iemand ervaring met deze manier van hooi geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

iemand ervaring met deze manier van hooi geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:49

Zoals de titel al zegt wie heeft hier ervaring mee?
http://www.bb-equipment.de/seite-2-3.html

ik vind het iig goed bedacht en als het niet te duur is een leuke oplossing.
Iemand trouwens die weet of ze ook in nederland verkocht of gemaakt worden?

joyce83

Re: iemand ervaring met deze manier van hooi geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:55

Lijkt me wel erg handig, als ik naar mezelf kijk dan gaat er 's morgens al flink wat in een fijnmazig hooinet maar dat is altijd toch weer snel op en aangezien ik werk zou de volgende plak hooi pas weer na het werk gegeven kunnen worden. (onbeperkt doe ik niet meer, teveel verknoeien, ivm droog willen neerleggen bij vies weer ook weer meer vies stro in de stal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:58

Ik ken deze versie wel als een kliko met onder in een gat waar dan het hooi in gaat. Lijkt mij een goedkopere oplossing met precies hetzelfde effect. :)

[edit] dit soort systemen dus: [VSW] Van kliko naar slow feeder

Lijkt mij icm bijvoorbeeld een hooinet of stevig gaas een fijnere manier zelf. Op de manier uit de OP kunnen ze zou het hele hooi uit de 'kast' trekken waardoor het alsnog overal en nergens terecht komt?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:09

ja deze manier gebruikt 1 pensionstal in de buurt hier ook, paarden hebben altijd mooi droog hooi, tenzij je een grapjas hebt die het eruit blijft trekken... heb er namelijk 1 zien staan een dorp verderop bij de schapen :')
die trekken alles eruit om erin te kunnen liggen, waardoor het ervoor nog 1 chaos word.
wel makkelijk zelf te maken trouwens, oude ijzeren kast op marktplaats scoren, gat onderin en klaar in kees, heb je een onderhoudsvrije..
zou wel de bovenkant eraf slijpen zodat deze open en dicht kan, kun je er meer inkrijgen dan met 2 deurtjes, komt het er meteen uitzetten als je er een pluk in hebt zitten :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:11

Dit gaat niet om de hoeveelheid maar dat er op bepaalde tijden een laag hooi naar beneden zakt. Slowfeeders zijn ook handig maar hiermee kun je zelf per tijd aangeven hoeveel er naar beneden valt wat ze kunnen eten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:13

Dat kan dus niet, het is ook niet te vergelijken met zo'n hooikliko. Deze kast is op tijd ingesteld, om de zoveel (zelf ingestelde) tijd "klapt" zo'n plank naar beneden waardoor een portie hooi als over een soort glijbaan naar beneden roetsjt. Paard kan dus niet alles eruit trekken, het volgende portie zit veilig op de plank totdat het tijd is en deze naar beneden klapt. Paard krijgt dus echt in porties gevoerd.

Maar eerlijk gezegd lijkt het mij veels te duur, en bereik ik persoonlijk zo ongeveer hetzelfde met 3 fijnmazige hooinetten op een dag.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:17

hier in de buurt staat erecht gewoon zo'n kast, maar zonder schappen erin, boer duwt er wat hooi in wat geleidelijk naar beneden blijft zakken, zelfde effect dus, zelfde als een voercontainer voor een kat, eten ze wat brokjes dan vallen er weer wat naar beneden waardoor het onderin constant gevuld is.
dat idee hebben ze dus hier, niet op tijd puur om het hooi droog te houden daar er op de wei gevoerd word.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:21

Dus niet hetzelfde effect ;)

Er is een verschil tussen een slowfeeder waar een dier maar kleine happen tegelijk uit krijgt (maar vervolgens nog best vlot alles weg kan vreten als ie z'n best doet) en deze, die echt in porties voert. Is het eerste portie op, dan zal ie toch moeten wachten tot het tijd is voor de volgende.

En een kast die er alleen voor zorgt dat het hooi droog blijft is al helemaal geen vergelijking met deze van de website :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 14:22

Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 21-03-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:24

GamblersCup schreef:
Maar eerlijk gezegd lijkt het mij veels te duur, en bereik ik persoonlijk zo ongeveer hetzelfde met 3 fijnmazige hooinetten op een dag.

Ik wil nog altijd graag zo'n ding, en heb een vriend die elektricien is dus het timersysteem zou geen probleemm moeten zijn. Hij heeft het momenteel erg druk maar ik hoop nog steeds dat ik hem zo gek krijg om dit te maken, lijkt me ideaal zeg!
Mocht 'ie er een met me willen maken zal ik zeker het hoe en wat en het kostenplaatje op bokt zetten. :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:42

Ik was nieuwsgierig dus heb even gebeld.... zal ik eens vertellen wat ze kosten? Ik ben ineens nog méér tevreden met mijn fijnmazige hooinetten :+

De kleine van 1.50m hoog is 1350 euro exclusief btw (hier nog wel "maar" 19%, maar dat moet er dus nog bij opgeteld worden) en dat is alleen de kast. Voor het timer-systeem betaal je apart nog even 128 euro. Hier zou je eventueel wel een tweede kast op aan kunnen sluiten.

Voor de grote kast (ook 4 porties, maar meer ruimte dus grotere porties) van 2 meter hoog betaal je 1600 euro exclusief btw. En dan nog 128 euro voor het timer-systeem.

De timer kan voor 4 keer ingesteld worden (er kunnen ook 4 porties klaargezet worden) en op 8 tijdstippen ingesteld worden. Als je dus de hele dag door 4 keer laat voeren, 's avonds bijvult, gaat de timer door voor 's nachts.

Voor mijn hooinetten betaal ik 6 euro stuk, tot nu toe zijn ze alle 8 nog heel (na 4 maanden gebruik) en zoals ik al eerder schreef, krijg ik met 3 hooinetten op een dag en 1 voor 's nachts met een berg voederstro zo goed als hetzelfde effect. Ik hou het hier wel bij :D

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:01

pff idd erg duur, die in de tweede link zouden goedkoper zijn maar hoeveel geen idee.
moet toch zo na te maken zijn?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:08

Ik heb zo'n ding ook eens gezien:

Afbeelding

Afbeelding

Werkt ook op een timer, elke zoveel uur valt er een portie hooi naar beneden. Mag wat kosten, 2100 dollar.

GamblersCup, ik vind een hooinet niet te vergelijken met zo'n ding. Natuurlijk bereik je ermee dat een paard langzaam verdeeld over de dag z'n hooi eet. Maar jij vult ze 3x per dag. Dit ding hoef je maar 1x per dag te vullen.
Daarbij vind ik de hoofdhouding bij het eten uit een hooinet niet ideaal. Daar lopen discussies over, maar feit blijft dat ik het niet ideaal vind.
Dit lijkt me makkelijker vullen dan de gemiddelde slowfeeder (met kettinkjes, rekjes etc.)

Het is een flinke kostenpost, als je zoiets zelf kan maken lijkt het me ideaal en denk ik dat het ook wel iets minder duur kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:07

GamblersCup schreef:
Dus niet hetzelfde effect ;)

Er is een verschil tussen een slowfeeder waar een dier maar kleine happen tegelijk uit krijgt (maar vervolgens nog best vlot alles weg kan vreten als ie z'n best doet) en deze, die echt in porties voert. Is het eerste portie op, dan zal ie toch moeten wachten tot het tijd is voor de volgende.

En een kast die er alleen voor zorgt dat het hooi droog blijft is al helemaal geen vergelijking met deze van de website :)

Dat had ik niet gezien, pagina laden niet verder dan een halve afbeelding? Maar in dat geval is het inderdaad niet hetzelfde als mijn eerder genoemde hooikliko. Zie ook niet het bedrag... en voordat bedrag zou ik inderdaad genoeg nemen met een slowfeed hooinet al dan niet icm een hooikliko zodat een deel droog blijft.

(Of gewoon stront verwend zijn met een stalhouder die op meerdere tijdstippen op de dag hooi breng bij de paarden, snap dat niet iedereen die luxe heeft van 6-8 voermomenten)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:13

bij mij laadde ook alleen de eerste foto, had het schapjes idee ook niet gezien, vandaar dat ik met mijn kastervaring kwam :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:44

WAT! Zoveel geld. :oo

Jeetje zeg, nee ik vind mijn hooinetten idd ook wel prima.
Ik zou het graag willen zoiets, maar dan maar zelf maken hoor.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:54

Ik denk dat je het zeker zelf kan maken. Zal er niet zo profi uitzien als op bovenstaande foto maar waarschijnlijk net zo functioneel. :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:32

Ik denk dat ik hiermee een merrie zal hebben die geen seconde meer van voor dat ding wijkt... stel je nou maar eens voor dat ze een metertje verder een grassprietje gaat plukken en er net op dat moment een plak hooi naar beneden valt en ze het niet gezien heeft !

Ofwel creëer je allerlei ondeugden... paard moet maar net een schop tegen de kast geven (al zoekend waar het hooi nou heen is of blijft) en er valt net op dat moment een plak hooi naar beneden (wegens ingestelde timer)... creëer je dus een schopgedrag zoals veel paarden hebben in hun stal tegen de boxdeur...

Ik ben er dus niet zo holderdebolder van!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:36

_Nelleke_ schreef:
GamblersCup, ik vind een hooinet niet te vergelijken met zo'n ding. Natuurlijk bereik je ermee dat een paard langzaam verdeeld over de dag z'n hooi eet. Maar jij vult ze 3x per dag. Dit ding hoef je maar 1x per dag te vullen.
Daarbij vind ik de hoofdhouding bij het eten uit een hooinet niet ideaal. Daar lopen discussies over, maar feit blijft dat ik het niet ideaal vind.

Ik zeg dan ook nergens dat het te vergelijken valt. Ik zeg dat ik hetzelfde bereik met mijn 3 keer voeren met een hooinet op een dag. Da's heel wat anders ;) Dus ga ik lekker door met 3 keer per dag voeren, liever dan zoveel geld uitgeven. Gelukkig heb ik die mogelijkheid.

En de hoofdhouding bij het eten uit een hooinet heb je helemaal zelf in de hand. Ik maak ze laag vast, en de achterkant met een clip zodat er prima laag uit te eten valt. Hoofden zijn dus bij de grond. Omdat het een kleine maas heeft, geen risico op hoefjes in het net etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:50

Ze hebben ook een tijdgestuurde hooiruif, ben benieuwd naar die prijzen, want het formaat is heel aantrekkelijk voor kleinere oppervlaktes. Heb je daar de prijzen toevallig ook van? Die hit-actief ruiven zijn erg duur en zelf maken met rolluiken ook.

Die andere link is veel goedkoper. Daar staan de prijzen van op de site. €670,- was de duurste op accu geloof ik en dan met vijf voermatjes. Daarmee kom je een heel eind, zeker als je het zelf nog kunt combineren met een slowfeedsysteem als een bak met tralies ervoor of een net eronder hangen. Los op de grond buiten zou mijn voorkeur niet hebben. Veel rommel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:14

Die Stablegrazer die Nelleke liet zien is een heel mooi ding, maar ontiegelijk duur en het grote nadeel...je kunt er alleen maar plakken hooi in kwijt. Die kast met matjes kan ook los hooi aan in redelijke hoeveelheden.

Iemand die een beetje verstand van elektriek heeft kan zo'n ding makkelijk zelf maken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:10

Als dat inderdaad zo is en het een stuk goedkoper kan, dan zou het een mooi handeltje zijn hier via Bokt alleen al ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:10

joyce B schreef:
Ze hebben ook een tijdgestuurde hooiruif, ben benieuwd naar die prijzen, want het formaat is heel aantrekkelijk voor kleinere oppervlaktes. Heb je daar de prijzen toevallig ook van? Die hit-actief ruiven zijn erg duur en zelf maken met rolluiken ook.

Voor wie is deze vraag?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 02:00

Jij had prijzen opgevraagd toch gc? Heb je alleen die portie kasten doorgekregen of een complete prijslijst?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:10

Ach so! Ik heb alleen de prijzen van de portie-kasten met tijdklok opgevraagd, daar ging het TS om :)