen goudmijn zijn. Biedt je daarentegen ook een lunch mogelijkheid door de week (all incl lunch voor zo'n 6 tot 8 euro) die goed bevalt, heb je al een extra inkomen.
Onlangs is hier een bekende lunchroom ook begonnen met een brunch (rond de 8 euro) op zondag, en dat loopt ook als een trein. (Ligt wel in de stad)
Goede gelegenheid om te gaan eten (bijvoorbeeld een buffet tegen een hele redelijke prijs) kan ook een goed idee zijn. Weet niet hoe het daar is, maar hier zijn die mogelijkheden heel erg beperkt en degene die dat wel hebben (hier toevallig een chinees/kantonees restaurant) lopen ook erg goed.

Nog even over de taal.... onderschat het belang daarvan alsjeblieft niet. Al helemaal niet als je daar een bedrijf wilt beginnen. Ik kan je verzekeren dat je het hard nodig hebt. Dat ze in jullie dorp engels praten is leuk, maar je krijgt met heel wat meer mensen te maken en niet iedereen spreekt engels, zoals quir al noemt. Daarnaast heb je ook met een fikse papierwinkel te maken en alles gaat op zijn zweeds. Je kunt aardig in de problemen komen, zonder een gedegen kennis van de taal.

Maar je kunt beginnen met oefenen met de link die ik heb gegeven, met daarin de regels voor paardenhouderij
(en hier -iig in het zuiden- is echt wel behoorlijk controle op het nakomen daarvan)

Met die Bed en Breakfast gaat het wel lukken denk ik. Bed en Breakfast was misschien een verkeerde woordkeuze, we gaan appartementen in het huis verhuren. Ook gaan we daarbij aan een Restaurant beginnen. We hebben het vorige zomer al een paar keer open gehad, en het liep werkelijk plat. Er is ook al een enorme wachtlijst van mensen uit Nederland die een appartement willen gaan huren zodra het open gaat. Het zijn geen saaie hotelkamers zoals ze overal wel hebben, maar het is echt heel erg mooi (Moeder is onder andere decorateur).

Ik zou inderdaad het liefst aan sportpaarden beginnen. Dat is toch wel mijn grote droom, gewoon echt de sportwereld in gaan. Alle andere grote stallen (niet dat ik verwacht gelijk groot te zijn) zijn ook ooit klein begonnen. Daarbij heb ik ook nog het voordeel dat onze familie al heel veel ervaring heeft met ondernemen. Wij hebben een eigen pianolespraktijk aan huis, en dat is zegmaar de fulltime baan van mijn ouders. Niet dat een pianolespraktijk te vergelijken valt met een sportpaardenstal, maar het is allebei iets wat je zelf opzet.

De taal onderschat ik zeker niet! We komen inderdaad soms mensen tegen die totaal geen Engels spreken, en dat is dan toch wel weer moeilijk. Ook heb ik het idee dat als je een stal begint en zelf geen Zweeds spreekt dat het niet echt aantrekkelijk is om daar met je paard te komen staan, dus de taal komt wel goed. Mijn vader gebruikt nu de "Rosetta Stone" cursus, en als het bij mij op school wat rustiger is ga ik er ook aan beginnen.

En wat een binnenbak betreft... dat zal nog wel even duren voordat die er staat dan. Ik neem aan dat het niet goedkoop is om zoiets te laten bouwen. We hebben in ieder geval wel al een mooi stuk land waar hij hopelijk ooit in de toekomst geplaatst kan worden :') Ik had wel al een heel goed idee voor een buitenbak: Dicht bij ons huis is een grote open plek in het bos, en het lijkt me wel heel mooi om een bak omringt door dennenbomen te hebben. Maar laten we maar niet te hard van stapel lopen, eerst maar eens zorgen dat ik een beetje weet hoe je een uberhaupt een stal begint.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:12

Sportpaardenstal is hier echt heel moeilijk, het lukt vast wel, maar je hebt een enorme portemonnee nodig en bergen ervaring.
Wedstrijden moet je naar het zuiden of richting Stockholm, klanten vind je in deze omgeving eigenlijk niet (ook dan moet je weer naar het zuiden/Stockholm toe) zowel voor verkoop van de paarden als les klanten.

Daarnaast is er een lange periode dat je niet kan rijden of je moet de paarden op een stal zetten met een binnenbak. Naast de sneeuw en het ijs, wordt je écht niet blij om met -20 te gaan rijden. Sowieso ook gewoon te koud voor het paard. Dus heb je alleen de zomer periode om te kunnen trainen. Zeg van april/mei tot september/oktober met een beetje geluk. We hebben nu nog steeds dagen/nachten met -20 en het is toch al weer bijna april, ook de sneeuw is hier voorlopig nog niet weg en voor de vorst uit de grond is ben je ook alweer richting mei/juni.

Als je echt de sportpaarden in wilt, moet je toch richting Stockholm of het zuiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:09

Quir schreef:
Sportpaardenstal is hier echt heel moeilijk, het lukt vast wel, maar je hebt een enorme portemonnee nodig en bergen ervaring.
Wedstrijden moet je naar het zuiden of richting Stockholm, klanten vind je in deze omgeving eigenlijk niet (ook dan moet je weer naar het zuiden/Stockholm toe) zowel voor verkoop van de paarden als les klanten.

Daarnaast is er een lange periode dat je niet kan rijden of je moet de paarden op een stal zetten met een binnenbak. Naast de sneeuw en het ijs, wordt je écht niet blij om met -20 te gaan rijden. Sowieso ook gewoon te koud voor het paard. Dus heb je alleen de zomer periode om te kunnen trainen. Zeg van april/mei tot september/oktober met een beetje geluk. We hebben nu nog steeds dagen/nachten met -20 en het is toch al weer bijna april, ook de sneeuw is hier voorlopig nog niet weg en voor de vorst uit de grond is ben je ook alweer richting mei/juni.

Als je echt de sportpaarden in wilt, moet je toch richting Stockholm of het zuiden.

Ik wil toch wel echt heel graag de sportpaarden in. Nou is het wel zo dat we een stal met binnenbak op 15 minuten rijafstand hebben: http://www.bjorklidenrk.se/

Er is daar veel vraag naar een plek op die stal, maar het is eigenlijk altijd vol. Er komen veel mensen naartoe, vaak met hun paard bij zich. Is het dan niet aantrekkelijk voor mensen om hun paard bij ons te stallen, zodat ze het niet van zover hoeven mee te nemen?

SimplyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:33

Ga dit ook maar even volgen,
Zelf wil ik namelijk ook graag een bedrijf opstarten in zweden als ik later hier het geld en alles voor heb en mijn studie klaar is nu is mijn grootste probleem dat ik geen idee heb hoe het daar werkt ik wil graag een groot land waar mijn paarden vrij kunnen lopen een beetje het idee zoals in het wild! Verder nog geen idee wat voor richting ik mijn bedrijf wil nu weet ik dus niet of dit hier mogelijk is en kan en mag like kan je gewoon een stuk land kopen met een huis en dit zelf allemaal opbouwen of werkt dit heel anders? Ik heb er dan tot nu toe ook nog vrij weinig ervaring in hoe dit soort dingen werken dus hoop dat mensen hier me dan ook dit kunnen uitleggen <3

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:39

Het heeft geen zin om dit topic te volgen, het ligt al sinds 2013 stil.
Je kunt mss beter de zoekfunctie gebruiken of een eigen topic aanmaken.
Succes!

SimplyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:47

Oh ik begrijp het! Dan kijk ik verder ^^

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:56

Je mag hier relatief veel, maar niet zomaar en veel wetten en regeltjes waar je aan moet houden. Je mag wel een PB sturen als je wil (hengstenhouderij op aan het zetten, inseminatie station, opfok, fokkerij en sport).