Kalken, mest injecteren, zaaien... welke volgorde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Kalken, mest injecteren, zaaien... welke volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:41

Als het hier al ergens op bokt staat, mag je me gerust het topic aanwijzen maar ik weet het dus even niet meer.
Omdat door omstandigheden de paarden de hele winter op de weide hebben gestaan, is deze dus heel kort gegeten (en stuk gelopen op bepaalde plekken) en ook de mest is blijven liggen.
Dit alles zorgt nu al voor mosgroei, dus ik moet de hele boel wel kalken. Ik ga morgen een staaltje grond binnenbrengen om de ph-waarde na te laten kijken, uitslag duurt een paar dagen.
Maar nu komt de boer ook binnenkort de hele boel injecteren met mest. Wij weten pas een dag op voorhand wanneer hij komt en dat kan morgen zijn of volgende week of nog later.

Dus aan jullie volgende vragen.
Kan ik nog kalken nadat de weide is bemest?
Of hoeveel op voorhand moet ik kalken voor het bemesten?
Brengt het nog iets op als ik nu kalk en de boer morgen al komt injecteren?
Hoelang na het injecteren en/of kalken kan ik mijn gras beginnen zaaien?
Kan ik eventueel al voor het injecteren mijn gras zaaien? Of rijdt hij dan alles kapot als het al aan het kiemen is...

Alvast bedankt voor de hulp!

smiley

Re: Kalken, mest injecteren, zaaien... welke volgorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:44

Ik volg even, ben ook benieuwd. Mijn weide is ook redelijk kaal doordat ze er de hele winter op gelopen hebben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:45

Het advies is niet kalken voor het bemesten, of bemesten na het kalken. Waarom weet ik niet, ben nog geen onderbouwing tegen gekomen.

Wel weet ik dat de beste tijd om je wei te kalken het najaar is, en dan in het voorjaar bemesten. Hier heb ik de weide bekalkt in november. En een maand voordat ze de wei op gaan gaat er mest op zodat het gras de kans krijgt de voedingsstoffen te benutten voor de groei. (Advies vanuit de fabrikant is 14 dagen laten rusten na bemesting).

Zaaien kun je in het voor of najaar doen.
In het najaar is het voordeel dat het nieuwe gras goed kan wortelen de hele winter en dan kunnen de paarden er in het voorjaar voorzichtig op als het lang genoeg is.
In het voorjaar zal het door de hoge temperatuur veel sneller groeien, maar weinig wortelen waardoor je liever je paarden er nog niet opzet omdat deze de nieuwe aanplant met wortel en al uit de grond trekken.

Pas bemesten als het gras licht op is gekomen was het advies van de fabrikant van het graszaad.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:07

Ik heb natuurlijk niet veel keuze en moet het nu allemaal in een maandje tijd doen. Normaal gezien gaan ze in mei al op de weide, zal dit jaar wat later zijn vrees ik.

Dus als ik het goed kan lezen, bedoel jij dus het volgende. Nu zaaien, als het gras licht doorkomt bemesten (met grote tractor is dat injecteren, schiet er denk ik niet veel van het gras over) en dan pas gaan kalken?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:11

Ik zou het bekalken pas in het najaar doen. Er zit ergens een wisselwerking tussen het kalk en de mest, die ervoor zorgt dat de mest niet goed werkt. Maar pin me er niet op vast!

Ik zou nu zaaien, als het opkomt bemesten en dan nog 30 dagen laten rusten.
Als het kan de stukken die ingezaaid zijn pas laten begrazen als het echt goed hoog staat. Dus een maand of twee, drie na de bemesting laten groeien.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:30

Oké, ik zit alleen nog met het probleempje dat ik niet beslis wanneer de boer komt. Als ik zeg dat hij nu nog niet moet komen, kan het zijn dat ik naar mijn mest kan fluiten. Ik mag al blij zijn dat hij dat voor niets komt doen.
Ik weet nog wel dat toen de weide ingezaaid is, 2 jaar geleden en dat was half maart, dat de paarden er prima op konden in mei. Maar ja, nu is het een heel andere situatie.
Laatst bijgewerkt door Dana82 op 21-03-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:32

Ik lees mee. Moet ook beginnen met 1 wei die er slecht aan toe is.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:38

Wel ik ga morgen sowieso naar de zaadhandel, met mijn staaltje en ik ga het daar ook allemaal nog eens goed vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:41

Ik zou gaan zaaien voor het bemesten. Zaaien na het bemesten heeft niet zo veel zin.
Let bij het kopen van graszaad ook op wat voor gras je koopt, er zijn verschillende grassoorten.
En net zoals focussed ook al zegt, als je hebt ingezaaid zullen er nog weinig wortelen aan het gras zitten waardoor de paarden het er snel met wortel (en zand!) er uit zullen trekken.

Kalk maakt de grond minder zuur, dus het is even afwachten op de uitslag. Ik zou niet zomaar gaan kalk strooien als je de ph waarde van de grond niet weet.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat ik antwoord heb gegeven op je vragen!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:46

Het is speciaal zaad voor paardenweiden, dus dat zit wel goed.
Ik heb normaal gezien (en hopelijk) nog de beschikking over andere stukje weide, dan kunnen ze daar alvast op en kan het gras netjes groeien op de andere weide.
Wat als de boer komt en het gras is nog niet aan het schieten? Want komende week nog altijd heel koud en allicht komt hij dan wel injecteren (zal je altijd zien). Rijdt hij dan de zaadjes niet te diep in de grond?

Nog wel even ter verduidelijking dat we gaan bijzaaien en niet gaan inzaaien. Er staat wel gras op de weide maar heel kort gegeten. En de boer die twee jaar geleden is komen inzaaien was wat zuinig met graszaad, vandaar dat we gaan bijzaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:51

Als je het echt goed wil doen en van de mos (en ander onkruid) af wil komen, zul je denk ik het beste het hele weiland op de kop moeten zetten (omspitten) en opnieuw inzaaien. Dan ben je ook van de mos af.
Dan kun je daarna het beste mest injecteren, maar goed dat heb jij dus niet te zeggen omdat je niet weet wanneer hij komt, dus dat word lastig.
Ik denk eerlijk gezegd dat als je gaat zaaien en hij snel daarna komt met injecteren, er weinig van over blijft.
Beter is het om te wachten maar dat kan dus niet. Daarom kun je dan het beste gaan zaaien als het regent of je weet dat het gaat regenen. De zaadjes trekken dan gauw in de bodem, en gaan eerder kiemen.

Door bijzaaien verdwijnt het onkruid niet. Wil je ook van het onkruid af, zul je op onkruidbestrijding over moeten gaan.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:57

De weide is nog maar twee jaar geleden helemaal omgevormd van akker naar weiland, dus ik ga niet weer de hele boel laten omploegen en inzaaien (het geld groeit me niet op de rug).
Regen genoeg in ieder geval ;) .

Ik denk persoonlijk dat de boer gerust kan komen injecteren (als ik even logisch nadenk). Hij trekt met het injecteren de grond ook wat open (wat nu hard aangelopen is). Het gras dat er nu nog staat kan dan alvast beginnen groeien en dan zaaien we nog bij. Maar ik ga het in ieder geval morgen eens na horen.
Twee jaar geleden is de weide ook nog helemaal met kalk gedaan (met meer dan genoeg kalk ook) dus ik hoop stiekem dat het nog niet nodig gaat zijn om te kalken dit jaar.
De hele winter de paarden erop heeft ook geen goed gedaan maar ik kon niet anders. Normaal gaan ze vanaf november tot mei op de paddock. Maar nu kon ik een hele winter niet rijden door blessure en om hen toch wat beweging te gunnen, de weide maar open gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:08

kalken doe je eigenlijk heel laat in het jaar of heel vroeg januari ,februari.Boeren bemesten graag je land en alle boeren doen dat voor niks,dat is om na een winter hun beerputten leeg te krijgen.
Ik denk dat als je het gaat doen zoals je nu wil doen mesten en dan bijzaaien het beste is.Kalken hoeft niet ieder jaar is een kwestie van je grond in het oog te houden.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:00

nu injecteren, dan bidden om mooier weer met snachts een buitje, dan over een maandje voorzichtig de paardjes er in en in mei kun je nog een keer doorzaaien, zo doen wij dat in Elspeet al jaren...:))

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:04

Nu kalken als je erop kan zonder teveel schade ; nadat het ingeregend is kan je injecteren , beetje doorzaaien kan je gerust net doen voor het injecteren.

Ideaal is kalken vroeger doen zodat toch ca maand tussen kalk en drijfmest zit maar met dit rare voorjaar moet alles beetje rapper. Let ook op injecteren niet doen bij nachtvorst anders verbrand je gras. Kalken doe best jaarlijks, gras neemt dit ook op.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:24

doorzaaien kan alleen met een mooie temperatuur dus niet te koud want dan gebeurt er dus gewoon niets met die zaadjes...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:27

Je kan prima zaaien ná het bemesten hoor. Onze buren (boer) heeft zijn weiland ook eerst bemest en daarna pas bezaait, neem aan dat hij dat niet zou doen als dat niet goed zou zijn. Hij heeft er echt wel verstand van.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:49

Maartje1990 klopt ja, hier doen alle boeren het ook zo!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:52

Bij ons is het bemest direct na het inzaaien, kon ook niet anders... ik heb toen de betreffende loonwerker gevraagd de messen iets van de grond (of niet te diep iig) te houden zodat de mest er meer bovenop kwam dan in de grond. Dat werkte prima :j kalken zou ik dan indd. in het najaar doen...

overigens stond er toen nog helemaal geen gras :+ en we hebben een prima grasmat gekregen :j